Column
Zelda: Skyward Sword

Zelda: Skyward Sword is niet meer te redden

HD-graphics en een verbeterde besturing gaan deze game niet beter maken

Geschreven door Thijs Barnhard op
The Legend of Zelda: Skyward Sword is de zoveelste game die opnieuw wordt uitgebracht op de Switch. In tegenstelling tot de meeste andere games die een tweede leven hebben gekregen, heeft juist dit spel meer nodig dan een kleine opfrisbeurt.

Woensdag was het meer dan vijfhonderd dagen geleden sinds de vorige echt grote Nintendo Direct. De verwachtingen dan ook hooggespannen. Was dit het moment dat we eindelijk meer gingen zien van het vervolg op Breath of the Wild?

In een onbedoeld hilarisch moment aan het einde van de Direct verscheen Zelda-producent Eiji Aonuma in beeld. De ontwikkeling van Breath of the Wild 2 verliep voorspoedig, zo vertelde hij, maar hij had verder niets om te laten zien. Hij was vooral aanwezig om het over de heruitgave van Skyward Sword te hebben.

The Legend of Zelda: Skyward Sword is in de loop der jaren een beetje het zwarte schaap binnen The Legend of Zelda-franchise geworden. Het spel verscheen eind 2011 voor de Wii en werd destijds enthousiast ontvangen. Op Gamer.nl kreeg het spel bijvoorbeeld een 9 en op Metacritic staat de game zelfs op een gemiddelde van 9,3. Schitterende scores zou je denken, maar toch is het anno nu lastig om iemand te vinden die met lof over deze game spreekt.

zelda: skyward sword

Lastige besturing

Veel spelers zullen zich de bewegingsbesturing herinneren. Hiervoor was destijds een speciale Wii-controller of een extra stukje hardware (Wii Motion Plus) nodig om het ‘goed’ te laten werken. Zwaardvechten door de controller in de juiste richting te laten bewegen is nog steeds een tof idee, maar in Skyward Sword werkte het niet helemaal perfect. Vooral het eerste gevecht tegen Ghirahim was een breekpunt voor veel spelers. Deze zwaardvechter vereiste hele exacte aanvallen die moeilijk consequent zijn uit te voeren met een controller die soms een eigen leven lijkt te hebben.

De HD-heruitgave van Skyward Sword die in juli op de Switch uitkomt belooft naast de bewegingsbesturing ook een meer traditionele manier van Link bedienen. Zwaardslagen worden gesimuleerd met de rechterstick en de rest gebeurt gewoon met knoppen. Het is helaas moeilijk te geloven dat high definition graphics en een andere besturingsmethode van dit spel een goede game kunnen maken. De problemen met Skyward Sword zitten namelijk veel dieper.

zelda: skyward sword

Belangrijke tussenstap

Zoals Aonuma ook in de Direct aangaf, is Skyward Sword een soort tussenhalte tussen de traditionele Zelda’s als Twilight Princess en het meer gedurfde Breath of the Wild. Die overgangsfase is onder andere te herkennen aan de staminameter, een simpele parachute en het verzamelen van materialen om nieuwe items te maken. Stuk voor stuk elementen die Breath of the Wild veel beter wist te integreren door ze een belangrijke rol te geven. Skyward Sword was ongetwijfeld een belangrijke stap om bij Breath of the Wild uit te komen, maar helemaal met de kennis van nu voelt deze voorganger achterhaald aan.

Wat overblijft is een game die er een beetje ongemakkelijk tussenin hangt. Skyward Sword is misschien wel de meest lineaire Zelda-game ooit. De open wereld is in dit spel een land boven de wolken met hier en daar een zwevend eiland. De lucht doorkruis je op de rug van een vogel, maar er is eigenlijk bijzonder weinig te zien en te doen. Gebieden op het aardoppervlak zijn bijvoorbeeld streng afgebakend. In de loop van het verhaal wordt Link er meerdere keren op uitgestuurd om dezelfde eindbaas te verslaan en moet hij in een schaduwversie van eerder bezochte gebieden magische vruchten verzamelen om de doorgang naar de volgende kerker te openen. Het hergebruik komt hier gevaarlijk dicht in de buurt van schaamteloosheid.

zelda: skyward sword

Niet te redden

Dat klinkt allemaal erg ellendig, maar Skyward Sword is niet alleen maar kommer en kwel. Het is alleen wel zo dat iedere keer dat iemand begint over de uitstekende muziek - voor het eerst een orkest op de soundtrack in een Zelda-game! - of de briljante kerkers, er altijd wel iets anders tegenover staat dat het spelplezier bederft. Neem bijvoorbeeld Link’s assistent Fi, die hem informeert over hoe bepaalde monsters verslagen kunnen worden. Fi is een gigantische bemoeial die de speler nauwelijks met rust laat. Sta je even te kijken hoe een puzzel opgelost moet worden, dan springt ze tevoorschijn om het antwoord te geven. Waar Breath of the Wild de speler op een bijna onverantwoordelijke manier vrijliet, stuurt Skyward Sword je iedere minuut van het spel de goede richting in.

Spelers die het spel deze zomer voor het eerst gaan spelen, kunnen misschien beter leven met de eigenaardige keuzes van deze Zelda-game. In 2011 - opvallend genoeg bijna gelijktijdig met de release van Skyrim - voelde het spel helaas al verouderd. Het is te betwijfelen of een iets andere besturing en een HD-jasje daar echt verandering in kunnen brengen. Skyward Sword blijft ook in 2021 de ongemakkelijke tussenstap tussen het oude en het nieuwe Zelda.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook vorige columns:

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: Nintendo Direct en FPS Boost voor Xbox Kijk hier naar de openingsceremonie van Blizzcon
43

Reacties op: Zelda: Skyward Sword is niet meer te redden

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Roy36NL

    • 20 februari 2021 08:55
    Ik vond skyward wel een leuke game, maar nooit uitgespeeld omdat ik een beetje Wii moe werd. Ga ze toch wel weer hale. Zelda heeft altijd iets magisch. Windwaker, princess twilight en skyward toch een leuke toevoeging op je switch collectie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 20 februari 2021 18:02
    @Roy36NL zo dat had ik van jou niet verwacht. Meestal wst ik leuk vind zeik jij af😂😉. Maar ja zelda heeft iets magisch en alle 3d zelda's straks zowat allemaal op je switch heerlijk toch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 20 februari 2021 21:08
    @hulstpower 😂😂😂 het is niet mijn bedoeling alles af te zeiken wat jij leuk vind. Nee maar Zelda’s zijn over algemeen heerlijke games

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 21 februari 2021 08:26
    @Roy36NL dat snap ik maar meestal zeik jij dit soort dingen af oude games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lord Ganon

    • 20 februari 2021 09:08
    Ik vind dit verhaal enorm negatief geladen. Ik wende zelf toen vrij snel aan die motion controls en herken me dan ook niet helemaal in het verhaal hierboven. Ik kan me juist voorstellen dat de joy-cons de speelbaarheid van de game juist enorm bevordert. Daarbij is het verhaal van deze game en de ontstaansgeschiedenis van the master sword bijvoorbeeld een goede reden om deze game te spelen. Met uiteraard Ghirahim, toch wel een van de meest opvallende badguys in de serie.

    Het klopt dat deze Zelda, zelfs voor de serie, kneiter lineair is. En dat die gevechten met the Imprisoned irritant zijn. Maar Skyward Sword afrekenen door hem te vergelijken met Breath of the Wild vind ik appels met peren vergelijken. Het was ook een tijd van innovatie en ontdekken met de Wii, zeker met motion controls, dus dan is het niet gek dat ze de Zelda serie daarvoor hebben geleend. Want als er een gameserie is die innoveert, dan is het wel de Zelda franchise.

    Hier wordt onderschat hoe graag en hoe lang de Zelda community hierom gevraagd heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ThijsBarnhard

    • 20 februari 2021 10:04
    @Lord Ganon Zoals ik ook aangeef in de column, de besturing is het probleem van deze game niet. Ik vind de besturing even wennen, maar daarna is het prima.

    Werd er echt veel om deze game gevraagd ja? Voor mijn gevoel staan remakes van OoT of Majora's Mask hoger op het lijstje van veel fans.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • D3f34t3r

    • 20 februari 2021 10:31
    @ThijsBarnhard persoonlijk vind ik OoT en Mm teveel gepoort. Origineel n64, poort naar cube, poort naar 3ds, verschenen op virtual console. Ss is ondertussen 10 jaar oud en tijd voor een nieuwe kans lijkt mij

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 20 februari 2021 10:40
    @ThijsBarnhard

    SS was de enige 3D Zelda game zonder remaster of remake en een HD versie was daarom inderdaad gewild onder fans.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    powerball

    • 20 februari 2021 10:32
    t is misschien heiligschennis, maar dit is eigenlijk de enige zelda die ik leuk vind…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 20 februari 2021 18:03
    @powerball nee hoor dat mag en kan. Ik heb alleen deze nooit gespeeld en mm vind ik zelf de minste van allemaal en ook daarom dus nooit uitgespeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 20 februari 2021 10:35
    Gelukkig kan ik me compleet niet vinden in deze column. Natuurlijk heeft de game minpunten, maar voor mij was het grootste minpunt de besturing en dat is m.b.t. SS HD gelukkig opgelost.

    De graphics konden ook echt wel een oppoetsbeurt gebruiken, dus dat is ook een welkome aanpassing en 60fps is altijd beter natuurlijk! Backtracken is ook niet mijn favoriete aspect van de game, maar ik stoor me er niet zo heel erg aan. Qua gebieden had er wat mij betreft wel iets meer variatie mogen zijn, maar ook dat zie ik niet als groot probleem, aangezien er genoeg verschillende dingen te doen zijn in de verschillende gebieden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 20 februari 2021 11:10
    Toen ik de trailer voor de remaster zag had ik al het gevoel ''ik heb hier ECHT geen zin in..''. Het is de enige 3D zelda die ik wel heb uitgespeeld, maar met grote tegenzin. De besturing is inderdaad verschrikkelijk irritant, maar er is zoveel meer ''mis'' met deze game. Zoals benoemd de constante terugkerende gebieden en bossfights, de irritante X% Fi, de slechte overworld, of wat dacht je van de irritante wiggelroede ''zoek deze objecten door je remote heen en weer te bewegen'' opdrachten.

    Ik merkte bij deze Zelda als enige game uit de 3D reeks de beperkingen van de console heel erg. De overworld had zo vet kunnen zijn. Een soort windwaker maar dan in de lucht. Maar buiten het feit dat de overworld zelf niets voorstelt (een paar eilandjes en eigenlijk geen geheimen) voel je ook de extreme disconnect met de ''underworld''. Vooral omdat je meteen een loading screen krijgt als je uit de wolken valt, waardoor ze compleet disconnected voelen. Als ze DAT nou beter hadden gedaan, zou de wereld al een stuk leuker voelen.

    Maar er zijn duidelijk ook genoeg mensen die deze game wel heel leuk vinden. Ik vond zelf de intro en het verhaal (in het begin) erg interessant. Ook de sfeer kon ik wel waarderen. Maar ook dit ging halverwege opeens het raam uit. Waarom heb je 0 bonding met je eigen vogel bijvoorbeeld?

    De stamina meter vond ik daarnaast vooral irritant, en ook de graphic stijl vind ik de minste. Then again, mensen vinden het tof, en het gaat sowieso winst opleveren. Maar ik laat hem persoonlijk links liggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 20 februari 2021 11:22
    Het is maar goed dat we het niet eens hoeven te zijn met elkaar want ik herken bijna niets uit het artikel. Er was voor mijn gevoel juist erg veel te doen in deze game qua collecten, side quests, exploren. Lineair klopt maar ook daarbij had ik voor mijn gevoel ook nog wel wat vrijheden. Ik kijk erg uit naar deze heruitgave zodat ik hier weer eens lekker doorheen kan spelen zonder m’n Wii weer onder het stof uit te halen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jejoa

    • 20 februari 2021 11:49
    Als er één zelda game is die echt over het paard is getild is het naar mijn mening Twilight Princess, dit spel deed zo'n moeite om the cool guy te zijn. Weinig inspiratie qua verhaal, characters en sfeer terwijl je daarvoor een prachtige windwaker had die spatte van persoonlijkheid. Omdat het westerse publiek WW te kinderachtig vonden hebben ze TP gemaakt. Skyward sword had inderdaad een beetje vervelende controls en iedere keer als je een rupee oppakte dat hij weer een pop-up liet zien. Maar het had karakter, mooi vormgegeven, memorabele karakters, en de relatie tussen Link en Zelda was top, de eerste keer het gevoel dat ze vrienden waren of dat er iets tussen hen speelde. Ik kijk gigantisch uit naar deze game ondanks sommige saaie dungeons en kleine stamina bar. Ik kan uren over Zelda praten maar dit is de kern.
    Enige minpunt is dat de joycons al zijn uitverkocht!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 20 februari 2021 13:12
    @Jejoa Ja, eens! TP is echt over Epona getild! Door die E3-trailer die eraan vooraf ging, iedere Zelda fan weet, "blades will bleed, shields will shatter" ofzo, waren m'n verwachtingen zó debiel hoog dat het uiteindelijke product me ietwat tegenviel. Een mooie Zelda met veel sfeer, maar toch een soort remake van OoT in mijn ogen. Skyward Sword had veel minder hype en ik had dan ook geen flauw idee wat te verwachten. Het resultaat was visueel een tussenweg van the Windwaker en Twilight Princess, met een nieuw soort overworld en dungeons die veel toffer vormgegeven zijn dan die uit TP in mijn ogen. Ik heb er persoonlijk meer voldoening uitgehaald dan uit TP.. Oneens met de column dus grotendeels!🤷

    Conclusie: Niet gespeeld? Als de drommel halen die hap! Zo genoeg lof, Thijs?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 20 februari 2021 20:38
    @Jejoa Vorig jaar Twilight Princess HD idd eens opgestart en jezus, 3x geprobeerd maar we kwamen er gewoon niet in. Waarom zijn die NPC's ook zo gruwelijk lelijk? Speel dan liever nog 2x OOT achter elkaar. Weet wel dat ik TP later in de game wel heel tof vond (desert, hyrule castle, laatste fight) maar verder is Windwaker idd superieur.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sisko

    • 20 februari 2021 12:45
    Ik ben het niet vaak zo oneens over een column. Het is misschien niet de beste Zeldagame, maar dit is een instabuy voor mij

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Merman

    • 20 februari 2021 13:12
    Beetje negatief verhaal. Ik vind de artdirection en sfeer heel mooi. Ook is het de eerste Zeldagame die moderne technologie verwerkt heeft in het verhaal en die stukken met die schaduwwachters waren heel spannend. Kwam ook terug in de twilight realm in Twilight Princess.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Agent 4125

    • 20 februari 2021 13:15
    Gamer sinds het Commodore 64 tijdperk en om de een of andere reden nooit een Zelda goed gevonden, op Breath of the wild na. Wel een aantal geprobeerd, zoals Twilight Princess, maar ik snap werkelijk niet wat iemand daar nou zo geweldig aan vindt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    worms_master

    • 20 februari 2021 15:30
    @Agent 4125 Dus omdat jij een paar Zelda's geprobeerd hebt en het niets vond, kun je je niet inleven in anderen die de reeks wel kunnen waarderen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.