Id Software wordt door veel gamers gezien als de "grandaddy" van het first person shooter genre gezien. De ontwikkelaar maakte met Doom I en II miljoenen gamers verslaafd aan de FPS. Wie heeft er nu niet gehoord van Doom? Zeker een verdienste dat het bedrijf op haar naam mag schrijven.

In de beginjaren leek id het magische recept voor succesvolle shooters te hebben. Na Doom verlegde men weer de grenzen met Quake. Een donkere shooter die als de eerste grote online shooter gezien kan worden.

Maar na deze twee knallers heeft id Software niets opzienbarends meer weten klaar te spelen. Opa had zo te zien al zijn kruit verschoten. Is id Software na Quake onder een grote steen gekropen, zonder echt te weten wat er gaande was in de wereld?

Natuurlijk, Quake 2 en Quake 3 waren zeker niet slecht, maar hadden niet die vernieuwing zoals de eerdere titels van de gelauwerde ontwikkelaar. Je kunt natuulijk ook niet verwachten dat een bedrijf, zelfs niet een als id Software, elke keer met wat nieuws komt.

Maar toch. Ik had bij Doom 3 al het gevoel, maar het werd sterker na het spelen van Quake 4: kan dit bedrijf eigenlijk wel beter? Was de eerste Doom geen toevalstreffer, een gelukkige hit waarvan men tien jaar later nog steeds profiteert? Quake 4 is natuurlijk door Raven Software gemaakt, maar ik denk dat niemand kan ontkennen dat id een grote vinger in de pap heeft gehad.

Het is niet de bedoeling dat deze column een afbrand-review wordt, maar die kleine nauwe gangetjes, onzichtbare muren en cliché verhaallijn hebben we onderhand wel gezien. Als je het over hersenloos knallen hebt en Serious Sam noemt zijn er altijd gamers die hun neus ophalen, maar het niveau in Quake is niet veel beter. Niks mis mee, retro shooten kan best leuk zijn op z'n tijd, als het tenminste bewust gedaan wordt.

Het lijkt alsof id software ergens in de jaren negentig is blijven hangen, en vernieuwende titels als Far Cry, No One Lives Forever, Half-Life 1 en 2 en Halo aan zich voorbij heeft laten gaan.

Hoe goed men ook is in het maken van engines, waarbij de Doom 3 engine in Quake 4 wel wat minder Doom 3 had mogen hebben, een spel is meer dan alleen techniek. Iets waar je in 1996 nog weg mee kon komen, maar wat vandaag de dag niet meer werkt.

Sommige mensen noemen de Strogg fabriek, rustmomenten of lichteffecten een positief iets, maar een vijf minuten durende operatie waar ik passief toeschouwer van ben of een paar mannetjes die aan mijn geweer prutsen maken nog geen spel. "Je weet wat je van id kunt verwachten" vertelde iemand tegen mij. En daar had die persoon helemaal gelijk in. Gameplay van het jaar 0, althans, jaren negentig, met een grafische engine van nu. Het effect? Voor Je Kijken Doorlopen