Column
Team Ico

Waarom de games van Team Ico zo bijzonder zijn

Drie verhalen over relaties

Geschreven door Erwin Vogelaar op
De remake van Shadow of the Colossus is gearriveerd en in de review delen we maar liefst een 9,5 uit. We raken niet uitgepraat over het werk van ontwikkelaar Team Ico, maar waarom worden deze games met vaak klungelige besturing en weinig speeluren toch zo geprezen?

De games van Team Ico hebben alle drie een duidelijke focus: ze gaan over relaties. In Ico speel je als een uit een dorp verbannen jochie met horens, dat het mysterieuze meisje Yorda tegenkomt. Samen ontsnappen ze, hand in hand, uit een gigantisch kasteel. Door de game heen help je Yorda om verder te komen en bescherm je haar van het kwaad. Later staan deze rollen minder vast, maar de connectie tussen dit duo blijft altijd het middelpunt.

Shadow of the Colossus lijkt aanvankelijk over de relatie tussen hoofdpersonage Wander en zijn overleden geliefde te gaan, maar stiekem is de band met zijn paard Agro voor de speler belangrijker. De game focust zich op de zestien prachtige colossi die hij met behulp van zijn trouwe maatje moet verslaan. In The Last Guardian gaat het natuurlijk over de relatie met Trico, het eigenwijze ratvogelkatbeest. Je hebt elkaar nodig om te ontsnappen en net als tussen Ico en Yorda en Wander en Agro bouw je een emotionele band op door te spelen.

Team Ico

Relaties opbouwen en uittesten

De games zijn van begin tot eind gebouwd om deze relaties op te bouwen en te testen. Hierdoor hebben de games een unieke focus die je niet vaak in andere spellen ziet. De rookwezens en puzzels uit Ico zijn bijvoorbeeld bedoeld om de initiële afhankelijkheid van Yorda te tonen. Door haar constant te helpen en te beschermen ontstaat er een band. Tussen jou en de colossi in Shadow of the Colossus zit enkel een lege wereld, waar je zonder afleiding met Agro doorheen rijdt op weg naar jullie volgende avontuur. The Last Guardian is zo opgezet, dat alles gebeurt om je relatie met Trico te versterken. Al waren we stiekem al direct verliefd toen we dat koppie voor het eerst zagen.

Het zijn stuk voor stuk eigenwijze en bovenal unieke games. De manier waarop Ico je laat optrekken met een computergestuurd personage was uniek. Talloze gamemakers hebben zich door deze game laten inspireren, niet in de minste plaats door zelf een relatie tussen de speler en een NPC centraal te stellen. Shadow of the Colossus is elf jaar later nog niet eens nagedaan en welke andere game laat je optrekken met zo'n lief, maar oerdom wezen als Trico?

Team Ico

Verteld via gameplay

De bijzondere verhalen worden voornamelijk verteld via gameplay. De games hebben wel wat filmpjes die context geven aan de gebeurtenissen, maar het belangrijkst is de vertelling tijdens het spelen. Die band tussen jou en Agro zit niet in een filmpje, maar groeit door je avonturen. Team Ico stopt tevens veel in de kleine details. Denk aan hoe Yorda verwonderd naar de vrije vogels kijkt en hoe Trico zijn hoofd door een deuropening steekt. Agro voelt als een levend dier door zijn bewegingen en omdat hij ook wel eens op zichzelf een stukje gaat rennen.

Team Ico is daarnaast waanzinnig goed in het ontwerpen van werelden. De games herken je direct aan een specifieke stijl. Hoewel de remake van Shadow of the Colossus echt van het scherm spat, is de PlayStation 2-game ook nog steeds mooi. Dat komt door het design van de wereld en de sfeer. Bij die sfeer horen ook de uitstekende soundtracks die de avonturen ondersteunen en na afloop blijven die deuntjes nog lang hangen.

Team Ico

Gamegeschiedenis

Deze combinatie van unieke en mooie verhalen, verteld via originele gameplay, prachtig design en een sterke focus, maakt dat we de games van Team Ico hoog in het vaandel hebben staan. De games besturen niet altijd even lekker en The Last Guardian behaalde de kwaliteit van de vorige games niet, maar er is zoveel om gelukkig van te worden.

Helaas bestaat Team Ico nu niet meer. The Last Guardian werd uiteindelijk, in samenwerking met Team Ico's Fumito Ueda, door Sony's interne studio's afgemaakt. Dat is jammer, maar de ontwikkelaar laat in ieder geval een bijzonder stukje gamegeschiedenis achter dat we koesteren. Door de liefdevolle en trouwe remake van Shadow of the Colossus, blijft zo'n game speelbaar voor nieuwe generaties. Hopelijk is Ico de volgende.

Dit artikel delen:

Lees meer

Gerucht: Nieuwe Assassin’s Creed wordt Assassin’s Creed: Dynasty Nieuwe toernooimodus in gratis update voor Arms
6

Reacties op: Waarom de games van Team Ico zo bijzonder zijn

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • El Ninjo

    • 2 februari 2018 10:13
    Gelukkig heeft Ueda met een tal van leden van originele Team Ico studio genDESIGN opgericht. Zo leeft de ontwikkelaar toch nog voort, er gaat al een maandje het gerucht dat ze bezig zijn met een nieuw project, op de website van genDESIGN werd toen deze afbeelding geplaatst;

    http://www.gendesign.co.jp/img/HappyNewYear2018_bottom.png

    Ik hoop van wel, maar het kan ook gewoon artwork zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MonsterCrab

    • 2 februari 2018 10:27
    @El Ninjo Ben benieuwd of dit iets gaat worden. Op Reddit was er speculatie over een prequel op Shadow of the Colossus, maar dat lijkt mij nogal vergezocht. Hier nog een afbeelding trouwens: https://i.redd.it/dt0wvvx93mc01.jpg

    We houden het in de gaten..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 2 februari 2018 10:32
    @MonsterCrab Een prequel zou wel vet zijn zeg. Ico prequel zou ook wel mogen :) Oh "crab" gewoon allebei.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • El Ninjo

    • 2 februari 2018 12:01
    @MonsterCrab Interessante afbeelding zeg, thanks!

    In deze setting lijkt het wel Mono in de Shrine of Worship, donker haar, witte jurk, het altaar en zo met de trap ervoor en het licht vanuit die hoek….

    Is dat monster misschien wat er van Wander is geworden hmm?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vovelic

    • 2 februari 2018 10:48
    Ik zou graag een Ico remaster willen zien zo mooi als hoe SOTC er nu uitziet. Maar eigenlijk maakt het me niet uit wat deze studio maakt, weet zeker dat het net zo mooi word als de andere games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Iluyan

    • 3 februari 2018 09:44
    De eerste 2 games niet echt gespeeld, ik consider wel de remake van SOTC te halen.
    The Last Guardian was echt een hele mooie game, misschien niet altijd even sterk qua AI en wat technische gameplay mankementen hier en daar…maar het avondtuur wat je daarvoor beleeft is het zeker waard.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.