Column
PlayStation Classic

Waarom ik geen PlayStation Classic koop

Oud en een beetje hypocriet

Geschreven door Erik Nusselder op
Ja, ook ik voelde de warme gloed van nostalgie over me heen spoelen toen ik de aankondiging van de PlayStation Classic zag. Ik werd gelijk getransporteerd naar mijn jeugd met die fijne, grijze doos. En toch haal ik dat ding niet in huis.

Ik zie mezelf nog naast mijn oudere broer zitten terwijl hij de console voor het eerst aansloot. We hadden maar één game: Battle Arena Toshinden. Ik houd absoluut niet van fighters en ik ben er absurd slecht in, maar toch was ik geobsedeerd door deze prachtige beelden. Dat was nogal een stap omhoog van de Sega Mega Drive die we daarvoor hadden.

Later maakte ik nog meer herinneringen op Sony’s eerste console, met name met Final Fantasy 7. Ik heb zowat de hele game meegekeken bij mijn broer en mij verwonderd over deze vreemde wereld vol plotwendingen en legendarische gevechten. Mijn ouders vonden het zielig voor mij dat ik nooit zelf mocht spelen en altijd maar toe moest kijken. Ze snapten niet dat ik daar juist veel plezier aan beleefde – ik vrees dat ik het bestaan van Twitch nooit aan ze zal kunnen uitleggen.

Hebbeding

Veel warme herinneringen dus, maar toch laat ik de PlayStation Classic aan me voorbij gaan. Nostalgie is namelijk een slechte raadgever. Ja, ik vond deze games vroeger fantastisch, maar ga ik er anno 2018 echt nog veel uren in stoppen? Ik zei het vorige week al in de column over de NES-games in Nintendo’s online service: ik ken niemand die een NES Classic kocht en die games ook veelvuldig heeft gespeeld. Het is een leuk hebbedingetje, een mooi kastje voor bij de tv, een fijne herinnering aan vervlogen tijden. Maar nee, ik ga me niet weer verdiepen in Tekken 3 of Ridge Racer Type 4.

Nintendo Switch

PlayStation 1-games zijn ook nog eens een stuk slechter oud geworden dan NES- of SNES-spellen. Het waren de eerste jaren van de 3D-graphics, voor die tijd revolutionair, maar nu hopeloos verouderd. De tussenfilmpjes van FF7 bekeek ik toen met open mond, maar nu is het bijna lachwekkend hoe emotieloos die gezichten er eigenlijk uitzien. Pixelige sprites uit de 2D-games van de jaren ervoor hebben de tand des tijds een stuk beter doorstaan.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Games die ik zo goed vind dat ik ze met liefde nog een keer speel. Final Fantasy 7 en 9 speel ik zo in eens in de paar jaar weer doorheen. Die verhalen en gameplay zijn zo goed, dat ik de matige graphics wel kan slikken. Wild Arms, die ook op de lijst van de PlayStation Classic staat, heb ik op de Vita opnieuw gespeeld en blijft ook prima overeind staan. Maar om er nou een heel kastje van honderd euro voor te kopen, terwijl je de allerbeste games uit die tijd ook op andere manieren kunt spelen… De oude Final Fantasy’s komen binnenkort zelfs op de Switch en Xbox One uit!

FF7

Hypocriet

Dan is er nog een punt dat mij niet lekker zit, en dat is de hypocrisie die Sony laat zien met deze aankondiging. Gamers hebben lang gevraagd om backwards compatibility, de mogelijkheid om hun oude games op de nieuwe consoles te kunnen spelen. Dat was niet mogelijk, zei Sony, en anders niet wenselijk. Waar Microsoft je nu gerust oude Xbox-games laat spelen op je One, wil Sony je de games liever opnieuw verkopen.

“Backwards compatibility is een optie waar veel om gevraagd wordt, maar die bijna nooit wordt gebruikt als het er is.” Dat zei Sony’s toenmalige sales-baas Jim Ryan (inmiddels Deputy President) vorig jaar nog tegen Time. “Ik was onlangs bij een evenement voor Gran Turismo, waar ze de games op PS1, PS2, PS3 en PS4 hadden. De games op PS1 en PS2 zagen er ouderwets uit, waarom zou iemand dat spelen?”

En dat is het bedrijf dat me nu die oude games toch maar wil verkopen? Als ik ze wil spelen omdat ik de disc op zolder heb liggen, dan vindt Sony ze te oud om backwards compatible te maken. Maar als ze mij die spellen opnieuw kunnen verkopen, zijn ze ineens wel de moeite waard?

Ik misgun niemand een stukje nostalgie, en als je denkt plezier te beleven aan die goede oude games, bestel dan vooral de PlayStation Classic. Uit de lijst van vijf games die nu zijn aangekondigd, zijn er al zeker twee de moeite waard. En wanneer FF7 op de Switch uitkomt, ga ik die ook gelijk weer opnieuw spelen, dus een beetje nostalgie is mij ook niet vreemd. Maar houd bovenstaande quote van Ryan toch nog even in je achterhoofd. Zeker als de eerste Gran Turismo wordt aangekondigd als een van de games op deze mini-console, wat ongetwijfeld zal gebeuren. ‘Waarom zou iemand dat spelen?’

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: PlayStation Classic en Red Dead Redemption Online Speel Android-games op je pc met BlueStacks 4
39

Reacties op: Waarom ik geen PlayStation Classic koop

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Xbox One GTA V

    • 22 september 2018 14:13
    Red flag

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 22 september 2018 14:31
    Jim Ryan:
    “Backwards compatibility is een optie waar veel om gevraagd wordt, maar die bijna nooit wordt gebruikt als het er is.”

    Erik Nusselaar:
    "Ja, ik vond deze games vroeger fantastisch, maar ga ik er anno 2018 echt nog veel uren in stoppen? … Maar nee, ik ga me niet weer verdiepen in Tekken 3 of Ridge Racer Type 4. "

    Erik Daarna: ik wil backward compatibily om mn oude games te spelen sony!@! HYPOCRIETEN!
    … maar ik ga ze toch niet spelen. anno 2018.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sander999

    • 22 september 2018 17:30
    @casualkiller
    Waar schrijft Erik in die alinea dat hij de games wel wil spelen? Volgens mij nergens. Hij geeft (overigens zeer terechte) kritiek op de hypocrisie van Sony.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ErikNus

    • 22 september 2018 18:06
    @Sander999 hij heeft het over Erik Nusselaar, dat is iemand anders denk ik :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 22 september 2018 19:11
    @ErikNus die Erik is dol op 3 oktober

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 22 september 2018 18:58
    @Sander999 ik zeg dat ie wel backward compatibility wil voor zijn discs op zolder "Als ik ze wil spelen omdat ik de disc op zolder heb liggen " (hey! de ps4 heeft geen diode in de bluray drive voor cd's btw! )

    Terwijl hij het artikel begint hoe hij ze niet meer wil spelen ;)

    En ik zeg ook niet dat het niet hypocriet is wat Sony doet, elk bedrijf is hypocriet als ze geld kunnen verdienen, kijk maar naar Nintendo met de nes mini en snes mini en hun switch VC momeneel die er niet is tenzij je een online abbo neemt, of Microsoft, die deze generatie begon met 24/7 drm en geen 2de hands games. nog nooit zo snel een bedrijf zien draaien. kunnen we enorme problemen gaan maken, moet je het gewoon niet kopen als het allemaal tegen je principes is.

    Maar ik wacht wel met smart op de artikelen waarin Erik Hosselaar geen nes/snes mini koopt, wel op een xbox speelt , of niet!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ErikNus

    • 25 september 2018 10:27
    @casualkiller zoals ik zeg in de column, er zijn uitzonderingen. Final Fantasy 7 en 9 heb ik al 2 keer gekocht (PS1 en Vita), maar nu moet ik ze nog een keer kopen? Geef me daar gewoon backwards compatibility voor dan!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Omnikon

    • 22 september 2018 14:42
    Weer een mooie column Erik! Je verwoord hier een gevoel wat ikzelf niet echt kon plaatsen. Maar inderdaad, ik worstel met het idee om iets te kopen waarvan ik het toch echt uiteindelijk alleen koop om te hebben… niet om veel me te doen… Toch kan dat voldoende reden zijn…

    Wat betreft de backwards compatability, geheel onlogisch is het niet. De extra effort en hardware/software die gemaakt moet worden kost geld, waarschijnlijk meer dan wij kunnen inschatten. Er moet dus iets (het liefst zo veel mogelijk… Een bedrijf als elk ander…) terug komen voor die investering. Als wij oude games pakken verdienen ze hun investering niet terug. Microsoft doet het voor goodwill en een onderscheidend element vs de concurrentie als wat die er voor terug krijgt. Sony loopt al ver voor dus hoeft het daar niet voor te doen…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Nuage

    • 22 september 2018 15:25
    Ik twijfelde nog maar heb mijn pre order toch maar geannuleerd. Ik kan 100 euro niet rechtvaardigen puur voor dat leuke Playstation kastje. Los daarvan doet mijn Pi 3 alles beter: Alle PS1 games uit mijn jeugd (in de beste vorm: ntsc, maar wél met pal boxart), oneindig veel settings om de graphics zo goed mogelijk weer te geven en Dual shock 4 support. Daarnaast kan ik mijn saves makkelijk backuppen voor als er ooit wat defect gaat.

    Ik ben het wel eens met die quote over Gran turismo. Race simulatoren uit de jaren 90 zijn echt het spelen niet meer waard. Huidige race simulatie games doen alles beter. Maar andere PS1 games zijn nu nog niet overtroffen of bieden een unieke ervaring, dus een Playstation Classic heeft zeker wel bestaansrecht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 22 september 2018 16:18
    Ik ben dan misschien een van de weinige maar ik kijk hier echt naar uit, evenals een mini N64 en heb nog geregeld veel plezier aan mijn nes en Snes mini. Tuurlijk heb ik ook een Pi en pc met meer emulators dan nodig maar hier zit voor mij ook een stuk gemak in.

    Ik zou liegen als ik zei dat alleen de oorspronkelijke games op deze apparaten staan maar los daarvan zijn op beide apparaten ten minste 10 games per systeem volledig uitgespeeld. (Megaman en zelda gaan dan ook erg hard 😉)

    Of het beeld van de psx Classic me dalijk gaat bevallen weet ik niet en misschien is het een miskoop maar het heeft toch iets wat me aantrekt. Ik denk net als de nes en Snes mini het gemak om het overal in huis aan een scherm te koppelen en spelen maar.

    Final Fantasy 7 waarschijnlijk niet (ivm switch release) maar Wild Arms gaat genoeg uren opleveren om dit wel te rechtvaardigen, helemaal vergeleken met een doorsnee ps4 spel qua prijs/speeltijd verhouding. Hopelijk ziet suikoden ook nog doorgang en dan kan het voor mij al niet meer stuk 😁

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Oxymorphone

    • 22 september 2018 16:42
    Helemaal mee eens. Leuk geschreven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 22 september 2018 18:02
    Mijns inziens hebben de 16bits-klassiekers het beste de tand des tijds ontstaan. Qua graphics zijn ze het meest tijdloos en de gameplay is het meest gebalanceerd. Het 16bit-tijdperk vormde het einde van het 2D-tijdperk en die heeft zich dan ook decennia kunnen ontwikkelen tot aan de SNES en Megadrive toe.

    De PSX stond echter nog aan het begin van een nieuw tijdperk in gameplay, toen 3D nog net nieuw was. De graphics zien er nu gedateerd uit, net zoals de eerste 2D graphics op de Atari en de begintijd van de NES er ook nog niet uitzagen, en de nieuwe gameplay-vormen waren nog niet gepolijst zoals ze nu al veel meer zijn.
    Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, want op zowel de NES als de PSX en N64 zijn nog altijd echte klassiekers te vinden die ook nu nog steeds goed ogen en spelen.

    Deze column is mijns inziens dan ook terecht en verwoord wat ik al die tijd ook dacht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ph4ge

    • 23 september 2018 09:04
    @Robert-Frans sommige N64 games hebben ook de tand des tijds redelijk doorstaan. Games die in hun tijd voor realisme gingen zijn erg slecht gesleten en dat was wel het verschil tussen N64 en PS.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 23 september 2018 11:44
    @ph4ge Klopt, met name games die er "cartoony" uitzagen gaan vaak beter mee dan realistische games. Dat zie je vandaag de dag ook: de graphics van bijvoorbeeld Minecraft (los van wat je van het spel vindt) zullen langer meegaan dat die van bijvoorbeeld de nieuwste Call of Duty.
    Maar ook dan zie je bijvoorbeeld in het meesterwerk Mario 64 dat het spel eigenlijk wel heel blokkerig is, met best wel blurry textures. Je ziet dat vooral heel duidelijk in een zeker geheim gebied in Super Mario Odyssey.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Inforza

    • 23 september 2018 16:40
    Ik heb de snes mini wel gehaald.. ik heb zelf geen ps1 gehad maar was toen een nintendo fanboy.. nes - snes - n64 …

    De sega minidrive ga ik misschien wel halen.. de 2d sonic games behoren toch tot de betere games..

    Ff7 is zeker een geweldige game maar die heb ik nog op de ps3 staan en ga daar geen ps mini voor halen..

    Een 2d game als super mario world is nog steeds leuk om te spelen.. het is simpel maar de besturing van die games is perfect.. dat is een stuk minder bij de ps1 games.. en in deze tijd verwacht je gwn meer van games..
    Ik heb op de ps4 ook een van de oude resident evils games gekocht.. en daar heb ik wel gemerkt dat het spel in je herinneringen beter was dan het in werkelijk is gebaseerd op mijn recentere ervaring met games

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RoderikR

    • 23 september 2018 23:50
    Helemaal eens met al deze argumenten! Een ander verschil met de NES en de SNES vind ik dat we die consoles toch vooral herinneren om de legendarische first-party games. De PSX was juist sterk door het zeer brede assortiment aan third-party games, maar die kan je nooit allemaal op zo'n classic console zetten (zowel door het aantal als door licenties).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mr_joystick88

    • 24 september 2018 07:04
    Ik heb ook geweldige herrinneringen aan de ps1, en het is onzin om zo'n heruitgave te kopen, die consoles zijn voor een prikkie 2e hands te krijgen, ik heb er 3 staan waarvan 2 omgebouwd en dus kan ik alle games kostenloos erop spelen die ik wil. Ik vind het heerlijk om die oude crash bandicoot games te spelen en natuurlijk heart of darness wat voor mij de beste ps1 game is die er gemaakt is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pazzie

    • 25 september 2018 10:44
    Prima artikel en helemaal mee eens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Arrahant

    • 26 september 2018 10:31
    Ja, ik denk dat RetroArch nog altijd net iets meer waar voor het geld biedt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.