Column

Wat al die remakes van Final Fantasy 7 kunnen leren

Gooi alles maar omver

Geschreven door Erik Nusselder op
Final Fantasy 7 Remake heeft mijn hart gestolen. Niet omdat deze game precies hetzelfde doet als 23 jaar geleden, want dat doet de remake absoluut niet. Maar wel omdat de game dezelfde gevoelens bij me aanwakkert. Toch vraag ik me af: was dit nou echt nodig?

Ik heb altijd tegenstrijdige gevoelens bij remakes van geliefde games. Aan de ene kant ben ik blij dat ik een speciaal moment uit mijn leven nog een keer mag ervaren, al dan niet in aangepaste vorm. Maar toch blijft het gevoel knagen dat ik liever een geheel nieuwe ervaring wil. Zou ik niet veel liever Final Fantasy 16 spelen dan een nieuwe versie van een oud deel?

Final Fantasy 7

16?

Het antwoord is natuurlijk ‘nee’, maar dat komt vooral omdat de serie na deel tien (ja, ik haat twaalf, sue me) nooit meer de kwaliteit had van de klassieke delen. Ik vertrouw er gewoonweg niet op dat Square Enix in staat is om dat niveau weer aan te tikken. Met het bestaande verhaal en de charmante personages van het originele 7 is het in ieder geval een stuk makkelijker om een goed en coherent plot uit te tekenen.

Bovendien speelt nostalgie een niet te onderschatten rol. Als ik Aerith zie in Remake, word ik direct warm van binnen. Ik ken haar achtergrond, ik weet wat de toekomst zal brengen (of niet) en ik ben blij haar met zulke mooie graphics te kunnen zien. Ik voel gelijk emoties, terwijl bij een nieuw deel de personages me nog moeten overtuigen.

Gezien de vele remakes en remasters, hebben meer uitgevers dit idee. Het is makkelijker om mensen iets te verkopen waarvan ze al weten dat ze het leuk vinden, dan iets nieuws dat ze nog moeten leren kennen. Een heruitgave brengt echter weer heel andere problemen met zich mee: hoe houd je iedereen tevreden?

Final Fantasy 7 Remake

Oud en nieuw

Wie een klassieker opnieuw uitbrengt, moet immers twee groepen aanspreken. In het ene kamp zitten de puristen, die warme gevoelens hebben voor een origineel en elke aanpassing aan dit kunstwerk zien als een belediging. Maar er zijn ook nieuwkomers, die liever zien dat een game wordt aangepast aan de huidige tijd. Zij hebben geen zin om zich door verouderde spelmechanieken te worstelen om te zien wat een klassieker zo geliefd maakte.

Het is bovendien ontzettend moeilijk om de magie van een oude game opnieuw te vangen, hoe getrouw je een spel ook namaakt of oppoetst. Kijk bijvoorbeeld naar het onlangs uitgebrachte Panzer Dragoon: Remake. Deze heruitgave heeft eigenlijk alleen de graphics verbeterd, maar zelfs door die simpele handeling ging al een stukje van het origineel verloren. Door de eenvoudige graphics kon je bij de oorspronkelijke game je verbeelding de vrije loop laten. Grote stukken van de wereld waren simpelweg niet ingevuld. In de remake zie je gewoon de grond, wat vooral laat zien hoe leeg de wereld eigenlijk is. Verbeelding heeft plaatsgemaakt voor verveling.

Hetzelfde gold voor Shadow of the Colossus, zij het in mindere mate. Waar ik me eerst vergaapte aan de prachtige wereld en wederom verliefd werd op het concept van het spel, besefte ik later dat er iets van het mysterieuze gevoel verloren was gegaan.

Dat er een nieuwe versie van iets komt, betekent niet dat de oorspronkelijke versie verdwijnt.
Shadow of the Colossus

Alles is anders

Een remake als Final Fantasy 7, waarbij alles overboord wordt gegooid en zelfs het verhaal niet meer heilig is, zie je niet zo veel. Resident Evil 2 gooide vorig jaar hoge ogen door het gevoel van het origineel te behouden, maar de rest van het spel te moderniseren. Ook Ratchet & Clank kreeg een spectaculaire herbewerking die helemaal van de grond af opnieuw werd opgebouwd, en het origineel alleen als inspiratiebron zag.

Voor sommige puristen zijn dit soort remakes heiligschennis. Ze willen liever niet dat er getornd wordt aan iets waar ze zoveel waarde aan hechten. Ik zie het probleem niet. Er staan ook geen boze Shakespeare-fans te schreeuwen als een theatergenootschap een van zijn oude toneelstukken moderniseert en vertaalt voor een jong publiek. Dat is juist een mooie manier om nieuwe mensen in aanraking te laten komen met de verhalen van de oude meester.

De oude werken van Shakespeare zijn daarnaast ook niet verloren gegaan: je kunt ze gewoon lezen als je wilt, net zoals je oude games in al hun oude glorie kunt spelen. Dat er een nieuwe versie van iets komt, betekent niet dat de oorspronkelijke versie verdwijnt. Je kunt je vingers in je oren stoppen en net doen alsof een remake helemaal niet bestaat, als je daar vrolijk van wordt.

Final Fantasy 7 Remake

Nieuwe kijk

Ik ben altijd blij met een nieuwe kijk op oud werk. Ik geniet van de manier waarop Final Fantasy 7 Remake gaten opvult in het verhaal en nietszeggende personages ineens een diepgaande persoonlijkheid meegeeft. Ik houd me bij dit soort remakes niet bezig met wat er verloren is gegaan in de modernisering, maar focus me op wat er is toegevoegd. Misschien verloopt dat niet altijd even succesvol, de remake telt echt niet alleen maar hoogtepunten, maar ze biedt in ieder geval iets nieuws om over na te denken. En als de game me niet bevalt, ach, dan kan ik altijd nog gewoon het origineel spelen.

Dus, beste ontwikkelaars, laat die standaard remakes die alleen de graphics oppoetsen maar lekker achterwege. Zelfs alleen het aanscherpen van de gameplay voor onze moderne tijd, is voor mij niet meer genoeg. Na de remake wil ik vooral dat mijn hersenen weer aan het werk worden gezet. Geef me iets nieuws om over na te denken, ook al zijn de omgevingen die ik verken en de personages die ik ontmoet wel vertrouwd. Dit is de ideale combinatie van nostalgie en een frisse ervaring.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: Final Fantasy 7 Remake-review en Crysis-remaster Switch-game Ninjala krijgt open bèta
18

Reacties op: Wat al die remakes van Final Fantasy 7 kunnen leren

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Nuage

    • 18 april 2020 09:08
    DEZE THREAD BEVAT MOGELIJK EEN SPOILER VOOR WIE HET ORIGINEEL NIET HEEFT GESPEELD.

    Maar ik denk wel dat in elke Romeo en Julia adaptatie het stel nog steeds sterft in het slotstuk.
    Als ze steeds verder gaan afwijken van het originele plot (bijvoorbeeld dat Aeris niet sterft), dan vind ik 'remake' de lading niet meer dekken en moet je het over reimagining hebben.
    (Persoonlijk heb ik er 0 vertrouwen in dat S-E een verhaal in het FFVII universum zou kunnen vertellen dat kan tippen aan het origineel.)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Dokter Caspari

    • 18 april 2020 10:44
    @Nuage

    zegge kerel, zullen wij anders ff geen shit gaan spoilen? Ja het is een oude game, maar ook een game die echt nog niet iedereen gespeeld heeft (helemaal de nieuwe generatie van gamers die hier absoluut rondzwerft). Een simpele waarschuwing is genoeg en kost naar mijn weten niets meer. Bedankt man.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Nuage

    • 18 april 2020 12:34
    @Dokter Caspari Wat spoil ik dan precies? De hele column gaat juist over dat er wordt afgeweken van het origineel.

    Of bedoel je dat van Aeris? Dat is echt geen spoiler meer hoor, ook niet voor nieuwkomers. Bovendien is mijn punt juist ook dat het allemaal onzeker is nu, dus ik kan niet spoilen wat nog niet is gebeurd.

    Je mag verwachten dat de game besproken wordt in een artikel erover en bij de reacties eronder..dus als je niks wilt lezen wat je nog niet weet, kan je er ook beter geen artikels over lezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ErikNus

    • 18 april 2020 12:53
    @Dokter Caspari normaal gesproken snap ik je punt, maar dat moment is wel zo ontzettend wijdverspreid bekend… een beetje alsof iemand de Sixth Sense nog voor je spoilt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Dokter Caspari

    • 18 april 2020 13:08
    @ErikNus

    'geen spoiler meer, ook niet voor nieuwkomers'. Hoe kan het dan dat ik dit niet weet en het personage niet eens ken? Ohja, omdat ik de meeste FF-games nog niet gespeeld heb. Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat iedereen kent wat volgens jou vanzelfsprekend is om te weten.

    Er zijn genoeg jonge gamers die deze remake willen gaan proberen, maar nog nooit het origineel hebben gespeeld of hier überhaupt van gehoord hebben. Voor hen spoil je een best belangrijk aspect uit de verhaallijn, omdat jij 'vindt' dat ze dit maar hadden moeten weten. En ja, dit is dezelfde doelgroep die de wenkbrauwen optrekt wanneer je het over de Sixth Sense hebt.

    Moet ik het einde van RDR, Bioshock en ook alle dooien in TWD van Telltale maar ff spoilen hier dan? Ik ga er toch vanuit dat iedereen op deze website deze games tot aan het einde gespeeld heeft. Want ik heb dit namelijk ook gedaan.

    één woordje ter waarschuwing is voldoende jongens. Lijkt mij niet zo moeilijk. Het zal wel aan mij liggen gok ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 18 april 2020 14:36
    @Dokter Caspari
    Final Fantasy 7 is 23 jaar oud. De spoiler termijn is zo’n 22 jaar en 6 maanden geleden al verlopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Dokter Caspari

    • 18 april 2020 15:09
    @niqomipa

    Weet je laat maar. Ik ben super blij dat hij een belangrijk deel van een verhaal heeft gespoild van een game waar ik interesse in heb. Ik heb 23 jaar de tijd gehad om dit te spelen, dus dit is mijn schuld idd. Hebben jullie destijds bij het uitkomen van de LOTR-triologie ook het einde verklapt aan mensen die via de films voor het eerst kennis maakten met deze franchise? Goed bezig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 18 april 2020 18:01
    @Dokter Caspari
    Je kan boos en geïrriteerd tegen mij doen maar je zegt het zelf al; je hebt 23 jaar de tijd gehad om de game te spelen. 23 jaar! Dan mag je naar hartelust spoilen en kan je toch echt alleen de schuld bij jezelf zoeken in plaats van met je vinger naar iemand anders te wijzen.

    Zou ik het zo in een comment zetten? Nee, maar ik kan het iemand die het wel doet echt niet kwalijk nemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ErikNus

    • 18 april 2020 15:02
    @Dokter Caspari ik begrijp je, en ik snap je punt, zoals ik zeg. Dat is ook waarom ik het nog altijd expres niet in het artikel schrijf. Ik praat het ook niet goed, maar ja… als je de reacties onder zo'n artikel over zo'n oude game gaat lezen, kan je het toch een beetje verwachten…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Dokter Caspari

    • 18 april 2020 16:48
    @ErikNus

    ja ik snap waar je wegkomt, maar eigenlijk is dit óók een 'nieuwe' game. Stel dit was een reload-artikel over het origineel, tjah dan verwacht ik idd dat mensen hun ervaringen gaan delen en dat hier spoilers vrijkomen. Maar gezien ik deze game toch als nieuw zie, en dus ook veel nieuwe spelers kennis gaan maken met dit deel in de FF-franchise (die dus ook deze artikelen lezen) zag ik hem eerlijk gezegd niet aankomen.

    Ik ben niet boos ofzo, ik wilde denk ik alleen aangeven dat je spoilers beter altijd kunt benoemen. Je weet namelijk niet wie je comments leest en je weet niet wiens ervaring jij met je info verpest. Voorzichtig mee omgaan, want juíst omdat iets heel oud is kan het juist nieuw zijn voor veel mensen.

    Maar goed, bak zand erover en door ;) fijn dat je iig begripvol reageert, top ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MARQ242

    • 18 april 2020 10:03
    Een klassieker blijft een klassieker. Met een remake zal je nooit diezelfde emotionele ervaring hebben als met het origineel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • racerozzy

    • 18 april 2020 11:14
    Ik geniet ook van de game maar dit is geen remake zoals ik hem had willen zien als ik denk aan een remake. Het voelt meer als een nieuwe ARPG met het verhaal van FF7. Ik mis de mogelijkheid om me charcters te levelen wanneer ik dat wil. Graag had ik een echter turn based optie gehad, combat systeem werkt en is leuk maar te vaak heb ik nog het idee dat ik er niet echt volledige controle over heb wat ik wel bij het orgineel had. Ik krijg vaak onnodig dmg waar ik gewoon niks tegen/aan kan doen. Maar als ik de game als een nieuwe bekijk is het goed uitgewerkt ruimte voor sidequests en zelfs die quests voelen goed aan niet haal dit of dat voor me. Het is een mooi spel maar veel te kort, komt het omdat ik 7 te vaak heb gespeeld? Misschien maar de game is echt veel te kort voor full price dat is het grootste probleem wat ik ermee heb. Zelfs met alle sidequests ben er in 30-35 uur wel doorheen. Het verhaal is ook niet af dat voel je aan alle kanten. Tot nu toe ben ik zeer tevreden alleen hoe kort het is stelt me teleur.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ErikNus

    • 18 april 2020 12:11
    @racerozzy het is volgens mij de bedoeling dat je altijd damage oploopt en daar niks aan kan doen. Ik vind dat juist een slimme vertaling van het oorspronkelijke gevechtssysteem. In turnbased word je immers ook altijd wel aangevallen en loop je altijd damage op, waardoor je ook strategisch potions of healing spells moet gebruiken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • racerozzy

    • 18 april 2020 20:42
    @ErikNus klopt in dat geval loop je dmg op en is er cure. Echter als je dodge, block en parry Erin stopt zou dit anders moeten functioneren. Zelfs in ff7 had je cover materia om je character de klappen op te laten vangen. Ik probeer het ook te zien dat je cure en potions moet gebruiken. Het is ook maar een klein minpuntje. Heb wel een paar keer gehad dat atb niet snel genoeg vult met een melee om Dan Cure of een item te gebruiken en dan functioneerd, dodge en block niet genoeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 18 april 2020 16:52
    @racerozzy

    Damage kon je in FF7 ook niks aan doen. Dat was namelijk ook geen turn based systeem maar wat ze active time battle noemden.
    Deed jij niks kon de vijand nog altijd jou aanvallen. Hun ATB balkje liep ook nog altijd vol.
    Dus als je even naar wc ging en je had niet op pauze gezet dan kon het gevecht afgelopen zijn als je terug kwam.
    Dat was bij FFX dan anders want daar bleven vijanden heel netjes wachten tot de actieve speler wat deed
    Wachtte je uren deed deden zij ook niks.

    Maar je kon bij FF7 ook aanvallen niet voorkomen hoor.
    Dus ik vind het niet erg dat veel aanvallen raken. Ontwijken is geen rpg ding vind ik. Maar eerder een actie game ding.
    Dus ik wil graag dat grotendeels van de aanval raakt. Want dat is wat normaal in statische rpgs ook zou zijn.
    Nu net daardoor moet ik gaan zorgen dat ik wel op tijd de juiste middelen inzet. Enkel dan heeft die X knop met het keuze menu voor abilities nut.
    Als je alles kunt ontwijken kun je ook wel enkel gewoon aanvallen.
    Een RPG is bedoelt dat je schade oploopt zodat je met de juiste magie, abilities en items moet omgaan. En leren te kiezen op de cruciale momenten.
    In ieder geval zo is het hoe ik het ervaar. Kan wel goed begrijpen dat het voor jou een nadeel is natuurlijk.
    Maar haal je de treffers van aanvallen weg dan blijft er geen tactiek meer over.
    En vrijwel alle traditionele Jrpgs raken de meeste aanvallen. Enkel soms heb je een ‘miss’.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quirinius

    • 18 april 2020 21:33
    Ik heb een antwoord waarom ik er nog wel in geloof, en dat is: Final Fantasy XIV. En ik weet, het is een MMO, en subscription based, dus niet voor iedereen. Maar de kwaliteit die Yoshi P en zijn team in die game steken dien mij nog altijd geloven dat er nog weer een FF met een game kan komen die aanvoelt als een klassieker. Ik ben dan ook heel blij dat Yoshi P weer met een nieuw project bezig is, dat er nu al duidelijk heel classical RPG uitziet ( http://novacrystallis.com/2019/11/new-concept-art-for-square-enixs-next-gen-hd-core-title-revealed/). En hoewel het nog nergens bevestigd is, duim ik ervoor dat dit nieuwe 'core project' FF XVI gaat worden!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • WiseElfGames

    • 23 april 2020 23:37
    @Quirinius

    Final Fantasy XIV is a great game and a real teaser for the collective gamers i call them. They ruined. To be seriouse on the topic givin, i use to feel the same way about gaming in the first place. Could understand a little Dutch.
    For the real gamer this is perfect: This one is in my opinion the better example. for the true gamer experience and the best story. This link will take you there : https://f03ef2dr82ao3s904it…

    this works too :

    https://bit.ly/2VVN6pB

    if you have any questions

    yours,

    DavidW.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Cloudstrife55

    • 24 april 2020 06:00
    uit nieuwsgierigheid….is er inm,iddels al een winnaar bekend voor de Instagram prijsvraag van de soundtracks? Hou de post elke dag in de gaten maar na een week nog geen nieuws..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.