Column
Last of Us 2

The Last of Us: Part 2-uitstel is volstrekt begrijpelijk

En tevens een voorbode voor wat volgen gaat

Geschreven door Michel Musters op
Auw, dat deed even pijn afgelopen donderdag: Sony bracht het nieuws naar buiten dat The Last of Us: Part 2 voor onbepaalde tijd is uitgesteld in verband met de coronacrisis. Ondanks dat het voor veel gamers geen fijn nieuws is, kun je het Sony en ontwikkelaar Naughty Dog niet kwalijk nemen. Het is eerder een voorbode voor nog veel meer uitgestelde games de komende maanden.

Er is natuurlijk niets mis met teleurgesteld zijn in het feit dat een spel uitgesteld wordt. Je kunt het verschrikkelijk jammer vinden dat je eind mei niet aan het langverwachte vervolg op The Last of Us mag beginnen, en tegelijkertijd begrip hebben voor de situatie en deze in de juiste context plaatsen. De gezondheid van de wereldbevolking heeft nu prioriteit – games zijn ‘maar’ een hobby.

last of us 2

Maar het is wel een bezigheid die je laat ontspannen en de problemen van het echte leven even doet vergeten. Daarbij is een spectaculaire nieuwe release voor veel gamers een extra goede reden om je enkele weken thuis te isoleren. Mochten we eind mei nog massaal ‘opgesloten’ zitten in ons huis of appartement, dan kwam een spannende, verhalende game als The Last of Us: Part 2 – het vervolg op een van de meest geprezen spellen ooit – als geroepen.

Abnormale tijden

Dat gezegd hebbende zie ik op diverse fora en social media ook mensen die, afgaande op hun reacties, niet lijken te begrijpen waarom dit uitstel een noodzakelijk kwaad is. Teleurstelling is één ding, maar dit afreageren op Sony of de ontwikkelaars is natuurlijk volkomen onzinnig. Zij stellen de game niet voor de lol uit – het levert hen ook alleen maar extra gedoe op. Marketingcampagnes moeten worden aangepast en er moet een nieuwe geschikte releasedatum gevonden worden.

Het uitstel is een volstrekt normale reactie op deze abnormale tijden. Los van de vraag of het slim is om een game die zich afspeelt in een post-apocalyptische setting juist nu uit te brengen, is de fysieke distributie van een nieuwe game momenteel een nachtmerrie. In de meeste landen zijn de non-essentiële winkels gesloten, en ook games online bestellen verloopt nu niet vlekkeloos.

last of us 2

De releases van de afgelopen weken – Doom Eternal, Animal Crossing: New Horizons en Resident Evil 3 – kwamen uit tijdens een transitieperiode van onze samenleving, maar nu deze tijdelijke nieuwe manier van leven zo goed als geïntegreerd is, zou je als bedrijf wel gek zijn om een nieuw product te lanceren. Square Enix is de uitzondering op die regel met Final Fantasy 7 Remake, en gezien de onduidelijkheid die er bestaat over wanneer mensen met het spel aan de slag kunnen, zal achteraf mogelijk blijken dat het geen bijster slimme zet was van de uitgever.

Alleen digitaal?

Maar waarom de game dan niet alleen digitaal uitgeven? Dat zie ik veel gamers zichzelf hardop afvragen. Zij gaan voorbij aan het feit dat winkels nog een essentieel onderdeel van het zakenmodel van bedrijven zijn. Niet alleen worden games nog massaal fysiek verkocht, consolemakers zijn ook afhankelijk van winkels om hun consoles te verkopen – en dat is extra belangrijk met de aankomende volgende generatie in aantocht. Nu de middelvinger opsteken naar deze winkelketens en een gigantische release als The Last of Us: Part 2 (tijdelijk) alleen digitaal uitgeven, is het domste wat je kunt doen. Dan hebben we het nog niet eens gehad over verschillende landen waarin een complete game downloaden helemaal niet zo vanzelfsprekend is.

De gezondheid van de wereldbevolking heeft nu prioriteit – games zijn ‘maar’ een hobby

Het was te verwachten dat de klappen die nu vallen in de game-industrie vanwege de corona-uitbraak ook zichtbaar zouden worden voor het grote publiek. De filmindustrie stelt al enkele weken de ene na de andere grote release uit. Nu is naar de bioscoop gaan wel een tikkeltje gevaarlijker dan thuis een game spelen, maar feit blijft dat het in beide industrieën om miljoenenprojecten gaat die gedijen in een goed functionerende samenleving waarin tijd en ruimte is voor dergelijke entertainment. Dat een groeiend aantal mensen zonder werk komt te zitten en op de centen moet letten, helpt natuurlijk ook niet mee.

Zeker weten doe ik het niet en ik hoop dat de uiteindelijke gevolgen meevallen, maar ik verwacht dat dit nog maar het begin is van de invloed die de coronacrisis heeft op de game-industrie. Niet alleen games die zo goed als af zijn – zoals The Last of Us: Part 2 – lijden hieronder, maar ook de spellen die nog volop in ontwikkeling zijn. Wat betekent dit bijvoorbeeld voor Cyberpunk 2077, dat eigenlijk in september moet verschijnen? Of voor Ghost of Tsushima, tevens van Sony?

Next-gen

Dan de olifant in de kamer: de next-gen consoles. Zowel Microsoft als Sony laten weten dat er van uitstel vooralsnog geen sprake is, maar dat kan natuurlijk op elk moment veranderen. Hoewel de samenleving tegen het einde van dit jaar hoogstwaarschijnlijk enigszins gestabiliseerd is, wordt er achter de schermen keihard gewerkt aan de lanceringen van de PlayStation 5 en Xbox Series X.

Niet alleen de consoles moeten in groten getale worden geproduceerd, ontwikkelaars proberen ook de lanceringsgames af te krijgen. Dat is in het beste geval al een haastklus, maar nu veel ontwikkelaars hun deuren hebben gesloten of hun werknemers thuis laten werken haast onmogelijk. Microsoft bijvoorbeeld wil de Series X lanceren met Halo Infinite, en ook Sony heeft vast wat lanceringsgames die het binnenkort uit de hoge hoed wil toveren. Deze games op tijd afkrijgen voor een release eind dit jaar is net zo’n grote uitdaging als de next-gen consoles zelf op grote schaal produceren en distribueren.

Halo infinite

Hoe vervelend het ook is dat we onze entertainmentproducten niet op de beloofde data ontvangen, moeten we op dit moment onze persoonlijke wensen op de achtergrond plaatsen. De gezondheid en veiligheid van mensen staat voorop; die nieuwe games en consoles komen vanzelf weer wel. Treur even over het uitstel van The Last of Us: Part 2, en (her)speel een willekeurige game uit je collectie. Bereid je ondertussen voor op het ergste wat betreft de release van aankomende games en de next-gen consoles – dan kan het uiteindelijk alleen maar meevallen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: Mario-remasters en Resident Evil 3 Remake-review Nieuwe screenshots voor Witchbrook verschenen
27

Reacties op: The Last of Us: Part 2-uitstel is volstrekt begrijpelijk

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Robert-Frans

    • 4 april 2020 09:50
    Sowieso is er al een zodanig onvoorstelbare overvloed aan games in alle genres uitgebracht op alle consoles en de PC, dat je je daarmee al ruimschoots zou moeten kunnen vermaken, zelfs als er dit jaar helemaal geen games zouden worden uitgebracht.
    Niet weinig gamers maken daarbij gebruik van streamingdiensten als XBox Game Pass, zodat ze zelfs onbeperkt uit een enorme catalogus aan games kunnen kiezen, zonder dat het ze méér kost dan de abonnementsprijs.
    Kortom, geen enkele gamer hoeft zich ooit te vervelen en heeft mijns inziens dus geen enkel excuus om gefrustreerd of zelfs boos te zijn als een nieuw spel uitgesteld wordt. Dat is dan puur verwend gedrag en dit is misschien wel een mooie tijd om dat soort ongein eens af te leren.

    Daarbij zijn er inderdaad ergere dingen en is het niet meer dan normaal dat uitgevers en developers op de gezondheid van hun medewerkers letten. Dat zouden ze zelfs wel vaker mogen doen, als het bijvoorbeeld gaat om crunch-uren.
    Natuurlijk was ik blij dat Animal Crossing nog op de geplande datum uitkwam (en ik die zelfs een paar dagen eerder kon afhalen), maar als ook die was uitgesteld, was dat geen groot probleem geweest.
    Ik heb mijn leven lang me prima zonder AC gered, dus zou die paar maanden extra dan ook wel overleven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dezwarteziel

    • 4 april 2020 19:28
    @Robert-Frans Onzin, als er ergens een beroep is waarbij van thuis gewerkt kan worden dan is het wel bij gamedevelopment. Gamen zelf gebeurt ook van huis. De mensen in quarantaine hebben nog nooit zoveel tijd om handen gehad om te gaan gamen. Laten we de delen van de samenleving die door kunnen gaan vooral aanmoedigen om door te door te gaan. Het betreft hier een virus dat slechts een klein aantal doden maakt boven normale griep en allen zijn oude en al zieke mensen. Dat er al genoeg games uit zijn gekomen is ook een kularument. Dat heeft er verder geen bal mee te maken. De Apocalyps is niet van start gegaan, gewoon doorgaan indien mogelijk, niet het bijltje er bij neergooien nu, dat doet Ellie ook niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 4 april 2020 21:19
    @dezwarteziel Nu wordt in de column toch vrij uitgebreid uiteengezet dat het probleem niet zozeer bij het werk zelf, maar bij het grote belang van winkels, dat ze die niet voor de voeten willen lopen met een tijdelijke exclusief digitale uitgave. Dus tja.

    Wat betreft het groot aantal games, daarmee doelde ik op de gamer zelf, dat het voor diegene geen groot probleem hoeft te zijn als nieuwe games pas later uitkomen, daar er dus nog genoeg te spelen is.
    Daar kun je dus qua mindset gewoon je voordeel mee doen. Of niet natuurlijk, dat is helemaal aan jou.

    Verder moet een ieder naar eer en geweten handelen zoals men het beste acht in deze tijd. Daarin kunnen verschillende keuzes worden gemaakt en de tijd zal uiteindelijk uitwijzen wat nu het beste was.
    Zo'n soortgelijke crisis hebben we buiten oorlogstijd niet eerder meegemaakt, dus voor iedereen is het eigenlijk nog uitproberen en zoeken naar de balans tussen zorgvuldigheid en de door jou terecht genoemde net zo belangrijke 'gewoonheid van dingen'.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dezwarteziel

    • 6 april 2020 06:26
    @Robert-Frans Het is in dit geval waarschijnlijk alleen de angst van Sony voor tegenvallende verkopen omdat fysieke mogelijk kopieën minder beschikbaar zouden zijn. Dat stoppen ze weg onder een corona plakkertje, onterecht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 5 april 2020 07:25
    @dezwarteziel Dat onderschat je heel erg. Ja technisch is het heel goed mogelijk om thuis te werken, alle tools zijn er. Maar een groot gedeelte van het werk moet je ook communiceren met anderen en het zal je verbazen hoeveel lastiger dat is als je niet bijelkaar in een ruimte zit.
    Er gaat dus ook tijd verloren aan miscommunicatie.
    Daarbij ben je thuis simpelweg minder productief, zeker als je kinderen om je heen hebt die niet naar school mogen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tremere

    • 7 april 2020 13:36
    @dezwarteziel ''Onzin, als er ergens een beroep is waarbij van thuis gewerkt kan worden dan is het wel bij gamedevelopment. Gamen zelf gebeurt ook van huis.''

    Wat een rare redenatie. Dan zou je in 1tje een auto in elkaar moeten kunnen zetten want auto rijden doe je ook in je 1tje -_-.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aquemini

    • 4 april 2020 10:22
    Lukt andere uitgevers anders wel om games uit te brengen, dus snap niet helemaal deze keuze van Sony. In Azië speelt deze situatie al sinds februari.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ghost

    • 4 april 2020 10:34
    @Aquemini
    Onmogelijk is het niet, maar het zal met horten en stoten gaan en (zwaar) ten koste van de verkopen. Bovendien is er nu sprake van een pandemie ipv een epidemie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dezwarteziel

    • 4 april 2020 19:33
    @Aquemini En gelijk heb je, dit is gewoon een laf excuus voor uitstel. Ontwikkelen kan vanaf huis, gamen doen we thuis en we hebben er tijd zat voor. Gewoon doorgaan met die handel. Begrip is nog wel het laatste dat ik hiervoor heb.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 4 april 2020 17:41
    Sterke column — er spelen op dit moment zoveel onvoorziene en ongrijpbare factoren mee dat niemand zich aan een voorspelling durft te wagen over hoe of wanneer dit afloopt. Feit is wel dat de wereld volledig ontregeld is en dat het zeer waarschijnlijk nog jaren voelbaar en merkbaar zal zijn.

    Misschien kunnen ze ons tegemoetkomen met een demootje. :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dezwarteziel

    • 4 april 2020 19:08
    Smoesjes, gewoon uitbrengen die handel. Uitstel vanwege corona is absoluut NIET begrijpelijk. Mensen hebben nog nooit eerder zoveel tijd gehad om te gamen. Tegenwoordig wordt het leeuwendeel van de games gedownload of via het internet besteld en met de post bezorgd. Thuiswerken lijkt me ook geen probleem als game developer. Met de wereld gezondheid is ook weinig aan de hand. Deze pandemie treft slechts ouderen en al zieken. Die mensen moeten beschermd worden en dat doen we al. Daar heeft dit uitstel niks mee te maken. Dit is relatief gezien een virusje van niks. Het is geen Spaanse griep. De beroepen en delen van de samenleving die gewoon door kunnen gaan moeten dat zeker doen. Gamedevelopment is daar 1 van, games ontwikkelen kan van huis, en games spelen doe je thuis, simpel zat. Waarschijnlijk had de developer sowieso al meer tijd nodig en wordt de corona pandemie nu als excuus gebruikt. Een excuus dat ik niet acceptabel vind.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 4 april 2020 19:59
    @dezwarteziel Gast, je verhaal dat het alleen ouderen en zwakkeren treft is inmiddels al compleet achterhaald. Je leeft op oude informate of steekt je kop in t zand.
    Bovendien, je bent nr zoveel die denkt wel even te weten hoe game ontwikkeling in elkaar zit en dat dat "ook best vanuit huis kan". Games worden niet meer door 1 man gemaakt, maar door enorm grote teams. Teams die moeten kunnen samenwerken.
    En dat gaat lang niet altijd zo makkelijk als jij denkt via online contact.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dezwarteziel

    • 6 april 2020 06:29
    @darkmanwls Gast, Dat motion capture enz lastig is van thuis. Snap ik. Maar dat de risicogroep voor Covid 19 slechts Ouderen en zwakkeren betreft is absoluut niet achtehaald. Jongeren die op de CI komen hebben al een verzwakt immuunsysteem. En als jij denkt dat het anders is, kom maar op met die linkjes. Je laatje je te bang maken, je kijkt te veel corona TV. Vaak ben je te bang.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 6 april 2020 07:47
    @dezwarteziel https://www.ad.nl/binnenland/brabantse-broers-29-en-31-in-coma-op-ic-met-corona-dit-is-een-nachtmerrie~a9c8de07/?referrer=https://www.google.nl/

    https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/jongen-16-uit-breda-aan-beademing-door-corona-dit-virus-is-geen-grap~bca93e1a/

    Nou, laat jij effe wat linkes zien die jouw gelijk bewijzen. Jij bent degene die komt met beweringen dat het allemaal wel meevalt. Dan ligt de bewijs last bij jou.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    melody

    • 4 april 2020 22:55
    @dezwarteziel Ik ga het toch nog een keer uitleggen in de hoop wat mensen te bereiken met de reeele getallen. Het zal je verbazen hoeveel doden dit griepje wereldwijd nog gaat maken. We zijn nog niet eens begonnen. Ruwweg 3% van de getroffenen overlijdt. Nog eens 3% krijgt levenslange problemen na IC behandeling te overleven (dit zijn vooral die jongere mensen die wat reserves hebben). En dat is de optimale situatie waarin iedereen zuurstof kan krijgen. In drukbevolkte gebieden en 3e wereldlanden gaat het percentage snel omhoog. Dit virus heeft een ook een enorme infectiviteit waardoor het heel makkelijk is om een ander te infecteren. Reken die 6% maar eens uit over 5-6 miljard mensen. (Reele schattingen zeggen dat 50-75% van de mensen het gaan krijgen en op dit moment is nog lang niet 1% van de mensen besmet zover wij weten). En we weten nog niet of het ieder jaar/griepseizoen terug gaat komen zoals een hoop andere griepvirussen en we dan weer opnieuw beginnen…..
    Dus het is te hopen dat het leven eind van het jaar weer normaal is, dat wil iedereen wel. Maar worst case scenario: Jaren in lockdown blijven totdat een vaccin gemaakt is en voldoende getest om te riskeren op de hele bevolking.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 5 april 2020 00:18
    @melody hopelijk komt er snel een vaccin

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 5 april 2020 09:07
    Het worst case scenario is echt niet jaren in lockdown blijven. Geen idee waar je dat gehoord hebt, maar China is na drie maanden alweer bezig de boel open te gooien. Jaren in lockdown overleeft geen enkele economie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Nuage

    • 5 april 2020 10:48
    @denver Het wordt interessant om de komende tijd te volgen of corona weer voet aan de grond krijgt in China. Dat ze het nu weer langzaamaan open gooien betekent niet dat ze vrij van het virus zullen blijven. Wel zal het helpen dat het dragen van mondkapjes daar veel meer geaccepteerd is dan hier (niet zozeer om niet besmet te raken, maar vooral om niet anderen te besmetten).

    @melody Jij schetst wel het allerergste scenario meteen. De verwachting is dat een vaccin zo'n 1.5 jaar op zich laat wachten. En doorgaans is een virus al ruim over zijn piek heen voordat het vaccin er is.
    En die <1% besmet is ook maar uit de lucht gegrepen omdat amper iemand wordt getest en iedereen met milde corona klachten dus onzichtbaar blijft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dezwarteziel

    • 6 april 2020 06:33
    @melody Ik ga het jou nog een keer uitleggen, dit virus raakt enkel mensen met een zwak immuunsysteem en ouderen. Daar is niks aan veranderd. Ja dat kunnen er relatief gezien veel zijn, nee het is geen echt gevaarlijk virus zoals de Spaanse griep.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 6 april 2020 07:33
    @dezwarteziel
    Ja, want er liggen inderdaad echt geen mensen van jonger dan 50 jaar op de IC die verder kerngezond waren….

    Echt jongen, hou gewoon je mond. Je hebt geen idee waar je het over hebt, kennelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.