Column
ubisoft

Ubisoft blijft maar dingen aan mij verkopen

Rustig aan!

Geschreven door Erik Nusselder op
De recensies van Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint zijn vast niet helemaal wat uitgever Ubisoft ervan had verwacht. Met een Metacritic-score van rond de 60 (ook het cijfer dat wij eraan toekenden) wordt de game minder gewaardeerd dan gehoopt. Vooral de onsamenhangende wereld en onnodige microtransacties worden genoemd.

Het is vreemd hoe een formule juist wel of niet kan werken. Ubisoft staat bekend om hun ‘Ubi-sausje’, waarvan het recept vaak op hetzelfde neerkomt: een grote open wereld, gevarieerde missies om te ondernemen, een kaart vol met icoontjes en een personage dat alsmaar sterker wordt. Het lijkt een beproefde formule met vaste ingrediënten, maar de ene uitvoering is de andere niet.

Waar ik vorig jaar nog met veel plezier rondstruinde in het oude Griekenland van Assassin’s Creed Odyssey om al deze Ubisoft-punten af te werken, lees ik nu vooral teleurstelling over dezelfde aanpak in Ghost Recon Breakpoint. Sommigen zeggen dat de formule sleets is geworden, maar dat lijkt me onzinnig. Ubisoft perfectioneert hun recept al jaren en je kunt mij niet vertellen dat hetzelfde trucje een jaar geleden uitstekend werkte, maar nu geen effect meer heeft.

Eerder lijkt het erop dat je dezelfde formule niet zomaar op alles kan toepassen. Die openwereldstrategie met loot werkt nou eenmaal niet zo goed voor een game die vooral om tactiek zou moeten draaien. En die waslijst aan icoontjes en opdrachten is lang zo boeiend niet wanneer je geen goede reden voelt om ze te voltooien.

ghost recon breakpoint

Tijd besparen

Breakpoint had al een moeizame aanloop naar zijn lancering. Vlak voordat de game uitkwam verwijderde Ubisoft een aantal microtransacties uit de in-game winkel. Het ging om timesavers, optionele aankopen waarmee je bijvoorbeeld vaardigheidspunten of ervaring kon kopen. Volgens de uitgever was het nooit de bedoeling om die timesavers echt uit te brengen, althans niet op dit moment. Ze zijn bedoeld “voor spelers die later pas met de game aan de slag gaan”.

De timesavers zorgden voor aardig wat ophef op fora. Ergens vind ik dat logisch, want het idee achter deze microtransacties is krankzinnig. Waarom zou je geld betalen om een game die je net hebt gekocht minder lang te hoeven spelen? Als spelers dat graag willen, zit er iets niet goed in het ontwerp van je spel.

Aan de andere kant is dit ook weer niets nieuws. Ubisoft doet dit al langer in meerdere games en ik heb er eerlijk gezegd nooit veel last van gehad. Die in-game winkel zit meestal verborgen achter een tabblad in een menu waar je nooit hoeft te komen. Als er een paar gekken zijn die er toch geld aan uitgeven, dat moeten ze zelf dan maar weten. Het is niet alsof ze niet weten wat ze krijgen voor hun geld, zoals bij lootboxes. Als Ubisoft met dat extra geld hun games weer wat langer kan ondersteunen, dan is dat wat mij betreft prima.

Want - dat moet gezegd worden - de uitgever blijft zijn games altijd lang voorzien van nieuwe content. Niet alleen de titels waarvoor dat logisch is, zoals The Division 2 of Rainbow Six: Siege, maar ook de spellen die jij en ik alweer een beetje vergeten zijn, zoals For Honor of The Crew 2. Als je een game van Ubisoft koopt, kun je er van op aan dat er voorlopig steeds wat nieuws in te spelen is. Zelfs een pure singleplayergame als Assassin’s Creed wordt constant vernieuwd.

Laat me gewoon van mijn spel genieten, zonder me steeds om extra geld te vragen
ghost recon

Hallo, ik ben de Mont Blanc

Dat heeft echter ook zijn nadelen, ondervond ik deze week. De betaalde content die bij lancering nog zo goed verstopt zit in een menu, wordt met verloop van tijd steeds prominenter. Ik heb al maanden een exemplaar van Steep in mijn kast staan, de snowboardgame van Ubisoft uit 2016. Ik heb hem voor een paar euro op de kop getikt tijdens een aanbieding, omdat ik me herinnerde dat collega Ron er enthousiast over was. Ik wilde die pratende bergen die ik in onze podcast al zo lang belachelijk maak zelf eens ervaren, dus startte ik het spel op. Hoewel de game zelf goed te pruimen was, vond ik zo’n game met jaren aan ondersteuning nogal afschrikwekkend voor nieuwe spelers.

De kaart met alle events in de game zat bijvoorbeeld vol met betaalde content. De grootste icoontjes met de mooiste logo’s bleken allemaal races te zijn die je alleen kan spelen als je de dlc hebt gekocht. Het was soms een hele klus om de events te vinden die ik wel mocht spelen in de volledige game waar ik voor betaald had. De grootste klap kwam na een uurtje of twee spelen. Een grote pop-up verscheen op het scherm, met de tekst: “Enjoying Steep? Buy these dlc packs!”

Steep

Rustig aan

Jeetje Ubisoft, ik ben pas een paar uur bezig! Ik neem aan dat ik in die korte tijd jullie game nog niet helemaal heb gezien. Ik denk niet dat ik dan al dlc nodig heb, toch? Laat me gewoon van mijn spel genieten, zonder me steeds om extra geld te vragen. Het verstierde mijn ervaring in een game waar ik best van genoot, en uiteindelijk zonder verkooppraatjes misschien wel extra content van had willen hebben.

Natuurlijk is Ubisoft geen goed doel en wil het ook gewoon geld verdienen. Games zijn al jarenlang 60 euro, in een tijd waarin de rest van het leven steeds duurder wordt en ontwikkelkosten omhoog gaan. Ik snap dat uitgevers dan nieuwe manieren verzinnen om geld binnen te halen. Maar er is een grens.

Een menu met extra dingen die ik op mijn gemak kan ontdekken als ik wat euro’s in mijn portemonnee heb branden, is prima. Als ik zelf het idee heb dat ik meer uit een game wil halen en daarvoor extra content kan kopen, vind ik dat fantastisch. Maar als ik het gevoel krijg dat je steeds probeert om me iets extra’s aan te smeren, ben ik weg.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: Fortnite Chapter 2 en de Analogue Pocket Obsidian heeft 'meer focus op nieuwe games' dankzij Microsoft
12

Reacties op: Ubisoft blijft maar dingen aan mij verkopen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • melody

    • 19 oktober 2019 08:35
    Het truukje van Ubisoft blijft denk ik werken voor de mensen die games spelen als tijdverdrijf. Als je iets meer van een verhaal verwacht of juist interessante afwisselingen van omgevingen e.d. kom je met ubisoft games regelmatig bedrogen uit. Ik speel vaak lange sessies achter elkaar en irriteer me dan vaak aan het copy paste werk…. 6x hetzelfde gebouw of pleintje tegenkomen op verschillende plekken van de kaart. En die dlc popups zijn gewoon belachelijk. Heb Steep niet gespeeld maar ik vind zeker als je voor een spel betaald hebt dat ze dat soort fratsen achterwege moeten laten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quorumz

    • 19 oktober 2019 10:07
    We zitten in een periode waar nieuwe gratis content ook ergens van betaald moet worden. Het is er en we komen er niet vanaf en het begint vermoeiend te worden dat het elke "een discussie" wordt.

    Wat mij betreft zijn e rmaar 3 soorten transacties niet ok: 1) absurde prijzen, 2) spullen krijgen die alleen op die manier te verkrijgen zijn (ipv alleen spelen) en 3) iets kopen en je weet niet wat je krijgt

    Voor de rest is het aan de speler zelf om coolere kleding of wa dan ook te kopen en hoeveel hij of zij daar aan wil uitgeven

    Terugkomend op Breakpoint.. een hoop gehuil om niets, druk maken om het druk maken als je het toch niet gebruikt.. bij wildlands zat dat er ook in, daar kan je alle wapens gewoon vinden door te spelen. Dat kost tijd.. en de ene persoon heeft genoeg tijd om dat te doen en de andere koopt een sniper weapon pak.. om in zijn kortere tijd ook van het maximale te kunnen genieten..

    ik zeg, maak je er pas druk om als het echt niet meer door de beugel kan..maar in praktisch alle ubisoft games zit het behoorlijk op de achtergrond…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 19 oktober 2019 10:23
    @Quorumz Volgens mij is dit toch ook ongeveer precies wat ik in mijn column betoog? Ik zie geen grote verschillen in ieder geval?
    Behalve dan dat ik ook een punt 4) heb: aankopen die in mijn gezicht worden geduwd terwijl ik gewoon lekker aan het spelen ben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Robert-Frans

    • 19 oktober 2019 12:01
    Het lijkt deel te zijn van een trend waarin de consument constant moet worden afgeleid. Reclames tíjdens filmpjes op YouTube, hinderlijke aankondigingsbalkjes op de commerciele televisie tijdens programma's, popups op websites die bepaald niet meer enkel over die stomme cookies gaan en blijkbaar dus ook reclame-popups in games waarvoor je al flink betaald hebt. Iets wat vroeger toch enkel bij gratis games hoorde.

    Tja, urenlang met volle aandacht ergens mee bezig kunnen zijn, je ongestoord kunnen verdiepen in een specifieke activiteit of onderwerp, dat levert natuurlijk minder geld op.
    Ondertussen raken steeds meer mensen overprikkeld en zijn niet weinig mensen niet eens meer in staat om langer dan een half uur een boek te lezen. Of gewoon een muziekstuk van meer dan vijf minuten geconcentreerd te luisteren, zonder daarbij iets anders te doen.

    Het is een heel ongezonde ontwikkeling, vooral ook omdat het puur wordt gedaan om geld aan je te verdienen. Jouw welzijn is daarbij duidelijk van ondergeschikt belang.
    De mens is echter op haar best en meest gelukkig als zij écht aandachtig en in volle concentratie ergens mee bezig kan zijn en zo de tijd helemaal kan vergeten. Zonder afleidingen, zonder ruis, maar enkel hij/zij en de activiteit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 19 oktober 2019 19:22
    Tijdje al geen Ubi-game gekocht, Far Cry 4 was geloof ik de laatste. Ik kijk vooral erg uit naar Beyond Good & Evil 2, wat gelukkig niet al te veel gemeen heeft met de standaard Ubi formule.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • djensen

    • 20 oktober 2019 01:56
    Af en toe heeft Ubisoft kwalitatieve uitschieters, zoals Far Cry 3: Blood Dragon, Rayman Origins/Legends, Splintercell Blacklist.

    Maar nu alles van Ubi op elkaar begint te lijken vrees ik voor het voortbestaan van deze series…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ferio

    • 20 oktober 2019 08:28
    Als je betaald voor een game dan moet je ook een volwaardige game krijgen. Punt uit. Boycot gewoon deze shit, want het wordt alleen maar erger zo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DarkraverX

    • 20 oktober 2019 13:34
    "Laat me gewoon van mijn spel genieten, zonder me steeds om extra geld te vragen"

    Ik volg dit niet, als ik dan ook nog eens naar het plaatje kijkt dat je geweren kan kopen vraag ik mij af wat de opmerking erboven ermee te maken heeft. Je kan toch genieten van de game met de wapens die je vind, niemand verplicht je toch om ze te kopen ?, uiteindelijk neem je zelf die beslissing om het te kopen en dan vooral om het feit dat je het schijnbaar belangrijk vind die ene skin.

    Ik speel zelf de single player van de game en geniet er nog steeds elke dag van, tot op heden heb ik nog steeds niet het gevoel gehad dat ze mij om geld vroegen.

    Je krijgt dus nog steeds een volwaardige game en al die extra dingen bepaal je zelf of je ze koopt of niet, de 1 vind ze belangrijk de ander niet.
    Ja ik heb ook ooit een pakket gekocht in AC Odessey omdat ik nu eenmaal graag dat cool looking paard wilde hebben, een verplichting was het zeker niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 20 oktober 2019 15:08
    @DarkraverX dat verwijst naar het stuk over Steep daarboven. Op de kaart zie ik allemaal events waar ik voor moet betalen en er kwam ook nog een popup.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • AGxKiiNG

    • 21 oktober 2019 14:14
    Rainbow6: Siege is een schoolvoorbeeld hoe om gegaan moet worden met Microtransactions.
    Het klopt dat een nieuwe operator unlocken aardig wat tijd kost maar de hoeveelheid challenges die wekelijks worden aangeboden maken dit een stuk makkelijker (nee, voor deze challenges hoef je niet weken te grinden). Indien je te weinig tijd hebt en/of geen zin hebt in de game "normaal" te spelen kan je er voor kiezen om wat geld er in te stoppen.

    Daarnaast onderhouden ze de servers prima en duwen ze de microtransactions niet in je gezicht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kleinekoosjer

    • 21 oktober 2019 14:38
    Wat UBI met Steep gedaan heeft vind ik nog steerds redelijk schandalig.. Ik had de Beta getests en was er van overtuigd dat dit een coole game zou worden (was het ook). Dus ik koop de gold edition met season pass en alles.. Dan denk de je dat je geramd zit.. maar nee hoor; eerste beste DLC : gewoon weer kopen. En die daarna ook.. etc. etc.. Hier zijn een hoop mensen boos over geworden. Uiteindelijk kregen we wel een extra berg;. . Maar voelde niet goed.

    Sindsdien wacht ik met de aanschaf van UBI games. Zelf met mijn favo serie AC.
    Ik koop ze alleen nog in de aanbieding met alle dlc (die mij tof lijkt) er direct bij. Ik loop dan wel achter; maar dat vind ik tegenwoordig wel prima.

    Onlangs origins uitgespeeld (maar dan ook echt helemaal) en van de week pas oddessy gekocht ( en far cry 5).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gotcha123

    • 21 oktober 2019 20:48
    Ik snap dit gezeur over breakpoint helemaal niet. Er is zoveel te vinden in breakpoint, ik zie echt niet waarom je wat dan ook zou kopen. Ik speel hem ook single player en vermaak me er best mee. De game heeft genoeg uitdaging en als ik er enkele tientallen uren zoet mee ben, dan is dat een stuk goedkoper dan de bios, en interactiever. Dus wat mij betreft waar voor mijn geld. Maar ja, ik vond mass effect andromeda ook prima, en odessey en een paar anderen, misschien ben ik een atypsche speler.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.