Column
The Last of Us: Part 1

The Last Of Us: Part 1 is geldklopperij

Grafische mod van tachtig euro

Geschreven door Jari Klapwijk op
The Last Of Us is voor mij een van de beste games ooit gemaakt. De trektocht van Joel en Ellie zal me altijd dierbaar blijven en een remake juichte ik in eerste instantie dan ook toe. Totdat ik erachter kwam wat er nou precies veranderd is aan het spel.
De remake werd met veel bombarie aangekondigd tijdens de Summer Game Fest Kick-off eerder deze zomer. Het vormde de klapper van de show. Helaas lag de aankondiging, inclusief trailer, afbeeldingen en prijs, al een uur voor de presentatie op straat. Van een verrassing was dan ook geen sprake meer. Toch was ik behoorlijk enthousiast, want dit zou de kans zijn voor Naughty Dog om mijn favoriete game nóg beter te maken. Waar het verhaal geen enkele aanpassing nodig heeft, is er qua gameplay echt wel winst te behalen.

Gemiste kansen

Al gauw lekte er gameplay uit en helaas, zo op het eerste gezicht lijkt de game qua spelmechanieken exact hetzelfde als in het origineel uit 2013. Volgens Naughty Dog gingen de gelekte beelden om een oudere versie van het spel. Dat wilde ik ook wel geloven, maar het zag er al zo gepolijst uit dat ik niet verwachtte dat er nog veel aan zou veranderen. Helaas kreeg ik gelijk, want ook uit de uitgebreide deep dive-video van Naughty Dog zelf leek de gameplay nagenoeg identiek.

Dat is een gemiste kans, want er zijn best wat dingen te bedenken die van The Last Of Us echt een betere ervaring zouden maken en een remake bestaansrecht meer zouden geven. Het eindeloze rondsleuren van ladders, planken, vlotten en containers begint bijvoorbeeld al snel te vervelen. Een paar van die segmenten zouden prima vervangen kunnen worden door wat ingewikkeldere omgevingspuzzels. 

De gevechten met de geïnfecteerde vijanden zijn al behoorlijk interessant, maar ook daar kan nog wel wat toegevoegd worden. Nu moet je een Clicker bijvoorbeeld anders benaderen dan een Runner. Clickers zien niets en horen juist heel veel, terwijl Runners alles zien, maar minder goed kunnen horen. Dat biedt al wat diepgang, maar heel diep gaat het niet. Een aantal nieuwe vijanden die weer net op een andere manier benaderd moeten worden, zouden geen overbodige luxe zijn en de ervaring behoorlijk verbeteren.

En waar zijn de lessen die uit The Last Of Us: Part 2 getrokken kunnen worden? Ik verwachtte stiekem dat sommige spelmechanieken overgenomen zouden worden voor de remake van de eerste game, maar dat blijkt dus niet het geval. Het uitgestrektere leveldesign met meer vrijheid waren een welkome toevoeging in het vervolg en zouden niet misstaan in Part 1. Ook de rondlopende honden zorgden er voor dat spelers nieuwe tactieken moesten inzetten. Helaas lijkt deze remake té trouw te blijven aan het origineel en zijn levels ogenschijnlijk exact hetzelfde opgebouwd. 

The Last of Us

Grafische mod

Grafisch ziet de remake er logischerwijs een stuk beter uit en de DualSense-controller voegt ook nog wat foefjes toe, waardoor de ervaring weldegelijk aan immersie wint. Naar mijn mening is dat echter niet genoeg om het prijskaartje van tachtig euro te rechtvaardigen. De ervaring is op het belangrijkste gebied, de gameplay, namelijk geen stap vooruit gegaan. Het excuus daarvoor is dat de levels volledig opnieuw opgebouwd moeten worden om dit soort veranderingen aan te brengen. Prima excuus, maar waarom zou je een game überhaupt van een remake voorzien als je geen intentie hebt om de ervaring wezenlijk te veranderen? In principe is deze remake een dure grafische mod die verder geen enkel bestaansrecht heeft.

Zeker als je je bedenkt dat The Last Of Us Remastered voor een tientje op te pikken is. Dan moet je wel gek zijn om de volle mep neer te leggen voor deze ‘remaster van een remaster’. Op de PlayStation 5 en de PlayStation 4 Pro draait de remaster in een uitstekende resolutie van 1800p met zestig frames per seconde. Je ziet wel duidelijk dat het geen current gen-game is, maar dat doet verder weinig af aan de ervaring. De tussenfilmpjes zien er nog steeds fantastisch uit, de omgevingen zijn sfeervol, de reflecties ogen prachtig. Voor het schrijven van deze column heb ik de eerste paar uurtjes nog eens doorgespeeld en ik kon geen reden vinden om een remake boven dit spel te verkiezen. De essentie van The Last Of Us is het verhaal en dat wordt in de remaster uitstekend verteld. 

The Last of Us: Part 1

De AI is misschien niet erg slim, maar dat heeft niet zo’n grote invloed op de algemene ervaring. In ieder geval niet genoeg om tachtig euro neer te leggen voor een nieuwere versie. Ellie staat soms als een bezetene tegen de muur aan te rennen en loopt met enige regelmaat bijna door vijanden heen tijdens stealth-segmenten. Dat komt wat onrealistisch over, maar uiteindelijk heeft het weinig invloed op de gameplay. Je moet immers gewoon zorgen dat je zelf uit het zicht van de vijanden blijft. Het zou pas echt een probleem zijn als Ellie of een van de andere kompanen ook gespot kon worden, maar dat is dus niet het geval.

De enige belangrijke stappen worden dus gemaakt op het gebied van graphics en toegankelijkheidsopties. Dat laatste juich ik wel toe, want des te meer barrières er worden weggenomen, des te beter. Dat spreekt voor zich. Alleen had dit ook prima een gratis update kunnen zijn voor de remaster. Je zou kunnen zeggen dat Naughty Dog op dat gebied gewoon liegt: er werd een nieuwe ervaring beloofd, maar die krijgen we niet. Sowieso krijg ik er de kriebels van als pre-orders al open gaan zonder dat een game echt getoond is en het verbaast me nog meer dat een hoop mensen blind tachtig euro overmaken naar Sony. 

The Last of Us

Nieuw publiek

Het grote voordeel van deze remake is dat een volledig nieuwe doelgroep kennis kan maken met dit fantastische verhaal. De game komt immers ook naar de pc. Een releasedatum is er nog niet, maar Naughty Dog heeft laten weten dat de pc-versie niet lang na de PlayStation 5-versie uitkomt. Ook hier geldt weer dat de remaster prima had volstaan.

De kans dat deze remake ooit op mijn PlayStation komt te staan, is aanwezig, maar dan pas na een fikse korting of wanneer hij op PlayStation Plus Extra en Premium verschijnt. Ik ben ook niet boos op Sony of mensen die wel enthousiast worden van de grafische verbeteringen. Ik maak alleen voor mezelf een afweging en vindt de remake schandalig mager en totaal niet de volle mep waard. Een prijskaartje van veertig euro was al een stuk beter te behappen geweest.

Ik roep iedereen op die The Last Of Us wil ervaren om de remaster te spelen. Die is spotgoedkoop en voldoet nog steeds uitstekend. De emotionele rollercoaster is nog even indrukwekkend als in 2013 en wat nieuwe grafische toeters en bellen zijn echt niet nodig. Zo geven we het signaal aan Sony dat ze beter geld kunnen steken in een remake van Jak and Daxter, Syphon Filter of Sly Cooper: games die inmiddels veel meer verouderd zijn.

Dit artikel delen:

Lees meer

Mega Man-games wereldwijd 38 miljoen keer verkocht Warhammer 40,000: Darktide uitgesteld naar 30 november
64

Reacties op: The Last Of Us: Part 1 is geldklopperij

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 30 juli 2022 08:15
    Mooi stuk, ben alleen niet mee eens dat deze op de remake gratis had kunnen zijn. Is 80 euro te veel ja voor mij wel. Ik had 40 50 euro mooi prijs gevonden voor een game die ze in 10 jaar tijd voor 3e uitbrengen. Heb de game zelf 2 keer eerder gekocht nooit spijt van gehad ook met uncharted games gedaan, maar een 3e keer kopen nee dat niet ik wacht wel tot ie op de nieuwe ps plus komt wat een prima dienst is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Slicesilencer

    • 30 juli 2022 08:16
    Goed geschreven artikel Jari. Er was van de week ook een goede discussie gaande op een ander artikel over The Last of Us Part 1. Ik denk dat iedereen het wel eens is dat het prijskaartje te fors is voor wat ze hebben gedaan. De een vind het belachelijk en de ander denkt er net iets anders over. Ikzelf denk dat deze grafische mod de beleving wel ten goede gaat komen. Goed dat je opmerkt dat je niet boos bent op Sony of mensen die het al ge-preordered hebben maar duidelijk jouw persoonlijke mening deelt. Af en toe wordt het nog wel eens vergeten dat iedereen een eigen mening heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 30 juli 2022 08:25
    Had deze al gelijk in de pre-order staan. Voor mij een rede om 1 van de beste games ooit gemaakt opnieuw te beleven. Is 80 euro veel ? Jazeker en kan me indenken dat niet iedereen dit er voor over heeft. Kwaliteit kost immers geld en aangezien de duurste versie al heel snel was uitverkocht heeft Sony (als bedrijf ) de goede keus gemaakt. Als je tot de nieuwe generatie hoort is dit een must play. En voor mij persoonlijk is het een heerlijk voorgerecht tot we met God of war Ragnarok aan de slag kunnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JariKlapwijk

    • 30 juli 2022 09:11
    @The_Stifmeister De mening is niet slechts gebaseerd op de video van Naughty Dog, maar ook op de gelekte gameplaybeelden. Als je alles bij elkaar schraapt is er een halfuur aan gameplay te vinden. Deze column is maar mijn mening over een onderwerp dat nu leeft binnen de industrie, niets meer, niets minder. Ben je het oneens? Prima, even goede vrienden! Ik heb zelf ook nog de hoop dat mijn ongelijk wordt bewezen in september, dus fingers crossed!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 30 juli 2022 09:12
    @JariKlapwijk
    Ik was het er mee oneens maar kennelijk mag dat niet want mijn, onderbouwde, mening wordt gewoon verwijderd. Lekkere manier om een site te runnen, echt heel professioneel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 30 juli 2022 08:47
    Ik ben ook geen fan van remakes. Is vooral een gebrek aan ambitie en creativiteit en een gemakkelijke manier om geld te scoren. Je hoeft als uitgever geen verhaal, omgevingen en karakters e.d. meer te verzinnen en casht vervolgens wel weer 75 euro per stuk. Ook weinig risico want er zijn toch altijd weer mensen wat het kopen vanwege de naamsbekendheid. Mar voor gaming is het eigenlijk gewoon slecht. Luiheid, gebrek aan ambitie en gebrek aan creativiteit worden beloond. Als je een remake maakt van een spel dat op de 386 draaide met 256 kleuren in 2D vind ik het nog te billijken. Maar een spel wat nog niet zo heel oud is en qua graphics nog best mee kan in de huidige tijd is het vooral cashen. Zo ook dit spel. Vond de oorspronkelijke The Last of Us overigens erg lineair. Ik zag de potentie wel. Van het verhaal en de sfeer, maar het was toch niet echt mijn ding. Heb hem uiteindelijk ook nooit uitgespeeld. Tweede deel werd doro mijn vriendin gekocht. Ook tijdje gespeeld, maar eveneens nooit uitgespeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Real13

    • 30 juli 2022 10:31
    @lightyears Het ding is ook dat ze doen alsof dit een remake is maar het is gewoon een remaster. Kwa gameplay etc zijn het precies dezelfde animaties en moveset als het origineel. Resident Evil 2 en Mafia 1 zijn voor mij perfecte voorbeelden van hoe een Remake moet en dan was Mafia 1 ook nog eens maar 40 euro bij release.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 30 juli 2022 17:41
    @Real13 final fantasy 7, gears of war remake en er zijn er nog wel een paar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 30 juli 2022 08:55
    Persoonlijk heb ik niets tegen re-releases, maar ik kan wel begrijpen dat andere mensen er een andere mening op na houden.

    Ik ben wel erg benieuwd of mensen die de prijs van deze remake verdedigden, puur omdat de game zou gaan spelen zoals TLOU2 (qua besturing, soepelheid, etc.), de game nog steeds gaan kopen als dit toch niet zo blijkt te zijn (wat de roddels nu aangeven -echter blijven het natuurlijk roddels voor nu-) en wat hun redenen dan zijn. We gaan het zien! :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 30 juli 2022 09:35
    @PietS. ik wil best op een normale manier reageren. Ik vind het een gemiste kans dat mocht het zo zijn Naughty Dog de gameplay hetzelfde heeft gelaten als de PS3 versie. Maar deze game leunt heel erg op het verhaal voor mij. Het is de reden dat ik The last of us serie zo goed vind. Gameplay technisch vind ik het niet veel om het lijf hebben en vind ik Uncharted veel leuker. Vind ik het die 80 euro een goede prijs nee! Omdat ik dan vindt dat ook de gameplay op de schop had moeten gaan. Ik had een prijs kaartje van 50 beter gevonden jazeker. Het verschil echter is met deze game en bijvoorbeeld de Mario collectie. Is dat Nintendo daar 50 euro voor vraagt En daar vrij wel niets aan verbeterd heeft. Dat noem ik een goedkope cashgrab zeker. The last of us remake noem ik een te dure uitgave. Maar als je goed om je heen kijkt kun je deze game ook voor 60 euro vinden. En dan vindt ik het omdat ze grafisch er veel werk hebben in gestoken het wel de prijs van 60 euro waard. Maar 80 euro niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 1 augustus 2022 10:44
    @Snoop213

    Het hangt dus allemaal af van meningen en smaak. Jij vindt het blijkbaar nog de moeite waard om de game dan te kopen. Anderen niet. Jij vindt het geen cashgrab. Anderen wel. Het blijft dus gewoon een persoonlijk iets. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 2 augustus 2022 16:56
    @PietS. Daarom.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JaccoPeek

    • 30 juli 2022 09:11
    Hoi! We gaan wat strenger optreden tegen uitlokgedrag in de reacties. Hou de discussie alsjeblieft gezellig, en persoonlijke aanvallen/beschuldigingen voor je. Zo houden we de reacties een gezellige plek om bij elkaar te komen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 30 juli 2022 09:15
    @JaccoPeek
    Uitlok reacties? Dus een andere mening hebben mag niet meer? Jari reageert nog netjes maar de slechtste mod in de geschiedenis van de game-websites vond het alweer nodig om mijn, gewoon netjes onderbouwde reactie, te verwijderen. Chapeau jongens, jullie zijn echt zo goed bezig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JaccoPeek

    • 30 juli 2022 09:19
    @The_Stifmeister heeft niks te maken met je mening. Ik heb het je even uitgelegd in een DM.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 30 juli 2022 09:30
    @JaccoPeek
    Prima Jacco, het is duidelijk dat je inmiddels nagenoeg dezelfde mening als de crew moet hebben om te mogen reageren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 31 juli 2022 10:39
    @JaccoPeek wanneer dan? Ik zie gewoon reacties waarop ik me afvraag waarom er niet wordt gehandeld. Check even voor het gemak de 3e pagina

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 31 juli 2022 12:19
    @JaccoPeek

    Ik vind dit op zich goed. Maar ik wil wel waarschuwen dat je niet moet door slaan. Soms gaat het hier inderdaad te ver.
    Maar soms happen mensen ook harder dan dat het eigenlijk uitgelokt werd. En dan volgt daar dan toch een discussie op.
    Dus ik hoop niet dat jullie nu meteen alle berichten die ook maar iets kunnen uitlokken gaan verwijderen. Want dan zou je de plank van discussies nu net weer mis slaan en dan kun je net zo goed het hele reactie systeem uit schakelen. Want dan maak je inderdaad een systeem dat men enkel iets mag zeggen als het in een bepaald straatje is. Zoals Stiffmeister ook aangeeft. En dat neemt het unieke van de mens die reageert weg.

    Beter kun je niet meteen ingrijpen op het moment dat iemand uitlokt maar moderaten op het moment dat het te ver gegaan is. Of dat het te ver aan het gaan is.

    Of natuurlijk wel bij berichten die echt 10O procent iemand direct aanvallen en uitlokken om te reageren en dan met een negatieve toon.
    Want uitlokken is niet per definitie negatief.
    Een vraag aan iemand is al een vorm van uitlokken van een reactie.

    Dus ik denk dat je wel voorzichtig hiermee om moet gaan en niet altijd meteen berichten verwijderen maar eerste afwachten wat een bepaald bericht teweeg brengt en dan ingrijpen.
    Soms lijkt iets uit te lokken en gebeurd er niks.

    Andere keren is er geen aanleiding en wordt het bijna slaande ruzie.

    Zeg dan maar eens welk bericht je op voorhand moet verwijderen? Want dat is het moeilijk aan moderaten. Niet op voorhand ingrijpen maar ook niet te lang wachten.

    Overigens wel goed te zien dat jullie bezig zijn. Maar op voorhand berichten verwijderen omdat ze mogelijk iemand uitlokken is net zo riskant als het gewoon even afwachten. Of misschien zelfs minder.

    Ligt natuurlijk aan de toon, soms heb ik hier wel berichten gezien die meteen eraf hadden gemogen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Slicesilencer

    • 30 juli 2022 09:37
    Ik vind de discussie rondom het onderwerp of remakes geldklopperij zijn dusdanig interessant dat ik de vraag maar eens aan mijn vrouw heb gesteld. Zij heeft niks met gaming overigens.

    Ik heb de situatie over The Last of Us Part 1 uitgelegd en gevraagd zou jij deze dan kopen? Haar antwoord hierop was Ja! De onderbouwing die ze gaf vond ik ook wel interessant. Als er tijd en geld gestoken word in een game die "opnieuw opgebouwd" dient te worden kunnen ze daar prima een premium prijs voor vragen. Ze zei ook, neem auto's en televisies als voorbeeld. Daar worden ook minimale upgrades aan uitgevoerd elke zoveel jaar maar we betalen daar wel de volle mep voor. In mijn ogen een goede vergelijking. Je kan niet een autozaak binnenlopen en zeggen ik wil het nieuwste model maar betaal alleen voor de upgrades omdat het stuur, motorkap en stoelen hetzelfde zijn als het vorige model.

    Tot slot, het blijft altijd een keuze of je ervoor betaald of niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 30 juli 2022 11:00
    @Slicesilencer Ik vind het een heel vreemde vergelijking. Je betaalt voor een nieuwe auto de volle mep omdat het een fysiek product is dat ongeveer 10 tot 15 jaar meegaat. En over die periode wordt afgeschreven. Waarbij je na 10 jaar allerlei auto onderdelen moet vervangen. Een game is heel iets anders. Die belandt niet na 15 jaar roestend en niet meer werkend op de sloop. En er zijn ook geen materiaalkosten nodig zoals bii de fabricage van auto onderdelen wel het geval is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.