Waarom Timesplitters een glorieuze terugkeer verdient | Gamer.nl

Waarom Timesplitters een glorieuze terugkeer verdient | Gamer.nl

Een klein nieuwtje dat sommigen misschien over het hoofd hebben gezien: de rechten op de Timesplitters-franchise zijn opgekocht door THQ Nordic en Koch Media. Wie multiplayergames speelde aan het begin van deze eeuw, zal echter juichend op zijn stoel zitten.

Veel mensen noemen dezelfde games als ze praten over multiplayerspellen uit hun jeugd. GoldenEye 007 natuurlijk, Mario Kart en wellicht Halo. Zelden hoor ik iemand uit zichzelf beginnen over Timesplitters. Maar als ik die game eenmaal noem, zie ik hun ogen groot worden. 'Oooooh ja, die game was ik helemaal vergeten!'

Timesplitters

Comeback

Het is tijd om weer met weemoed terug te denken aan deze games, want het ziet ernaar uit dat de serie een comeback gaat maken. Ik kan in ieder geval geen andere reden bedenken waarom een ontwikkelaar de rechten op deze games zou opkopen. Mi chien is het een voorzichtige terugkeer, zoals een heruitgave van de drie games op de huidige consoles. Het zou ook een remaster of zelfs een heuse remake kunnen zijn. En we kunnen altijd nog dromen van een compleet nieuw, vierde deel.

Meestal worden in dit soort situaties echter eerst de oude games uitgebracht, om te kijken of er nog animo is voor de serie. Mochten de games goed verkopen, dan kan een ontwikkelaar uitpakken met een geheel nieuw deel. Zo'n soort plan zagen we bijvoorbeeld bij Crash Bandicoot. Hoewel een nieuw deel nog niet is aangekondigd, kan dat na het succes van de remasters bijna niet uitblijven.

Timesplitters
Timesplitters
Timesplitters

De nieuwe GoldenEye

Wat mij betreft verdient Timesplitters datzelfde succes. Ik denk niet dat er een andere multiplayershooter is waar ik zulk puur plezier mee heb beleefd. De serie werd gemaakt door Free Radical Design, een groep ontwikkelaars die waren vertrokken bij Rare. Daar werkten ze eerder aan GoldenEye 007 en Perfect Dark, een perfecte fundering voor Timesplitters.

De invloed van die twee games is namelijk gigantisch in deze serie. Free Radical focuste zich vooral op plezier en strakke schietactie. De eerste Timesplitters heeft niet eens echt een verhaal, alleen een excuus om levels in verschillende tijdperken te bezoeken. Alles draaide uiteindelijk om de multiplayer, en dat in een tijd voordat we het allemaal online tegen elkaar opnamen. Met zijn allen verzameld rond een tv, turend naar het kleine stukje scherm dat je overhield in een splitscreen met vier spelers.

Timesplitters

Je eigen ervaring

De mogelijkheden om de game naar eigen smaak in te richten zijn gigantisch. Niet alleen zijn er tientallen bizarre personages om uit te kiezen (zoals een aap, een grote hand of een nette Engelsman), maar je kunt bijna alle regels voor een multiplayerpotje aanpa en. Bijvoorbeeld wat je moet doen om te winnen, in welke levels er gespeeld wordt en welke wapens je kan pakken.

Het aantal speltypen is daardoor overweldigend. Van gewone Deathmatch of Capture the Flag (of eigenlijk Bag, in Timesplitters is er geen vlag) tot meer exotische opties als Flame Tag, een soort tikkertje waarbij één iemand spontaan in brand vliegt. Of wat te denken van Monkey A istant, waarbij de speler op de laatste plaats een legertje apen krijgt dat hem helpt om kills te maken. Er is zelfs een heuse leveleditor om je eigen omgevingen vorm te geven. Voor die tijd was het heel wat, en zelfs nu vind je niet gauw een game waarin je zo veel te doen hebt.

Volkomen bizar

Het leukste aan de serie is echter de bizarre, geschifte mentaliteit van elke game. Timesplitters gooit alle pretenties overboord en concentreert zich vooral op puur plezier. Nee, je hoeft geen goede reden te verzinnen waarom we ineens in een futuristisch Tokio of het Wilde Westen zijn. Het is leuk om te spelen, daarom doen we het gewoon.

De latere delen gooien er ook nog eens een vermakelijk verhaal tegenaan, dat aan elkaar hangt met heerlijk bizarre elementen. Alles draait om buitenaardse wezens die de aarde overnemen met Time Crystals, waarbij jij door de geschiedenis van de mensheid reist om er uiteindelijk voor te zorgen dat die kristallen nooit gemaakt worden. De ontwikkelaar met volle overtuiging in de over-de-top-oneliners, zoals 'It's time to split!'

Het is jammer dat de legende van Timesplitters na het derde deel zo roemloos ten onder ging. Free Radical ontwikkelde de shooter Haze, die helaas flopte en het einde van de studio inluidde. De ontwikkelaar werd opgekocht door Crytek, die tot nu de rechten op Timesplitters in handen had. Crytek heeft de deuren van Free Radical (of inmiddels Crytek UK) inmiddels gesloten, maar veel werknemers zijn naar Dambuster Studios gegaan, een studio van Deep Silver, dat niet geheel toevallig óók eigendom van Koch Media is.

Lange tijd werd er gesproken over een vierde deel, die bij Free Radical in ontwikkeling was voordat de studio werd opgekocht. Crytek gaf later echter aan dat ze bang waren dat er niet een groot genoeg publiek voor was. Laten we hopen dat ze het al die tijd fout hadden. Timesplitters verdient een glorieuze terugkeer, al is het maar om te laten zien wat die games vroeger zo leuk maakten. De serie heeft recht op een prominent plekje in de gamegeschiedenis. Dus niet: 'Oooooh ja, die game was ik helemaal vergeten!', maar: 'Timesplitters natuurlijk!'

Elke zaterdag verschijnt er op Gamer.nl een column die ingaat op actuele gebeurteni en.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou