De lancering van nieuwe hardware is altijd spannend. Of het nou om een nieuwe iPad gaat of in dit geval de nieuwe handheld van Nintendo. Is het apparaat een verkoopsucces? Is er goede software beschikbaar? Oftewel: hoe is het jaar verlopen voor de Nintendo 3DS?
In het geval van de 3DS is het belangrijkste wapenfeit de mogelijkheid tot het spelen van spellen in 3D zonder zo’n irritant brilletje. Met een schuifje naast het bovenste scherm kun je zelf instellen of je games in 3D wilt ervaren of ouderwets in twee dimensies. Een nadeel van 3D zonder bril is dat je het scherm altijd goed recht voor je gezicht moet houden om het effect goed te ervaren. Wanneer je de 3DS teveel draait of kantelt, verlies je het 3D-effect en zie je dubbele beelden.
Karige line-up
Wat voor nieuwe snufjes er ook in zitten, het belangrijkste van nieuwe hardware is uiteraard de software die de lancering ondersteunt. De line-up van de 3DS bleek echter karig. De dertien titels die de handheld ondersteunden bij lancering waren voornamelijk overzettingen van games die al eerder op een ander platform uitkwamen. Het was misschien wel een gebalanceerde line-up, maar een echte ‘system seller’ ontbrak. Geen Mario, geen Zelda, geen Pokémon. In plaats daarvan kon je onder andere aan de gang met Nintendogs + Cats, Super Street Fighter IV: 3D Edition en Ridge Racer 3D. Ubisoft droeg nog eens een negatief steentje bij aan het gebrek aan goede lanceringsgames door met slechte ports aan te komen zetten als Asphalt 3D, Rayman 3D en Tom Clancy’s Splinter Cell 3D. Enige lichtpuntje van de uitgever was het originele Ghost Recon: Shadow Wars 3D.
Pas later in het jaar kwamen de echte krakers. In juni verscheen een remake van The Legend of Zelda: Ocarina of Time en sinds kort kunnen we genieten van spellen als Super Mario 3D Land en Mario Kart 7. Tot die tijd hebben we ons toch voornamelijk moeten vermaken met Streetpass. Een feature die we in eerste instantie gruwelijk onderschat hebben. Het tegenkomen van nieuwe Mii’s van andere mensen blijkt leuker dan gedacht. Met simpele spelletjes als het verzamelen van puzzelstukjes en de eenvoudig opgezette RPG Mii in Misère hebben we ons tussendoor stiekem vermaakt.
Te snel?
Waarom heeft het zo lang moeten duren voordat we degelijke games konden spelen op onze 3DS? Een mogelijke verklaring hiervoor is dat Nintendo de handheld versneld heeft moeten uitbrengen omdat de Nintendo DS zo enorm gebukt ging onder piraterij, dat er praktisch alleen nog maar shovelware voor wordt uitgebracht. Hierdoor zijn de verkoopcijfers van software voor de oude handheld volledig ingestort. Het zou verklaren waarom er pas later bepaalde functionaliteiten, zoals de eShop, aan de 3DS zijn toegevoegd.
De gok leek in eerste instantie goed uit te pakken voor Nintendo met klinkende verkoopcijfers. Binnen 24 uur was de handheld uitverkocht in Japan en ook elders over de wereld brak het apparaat verkooprecords. In Europa ging de 3DS in de eerste twee dagen meer dan driehonderdduizend keer over de toonbank.
Onvermijdelijk
Hoewel de start van de 3DS goed was, lagen de verkoopcijfers in de eerste maand toch achter op de verwachting van Nintendo. Zo duurde het in plaats van een maand, drie maanden voordat er vier miljoen exemplaren waren verkocht. Toch is het apparaat nog steeds in de race om het aantal verkopen in het eerste jaar van de Nintendo DS te overtreffen. Doorslaggevend hiervoor is de beslissing geweest om per 12 augustus de prijs met een derde te verlagen. In plaats van 250 euro ging de handheld vanaf die datum voor ongeveer 170 euro over de toonbank. Sindsdien zijn de verkoopcijfers flink gestegen. In de Verenigde Staten zelfs met 260 procent ten opzichte van de maand juli.
Nintendo had de verwachting dat de handheld ook voor 250 euro wel zou verkopen, maar dat was dus niet het geval. Retailers en uitgevers hadden al langer kritiek op de in hun ogen te hoge prijs. Toen de consument met zijn gesloten portemonnee zich liet horen, kon Nintendo niet langer om de kritiek heen. De prijsverlaging lijkt ook de deur open te zetten naar een betere ondersteuning op softwaregebied van derde partijen. Sommige uitgevers waren huiverig om in de beginperiode met games te komen, omdat ze hun twijfels hadden over hoe succesvol de 3DS zou worden, terwijl het budget voor ontwikkeling van een titel hoger ligt dan bij de DS. Nu de verkoopcijfers zijn verbeterd, is die drempel weggenomen.
Stimuleren
Voor Nintendo betekent de prijsverlaging wel dat ze van oude filosofie zijn afgestapt. Nooit eerder werd een console of handheld van Nintendo met verlies verkocht. Dat is nu wel het geval met de 3DS. Het bedrijf zegt dit risico te kunnen nemen door het succes van de Wii. Ze willen hiermee voorkomen dat de 3DS net zo weinig succes zou hebben als de GameCube. In consoleland is het overigens een vrij gebruikelijke tactiek om de hardware met verlies te verkopen om zo de verkoopcijfers te stimuleren. Zo gingen de PlayStation 3 en Xbox 360 ook pas echt goed verkopen nadat er een prijsdaling aan te pas was gekomen. In eerste instantie wordt de apparatuur veelal met een kleine winst in de winkel gezet.
Hoe duur of goedkoop je de handheld nu ook vindt en hoe interessant of oninteressant het 3D-effect ook voor je is, het is moeilijk te ontkennen dat Nintendo weer iets bijzonders in de markt heeft gezet. Het bedrijf blijft grenzen verleggen met zijn hardware. Nu alleen nog een sterke lading software in het komende jaar en ze hebben echt weer een succesformule in handen.
Reacties op: 2011 in nieuws: De lancering van de 3DS
ipodkiller
Dit is de reden waarom Nintendo zo is en een belangrijke rol speelt in de gamewereld. Innovatie.
Jeffrey84
ipodkiller
Maar nog steeds respect voor ze dat Nintendo altijd de risico waagt als eerste hun hardware uit te brengen.
NintendoJeroen
Dat lijkt wel goed te komen, ik heb al een flinke stapel 3DS-titels op mijn lijstje staan die aangekondigd zijn met Resident Evil Revelations deze Januari voorop. Afgelopen jaar viel qua software tegen inderdaad (op november/december na), maar de perikelen rond de 3DS-hardware heb ik me niet aan gestoord eigenlijk. Lekker 20 gratis games, prima toch.
CerandoX.nl
Naast dat de hardware de laatste jaren wat minder is dan de concurrentie, vind ik het design van de hardware (3DS) en interface (3DS/Wii) van Nintendo-producten heel erg achterhaalt, nu weer met de 3DS en waarschijnlijk straks weer met de Wii U.
Ik hoop echt dat Nintendo daar eens wat meer zorg aan gaat besteden.
Mijn voorkeur gaat vooralsnog naar de Vita of er moet een nieuw model worden aangekondigd.
ipodkiller
Oke, het idee was er al een tijdje, maar Nintendo heeft als eerste op de markt gebracht.
Tja, ik ben het met je eens dat Nintendo de laatste jaren wat minder is. Nintendo mag wel eens een keer een top of the line console uitbrengen die meteen kan concurreren met de PS en Xbox modellen.
Farting Bob
Heb de 3DS een paar keer bekeken in de gameshop, maar ik was wel overtuigd. Zelda en Mario zagen er top uit, ik wacht alleen nog op Layton, voor mij ook DE game serie van de DS.
JB1
Maarja waarom zou je ook nieuwe games maken als je ook gewoon een 12 jaar oude game voor de 4de keer kan uitbrengen, nintendo fans zijn het nu toch wel gewend om genaaid te worden dus die kopen het wel.
RGroenen
Dylan90125
Ik snap NIET dat gamers Nintendo kunnen haten. Alle games die ze maken zijn echt van top kwaliteit, of je er nou van houdt of niet, dit KUN je niet ontkennen. Tevens is Nintendo de reden dat de playstation en de xbox uberhaupt bestaansrecht hebben. Nintendo heeft de markt na de grote gamecrash van begin jaren 80 in zijn eentje weer leven in geblazen en werd zelfs groter dan ooit tevoren. Hun idee over een Nintendo Seal of Quality is de reden dat er geen crap games meer gemaakt werden wat in eerste instantie de reden was van de grote crash.
Hun producten zijn altijd innovatief geweest en bleken later onmisbaar te zijn in het spelen van games, en dan heb ik het niet over de wii, maar bijvoorbeeld over de d-pad, en schouderknoppen. Om maar een klein dingetje te noemen. Dingen die vandaag de dag nog steeds op controllers te vinden zijn btw.
Nintendo wordt echt als enige bekritiseerd om het rereleasen van hun games, maar echt IEDEREEN doet het. Kijk naar Sony: God of war, Metal Gear, Ico en Shadow of the Colossus, Wipeout, Tekken 5 en er zijn meer van die slappe hd 'remakes' waar ze weer of de volle pond of 15 euro voor vragen. Nintendo maakt tenminste nog ECHT iets van een remake, de animaties van Link in OoT 3D zijn zelfs anders dan in het origineel. Maar goed, dat terzijde.
Het is altijd mogelijk om bedrijven te bekritiseren op bepaalde punten, en Nintendo is zeker niet perfect, maar het lijkt altijd wel alsof mensen ervan houden Nintendo te haten zonder dat ze het goed kunnen onderbouwen, en dat slaat gewoon echt nergens op.
Zonder de creatieve geesten die bij Nintendo hebben gewerkt of dat nu doen zouden talloze genre's nog niet uitgevonden of op het niveau zijn waarop ze zich nu begeven, en dat zal geen game ontwikkelaar ontkennen.
Nintendo, Xbox en Playstation hebben allemaal hun sterke en minder sterke punten, maar van slechts 1 bedrijf kun je zeggen dat ze al jaren succesvol in de gamesindustrie zitten en dat is Nintendo. STILL GOING STRONG!
Respect your elders wil ik bijna zeggen.
NintendoJeroen
Dat punt van weinig goede games is ook wel achterhaald, ik heb 16 games en nog 20 op mijn lijstje voor de 3DS
Wuppie
Nintendo was de eerste gigant op handheldgaming gebied, en heeft voor de PSP eigenlijk nooit concurrentie gekend. Zelfs met de PSP op de markt is de heerschappij van Nintendo amper ingedeukt. Nu iedereen genoegen neemt met een smartphone is de hele markt voor handhelds verandert, en kan Nintendo niet meer doen wat ze willen.
@Dylan, respect your elders, maar ouderen worden ziek, ze worden dement en gaan dood. Je kunt niet blijven teren op succes uit het verleden als je op sterven ligt, je kunt alleen terugdenken aan betere tijden maar daar wordt je niet beter van.
JB1
CerandoX.nl
Het is gewoon een keuze die je maakt, niet echt een innovatie. Kies je voor hoogwaardige graphics in 2D-kwaliteit of kies je voor mindere graphics in 3D-kwaliteit.
Persoonlijk vind ik 3D wel mooi, maar door het kwaliteitsverlies (aangezien de hardware twee beelden moet genereren), valt er voor beide wel wat te zeggen.
Tja 3D is het enige echt "nieuwe" aan de 3DS. Het touchscreen is ouderwets, het gebruik van twee schermen vind ik ouderwets en het ontwerp van het apparaatje zowel hardware en software (OS en interface) vind ik ouderwets.
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de games, maar ook daar vind ik Nintendo met innovaties soms de plank misslaan en speel vooral de originele Nintendo-spellen.
Het roepen dat Nintendo innovatief is, vind ik een mode-kreet die te lang is blijven hangen. Ze vernieuwen op één vlak, maar missen er tien ten opzichte van de concurrentie…
JB1
JB1
en als je het nou toch over haten hebt, jij en die nintendojeroen zitten bij elk playstation vita nieuwtje berichten aan het posten over hoe veel beter de 3ds is en hoe slecht de playstation vita is zonder dat ook maar een beetje te beargumenteren.
En even ter vergelijking van die remakes, sony vraagt voor 2-3 hd remakes15-25 euro minder dan voor een fullpriced game, nintendo vraagt voor een remake gewoon de volle 3ds prijs.
Ja vroeger was nintendo heel creatief maar veel van hun inovaties tegenwoordig zijn niks meer dan gimmicks, Ik kan me amper een goede nieuwe ip herinneren die ze gemaakt hebben sinds de n64
Tuurlijk nintendo maakt alleen maar kwaliteit games , Mario & Sonic at the Olympic Games ,Nintendogs, Steel Diver, Pokemon Rumble Blast en 3D Classics: Urban Champion zijn natuurlijk allemaal geweldige games en dan heb ik het alleen nog maar over de 3ds games zelf.
JaapGoose
CerandoX.nl
HTC en LG hebben echt niet door de 3DS ervoor gekozen om 3D in die toestellen te verwerken, hoewel veel Nintendo-fans vaak denken dat dit natuurlijk wel zo is.
Het gebruik van 3D voor de 3DS is net zo voor de hand liggend als het touchscreen van de Wii U. Aangezien op dit moment tablets hot zijn.
Heinster
Ik weet ook zeker dat LG en HTC zich hebben laten inspireren door de 3ds.
Zo waren ze innovatief met de DS en Wii… Bij de DS uit noodzaak, door de PSP(te lang verhaal om nu uit te leggen) en bij de Wii deels omdat ze niet weer in paardenkracht wilden concureren en een opening hadden gezien die ze met de DS hadden geslagen.
De WiiU is ook innovatief, want ze doen iets dan andere consoles nog niet hebben gedaan. Ook al gebruiken tablets deels dezelfde dingen als Nintendo's controller.
Ook moet je niet vergeten dat de PSVita niet 3D is, dus zo voor de hand liggend is het blijkbaar niet.
Nintendo doet niets anders dan wat Apple ook doet. Kijken naar wat er voor technieken zijn en hoe deze "beter" in te pakken en dan te vermarketen. Je hoeft enkel de eerste te zijn in een markt om innovatief te zijn met iets.
Maar als gamer moet je je helemaal niet druk maken over dit soort dingen over wie wel of niet innovatief is, als ze maar met goede spellen komen. Hoeveel echt goede spellen kun jij opnoemen met de Playstation Move, Kinect of die echt het innovatieve van de Wii gebruikt? Ik verwacht ook niet snel AAA spellen op de WiiU die neit op een PS3 of X360 zouden kunnen komen.
Voor mij eindigt het avontuur dan ook simpelweg met: Als ik maar goede spellen krijg en niet massaal shovelware, zoals op de Wii gebeurde. Ik beperk me niet tot merk en innovatie, maar ben wel degelijk altijd geprikkeld om te zien wat ze ermee doen.
Daarom heb ik wel een DS en sinds gisteren een 3DS en geen Wii.
Dylan90125
Verder vind ik het niet erg om voor een nieuw platform een remake te kopen die van de grond af aan weer opnieuw is opgebouwd. Dat is zeker 40 euro waard. De God of War games zijn nog niet eens zo lang uit als die 3ds remakes en nu al worden ze weer opnieuw door je strot geramt. Nee, dat kun je echt op geen een manier goedpraten als je Nintendo om die reden ook kut vindt.
Verder zeg je dat je Nintendo niet haat, maar geiiriteerd raakt door Nintendo fanboys. Hmm, klinkt een beetje als een Playstation fanboy ofzo.