Verandering, sommige mensen zijn er bang voor, anderen willen het liefst alles zo snel mogelijk veranderen. De afgelopen week liet zien dat er in gamesland in ieder geval het een en ander veranderd moet worden. Het begon met de aankondiging dat Unreal Tournament 2004 op 5 of 6 CD's zou verschijnen en het niet eens zeker is of er een DVD versie zal uitkomen. Al sinds een aantal jaren heb ik een DVD speler in mijn PC zitten, maar het aantal DVD-games kun je op een halve vinger tellen. Toch ben ik niet de enige met een DVD speler, die tegenwoordig al voor 25 euro over de toonbank gaan, maar toch blijven uitgevers vasthouden aan de gedateerde omvang van de CD. Probleem is dat ik straks een te klein UT2004 DVD doosje heb dat volgepropt zit met 5 of 6 CD's. Het wordt dan ook tijd dat de uitgevers eens besluiten zich wat harder op te stellen tegenover deze digitale nomades die niet willen upgraden. Als niemand een DVD speler verplicht stelt zal er ook niemand een kopen, en blijft de situatie dus onveranderd. Nu zou je als uitgever misschien in je eigen vingers snijden doordat mensen het spel dan niet kopen, aangezien ze het niet kunnen installeren, het geeft wel een sterk signaal af. Daar komt bij dat het ook voor een uitgever voordelen heeft, aangezien één DVD goedkoper is dan het persen van 6 CD's. De industrie zou dan naast het DVD hoesje de DVD zelf ook als standaard moeten accepteren.

Het tweede hoogtepunt van deze week was het verschijnen van de Half-Life 2 benchmarks. Eindelijk kon het grote publiek zien wat men bij Valve allang wist, dat Nvidia niet de manier is waarmee Half-Life 2 gespeeld moet worden. Iets wat toch de eigen schuld is van de chipsetbakker, die zonodig moest afwijken van de standaard DirectX 9 specificaties. Nu zorgt de speciale oplossing van Valve wel voor enige verlichting, maar vraag blijft hoe Nvidia had gepresteerd als men net als ATI het standaard DirectX 9 codepath had aangehouden bij het ontwikkelen van hun kaart. Valve zag dit aankomen en moest dus mankracht vrijmaken om deze problemen te verhelpen. Iets wat de ontwikkeltijd waarschijnlijk niet tengoede is gekomen. Vraag blijft natuurlijk hoe ver je als ontwikkelaar andermans problemen moet verhelpen als ze bewust afwijkken van de richtlijnen. Erg spijtig voor Nvidia bezitters die het met een iets mindere performance in Half-Life 2 zullen moeten doen, maar het geeft wel een duidelijk signaal aan Nvidia en andere koekebakkers dat men niet van de richtlijnen moet afwijken.

Als laatste zagen we deze week de release van het beruchte Steam platform. Vooral mensen gezegend met een 56k6 en ISDN modem voelden zich vanwege de grote download gediscrimineerd. Iets dat talloze mensen met een 14k4 modem zich jaren geleden ook voelden. En daarvoor waren het de mensen met een 2400 baud modem die lijdzaam moesten toezien dat hun apparatuur niet meer geschikt was voor de hedendaagse tijd. Iets wat modem bezitters zich vandaag de tijd ook maar moeten beseffen. Nu is breedband Internet nog niet overal een gemeenschappelijk goed, het mag niet zo zijn dat de ontwikkeling van Internet gaming hiervan te lijden heeft en dat ontwikkelaars nog steeds rekening moeten houden met de slakken van het Internet.

"Maar je vergeet de mensen die krap bij kas zitten". Voor de mensen die het nog niet door hebben, gamen is een dure hobby, maar ook voor mensen met een krapper budget is er een oplossing. Als ontwikkelaar zou je namelijk een samenwerkingsverband met een hardware fabrikant kunnen aangaan. "Koop Unreal Tournament 2004 en krijg 10 euro korting op een Sam-on DVD speler", zo'n actie zou toch de laatste twijfelaars moeten overhalen. En ook videokaarten zouden met een bepaald spel gebundeld kunnen worden. Willen we echt het volgende niveau in gaming beleven, dan moeten er een aantal zaken veranderen. Iets wat ook wel zal gebeuren, aangezien we anders nog steeds met floppy drives, PC-speaker sound en op zwart-witschermen met bewegende blokjes hadden gespeeld.