Begrijp me niet verkeerd: ik ben dol op nieuwe hardware. Het is tof als er nieuwe mogelijkheden komen die nieuwe richtingen bieden aan talentvolle ontwerpers. Maar dat is eigenlijk ook een beetje mijn probleem. Welke nieuwe mogelijkheden gaan de PlayStation 4 en Xbox Series X bieden?
Ik herinner me de schemerdagen van de eerste Playstation nog goed. Ontwikkelaars persten op het laatste moment nog wat druppels vermogen uit het kleine grijze kastje, maar de koek was duidelijk op. Het beestje had niets nieuws meer te geven. De aankondiging en lancering van de PlayStation 2 en Dreamcast was een aardverschuiving. Opeens waren er totaal nieuwe dingen mogelijk. Shenmue en Grand Theft Auto 3 hadden een schaal en details zoals we dat oprecht nog niet eerder hadden gezien op een spelcomputer. Openwereldgames waren een vorm van spelen die gewoon absoluut onmogelijk was op de PS1 of de N64.
De Xbox 360 was vooral een revolutie op het gebied van online spelen en community. Het was Microsoft die een bijna naadloze manier ontwikkelde om met anderen samen te spelen. En het introduceerde achievements, de eerste meta-score voor computerspellen. De 360 (en uiteindelijk ook de PS3) zorgden voor een verbonden gamegemeenschap waar online spelen geen extraatje maar een basisfunctie was. Als ik nu een van mijn oude PS2 opstart - wat ik nog met enige regelmaat doe - voelt die machine haast doods en verlaten. Eenzaam. Er is niemand thuis.

En met de PlayStation 4 kwam… tja, wat eigenlijk? Ja, PSVR, maar om dat nou een selling point van de PS4 te noemen? Wat voor spellen konden we spelen die onmogelijk waren op de PS3 of Xbox 360? Als je antwoord ‘The Witcher 3’ is, moet ik je helaas teleurstellen. De Switch-versie (eugh… oké: The Switcher) maakt duidelijk dat dit spel ook op de vorige generatie consoles had kunnen draaien. Minder mooi, dat wel.
Dus wat is nu werkelijk de bijdrage van de huidige generatie consoles? Betere graphics. En… that’s it.
Graphics zijn natuurlijk heel fijn. Ik ben dol op graphics. Geef me graphics. Maar - en mijn excuses voor het volgende cliché - gameplay is belangrijker dan graphics. De allermooiste plaatjes maken een middelmatige game niet opeens goed. Kijk naar The Order 1886. Kijk naar Quantum Break. De allerbeste graphics van de wereld kunnen niet verhullen dat de daadwerkelijke games niet zo bar veel om het lijf hebben. En zelfs op het gebied van graphics lijkt bij de huidige generatie de limiet nog niet bereikt.
En met de PlayStation 4 kwam… tja, wat eigenlijk?
Ik bedoel: zelfs als ik het vijf jaar oude The Witcher 3 op mijn PS4 speel, wat ik de afgelopen weken bijna non-stop heb gedaan, heb ik niet het gevoel dat ik naar een lelijke game kijk. En nu met Final Fantasy 7 Remake vallen mijn ogen soms bijna uit hun kassen bij alle pracht en praal. En dat alles vloeiend op het scherm. Vergelijk dat met de migraine-opwekkende framerate van Gran Turismo 2 op de PS1. Daar was heel duidelijk het eindpunt bereikt.
Wat ik wil zeggen is dat de volgende generatie consoles op dit moment meer voelt als een ‘moetje’ dan dat ik sta te popelen om nieuwe apparaten in huis te halen. De ongetwijfeld mooiere graphics en snellere laadtijden zijn vast heel fijn, maar het voelt als een vervanging in plaats van een stap vooruit. Alsof ik nu een nieuwe vaatwasser koop die iets sneller droogt dan de vorige.
Nu hoop ik natuurlijk dat al die nieuwe processorkracht straks wel degelijk briljante nieuwe manieren van spelen oplevert. Maar als dat gebeurt - en dat is best een grote ‘als’ - zien we de echte revolutionaire next-gen games pas over een jaar of twee, drie. Want zo gaat dat bij nieuwe consoles: eerst zien we wat games die halverwege hun ontwikkeling voor de PS4 en Xbox One grafisch zijn opgewaardeerd naar de nieuwe generatie. Plus een handvol nieuwe titels die nog niet eens tien procent van de hardware aanspreken.
Ik verwacht zelfs dat we het eerste jaar van de nieuwe consoles het overgrote deel van onze gametijd besteden aan het spelen van ‘vorige-generatie-games’ via backwards compatibility.
Pas als de tweede golf next-gen games op gang komt, is er een goede reden om de overstap te maken. En dat op zich toont aan dat we eigenlijk nog helemaal geen nieuwe consoles nodig hebben. Nog jaren niet.
Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:
Reacties op: We hebben helemaal nog geen nieuwe consoles nodig
Srebseig
Toch bracht de PS4 iets heel belangrijks: stabiele framerates. En dat terwijl games steeds competitiever werden. Apex Legends wordt hier met veel vreugde gespeeld, onmogelijk in deze kwaliteit op een PS3. Deze framerates miste ik in combinatie met mooi strak 1080p beeld op de x360/ps3. In start ze nog wel eens op om mijn backlog weg te spelen, zoals Majin and the Forsaken Kingdom of bij gebrek aan een Silent Hill titel. Maar als ik een oude Assassins Creed, de Bioshock games, de eerste twee Metro spellen of Uncharted wil spelen, dan zijn er voor de PS4 prachtig stabiele 1080p versies beschikbaar. En die lijst is bijna eindeloos!
En met de ps4pro kun je 4k laten voor wat het is en voor hogere framerates kiezen bij bepaalde spellen, prachtig!
Voor mij is daarnaast de PS4 wel de computer geweest die VR bereikbaar maakte en dat vind ik wel een enorme stap!
Deze twee dingen samen zijn enorme vooruitgangen. En daarbij is het aanbod Indies, toegankelijkheid voor de massa en de hoge verkoopcijfers (en dus ook vrienden om mee te spelen) ongekend. Nee, de PS4pro/xox is voor mij niet de “4k-machine”, maar juist alles wat ik nodig had on weeer verbaasd te worden in een écht 1080p tijdperk.
yuck0
Stabiele framerate's op de ps4? Start rdr2 maar eens op xD.
Srebseig
Ik doel niet op 1 PS4 spel, maar op de vele PS3 spellen die nooit 1080p en 30+ fps haalden. En nu dus wel. En de meeste PS4 spellen doen dat ook. En dat was/is voor mij een verademing.
Colt
De sprongen van 8-bit naar 16-bit, van sprites naar polygonen, en van SD naar HD, waren groter dan die van HD naar 4K. Het lijkt erop dat gaming langzaam uit de kinderschoenen stapt en duidelijk weet wat het is en kan. Op dit punt kunnen games alleen nog wat mooier worden; het evolueert nu langzaam, in plaats van de revoluties die het 'vroeger' deed.
Dat is ook de reden waarom games voorlopig op 2 generaties uit zullen komen (los van de install base, uiteraard). We maken de evolutie mee richting 4K60 en real-time ray-tracing. Is dat nodig? Nee, absoluut niet. Maar voor de enthousiaste gamer misschien wel een reden om de overstap te maken naar next-gen.
En het is goed voor de economie. Dus ach, laat maar komen. Ik reserveer alvast plekken in m'n kast voor de Xbox Series X en de PlayStation 5
LoGiCaL_PsYcHo
Aquemini
Nuage
Voordeel is ook dat als je tegenwoordig een generatie overslaat, de stap écht flink vooruit is. Van geen VR naar PSVR2..laat maar komen.
kr1z
Wat er precies stond weet ik niet meer.
Wat ik nog kon herinneren staat hier onder:
"Sinds consoles populairder dan pc`s zijn, is de ontwikkeling van vooruitgang van grafische kracht gestagneerd.
Elke keer als er een nieuwe console uit komt is er even een boost in vooruitgang, maar dan staat het weer jaren stil.
Vroegah toen pc leading was ging de ontwikkeling dagelijks door.
Als je de ene dag een neiuwe gpu had gekocht was je niet zeker of je de game die een maand later uit kwam nog kon spelen.
En niet alleen door de GPU je moest ook regelmatig nmeer geheugen dr in prikken en een nieuwe cpu kopen .
Dat gezegd hebbende: laat maar komen die nieuwe gen."
(als een dev nog aan mn originele post kan komen mag ie deze met die vervangen.)
yuck0
Dat gezegd hebbende, wanneer zijn de tijden geweest dat PC gaming 'leading' was?
Point en click adventure?
oropher
wat?
van 90-2005 zo ongeveer was de pc HET gaming platform.
Daar gebeurde alles en werd er ook geïnnoveerd.
Innovatie vind in principe nog steeds voornamelijk op de PC plaats, maar de massa speelt niet meer op PC, maar op Console.
do365nic
https://www.statista.com/chart/4527/game-developers-platform-preferences/
yuck0
Daarom stonden alle floppies in de aanbieding, en werden alle cartridges voor de volle mep verkocht?
Denk dat je het iets teveel vanuit jezelf herinnert. Ik was ook van de PC, maar had niet de illusie dat PC gaming het beter deed.
Thomrob
kr1z
(Vanaf Halo konden mensen die geen zin hadden om te leren om met een pc om te gaan en die een keyboard te veel knopjes vonden hebben (leanen is bv verdwenen nadat first person shooters op consoles ook konden) en een muis veel te snel richten vonden ook ineens first person shooters spelen (maar dan wel met aim assist ;-).)
Vanaf toen kreeg je een enorme stijging in populariteit van console gaming.
ik weet nog dat veel mensen om me heen begonnen met gamen in die periode.
Vanaf toen merkte je dat veel pc games slechte porten van consolegames waren (je merkte dat o.a. b.v. doordat je in plaats van keyboard toetsen gele ronde y en groene ronde a knopjes zag bij prompts) ipv dat alle consolegames slechte porten van pc games waren, wat tot die tijd de norm was.
Daaraan merkte je het meest dat de markt zich voornamelijk op consoles ging richten.
Vanaf toen gingen veel dingen bergafwaards. (toen kreegie dingen zoals betaalde DLC en microtransacties ipv Expansion Packs en community Mods, betalen om online te gamen, Lootboxes, geen prive multiplayer servers meer en … stagnering in ontwikkeling van vooruigang in voornamelijk grafische kracht; allemaal (behalve de hardware natuurlijk) betalen (console) in plaats van zelf uitvogelen (pc). Veel van deze smerige praktijken die consoleplayers gewoon pikken omdat ze gewend zijn om te betalen ipv creatief zijn onder het mom van "kijk bij een console doe je de disk er en en spelen maar ipv updaten configureren enz", zijn nu ook overgewaaid naar PC. Gelukkig niet allemaal; bv betaalde Mods op Steam zijn uitgekotst gelukkig (hoewel modden allang niet meer zo groot is omdat grote game bedrijven het vaak onmogelijk proberen te maken om games te kunnen modden zodat ze dlc kenne verkopen)en online multiplayen is nog steeds gratis.
Ik ben me bewust dat sommige mensen het anders zien, maar zoals ik hierboven beschreef is hoe ik en mijn vriendjes het door de jaren heen hebben ervaren.)
Dat gezegd hebbende; Ik kwam er laatst pas achter dat mods blijkbaar toch wel werken voor voor Battlefront 2 en dat er inmiddels superveel er van zijn, leuk.(kan ik eindelijk gaan proberen om die wokey vrouwelijke stormtroopers te vervangen voor ouderwetse mannen (zoals in de films , want het waren space nazi`s , niet woke space nazi`s
O ja en … ik heb altijd naast mn pc ook altijd (minstens) een console gehad, voor 3d person en platform spelletjes, die zijn leuker met controller op de bank.
Robert-Frans
En alsnog de meest onmogelijke ports van ook huidige games kreeg en krijgt.
Hoewel ze er net zo vaak jammerlijk in faalt, probeert Nintendo vrij duidelijk elke nieuwe console of handheld een echte, onderscheidende vernieuwing mee te geven.
Ik denk dat Sony en Microsoft toch nog meer de traditionele gamer op het oog hebben. En die wil denk ik gewoon een mooie, strakke console met de nieuwste mogelijkheden op het gebied van graphics, geluid, gameplay, etc. Zonder allerlei rare gimmicks en het liefst zoveel mogelijk game PC-waardig.
De Switch werd wellicht ook zo'n enorm succes, omdat het ook dat 'gewone gamen' biedt, dat je dan dus ofwel onderweg of op televisie kan doen. Het is een combinatie van vertrouwd en vernieuwend en zulke combinaties hebben de grootste kans van slagen.
Dat is iets wat Sony en Microsoft ongetwijfeld heel goed weten, maar zij willen denk ik minder risico's nemen dan Nintendo nog weleens doet.
Het is daarbij echter heel wel mogelijk dat er straks weer games voor de PS5 of Xbox Series X uitkomen, die onmogelijk te realiseren zouden zijn op de huidige consoles.
Ook bij deze consoles zal het wel even duren voordat de developers alles eruit weten te halen wat erin zit en wie zou destijds de komst van openwereld-games kunnen hebben verwachten, laat staan voorspellen?
De tijd zal het dus leren in hoeverre deze consoles echt nodig zouden zijn geweest voor wat developers vandaag de dag willen. En het antwoord op die vraag zal echt van diezelfde developers en ook van Sony en Microsoft zelf afhangen.
Baukereg
De Switch redt de huidige generatie. En de volgende generatie kan dat wel eens de nieuwe Xbox zijn. Microsoft is momenteel echt goed bezig.
wazp
"De Switch redt de huidige generatie. En de volgende generatie kan dat wel eens de nieuwe Xbox zijn. Microsoft is momenteel echt goed bezig."
Hier sluit ik mij volledig bij aan! De switch heeft mij echt volledig omver geblazen en ik denk inderdaad dat de Xbox series X een geweldige stap vooruit zal zijn op hardware gebied.
Ik dacht eerst dat het een hoop geschreeuw van de daken was van microsoft. Maar nu ik mij er wat meer in heb verdiept en de overtuiging zie bij Phil Spencer, ben ik toch wel overtuigt van de XSX. Ik was eerst wat geschrokken van het "toren ontwerp" maar na wat uitleg begrijp ik het helemaal. Liever een "tower of power" dan een oververhitte console die constant staat te blazen. Overigens heb ik begrepen dat je de XSX ook op zijn kant kan leggen dus dat komt de wegwerking in menig tv meubel zeker ten goed.
Wat de ps5 betreft is het misschien nog wat te vroeg oordelen maar ik krijg meer en meer het gevoel dat Sony dit keer behoorlijk achter de feiten aan loopt, getuige het feit dat er behalve wat specs nog maar weinig bekend is. En dit terwijl de release al eind dit jaar gepland staat. Alleen die snelle ssd en de overgeklokte gpu gaat ze niet redden ben ik bang.
En om toch iets meer on-topic af te sluiten:
Ik ben het niet eens met de stelling dat we geen nieuwe generatie console nodig hebben, ik denk dat de huidige generatie al in een vroeg stadium een struikelblok bleek voor veel games. 30 fps werd ineens de standaard en acceptabel. En er moest zelfs een opgewaarde variant(ps4 pro etc.) aan te pas komen om toch nog een beetje mee te komen met de PC. Daarom verwacht ik dat de komende generatie (zeker gezien de specs van de XSX) een grotere stap vooruit zal zijn dan dat de huidige generatie was.
Sjakos
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het echt wel hoogste tijd wordt voor de volgende generatie consoles mbt tot kortere laadtijden en hogere frame rates.
De maps & contents in spellen worden alsmaar groter en daarom is het denk ik wel essentieel dat de consoles dit ook sneller kunnen verwerken.
En daar kunnen de aankomende consoles in gaan uitblinken.
darkmanwls
Maar denk ook aan werelden met een veel grotere omvang zonder dat dat voor een groot kwaliteitsverlies gaat zorgen. Drukker bevolkte werelden waarin veel meer gebeurd. Daar zijn namelijk allemaal scripts voor nodig. Scripts die processor kracht kosten. En vooral ook een data opslag en snelle data overdracht. Iets wat door gebruik van SSD in de nieuwe generatie sterk verbeterd zal zijn.
Kortom, meer kracht betekent niet alleen maar betere graphics.
Streepje X
En wat betreft de komende consoles. Bij Sony heb ik momenteel het zelfde gevoel als wat ik bij de XBO had, toen deze werd gepresenteerd aan de wereld, je weet dat het een goede console gaat worden, maar ook dat ie achter de feiten aan zal blijven hobbelen.' de XBSX is voor mij een reden pm over te stappen op Microsoft, kijk alle games die ik speel, komen eigenlijk altijd op beiden uit. dus ik heb makkelijk praten. Maar het feit dat ik mijn Xbox 360 games weer kan spelen, en dus eventueel die paar XBO games die ik wel zou willen, kan kopen en spelen, plus het veel belovende XCloud trekken mij over de streep om de komende generatie voor Microsoft te kiezen ipv Sony. En ook Google Stadia heb ik nog niet helemaal uit het hoofd gezet, wie weet brengt streaming ons ook nieuwe mogelijkheden. Enfin, de tijd zal het ons leren, maar dat de games op alle platformen er beter uit zal gaan zien dan ooit, is samen met het gegeven dat we meerdere mogelijkheden zullen krijgen, een feit.