Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Commentaar

E3-persconferentie van Microsoft: de schade hersteld

Momenten waar gamers kippenvel van krijgen

Geschreven door Ron Vorstermans op
Microsoft ging in het verleden op de E3 door het ijs met onder meer Kinect-presentaties, een rare doelgroepfocus of een gebrek aan first-party titels. Dat Microsoft die schade dit jaar ging herstellen, lag voor de hand. Het bedrijf moest wel, nu Sony op rozen zit met zijn PlayStation 4. Maar heeft de Amerikaanse softwaregigant genoeg in huis om nog tegen Sony op te boksen?

Spoiler alert: meer dan genoeg. Veel meer. 

Dat bleek al enkele minuten na het begin van de conferentie. Phil Spencer – een pr-verademing vergeleken met Don Mattrick - komt het podium op. Hij zegt twee zinnen, de zaal valt even stil, het cynisme verdwijnt en maakt plaats voor een realisatie: de Xbox One gaat gewoon al je Xbox 360 games afspelen. Backwards compatibility in zowel digitale als fysieke vorm. De toon is direct gezet.

‘Verrassen’ zou het sleutelwoord blijken. Sterker nog, de Xbox-divisie van Microsoft verraste zelfs in positieve zin met zijn hardware, iets wat we na het Kinect-fiasco haast onmogelijk achtten.

Neem de nieuwe controller.

De verwisselbare onderdelen van de ‘Elite’ moeten ervoor gaan zorgen dat de third party-controllers het moeilijk gaan krijgen. Met name Scuf, het bedrijf dat Xbox 360- en Xbox One-controllers maakt die als een verademing werden ontvangen onder Call of Duty-gamers, zal de hete adem van Microsoft in zijn gaan nek voelen. Dat gezegd hebbende: het is nog onduidelijk hoe duur de controller gaat zijn.

Ook de HoloLens (YoloLens, voor Gamer.nl Podcast-luisteraars) werd getoond, met een demo van Minecraft. Vergeet wat je eerder van de ‘Augmented Reality’-bril gezien hebt: de Minecraft-wereld op een tafel die in ‘AR’ tot leven kwam (incluis coöp), was indrukwekkender dan alles wat we eerder van de bril hadden gezien.

Het enige wat we ons nog afvragen is hoe duur de HoloLens wordt en waar en wanneer we hem kunnen kopen (want in het geval van een aangename prijs doen we dat direct, we overdrijven niet als we stellen dat de Minecraft-demo bijna surrealistisch was).

Grootse games
Maar nergens verraste Microsoft dusdanig mee als met zijn exclusieve line-up. Microsoft trapte zijn conferentie af met een indrukwekkende demonstratie van Halo 5: Guardians. Het woord episch viel meermaals in de aankondiging en lijkt wat overtrokken, maar voor zover het Halo-canon reikt, leunt Guardians veel meer op gigantische veldslagen dan Halo 4. Halo 5 is grootser dan de serie ooit geweest is.

Fallout 4 zagen we gisteren al bij Bethesda, maar dook ook even op bij Microsoft. De game ging naast een weinig indrukwekkende demo op het Microsoft-podium gepaard met een toffe aankondiging: alle mods die voor de game op pc worden gemaakt, kun je ook downloaden voor de game op je Xbox One. Daarmee lijkt de eerste belangrijke wisselwerking tussen Windows 10 en Xbox One een feit. Helaas voor Microsoft werkt die wisselwerking ook met de PlayStation 4, zo bleek later. Dat is dus het voordeel van je conferentie als eerste houden.

Maar Fallout 4 is niet exclusief, en dat is Rise of the Tomb Raider wel, zo claimt Microsoft wederom. Voorlopig althans. Ijsbergen beklimmen. Ontsnappen aan sneeuwlawines.

We durven het bijna niet te zeggen, bijna niet, maar ergens werden we enthousiaster van de beelden met Lara dan die van Uncharted 4, zeker zoals die game uit de doeken werd gedaan op Sony’s exclusieve PlayStation-event in Las Vegas begin dit jaar. Iets minder vrijheid dan in die game, maar des te meer spektakel.

Dan kwam ook nog de Rare-collectie aan bod, met onder andere Viva Pinata, Perfect Dark en Battletoads. De collectie biedt een totaal aan dertig games voor dertig dollar en ligt begint augustus al in de winkel.

Het pakketje had de klap op de vuurpeil kunnen zijn, maar was niet eens het lont: Rare’s nieuwe game Sea of Thieves is nog vaag, maar ziet er dusdanig geweldig uit dat we ons afvragen of wat we zagen wel in-game was. Een piratengame pur sang van Rare? Coöperatief in boten varen, eilanden ontdekken of schatten zoeken, en dat alles in koddige Rare-stijl? Aye. Kom maar door.

Dan gaan we nog even opsommen: Gears of War Ultimate is aangekondigd en gaat vanaf maandag in publieke bèta. Gears 4 (let wel: niet Gears of War 4, dus de afkortingsverwarring met God of War is definitief verholpen) komt naar de Xbox One, wordt ontwikkeld door het naar The Coalition hernoemde Black Tusk Studios en ziet er bovenal enorm seriewaardig uit.

Microsoft toonde ook nog Forza Motorsport 6. De titel van Turn 10 verschijnt op 15 september en ja, ook die game ziet er zo mooi uit dat we begonnen te twijfelen aan de insteek: CGI of in-game-footage?

Op het gebied van third-party-titels kwam Microsoft met één hele grote verrassing: Dark Souls 3 werd getoond bij de Amerikanen – een flinke dolk in de rug van Sony. Ubisoft kwam ook nog even het podium op toonde The Division, gevoelsmatig voor de zevende E3-conferentie op rij, maar afijn.

Boeiender was Rainbow Six: Siege. Niet de gameplaytrailer, maar de belofte dat de game op de Xbox One gepaard gaat met exemplaren van Rainbow Six: Vegas één en Rainbow Six: Vegas 2.

Kleine titels
Maar het was niet enkel grof geweld waarmee Microsoft zich probeerde te onderscheiden.

Recore, de nieuwe titel van first-party-studio Armature (oud Retro Studios), is nog vaag, maar lijkt vooral in te gaan spelen op het melodrama dat altijd gepaard gaat met hechte paartjes in games. Zeker als er een hond bij betrokken is. Vaag was wel een beetje het sleutelwoord bij de indies. Talloze kleinere titels, zoals Ashen, Tacoma, Beyond Eyes en het reisje door tv-cartoonland dat Cuphead heet, werden op onbeduidende manier uit de doeken gedaan. Ook het Xbox One indiegameprogramma kwam aan bod, maar werd nauwelijks uitgediept.

Over indiegames gesproken: niemand minder dan Dean Hall kwam nog even het podium op. De stoerste indiegameontwikkelaar ter aarde – deze man beklom de Mount Everest – kondigde live on stage zijn nieuwe game aan: Ion, een ruimtegame (?) die tijdelijk exclusief is voor Windows en Xbox One. Van de beelden kunnen we niet enthousiast worden, van de feiten (Dean Hall, nieuwe game) wel.

Met het mes tussen de tanden
We zullen eerlijk zijn: we dachten te weten wat we van Microsoft konden verwachten. Beelden van Forza 6. Beelden van Fable Legends. Beelden van Halo 5: Guardians. Beelden van de nieuwe Tomb Raider. De onthulling van een Gears of War-trilogie- remaster en de onthulling van een geheel nieuw deel in die serie. Crackdown, Quantum Break en Scalebound zouden maandag sowieso ontbreken en komen pas op de GamesCom aan bod, gaf Xbox-devisiechef Phil Spencer deze week nog te kennen.

Dus dat zou het wel een beetje zijn, zo dachten we.

We zaten er aardig naast. Dat Microsoft ons dusdanig heeft weten te verrassen – zowel met de backwards compatibilty als met de hoeveelheid exclusieve aankondigingen in hardware en games, duidt op een kwaliteit die zowel Microsoft als Sony vooralsnog ontbeerde: de belofte aan gamers inlossen met content voor gamers.

Het was al wel duidelijk dat Microsoft deze E3 zou (lees: moest) knallen met exclusieve games om het vertrouwen van zijn belangrijkste doelgroep terug te winnen, maar zelfs die verwachtingen heeft het bedrijf overtroffen. De E3-conferentie van Microsoft was beladen met die zeldzame momenten waar gamers van gaan watertanden.

In zo’n geval rest er maar één conclusie: Sony komt met het mes tussen de tanden naar de E3. Het bedrijf moet wel, nu Microsoft op rozen zit.

None
None

Dit artikel delen:

Lees meer

Microsoft toont reeks indie-games Microsoft komt met nieuwe Xbox One-controller
21

Reacties op: E3-persconferentie van Microsoft: de schade hersteld

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • tielo

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Hmmm volgens mij heb ik een heel andere pers conferentie gezien…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ali3n8tor

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Het was een goeie presentatie, degelijk maar wel 'safe', maar ms heeft zich goed herpakt na alle fiasco's. Jammer dat scalebound niet getoond werd.. of Crackdown , voor de rest vond ik er niet echt uitschieters tussen zitten , zelfs de backward compatibility niet (waar nogal wat haken en ogen aanzitten - maar hier staat gewoon nog een 360 aangesloten, dus persoonlijk boeit het niet erg.) Desalnietemin is mijn interesse voor de one wel verbeterd en ga ik er zeker 1 halen. in 2016.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelE30

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ik weet niet of ik nou zozeer "weggeblazen" ben. Ik weet wel dat ik ervaringen heb gezien waar ik ontzettend van ga genieten. Ik had niet verwacht Gears ooit leuk te vinden, maar dit zag er toch wel erg gaaf uit.. Op zeker dat Halo 5 me niet zou boeien.. maar dat deed het onverwacht wel. Tomb Raider, Sea of Thieves, Game Previews (DayZ! :D ), Recore en ik heb toch een aardig aantal keer gratis gehoord =) Ook de 360 compatibiliteit is erg welkom, er zou nog genoeg games die zeer de moeite waard zijn om te spelen die ik nog niet aangeraakt heb.

    Sony heeft toch al moeite me te imponeren (ik vind het nog steeds een "Wij-ook" bedrijf. Ninty een console? Wij ook!! Ninty Motion Control?? Wij Ook!! Ninty Mario, wij Crash, Ninty second screen? Wij ook!! Microsofts huur-game policy backfired? Gauw ons plan terugdraaien!!) , maar ik heb er een hard hoofd in dat ze mij gaan overtuigen.. Voor mij is het hopen op meer awesome nieuws van EA & Ubisoft :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ali3n8tor

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Sony een wij-ook bedrijf ? Microsoft die pas in generatie 6 besloot na het enorme succes van de ps1 en ps2 om ook maar 'ineens' met een console te komen ?? Sony die op de ps2 al met motion controls bezig was voor de wii en de wii-mote ?

    Sorry, maar lachwekkend. Al deze 3 bedrijven bestaan omdat wij games willen consumeren, en elk bedrijf wil een slice of the pie. En elke generatie is er wel 1 die er gigantisch up fucked. Deze keer is het MS geweest, sony met de ps3. En ik durf het bijna niet te zeggen, maar nintendo sinds de n64 :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelE30

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    De Xbox is er gekomen met een hele andere gedachte (of beter gezegd, een visie) dan de Playstation 1. De PS1 is letterlijk alleen maar gemaakt om Nintendo een hak te zetten. De ontzettende houterige E3 show waar ze de wij-ook motion controllers lieten zien was echt hun diepte punt. Ik bedoel, noem nou eens 1 ding waar Sony écht voor staat?

    Welke motion controllers doel je trouwens op? Niet die camera toch? Want dat was toch wel een heel ander idee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Eyetoy, was wel degelijk motion controls. Nog primitief, maar dat was wel voor de Wii.

    Overigens heeft sony een aantal gezichtsbepalende helden. Je noemt zelf Crash, maar denk ook aan Ratchet & Clank, Kratos van God of War, Nathan Drake van Uncharted etc. En die characters worden gelukkig niet zo lang uitgemolken als Nintendo's characters. En een game zo creatief als LittleBigPlanet heb ik Nintendo al eeuwen niet meer zien maken.

    Het kan best zijn dat de ps1 een reactie op Nintendo was, Sony heeft zich in de jaren wel in een totaal andere (eigen) richting ontwikkeld en een eigen smoel gecreëerd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ali3n8tor

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Eh de ps2 launchte in 2000 … De xbox in 2001 .. welke ps1 visie? En ja de ps1 is een resultaat van een nintendo fuckup , 1tje met hele grote gevolgen voor de algehele console industrie, MS wou toen al een slice of that pie met de dreamcast ('powered by windows CE') en heeft die gebruikt om 'erin' te komen (en sega de nek om te draaien uiteindelijk)

    En hoe wou je die E3 show van microsoft met de xbox one launch noemen? de allergrootste fuckup in console historie ? (nee dat is hij niet, maar wel een mooie 2de plaats naast de Sega Saturn.)

    En over die controller, hij is inderdaad meer vergelijkbaar met het wan product waar ms mee op kwam proppen: de kinect.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelE30

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Goed, Playstation is niet voor niets een succes.. Maar juist de gezichtsbepalende helden die jij noemt zijn voor mij ontzettend gezichtsloos. Het zijn allemaal onuitgewerkte karakters die maar doen wat ze doen zonder reden. Iets waar Nintendo soms trouwens ook last van heeft, maar die zet er wel extreem goede gameplay tegenover.

    Om Eyetoy motion control te noemen ala, maar niet in 1 zin met de wii-mote. Het zijn twee heel verschillende technieken met als enige gelijkenis dat je door beweging iets bewerkstelligd. Eyetoy/Kinect zijn wel verwant.

    Sony heeft jaren lang een erg arrogante koers gevaren en een heel agressief beleid gehad met grofweg "nothing-to-show-for". De successen van Playstation hadden over het algemeen vrij weinig met Sony zelf te maken (op Gran Turismo en Crash na dan), maar toch vooral met de grote hoeveelheid third-party support doordat ze erg graag weg wilden bij Nintendo.

    Met een reputatie als die van Nintendo (hoeveel straight 10 games hebben die wel niet?) is het wel erg makkelijk om het alleen maar te hebben over uitgemolken karakters.

    De smoel van Sony veranderd per moment.. wat de visie van Sony is en wat Sony "Sony" maakt ontgaat me tot op de dag van vandaag nog steeds.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ali3n8tor

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    what da fuck am i reading

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SeNtReX

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Presentatie was prima, alles wat een gamer wil toch ? games games games. Nieuwe titels werd ik iig blij van. Nu kijken wat EA, Ubisoft, Sony, Nintendo, Square Enix en de PC gaming show te bieden hebben.
    Ben allang blij dat Kinect niet 1x genoemd is geworden :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Weinig echte verrassingen, veel sequels. Indies hadden meer aandacht mogen hebben, daar zitten wel verrassingen tussen. Hololens moet zich nog bewijzen, want meer dan meekijken deed die gozer ook niet. En hoezo een dolk in de rug van Sony? Dark Souls 3 komt ook gewoon naar de ps4 (en PC).

    Een artikel vol misplaatste superlatieven. Sorry Ron.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aldodilly

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Dat kan, no worries! Ik ben het niet met je eens trouwens, maar uitleggen waarom heeft weinig nut, want dat doe ik al in de tekst. ;-)

    Wat ik wel nog wil zeggen: meer aandacht voor indies lijkt me een nogal onrealistisch streven. Dan had de persconferentie nóg langer geduurd - en ik vond het indiesegment al zo game-na-game-na-game. Lijkt me meer iets dat goed behouden kan worden voor de GamesCom.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Gewoon minder aandacht besteden aan sequels en techdemo's. Opgelost! :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • VVG-Gamer

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Wat over Apps en Live TV had ook wel gemogen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DaVinkie

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Tikkeltje overdreven?

    Microsoft begon heel sterk met de aankondiging van backwards compatibility maar zakte daarna behoorlijk in met wat vage cinematische trailers, multiplatform titels en indiegames zonder gameplay. Fallout 4 met mods op een console die al moeite heeft met games vanilla draaien? Ik kijk nog eventjes de kat uit de boom.

    Lichtpuntjes waren Cuphead, Gears 4 en de hololens presentatie: inderdaad bijna surreëel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Hele goede Pers Co. absoluut niks mis mee.

    Je kan merken met phil aan het roer dat het de goede kant op gaat, de backwards compatibility is natuurlijk een hele mooie toevoeging.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vriess

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Best wel een goeie presentatie deze keer!! Veeel beter dan voorgaande jaren in elk geval. Weinig bla bla gelukkig. Het sleutelwoord was dit jaar "exclusief" en ik denk dat Microsoft dat echt nodig heeft om in te lopen op Sony.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    MS is duidelijk de koning van de software. Alweer.. hoppa backwards 360 spellen. Pc mods naar Xbox. En hololens, wtf hoe mooi is dat.

    Benieuwd hoeveel remasters Sony laat zien ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Renne

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Veel games, updates en nieuws. Aardig wat sequels, maar hee er komt iig weer wat aan waar we op kunnen wachten. Xbox gaat de goede kant op, nou hopen dat er eentje spontaan voor mij uit de lucht komt vallen.

    Toch vind ik nog steeds dat backwards compatibility gewoon standaard in de consoles had moeten zitten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • disgraziato

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ron, wat is je bron dat je de mods ook op een PS4 kunt overzetten?

    En volgens mij is Recore gewoon een Triple A-game hoor. Niets wijst erop dat dat een indie-game is.

    Verder ben ik het helemaal eens met de rest van het artikel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.