Column
ps5

We hebben helemaal nog geen nieuwe consoles nodig

Wat kan de PS5 wat de PS4 niet kan?

Geschreven door Harry Hol op
Terwijl ik Cloud Strife door de straten van Midgar stuur bekruipt me een gevoel. Meerdere gevoelens eigenlijk. Naast: wauw eindelijk is Final Fantasy 7 Remake uit en: ik mis stiekem toch een beetje het oude vechtsysteem, besef ik hoe fijn de game speelt en hoe waanzinnig mooi alles eruitziet. Op een standaard PlayStation 4 welteverstaan. We zitten nu aan het einde van de PS4- en Xbox One-generatie, en ik denk: nu al?

Begrijp me niet verkeerd: ik ben dol op nieuwe hardware. Het is tof als er nieuwe mogelijkheden komen die nieuwe richtingen bieden aan talentvolle ontwerpers. Maar dat is eigenlijk ook een beetje mijn probleem. Welke nieuwe mogelijkheden gaan de PlayStation 4 en Xbox Series X bieden?

Ik herinner me de schemerdagen van de eerste Playstation nog goed. Ontwikkelaars persten op het laatste moment nog wat druppels vermogen uit het kleine grijze kastje, maar de koek was duidelijk op. Het beestje had niets nieuws meer te geven. De aankondiging en lancering van de PlayStation 2 en Dreamcast was een aardverschuiving. Opeens waren er totaal nieuwe dingen mogelijk. Shenmue en Grand Theft Auto 3 hadden een schaal en details zoals we dat oprecht nog niet eerder hadden gezien op een spelcomputer. Openwereldgames waren een vorm van spelen die gewoon absoluut onmogelijk was op de PS1 of de N64.

De Xbox 360 was vooral een revolutie op het gebied van online spelen en community. Het was Microsoft die een bijna naadloze manier ontwikkelde om met anderen samen te spelen. En het introduceerde achievements, de eerste meta-score voor computerspellen. De 360 (en uiteindelijk ook de PS3) zorgden voor een verbonden gamegemeenschap waar online spelen geen extraatje maar een basisfunctie was. Als ik nu een van mijn oude PS2 opstart - wat ik nog met enige regelmaat doe - voelt die machine haast doods en verlaten. Eenzaam. Er is niemand thuis.

PlayStation 2

En met de PlayStation 4 kwam… tja, wat eigenlijk? Ja, PSVR, maar om dat nou een selling point van de PS4 te noemen? Wat voor spellen konden we spelen die onmogelijk waren op de PS3 of Xbox 360? Als je antwoord ‘The Witcher 3’ is, moet ik je helaas teleurstellen. De Switch-versie (eugh… oké: The Switcher) maakt duidelijk dat dit spel ook op de vorige generatie consoles had kunnen draaien. Minder mooi, dat wel.

Dus wat is nu werkelijk de bijdrage van de huidige generatie consoles? Betere graphics. En… that’s it.

Graphics zijn natuurlijk heel fijn. Ik ben dol op graphics. Geef me graphics. Maar - en mijn excuses voor het volgende cliché - gameplay is belangrijker dan graphics. De allermooiste plaatjes maken een middelmatige game niet opeens goed. Kijk naar The Order 1886. Kijk naar Quantum Break. De allerbeste graphics van de wereld kunnen niet verhullen dat de daadwerkelijke games niet zo bar veel om het lijf hebben. En zelfs op het gebied van graphics lijkt bij de huidige generatie de limiet nog niet bereikt.

En met de PlayStation 4 kwam… tja, wat eigenlijk?

Ik bedoel: zelfs als ik het vijf jaar oude The Witcher 3 op mijn PS4 speel, wat ik de afgelopen weken bijna non-stop heb gedaan, heb ik niet het gevoel dat ik naar een lelijke game kijk. En nu met Final Fantasy 7 Remake vallen mijn ogen soms bijna uit hun kassen bij alle pracht en praal. En dat alles vloeiend op het scherm. Vergelijk dat met de migraine-opwekkende framerate van Gran Turismo 2 op de PS1. Daar was heel duidelijk het eindpunt bereikt.

Wat ik wil zeggen is dat de volgende generatie consoles op dit moment meer voelt als een ‘moetje’ dan dat ik sta te popelen om nieuwe apparaten in huis te halen. De ongetwijfeld mooiere graphics en snellere laadtijden zijn vast heel fijn, maar het voelt als een vervanging in plaats van een stap vooruit. Alsof ik nu een nieuwe vaatwasser koop die iets sneller droogt dan de vorige.

The Witcher 3

Nu hoop ik natuurlijk dat al die nieuwe processorkracht straks wel degelijk briljante nieuwe manieren van spelen oplevert. Maar als dat gebeurt - en dat is best een grote ‘als’ - zien we de echte revolutionaire next-gen games pas over een jaar of twee, drie. Want zo gaat dat bij nieuwe consoles: eerst zien we wat games die halverwege hun ontwikkeling voor de PS4 en Xbox One grafisch zijn opgewaardeerd naar de nieuwe generatie. Plus een handvol nieuwe titels die nog niet eens tien procent van de hardware aanspreken.

Ik verwacht zelfs dat we het eerste jaar van de nieuwe consoles het overgrote deel van onze gametijd besteden aan het spelen van ‘vorige-generatie-games’ via backwards compatibility.

Pas als de tweede golf next-gen games op gang komt, is er een goede reden om de overstap te maken. En dat op zich toont aan dat we eigenlijk nog helemaal geen nieuwe consoles nodig hebben. Nog jaren niet.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: De PlayStation 5-controller en Paper Beast-review De innovaties van de 2020 Asus laptops op een rij
61

Reacties op: We hebben helemaal nog geen nieuwe consoles nodig

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    darkmanwls

    • 11 april 2020 17:19
    @Streepje X Ik ga op deze site niet meer praten over voor of nadelen van de ene console over de andere. Meer woorden ga ik er ook niet aan vuil maken. Maar kies inderdaad vooral dat systeem dat jij graag hebben wil.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Streepje X

    • 11 april 2020 17:50
    @darkmanwls Iedere console is gewoon een goed apparaat voor zijn tijd. Het is en was niet mijn bedoeling om daar over een discussie te starten, excuses als dat zo over kwam, ik doelde op wat de schrijver schreef over de nieuwe generatie die er aankwam. Echter, ik ben een gamer, en verre van een fanboy. Ik sluit dan ook niet uit ze ooit beiden in bezit te hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 11 april 2020 19:16
    @Streepje X Het was ook niet mijn bedoeling om jou daar mee aan te spreken, ik doel meer op dingen die ik voorheen zelf heb gezegd die ik wellicht beter niet had kunnen zeggen. En de sterk overdreven reacties die daar vervolgens op kwamen. Ik ga niet met vingers wijzen. Ik was er zelf ook bij betrokken en waar 2 vechten hebben 2 schuld. Maar ik ga er niet weer aan beginnen, niet hier waar blijkbaar de gevoelens op dat gebied vrij hoog liggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Streepje X

    • 12 april 2020 10:47
    @darkmanwls Herkenbaar hoor, die gevoelens liggen bij sommigen idd erg diep. Dit terwijl jij je mening gewoon moet kunnen geven, maar inderdaad is het een discussie die we niet op nieuw moeten aanhalen hier. Was het met jouw stukje verder helemaal eens!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 11 april 2020 17:21
    @darkmanwls Klopt, Sony heeft bijvoorbeeld in een privé meeting al laten zien hoe veel sneller je met de nieuwe hardware door bijvoorbeeld New York kan slingeren. Gelekte video staat online, op de PS4Pro begint de game simpelweg vast te lopen als je een bepaalde snelheid haalt omdat de stad simpelweg niet snel genoeg ingeladen kan worden, terwijl op PS5 je gigantisch snel door de stad kan vliegen zonder enige problemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    yuck0

    • 12 april 2020 01:17
    @darkmanwls
    Sterker nog, dat geeft de schrijver dus ook aan.

    "Ps1 naar ps2 gaf ons open wereld games door de extra performance."
    Als je kijkt naar de specificaties van de xbox sx en ps5 ten opzichte van de huidige generatie, verwacht eenzelfde sprong zou ik zeggen.

    Huidige generatie console cpu's zijn inferieure mobiele chips, zelfs een budget smartphone doet het beter vandaag de dag.

    HDMI 2.1 bied alle voordelen van pc gaming voor de console behalve standaard muis en toetsenbord ondersteuning.
    Als je het verschil merkt tussen 5ms en 13ms latency, dan val je in de categorie cs twitch gamer en die hebben zo hun eigen spulletjes als 360hz panelen en 5gram zware gamer muizen.

    Opslag is net zoals de cpu exponentieel sneller, en werkt samen met het geheugen.
    Niet alleen het gebrek aan laadtijden is een vooruitgang, ook de hoeveelheid content op je beeld neemt flinke sprongen.

    Ingebakken raytracing.

    Abonnement diensten voor games.

    Huidige generatie is bizar gelimiteerd in performance, en toch weet ze er een hoop uit te persen.
    Moet je even nagaan dat de nieuwe consoles qua cpu en opslag echt exponentieel veel sneller zijn (lastig te meten) en de gpu twee keer zo snel is met ingebouwde raytracing.

    Als je dan beweert dat de nieuwe generatie niets nieuws te bieden heeft, maar de ps4 dat wel deed, jezelf iets beter inlezen en de nostalgie bril afzetten.

    Het is juist de huidige generatie consoles die niets nieuws boden behalve wat remakes, en ietwat betere graphics. Heb mijn ps4 vrij snel verkocht en game pc aangeschaft. Wat een pauper zooi was dat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 12 april 2020 01:37
    @yuck0 Ik begrijp je reactie niet helemaal. Het klopt wat je zegt dat de schrijver het heeft over de vooruitgang van de ps1 naar ps2 en open werelden, maar tegelijk zegt hij ook dat de overgang van ps4 naar 5 (en de xbox vergelijkbare generaties) vooral een grafische vooruitgang zal zijn.

    "Als je dan beweert dat de nieuwe generatie niets nieuws te bieden heeft, maar de ps4 dat wel deed, jezelf iets beter inlezen en de nostalgie bril afzetten."
    Dit is toch precies het punt wat ik maak? of begrijp ik je nou verkeerd?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    yuck0

    • 12 april 2020 15:57
    @darkmanwls
    We zitten ook helemaal op een lijn. Het is wat 'kritiek' op de schrijver van het artikel.

    Hij geeft zelf al aan dat meer performance meer toevoegt dan alleen graphics, omdat bij de overgang van ps1 naar ps2 het ineens mogelijk werd 3d open wereld games aan te bieden.
    Vergelijk red dead redemption 2 met GTA 3, dat is net zo goed een grote sprong voorwaarts. GTA 3 is maar kaal en leeg naar verhouding.

    Vind daardoor dat de schrijver zichzelf enigzins tegenspreekt.
    Als je puur naar techniek kijkt stelt de overgang van ps1 naar ps2 minder voor dan de overgang van ps4 naar ps5.

    Als hij als voorbeeld de overgang van snes naar n64 had vernoemd, dan had ik de logica er wel van ingezien. Van sprites naar polygonen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 12 april 2020 21:27
    @yuck0 Ah op die manier. Dan begreep ik je even verkeerd. Duidelijk nu.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dezwarteziel

    • 11 april 2020 11:36
    Lariekoek, m'n PS4 pro draait als en stuk stront in vergelijking met m'n PC. Hoog tijd dat we AMD Jaguar cpu uit 2011 die in alle generaties huidige consoles zit eens voorgoed vaarwel gaan zeggen. Die laffe cpu zorgt samen met de lage hoeveelheid RAM voor behoorlijk wat beperkingen voor developers. Die nieuwe generatie had er al moeten zijn. En een ieder die anders beweert is slecht geïnformeerd of van het type cheapskate. De nieuwe consoles hebben een Zen 2 cpu en zullen eindelijk eens voor een consistente 60fps gaan zorgen. Mijn advies voor het schrijven van een dergelijk artikel, verdiep je eens in de hardware van de huidige en nieuwe generatie. Kijk eens wat filmpjes van Digital Foundry for crying out loud. Pak er een eens high end pc met een Ryzen cpu en een RTX 2080ti bij. Dan zie je dat het geen "moetje" is, maar dat het huidige spul met hardware uit 2011 broodnodig aan vervanging toe is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hendrik_Klein

    • 12 april 2020 13:28
    @dezwarteziel Inderdaad. Ik ben blij dat ik deze generatie consoles geen één console heb gekocht. Deze generatie is voor mij minste generatie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 12 april 2020 18:03
    @dezwarteziel inderdaad, ik denk dat Harry graag een Hol artikel wilde schrijven, haha…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aldodilly

    • 11 april 2020 11:46
    Ik denk dat het belangrijk is ook de invloed van de One X en PS4 Pro op te voeren in deze discussie. Die unieke hardwareupdate heeft de leeftijd van de PS4 en Xbox One aanzienlijk opgerekt.

    Daarnaast denk ik dat je 'mooie graphics' nooit moet verwarren met betere processorkracht/beter intern geheugen. Betere graphics betekent dat het er allemaal mooier uitziet, wat een oppervlakkige manier is om naar techniek te kijken. Een betere cpu en meer ram staat garant voor een hele nieuwe wereld aan mogelijkheden, zowel binnen als buiten de games.

    Om over de invloed van de ssd nog maar te zwijgen: nooit eerder werden games alleen voor een ssd ontwikkeld. Dat heeft meer invloed dan alleen op laadtijden; denk aan het procedureel maar real time inladen van spelwerelden, bijvoorbeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 11 april 2020 11:48
    Vind het eigenlijk een beetje een simpel en (sorry) nogal gezocht uitgangspunt voor een column. Als je zo redeneert dan hadden we nu nog steeds prima op de SNES kunnen gamen want dat ziet er ook nog goed uit. Stiltstand is achteruitgang.

    Ik dacht toen ik FF7 op de PS1 zag dat het niet mooier kon. Guess again; ik zat er flink naast. Vooral lekker door blijven ontwikkelen want die graphics kunnen nog veel en veel mooier (en ja, dat is toch echt wel belangrijk, ook al doe je het voorkomen alsof het een triviaal punt is). Zó mooi is FF7 Remake op de PS4 ook weer niet. Sterker nog, sommige stukken zijn ronduit lelijk (zoals die soms spuuglelijke textures en gezichten).

    Om nog maar te zwijgen over alle andere voordelen van een snellere CPU en meer RAM…..

    Als je antwoord ‘The Witcher 3’ is, moet ik je helaas teleurstellen. De Switch-versie (eugh… oké: The Switcher) maakt duidelijk dat dit spel ook op de vorige generatie consoles had kunnen draaien. Minder mooi, dat wel.

    Dit klopt niet. De Switch is veel krachtiger dan de PS3 en de Xbox 360 en is toch echt next-gen hardware. Om de Witcher 3 te kunnen spelen heb je dus zeer zeker wel nieuwe hardware (PS4, X1 of een Switch) nodig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mr_joystick88

    • 11 april 2020 12:31
    Nou ik ben zeker wel toe aan nieuwe hardware, veel betere fps, nog betere en mooiere graphics, snellere laadtijden, slimmere npc's, 3D geluid en ga zo maar door… ik ben blij met mijn ps4 pro maar ik vind het tijd worden voor wat nieuws na 7 jaar

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 11 april 2020 12:45
    "Wat voor spellen konden we spelen die onmogelijk waren op de PS3 of Xbox 360? Als je antwoord ‘The Witcher 3’ is, moet ik je helaas teleurstellen. De Switch-versie (eugh… oké: The Switcher) maakt duidelijk dat dit spel ook op de vorige generatie consoles had kunnen draaien. Minder mooi, dat wel."

    Dit is de huidige EN volgende generatie zo'n beetje in een notendop.

    Dit gaan we bij de ps5 ook zeggen. Men zegt wel eens dat er meer mogelijkheden komen. Vaak komen die mogelijkheden neer op schaal, door extra rekenkracht. Maar eigenlijk is de creativiteit van de ontwikkelaar niet gebonden aan kracht. Mechanics en concepten die we nu zien hadden ook op een ps3 gemaakt kunnen worden. Of een ps2.

    Dat er meer kracht beschikbaar komt kan nieuwe ideeen wekken. Echter zegt dit niet dat deze ideeen niet eerder gemaakt (of zelfs toegepast) kunnen worden.

    Nieuwe graphics is inderdaad leuk maar wat ik vooral begrepen heb is dat ze gewoon retesnel worden. Laadtijden minder. RTX ondersteuning. 4k60fps. Grote stap van ps4? Mwah, kunnen ontwikkelaars er dingen mee? Zeker.

    Nee dit zijn geen gigantische stappen zoals tussen de ps2 gen en ps3 (ik ga niet heletijd beide consoles noemen voor gemak). Maar TOCH draait de ps4 geen ac op 60 fps. En TOCH heb je meer jagged edges. Komend van een zware gaming laptop.

    Ik zie de ps5 als een toegankelijke gaming pc. Goedkoop maar komt dichter weer bij pc power. Ik heb in februari een vr bril gekocht en sinds dien besefte ik pas dat vr, consoles gaat overnemen. Ik ben er zo overdonderd van. Vandaar dat ik zeg: DAAR gaan we ECHTE nieuwe generaties van mee maken. Niet bij consoles. Ik heb bij de ps4 al weinig stappen gezien maar het bleef niet stil zitten.

    Mijn verwachtingen liggen simpelweg niet bij consoles meer.

    Dat gezegd te hebben: leuk stuk! Ik disussieer hier graag over.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    yuck0

    • 12 april 2020 00:56
    @Millman7
    VR die consoles gaat vervangen?

    Je snapt er geen reet van sorry.

    Heb je de Samsung odyssey VR bril al voorbij zien komen overigens? €350 totaal uit de states te importeren.
    Heeft een mechaniek in gebouwd wat de scherpte ten goede komt, en effectief de ppi verdubbeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 12 april 2020 12:03
    @yuck0 goeie beargumentering op een totaal niet kloppende conclusie haha.

    Nee. Vr gaan consoles niet vervangen. Nooit gezegd.

    Ik zeg dat ik geen verwachtingen meer heb voor consoles. Ik begrijp best dat lezen lastig voor je is.

    Yes ik ken de Odyssey en het effect heet screendooring (je snapt er echt niks van ofwel?). En nu?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    yuck0

    • 12 april 2020 16:06
    @Millman7
    "Ik heb in februari een vr bril gekocht en sinds dien besefte ik pas dat vr, consoles gaat overnemen. "

    Staat er toch echt.

    'Anti-screen door effect', zo heet de technologie die Samsung bedacht heeft.
    Het word doorgaans ingekort tot SDE.
    Ja ik snap het wel ;)

    Veel plezier met de bril in de quarantaine tijden, dat gaat wel lukken.

    En je hoeft je niet aangevallen te voelen, mijn manier van praten werkt tekstueel niet zo goed. Kom daardoor onnodig als een botte boeren lul over, maar zo bedoel ik het niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 12 april 2020 16:39
    @yuck0 ik had t meer over voor mijzelf maar dat is makkelijk gezegd achteraf natuurlijk ;)

    Heb zelf momenteel de rift s.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.