Column
God of War

Wat openwereldgames moeten leren van God of War

Alles heeft een functie

Geschreven door Erik Nusselder op
Het kost zo'n vijftig uur om alles te voltooien in God of War. Dat is heel wat, zeker voor een game zonder echte open wereld, en het voelt nergens saai. Daar kunnen de échte openwereldgames nog wat van leren.

Een wereldkaart vol met symbooltjes, de een nog cryptischer dan de ander. Wie wel eens een openwereldgame speelt, weet precies welk gevoel dat oproept: help! Moet ik dat allemaal afgaan? En waarom dan? Een open wereld kan een heerlijke speeltuin zijn waarin alles leuk is om te doen. Het kan ook aanvoelen als een klus, een excuus om de speelduur van een game op te rekken. Het lijkt alsof een open wereld je oneindig veel mogelijkheden geeft, maar je moet er vaak ook een hoop voor opgeven.

Horizon Zero Dawn

Verhaal

Het eerste dat vaak overboord gaat is een strak geschreven verhaal. Het voelt raar aan om alle kistjes en andere collectables uit te pluizen terwijl de wereld bijna vergaat en jij die eigenlijk moet redden. Bovendien kan het tempo volledig worden weggezogen uit het script. Hoeveel spectaculaire scènes de schrijvers ook bedenken, als jij uren besteedt aan saaie fetch quests ligt de game toch ineens op zijn gat.

Denk bijvoorbeeld aan Horizon: Zero Dawn: die game bleek in de tweede helft ineens een ijzersterk verhaal te hebben, waar sommige spelers niet eens aan toekwamen, omdat ze al waren opgebrand door de immense open wereld. Of Breath of the Wild, de Zelda-game die open werelden opnieuw uitvond maar daarbij vergat een boeiend verhaal te vertellen.

God of War lost het eerste probleem simpel op: het verhaal is niet van wereldschokkende proporties. Kratos wil de as van zijn overleden vrouw uitstrooien vanaf de hoogste berg. Hoewel dat voor hem persoonlijk erg belangrijk is, is het ook niet zo erg als dat een dagje later gebeurt. Sterker nog, door veel zijmissies te doen en nieuwe uitrusting te verdienen, raakt hij alleen maar beter voorbereid op die reis. Elke optionele opdracht weeft zich bovendien prachtig in het hoofdverhaal. Wanneer je ze onderneemt, voelen ze daadwerkelijk als een onderdeel van je avontuur, in plaats van een tussendoortje.

Zelda: Breath of the Wild

Leveldesign

Het is voor ontwikkelaars een stuk moeilijker om in een open wereld elk deel van de spelwereld interessant te maken dan in een lineaire game. In Uncharted weten ze precies waar de speler heengaat en wat hij daar kan doen en kunnen ze alles tot in de puntjes uitwerken. In een open wereld is het gebied vaak zo groot, dat het lastig wordt om alles boeiend te maken.

Kijk naar de ontwikkeling van Mirror's Edge, waarbij de eerste een lineaire game was en de reboot in een open wereld werd gegoten. De serie verloor daardoor een groot deel van zijn charme. De opdracht was niet meer om een strak vormgegeven hindernisbaan zo snel en effectief mogelijk te doorkruisen, maar om je eigen weg te vinden in een grote omgeving. Daarbij nam je vaak dezelfde paden om door de stad te bewegen, wat het meer een herhalingsoefening maakte dan een spannende freerunninggame.

God of War heeft niet echt een open wereld, maar kleinere omgevingen die aan elkaar verbonden zijn, zoals in de Tomb Raider-reboot. Elk gebied heeft een duidelijke functie: een grote puzzel die opgelost moet worden, een kerker om te ontdekken, of een zijmissie om te voltooien. Er zijn ook grotere delen waar meerdere opdrachten te vinden zijn, maar het is altijd duidelijk hoe de speler daar doorheen beweegt. De ontwikkelaar kan dus altijd voorspellen waar Kratos gaat lopen en daar op inspelen, bijvoorbeeld door de plaatsing van vijanden.

Mirror's Edge: Catalyst

Overzicht

Een kaart vol met icoontjes kan nogal overweldigend aanvoelen. Als elk kistje, elke optionele vijand en elke zijmissie zijn eigen tekentje krijgt, staat binnen de kortste keren het hele scherm vol. De kans is groot dat het overzicht dan verloren gaat. Bovendien kan keuzestress de kop opsteken. Als je op elk moment honderd verschillende dingen kunt doen, kun je dan nog op een zinnige manier beslissen wat je gaat aanpakken? Of veroorzaakt het een soort apathie, waarbij je niet meer verder speelt omdat je niet kunt kiezen?

De kaart van God of War ziet er een stuk schoner uit. Misschien wel iets te schoon zelfs, want voor een groot deel van de game is hij eigenlijk een beetje nutteloos. Er staat nou eenmaal weinig op, het is meer een weergave van waar je reis je allemaal heeft gebracht. Soms is dat frustrerend, maar het zorgt er wel voor dat je meer op ontdekkingsreis moet. Kistjes en verzamelbare voorwerpen staan niet aangegeven en dus moet je zelf je ogen openhouden. Zijmissies worden wel gemarkeerd, maar God of War is meer van de kwaliteit dan de kwantiteit. Een zijmissie kan zo een uur duren en dus heeft de game er ook minder nodig om zijn speelduur in te vullen. Op geen enkel moment word je dus overweldigd met een overdaad aan icoontjes.

Horizon Zero Dawn

Immersie

Een ander probleem is dat het moeilijk is om een open wereld als een echte plek aan te laten voelen. Het ontwerpen van een stad of ander gebied gaat nog wel, maar hoe krijg je daar op een geloofwaardige manier een grote variatie aan activiteiten in? Het is niet bepaald immersief dat er honderd veertjes liggen verspreid in Assassin's Creed, of dat iedereen maar ingesproken dagboeken achterlaat in Horizon. Waarom is er een time trial-evenement middenin deze stad, wie organiseert die races?

In God of War is er bijna niets dat uit de toon valt. De meeste collectables geven je informatie over de Noordse mythologie en vergroten daardoor juist het gevoel dat dit een echte wereld is. In plaats van nietszeggende objecten speur je bijvoorbeeld naar Odins raven, die informatie verzamelen voor de god en als zijn ogen fungeren. Zelfs deze kleine collectables dragen daardoor bij aan het schetsen van een geloofwaardige wereld. Alleen die schatkistjes blijven raar: wie laat er nou goud achter in een kist middenin een bos?

Dit artikel delen:

Lees meer

Koopgids: De beste gamemuizen van het moment E-sporter Aristote Ndunu pakt de Fifa 18 eBeker met AZ
24

Reacties op: Wat openwereldgames moeten leren van God of War

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • BertThaBest

    • 21 april 2018 10:17
    Mooi geschreven Erik. Ik ben het er ook voor een groot deel mee eens. Bij veel open wereld games is ontzettend veel te doen, maar het voelt voor mij vaak als saai opvulmateriaal. Ik ben laatst bijvoorbeeld met Shadow of Mordor begonnen (beter laat dan nooit), en daar werd het alweer snel duidelijk: de kaart zit bomvol onnodige shit waar ik mijn tijd echt niet aan ga voldoen. Less is more, of het moet goed geschreven zijn, of het moet mij voldoende motiveren vind ik. Door al die zijmissies werd ik overigens in Horizon na een tijd ontiegelijk sterk, waardoor veel main quests een fluitje van een cent werden. Bij Zelda had ik er minder moeite mee, omdat de wereld echt aanvoelde als een speeltuin waar van alles te ontdekken valt. Dat het verhaal een mindere rol speelde vond ik niet erg omdat de gameplay zo ontzettend sterk was. Ik ben erg benieuwd naar God of War, omdat de gameplay daar volgens mij ook het belangrijkste van alles is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 21 april 2018 11:04
    @BertThaBest thanks! Shadow of Mordor durfde ik niet eens aan te beginnen, ook al vond ik het eerste deel heel leuk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BertThaBest

    • 21 april 2018 13:25
    @ErikNus Je bedoelt Shadow of War denk ik :p. Ik doelde dus op deel 1. Wat vond je van de zijmissies/filler van Shadow of Mordor?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 21 april 2018 19:25
    @BertThaBest oh damn, haha wat een verwarrende namen.
    Ja ik heb veel zijmissies dus laten liggen, dat is mijn oplossing om van openwereldgames te kunnen genieten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pronixs

    • 21 april 2018 10:58
    Wat mij betreft kunnen open world games beter kijken naar the witcher 3. Als je een lineaire game vergelijkt met een open world is natuurlijk niet helemaal eerlijk. En ik vond the witcher goed opgezet met weinig saaie momenten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 21 april 2018 11:01
    @pronixs mja de vergelijking gaat voor mij wel op, omdat God of War niet helemaal lineair is, en omdat je zo 50 uur nodig hebt om alles te voltooien. Maar daarbij is wel bijna alles leuk.

    Zie het zo: ik heb liever een kleinere wereld waarin je je 50 uur vermaakt, dan een grote open wereld met 100 uur aan content waarvan maar de helft leuk is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 21 april 2018 19:55
    @ErikNus bij The Witcher 3 is toch wel een van de open wereld games waarbij zeker minder dan de helft saai is. Zelfs AC Origins heeft me positief kunnen verrassen met zijmissies die soms wel een uur konden duren,al had ik op sommige plaatsen wel verdieping willen zien. Wellicht dat dat in de Tour zit, ik moet die modus nog uitproberen.

    Verder zijn het vaak items verspreid over de map waar je enkel naartoe moet gaan. Zelfs prachtige spellen als GTA V en Watchdogs in grote steden gebruiken het, terwijl ik liever naar steegjes en binnenplaatsen wordt gestuurd voor een missie, of om te vluchten voor politie.

    Ook een goed voorbeeld van een sterke open wereld is Red Dead Redemption. Juist het samenbrengen activiteiten op centrale plekken met grote stukken "niets" ertussen maakt een open wereld naar mijn mening sterker. In steden zou ik juist veel meer mogelijkheden zien die er in steden te vinden zijn: poolen, bowlen, schaken, tennis, volleybal, vissen, cafetaria, clubs, bioscoop etc. Gooi er evt een of andere achievement of trophy tegenaan. Zulke activiteiten zijn leuker dan het verzamelen van 50 boekjes, en toch kom je op allerlei plekken in de stad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 21 april 2018 11:05
    Ik vond het bij Breath of the wild nu net heel fijn dat er geen groot verhaal zat. Dat maakte het langzaam exploren realistisch.

    Want het grote kwaad was zich niet zo bewust van het broeiende tegen hem en dus was de wereld ook niet direct meer in gevaar, want dat was nu eenmaal al eerder gebeurd.
    En link was ook net ontwaakt in een wereld die hij niet kent dus als hij dan meteen al weer naar het eind zou sprinten zonder zich te verwonderen over de wereld, en zonder zich te verdiepen zou ook nep zijn.
    Dus je kon lekker rustig aan zoeken en veel exploren terwijl je niet het gevoel had dat er een wereld verging.
    Nu net het gebrek aan verhaal zorgde ervoor dat die game voor mij realistisch aanvoelde en ik nooit gepusht werd door het verhaal om verder te gaan.

    Wel vond ik veel side missies nutteloos.
    Leuk om te doen maar ze voegden vrij vaak niks echt toe, geen diepere wereld kennis of betere lore. Vaak gewoon een kistje of een shrine.
    Dat vond ik enigszins jammer.
    Maar het gemis aan verhaal is de sterke kant (voor mij he)vanwege geen drang om perse verder te spelen ( een verhaal kan je min of meer pushen) en altijd verleid om langs de paden af te lopen naar die ene berg in de verte, of die verdacht uitziende plek op de kaart.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 21 april 2018 11:05
    Ik heb de volledige HUD uitgezet in God Of War, alles, geen indicators, maps, healthbars, alles… over immersie gesproken :) Wat een verschil! je wordt er helemaal ingezogen en het laat je niet meer los.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 21 april 2018 11:30
    @casualkiller goeie tip ja! Je kunt het ook zo instellen dat je HUD-elementen even tevoorschijn komen als je de touchpad aanraakt, mocht je ze toch missen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TomKerkhof

    • 21 april 2018 12:43
    @casualkiller De HUD-loze manier van spelen is inderdaad fantastisch voor de immersie. En een tikje onwennig. Weet nog goed dat toen ik het eerste zakje geld opraapte ik echt verbouwereerd naar het scherm staarde met zo'n gevoel van 'wat heb ik nou opgepakt?'
    Maar dat was eigenlijk vooral heel verfrissend, gek genoeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Turambar

    • 21 april 2018 12:01
    Gaan we dit allemaal ook op de PC beleven?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 21 april 2018 12:45
    @Turambar

    Niet met God of War in ieder geval.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LordLuc

    • 21 april 2018 14:26
    @Turambar Voor God of War 1+2 HD en de Collection wel. Die zijn speelbaar met RPCS3. De nieuwe nog niet. Er is een emulator (PCSX4) maar die doet moeilijk. Pdix extracten van een originele ps4. Game cache encryptie met pdix hash. Teveel werk.

    Maar hee. Red Dead Redemption draait trouwens redelijk. Nog wel een beetje een slideshow 20 fps of zo:
    www.youtube.com/watch?v=K4aHsQUFih0

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 21 april 2018 12:46
    God of war niet. Dat blijft een PS4 exclusive.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Joooooop

    • 21 april 2018 23:58
    En toch 10x liever een open wereld. Sinds we dat hebben kan ik niet meer genieten van lineaire games. Allemaal scripted, niets aan. En ook zo lekker gedwongen 1 kant op met oplichtende cirkels op de rotsen waar je moet grijpen. Nee niets voor mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • obi-twan kenobi

    • 22 april 2018 08:37
    @Joooooop
    Ik heb juist weer 10x liever een lineaire game (met hub gebieden is oké). Het verhaal in open wereld games is vaak minder, omdat de flow daarvan wordt onderbroken door de generieke en eentonige side quests of verzamelobjecten en het naar een missie marker moeten rijden of lopen haalt ook de snelheid uit een game. De vele icoontjes op de map voelen daarnaast net zo dwingend als een scripted event. Een goede lineaire singleplayer game is voor mij het beste wat er is op game gebied. Maar laat alsjeblieft beide blijven bestaan, want anders wordt het wel erg saai en eentonig. Ik heb nu al last van open wereld moeheid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • melody

    • 22 april 2018 00:33
    Ik stoor me vaak vooral aan de herhaling van gebouwen/ ontbreken van unieke gebieden in open wereld games. Met name maar zeker niet alleen ubisoft games hebben er een handje van een grote open wereld te hebben waarin je iedere 2 km hetzelfde gebouw of de zelfde stapel stenen tegenkomt. Ik vind de verhaalmissies en gameplay vaak erg leuk, maar kan games als wildlands, the division en assassins creed geen uren achter elkaar spelen hierdoor in tegenstelling tot een goed singleplayer verhaal. Far cry 5 had het ook maar iets minder opvallend. Ben dezelfde schuur ongeveer 7 x tegengekomen in 2 dagen tijd (nee geen rondje gelopen haha). Hoop dat ze in de toekomst weer iets meer gaan richten op diversiteit en niet kwantiteit. 50 uur is ook prima voor een open wereld game wat mij betreft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • obi-twan kenobi

    • 22 april 2018 08:52
    @melody
    Perfect verwoord. Ik stoor me tegenwoordig ook aan het fenomeen dat menig gamer vooral meer content in een game lijkt te willen om de speelduur te verlengen. Dat gezeur over speelduur mag wat mij betreft verdwijnen. Ik speel liever een korte lineaire game met een goed verhaal en afwisselende campaign, dan een open wereld game die meer dan 50 uur duurt en je meer dan de helft van de tijd nutteloze of dezelfde dingen aan het doen bent. Maar ieder zijn ding natuurlijk. Beide soorten games moeten blijven bestaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 22 april 2018 12:48
    Wat mij betreft zijn er nu 4 games waar andere open wereld games van kunnen leren ( en ik zal nu wel weer de haters wakker maken maar so be it) namelijk God of War, Assassin’s Creed Origins, Horizon Zero Dawn en the Witcher 3. Het zijn alle 4 games die iets heel goeds doen en verbeteren.

    Daarnaast is kwaliteit altijd belangrijker dan kwantiteit tijd maar voor de 50 € ( soms iets goedkoper soms duurder) wil ik toch wel graag lang bezig met zo'n game. 8 uurtjes voor 50 € heb ik toch vaak het gevoel bij dat ik geen bang for the buck heb, terwijl ik bij bijvoorbeeld Assassin's Creed Origins ( yeah sue me dat ik die als voorbeeld pak) die ik na 103 uur heb uitgespeeld meer heb het gevoel heb dat ik bang for the buck heb gekregen. ( nu zeg ik overigens niet dat AC: O kwantiteit boven kwaliteit is. De game weet de balans tussen kwaliteit en kwantiteit goed te vinden.)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.