Van uitstel komt afstel | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

We komen het de laatste tijd steeds vaker tegen. Metropolis Street Racer was een extreem geval maar ook Black&White kan er wat van. Waar ik het over heb? Over het uitstellen van games! Ontwikkelaars blijven tegenwoordig games maar uitstellen en uitstellen. Een aantal maanden geleden kwamen we een nieuw fenomeen tegen in dit uitstellen, het uitstellen met een reden of smoes. Steeds meer makers melden bij het kenbaar maken van een latere releasedatum, een smoes. Vaak is die smoes: “de game is niet af”, of, “de game bevat nog te veel bugs”. We moeten vervolgens weer een aantal maanden wachten, maar is dit wel een slecht teken? Ik bekeek het eens van de andere kant en kwam tot een verra ende conclusie.

We zullen maar beginnen met het noemen van de slechte dingen. Als een veelbelovende game, bijvoorbeeld Black&White, uitgesteld wordt baal ik daar echt van. Vooral als ik dan de alternatieve releasedatum onder ogen krijg, deze zijn vaak meer dan een half jaar later. Langer wachten betekent natuurlijk ook vaak het verliezen van intere e in een game. Als ik een tweetal jaren op een game moet wachten, en er komt in die tu entijd ook een goede game van hetzelfde genre uit, dan krijgt die mijn voorkeur. Mijn intere e zal dan vanzelf minder worden en ik kan er zelfs tot in staat zijn om de uitgestelde game niet meer aan te schaffen.

Het tweede nadeel van het uitstellen van een game is dat de makers rekening moeten houden met technologische ontwikkelingen. Tijdens het ontwikkelen van het betreffende spel moeten de ontwikkelaars toch zoveel mogelijk proberen om deze game een beetje up-to-date te houden. Wat hebben we immers aan een reeds verouderde game? Dit up-to-date houden lijkt me erg lastig en daarom denk ik dat het veel ontwikkelaars niet lukt.

Het uitstellen van een game met gegronde redenen heeft echter ook enkele voordelen. Het eerste voordeel is dat ontwikkelaars zich nu extra kunnen concentreren op bepaalde aspecten binnen de game. Metropolis Street Racer voor de Dreamcast is maar liefst een jaar later pas uitgekomen. Maar in die tu entijd hebben de makers ervan niet stilgezeten, in tegendeel. De 'baas' van het stel vond dat de game niet helemaal af was, de game had niets extra's te brengen tegenover andere racers terwijl dit toch één van de hoofddoelen was. Daarom besloot men de game nog wat langer uit te stellen en vervolgens hebben ze een mode toegevoegd die nog nooit vertoond is ( het kudos systeem, een systeem met punten die je kunt behalen door met je auto allerlei rare fratsen uit te halen).

Ook van Black&White weten we dat deze game vaak uitgesteld is. De enige duidelijk reden van Lionhead was vooral het feit dat de game nog een heleboel bugs bevatte. Op dit moment zijn Peter Molyneux en consorten bezig met het verwijderen van deze foutjes. Gelukkig maar, want ik heb geen zin om met mijn ISDN lijntje steeds een nieuwe patch te downloaden.

Met de bovenstaande twee redenen voor het uitstellen van een game ben ik het volkomen eens. Ik ben best in staat om nog maximaal een jaartje te wachten om vervolgens een goede game te kunnen spelen, in plaats van een game die duidelijk nog niet af is. En dan kom ik gelijk terecht bij een voorwaarde waaraan de ontwikkelaars zich moeten houden. Ze moeten er natuurlijk wél voor zorgen dat de game ook daadwerkelijk goed is. Om weer even terug te gaan naar MSR, deze game heeft nog altijd een legio aan bugs en andere fouten. En dit kan natuurlijk niet.

Als een ontwikkelaar tegenwoordig een game uit wil stellen, omdat hij bijvoorbeeld een betere game van dit project kan maken, dan ben ik het met ze eens. Ik ben er ook best tot in staat om langer te wachten op een betere game. Wél moet men voorkomen dat de game te oud is en, nog belangrijker, zorgen dat de game ook daadwerkelijk zonder bugs op de markt wordt gebracht.

Het wachten op Black&White is gelukkig bijna voorbij, hoop ik.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou