Modern Warfare één is het beste schietspel dat ik deze consolegeneratie gespeeld heb. Ook omdat ie op het juiste moment kwam. De Call of Duty-serie had een jaar voor die game veel krediet verloren. Call of Duty 3 was in mijn ogen vermakelijk, maar Call of Duty 2-spelers zagen maar weinig in de het werk van de nog tamelijk onbekende ontwikkelaar Treyarch. Dat het derde deel ook nog eens niet op de PC uitkwam, zorgde er bovenal voor dat het spel het mikpunt werd van vele fanboy-tirades op het internet.
Ik had het mis
Maar toen was daar de E3. Door de demonstratie van Call of Duty 4 op het podium van Microsoft was vriend en vijand opnieuw enthousiast. Want wauw, wat zag het er spectaculair uit. Mijn verwachtingen waren dat jaar nog hoger gespannen dan het geval was met de lancering van Call of Duty 2. Infinity Ward stelde vervolgens niet teleur. De serie was met Call of Duty 4 in één klap weer de meest relevante shooter. De killstreaks, het klassesysteem, de perks, de keuzevrijheid, de snelle gameplay, de ruime hitboxes: Call of Duty 4 is de grondlegger van vele hedendaagse trends in zijn genre.
Alle delen die volgden heb ik gespeeld en gerecenseerd. De ‘innovatie’ ging in alle delen na Modern Warfare vooral schuil in de uitgebreide mogelijkheden. Meer killstreaks, meer perks, meer gadgets: kwantitatieve vooruitgang is na al die delen niet genoeg als de gameplay er nauwelijks beter op is geworden. Call of Duty is na deel vier nooit écht slecht geweest (met name de eerste Black Ops was een prima shooter), maar het faalde erin de liefde weer op te wekken. Ik was van mening dat ook Black Ops II daar niet in was geslaagd.
Dat had ik mis.
League Play – Champions Series
Black Ops II is van minder grote impact dan Call of Duty 4 en verdient dus minder lof. Absoluut. Dat neemt niet weg dat ik achteraf in mijn recensie een belangrijk speerpunt bleek te hebben gemist. “De aanpassingen kunnen een veelgehoord kritiekpunt niet verhelpen: de multiplayer in Black Ops 2 is zelfs voor Call of Duty-begrippen weinig innoverend”, schreef ik toen. Maar toen had ik de diepgang van Champions Series in League Play nog niet ontdekt.
Champions is Call of Duty volgens de regels van de community. Veel perks, wapens en killstreaks zijn in Champions uitgeschakeld omdat ze te veel impact hebben op het teamspel en de tactiek. Je doet maar een handjevol kleine maps aan en speelt altijd in een team met drie medespelers tegen vier tegenstanders. Je team in Champions baat gigantisch bij het kundig communiceren van je positie en het nauwkeurig volgen van één tactiek. Succes is compleet afhankelijk van hoe goed jij en je teamgenoten op elkaar zijn ingespeeld.
Champions is Teamplay met een hoofdletter T. Het heeft geen Team Deathmatch-achtige modi. Wél bevat het Hardpoint, een soort van King of the Hill met roulerende ‘hills’. Hardpoint is hard werken. Het is van belang dat je weet welke punten je waar moet bezetten zodat je in feite regisseert waar je teamgenoten spawnen. Je spreekt af wie waar blocks zet om die punten (anchor points) te kunnen verdedigen, maar moet tegelijkertijd ook nog de Hardpoint bezetten. Hoe dichter je bij de Hardpoint spawnt, des te gemakkelijker die te verdedigen is.
De andere modi doen daar tactisch niet voor onder. Search and Destroy is dankzij de Champions-regelgeving niets minder dan Counter-Strike. Dat Capture the Flag draait om de wisselwerking tussen verdedigen en aanvallen, dat wijst zichzelf uit. De Champions Series is zo competitief en tactisch dat het in schril contrast staat met een potje Team Deathmatch tegen vijftien anderen in een publieke server. Champions heeft het spel voor mij nieuw elan gegeven. Elan dat in de vorige delen na maanden spelen als sneeuw voor de zon verdween.
Opgefokte kids
Er is een reden dat sommige mensen bij Call of Duty denken aan een game voor opgefokte kiddo’s die maling hebben aan iedere vorm van diepgang. Dat is niet verwonderlijk omdat de game zich inderdaad zo laat spelen in publieke servers. Maar als je het teamspel in Champions serieus neemt, je beter wordt en met je teamgenoten stijgt op de season ladder, ontpopt er zich een diepere laag die Call of Duty nog nooit rijk is geweest. Champions Series is het resultaat van tweaken, tweaken en nog eens tweaken – net zo lang tot de balans nagenoeg perfect is.
Ik heb nu al iets minder dan een half jaartje een min of meer vast Champions-team. We zijn in rappe vaart vrij goed geworden en vermaken ons als gelauwerde shooterspelers de ballen uit onze broek. Wie net als ik met tranen van geluk terugdenkt aan de hoogtijdagen van Rainbow Six, Counter-Strike en andere vroege, competitieve e-sports-achtige shooters, moet dit echt spelen. Zeker zij die na al die delen denken dat de serie niet aanzienlijk gegroeid is.
Reacties op: Waarom ik nog Call of Duty speel
Brendita29NL
Eellie
Maar dat rechtvaardigd niet het aantal uitgebrachte delen, vooral niet het feit dat voor elke game de volle pond betaald moest worden. Het waren meer uitbreidingen dan nieuwe games.
XtraLinkUK
Het zou werkelijk onzin zijn om te beweren dat Team-Deathmatch geen tactiek zou vereisen. Je speel immers in kleine squads. Campen zou wel een issue kunnen zijn, maar daar zijn voldoende perks en wapen attachements voor om die tegen te gaan.
Een ander punt voor mij is dat je soms een half uur aan het wachten bent voordat je eindelijk genoeg spelers bij elkaar hebt verzameld om een potje te spelen. En ja, dat is misschien het nadeel van geen clan hebben. Want met random mensen heb je altijd van die gasten die halverwege weer weggaan.
Chat uitschakelen in public matches kan ik trouwens iedereen aanraden. Heb je geen last meer van kiddos die je uit je spel halen.
remmii
Pug205GTi
eduardkhil
Mwah, ik ervaar TDM in CoD altijd als Free For All waarbij je team niet meer is dan mannetjes die je niet dood kunt schieten. ieder voor zich zeg maar. Hangt natuurlijk ook van de server en of je in een clan speelt etc. af, maar in public matches merk ik toch dat mensen het vooral alleen spelen. Het team zit voor sommigen nog eerder in de weg (killstealen enz.) dan dat het behulpzaam is. Eigenlijk is die "team" in "Team Deathmatch voor mijn gevoel dus misplaatst. Dat heb ik overigens ook bij Battlefield 3. Dat spel moedigt teamspel weliswaar meer aan, maar daar ervaar je pas echt fanatiek teamspel als je met wat vrienden een voice chat opzet en samen in een squad gaat.
XtraLinkUK
eldeegee
LeV88
Infinty_MLG
Hersenloos rond rennen en mensen ownen vind ik niet tactisch.
Ik speel altijd hp/ctf/snd en domination.
Dat zijn modes waar je kan ownen als je tactisch met een team speelt.
Ik vind bo2 juist 1 van de slechtste cod games, vooral door de OP remmington en targetfinders, of de secundarie pistols die soms nog sterker zijn dan de gemmidelde smg.
Ow ja de c4, of mini nuke zoals ik het noem.
Wat ron hier schrijft gaat over league play champion series, en dat is het enige dat ik wel super vind van bo2.
Geen last van campers, maar allemaal mensen die om het winnen spelen, dus voor de objective spelen.
Je merkt ook dat je bij league play tegen de betere spelers komt.
Online matches haal ik gemmideld k/d van 3 en win vrijwel elk potje met mn team met 2 vingers in mn neus.
Bij champion series moet ik moeite doen, en dan voelt het veel lekkerder om te winnen.
Mijn mening is dat bo2 public mp zuigt, en als ze geen champions series erin hadden was ik denk al lang gestopt, maar dankzij league play champions series speel ik deze game nog steeds.
Faroth
Destiny Begins
Vogeltje
Hiervoor is een mod genaamd Promod, waardoor alles beter gebalanceert is. Zo heb je o.a. geen killstreaks en perks, zijn niet alle wapens toegestaan en maar een bepaald aantal slots voor classes. Dit maakt de game heel wat leuker en uitdagender.
Zo wordt CoD4 ook nog steeds als esport gespeeld.
Cryptical
Aldodilly
XtraLinkUK
En voor de mensen die vinden dat TDM hersenloos is, snap ik echt niet. Bijna elke first-person shooter heeft standaard TDM als league play.
Black Ops II verveelt mij nooit trouwens, wat ik zelf niet verwacht had. Dit had ik wel met vorige delen. Met name MW 2 en WaW. De balans in Black Ops II vindt ik juist wel erg goed, op de C4 na inderdaad. Maar met een Flake Jacket kun je daar gemakkelijk op inspelen. En pistolen hebben een kleine clip dus zo overpowered zijn die ook weer niet.
Outlawz
Nog 2 weken en we kunnen aan de slag met ghosts!
innerchild
Ik merk dat op omdat ik voornamelijk een search & destroy speler ben en de maps totaal niet leuk zijn om te spelen. voorheen moest je nog ergens heen rennen en duurde het even voordat je een bom kon plaatsen. nu kan je binnen 10 seconden een bom zetten.
Hell je kan zelfs de bom plek vol stouwen met granaten. De map design is puur ontwikkeld voor het run en gun gedeelte imo.
Alle maps lijken ook op elkaar. Beetje counterstrike issue hier gezien de meeste mappers van treyarch uit de counterstrike scene mapping komen.
Als de mappen weer zo worden als in cod4,mw1 en 2 dan geef ik het weer een kans
klub7justin
Infinty_MLG
Veel van de maps zijn een spiegeling, plaza is daar een goed voorbeeld van.
Ze bedenken een halve map, en dan plakken ze die helft omgedraaid er aan vast.