The Last of Us: Part 2-uitstel is volstrekt begrijpelijk

The Last of Us: Part 2-uitstel is volstrekt begrijpelijk

Auw, dat deed even pijn afgelopen donderdag: Sony href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/the-last-of-us-part-2-uitgesteld-voor-onbepaalde-tijd/">bracht het nieuws naar buiten</a> dat The Last of Us: Part 2 voor onbepaalde tijd is uitgesteld in verband met de coronacrisis. Ondanks dat het voor veel gamers geen fijn nieuws is, kun je het Sony en ontwikkelaar Naughty Dog niet kwalijk nemen. Het is eerder een voorbode voor nog veel meer uitgestelde games de komende maanden.

Er is natuurlijk niets mis met teleurgesteld zijn in het feit dat een spel uitgesteld wordt. Je kunt het verschrikkelijk jammer vinden dat je eind mei niet aan het langverwachte vervolg op The Last of Us mag beginnen, en tegelijkertijd begrip hebben voor de situatie en deze in de juiste context plaatsen. De gezondheid van de wereldbevolking heeft nu prioriteit – games zijn ‘maar’ een hobby.

last of us 2

Maar het is wel een bezigheid die je laat ontspannen en de problemen van het echte leven even doet vergeten. Daarbij is een spectaculaire nieuwe release voor veel gamers een extra goede reden om je enkele weken thuis te isoleren. Mochten we eind mei nog massaal ‘opgesloten’ zitten in ons huis of appartement, dan kwam een spannende, verhalende game als The Last of Us: Part 2 – het vervolg op een van de meest geprezen spellen ooit – als geroepen.

Abnormale tijden

Dat gezegd hebbende zie ik op diverse fora en social media ook mensen die, afgaande op hun reacties, niet lijken te begrijpen waarom dit uitstel een noodzakelijk kwaad is. Teleurstelling is één ding, maar dit afreageren op Sony of de ontwikkelaars is natuurlijk volkomen onzinnig. Zij stellen de game niet voor de lol uit – het levert hen ook alleen maar extra gedoe op. Marketingcampagnes moeten worden aangepast en er moet een nieuwe geschikte releasedatum gevonden worden.

Het uitstel is een volstrekt normale reactie op deze abnormale tijden. Los van de vraag of het slim is om een game die zich afspeelt in een post-apocalyptische setting juist nu uit te brengen, is de fysieke distributie van een nieuwe game momenteel een nachtmerrie. In de meeste landen zijn de non-essentiële winkels gesloten, en ook games online bestellen verloopt nu niet vlekkeloos.

last of us 2

De releases van de afgelopen weken – Doom Eternal, Animal Crossing: New Horizons en Resident Evil 3 – kwamen uit tijdens een transitieperiode van onze samenleving, maar nu deze tijdelijke nieuwe manier van leven zo goed als geïntegreerd is, zou je als bedrijf wel gek zijn om een nieuw product te lanceren. Square Enix is de uitzondering op die regel met Final Fantasy 7 Remake, en gezien de onduidelijkheid die er bestaat over wanneer mensen met het spel aan de slag kunnen, zal achteraf mogelijk blijken dat het geen bijster slimme zet was van de uitgever.

Alleen digitaal?

Maar waarom de game dan niet alleen digitaal uitgeven? Dat zie ik veel gamers zichzelf hardop afvragen. Zij gaan voorbij aan het feit dat winkels nog een essentieel onderdeel van het zakenmodel van bedrijven zijn. Niet alleen worden games nog massaal fysiek verkocht, consolemakers zijn ook afhankelijk van winkels om hun consoles te verkopen – en dat is extra belangrijk met de aankomende volgende generatie in aantocht. Nu de middelvinger opsteken naar deze winkelketens en een gigantische release als The Last of Us: Part 2 (tijdelijk) alleen digitaal uitgeven, is het domste wat je kunt doen. Dan hebben we het nog niet eens gehad over verschillende landen waarin een complete game downloaden helemaal niet zo vanzelfsprekend is.

De gezondheid van de wereldbevolking heeft nu prioriteit – games zijn ‘maar’ een hobby

-

Het was te verwachten dat de klappen die nu vallen in de game-industrie vanwege de corona-uitbraak ook zichtbaar zouden worden voor het grote publiek. De filmindustrie stelt al enkele weken de ene na de andere grote release uit. Nu is naar de bioscoop gaan wel een tikkeltje gevaarlijker dan thuis een game spelen, maar feit blijft dat het in beide industrieën om miljoenenprojecten gaat die gedijen in een goed functionerende samenleving waarin tijd en ruimte is voor dergelijke entertainment. Dat een groeiend aantal mensen zonder werk komt te zitten en op de centen moet letten, helpt natuurlijk ook niet mee.

 

Zeker weten doe ik het niet en ik hoop dat de uiteindelijke gevolgen meevallen, maar ik verwacht dat dit nog maar het begin is van de invloed die de coronacrisis heeft op de game-industrie. Niet alleen games die zo goed als af zijn – zoals The Last of Us: Part 2 – lijden hieronder, maar ook de spellen die nog volop in ontwikkeling zijn. Wat betekent dit bijvoorbeeld voor Cyberpunk 2077, dat eigenlijk in september moet verschijnen? Of voor Ghost of Tsushima, tevens van Sony?

Next-gen

Dan de olifant in de kamer: de next-gen consoles. Zowel Microsoft als Sony laten weten dat er van uitstel vooralsnog geen sprake is, maar dat kan natuurlijk op elk moment veranderen. Hoewel de samenleving tegen het einde van dit jaar hoogstwaarschijnlijk enigszins gestabiliseerd is, wordt er achter de schermen keihard gewerkt aan de lanceringen van de PlayStation 5 en Xbox Series X.

Niet alleen de consoles moeten in groten getale worden geproduceerd, ontwikkelaars proberen ook de lanceringsgames af te krijgen. Dat is in het beste geval al een haastklus, maar nu veel ontwikkelaars hun deuren hebben gesloten of hun werknemers thuis laten werken haast onmogelijk. Microsoft bijvoorbeeld wil de Series X lanceren met Halo Infinite, en ook Sony heeft vast wat lanceringsgames die het binnenkort uit de hoge hoed wil toveren. Deze games op tijd afkrijgen voor een release eind dit jaar is net zo’n grote uitdaging als de next-gen consoles zelf op grote schaal produceren en distribueren.

Halo infinite

Hoe vervelend het ook is dat we onze entertainmentproducten niet op de beloofde data ontvangen, moeten we op dit moment onze persoonlijke wensen op de achtergrond plaatsen. De gezondheid en veiligheid van mensen staat voorop; die nieuwe games en consoles komen vanzelf weer wel. Treur even over het uitstel van The Last of Us: Part 2, en (her)speel een willekeurige game uit je collectie. Bereid je ondertussen voor op het ergste wat betreft de release van aankomende games en de next-gen consoles – dan kan het uiteindelijk alleen maar meevallen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

The Last of Us: Part 1

The Last of Us: Part 1 kopen?

Kopen voor playstation_3_game

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 kopen?

Kopen voor Playstation 5

Playstation 5

Playstation 5 kopen?

Kopen voor Playstation 5

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Sowieso is er al een zodanig onvoorstelbare overvloed aan games in alle genres uitgebracht op alle consoles en de PC, dat je je daarmee al ruimschoots zou moeten kunnen vermaken, zelfs als er dit jaar helemaal geen games zouden worden uitgebracht. Niet weinig gamers maken daarbij gebruik van streamingdiensten als XBox Game Pass, zodat ze zelfs onbeperkt uit een enorme catalogus aan games kunnen kiezen, zonder dat het ze méér kost dan de abonnementsprijs. Kortom, geen enkele gamer hoeft zich ooit te vervelen en heeft mijns inziens dus geen enkel excuus om gefrustreerd of zelfs boos te zijn als een nieuw spel uitgesteld wordt. Dat is dan puur verwend gedrag en dit is misschien wel een mooie tijd om dat soort ongein eens af te leren. Daarbij zijn er inderdaad ergere dingen en is het niet meer dan normaal dat uitgevers en developers op de gezondheid van hun medewerkers letten. Dat zouden ze zelfs wel vaker mogen doen, als het bijvoorbeeld gaat om crunch-uren. Natuurlijk was ik blij dat Animal Crossing nog op de geplande datum uitkwam (en ik die zelfs een paar dagen eerder kon afhalen), maar als ook die was uitgesteld, was dat geen groot probleem geweest. Ik heb mijn leven lang me prima zonder AC gered, dus zou die paar maanden extra dan ook wel overleven.

0

@Robert-Frans Onzin, als er ergens een beroep is waarbij van thuis gewerkt kan worden dan is het wel bij gamedevelopment. Gamen zelf gebeurt ook van huis. De mensen in quarantaine hebben nog nooit zoveel tijd om handen gehad om te gaan gamen. Laten we de delen van de samenleving die door kunnen gaan vooral aanmoedigen om door te door te gaan. Het betreft hier een virus dat slechts een klein aantal doden maakt boven normale griep en allen zijn oude en al zieke mensen. Dat er al genoeg games uit zijn gekomen is ook een kularument. Dat heeft er verder geen bal mee te maken. De Apocalyps is niet van start gegaan, gewoon doorgaan indien mogelijk, niet het bijltje er bij neergooien nu, dat doet Ellie ook niet.

0
test

@dezwarteziel Nu wordt in de column toch vrij uitgebreid uiteengezet dat het probleem niet zozeer bij het werk zelf, maar bij het grote belang van winkels, dat ze die niet voor de voeten willen lopen met een tijdelijke exclusief digitale uitgave. Dus tja. Wat betreft het groot aantal games, daarmee doelde ik op de gamer zelf, dat het voor diegene geen groot probleem hoeft te zijn als nieuwe games pas later uitkomen, daar er dus nog genoeg te spelen is. Daar kun je dus qua mindset gewoon je voordeel mee doen. Of niet natuurlijk, dat is helemaal aan jou. Verder moet een ieder naar eer en geweten handelen zoals men het beste acht in deze tijd. Daarin kunnen verschillende keuzes worden gemaakt en de tijd zal uiteindelijk uitwijzen wat nu het beste was. Zo'n soortgelijke crisis hebben we buiten oorlogstijd niet eerder meegemaakt, dus voor iedereen is het eigenlijk nog uitproberen en zoeken naar de balans tussen zorgvuldigheid en de door jou terecht genoemde net zo belangrijke 'gewoonheid van dingen'.

0

@dezwarteziel Dat onderschat je heel erg. Ja technisch is het heel goed mogelijk om thuis te werken, alle tools zijn er. Maar een groot gedeelte van het werk moet je ook communiceren met anderen en het zal je verbazen hoeveel lastiger dat is als je niet bijelkaar in een ruimte zit. Er gaat dus ook tijd verloren aan miscommunicatie. Daarbij ben je thuis simpelweg minder productief, zeker als je kinderen om je heen hebt die niet naar school mogen.

0

@dezwarteziel ''Onzin, als er ergens een beroep is waarbij van thuis gewerkt kan worden dan is het wel bij gamedevelopment. Gamen zelf gebeurt ook van huis.'' Wat een rare redenatie. Dan zou je in 1tje een auto in elkaar moeten kunnen zetten want auto rijden doe je ook in je 1tje -_-.

0
test

Lukt andere uitgevers anders wel om games uit te brengen, dus snap niet helemaal deze keuze van Sony. In Azië speelt deze situatie al sinds februari.

0
test

@Aquemini Onmogelijk is het niet, maar het zal met horten en stoten gaan en (zwaar) ten koste van de verkopen. Bovendien is er nu sprake van een pandemie ipv een epidemie.

0

@Aquemini En gelijk heb je, dit is gewoon een laf excuus voor uitstel. Ontwikkelen kan vanaf huis, gamen doen we thuis en we hebben er tijd zat voor. Gewoon doorgaan met die handel. Begrip is nog wel het laatste dat ik hiervoor heb.

0

Aanbevolen voor jou