In april van dit jaar kondigde Ubisoft via een persbericht de tactical shooter Ghost Recon 2 aan. Oorspronkelijk werd enkel de PC versie officieel bevestigd en werden de consoleplatformen niet nader gespecificeerd dan 'next gen consoles'. Enige tijd later maakte Ubisoft pas bekend dat Ghost Recon 2 op alle drie de consoles zou verschijnen: Xbox, Playstation 2 en GameCube. De vraag bleef natuurlijk of de PS2 een regelrechte port van de Xbox moest worden.

Ubisoft kwam echter met de oplossing. Men zette een ontwikkelteam in China aan de slag om een compleet nieuw spel te ontwikkelen, dat wel goed draait op de Playstation 2 en GameCube. Dit spel zou vervolgens gewoon Ghost Recon 2 gaan heten en in precies dezelfde doos verkocht worden als de Xbox versie. Alles aan het spel is anders: het verhaal, de engine, de omgevingen en personages.

De ongeïnformeerde consument weet echter niet dat er twee verschillende versies in omloop zijn en gaat ervan uit dat het hier nagenoeg dezelfde games betreft met wat grafische verschillen. Dit is men immers gewend van Ubisoft, dat zelfs grafische meesterwerkjes als Splinter Cell moeiteloos naar de PS2 wist om te zetten. Er is hier door Ubi dus gekozen om dezelfde titel en coverart te gebruiken voor 2 verschillende producten

Dat de PS2 versie van Ghost Recon 2 van mindere kwaliteit is, beweer ik hier niet. Maar wat wel opvallend is, is dat Ubisoft geen moeite heeft gedaan het tegendeel te bewijzen door ook de PS2 versie in het zonnetje te zetten. Ghost Recon 2 voor de PS2 ligt namelijk al een week in de winkels, maar volgens GameRankings.com zijn er nog geen reviews verschenen. Dit terwijl er van de Xbox versie op bijna alle sites al reviews zijn verschenen met, terecht, lovende kritieken. Waarom is de PS2 versie dan zo ondersneeuwd als het om een volledig andere game gaat?

We zullen het binnenkort merken wanneer de eerste reviews van de PS2 versie verschijnen. Maar zelfs wanneer deze ongeveer net zo goed scoren als de Xbox versie, is deze tactiek van Ubisoft afkeurenswaardig. De illusie wordt immers gewekt dat we met twee identieke producten te maken hebben, terwijl de inhoud compleet verschillend is.

Eerder deed Activision iets soortgelijks met Spider-Man 2, waarvan de PC versie compleet verschilde. Daar waar de consoleversie nog vrij aardig was, was de PC versie regelrechte troep. Het ergste was dat Activision dit nog glashard ontkende en het voor deed komen alsof het identieke producten waren. We gaan er vanuit dat het bij Ghost Recon 2 niet zo'n vaart zal lopen, maar toch is het onhandig dat Ubi niet alle moeite heeft gedaan om deze verwarring te vermijden door een tweede hoesje en subtitel te bedenken.

Aanvulling/rectificatie (01/12/04 13:53):

Naar aanleiding van deze column hebben we gesproken met Ubisoft Nederland die ons bevestigde dat er veel aandacht is besteed om in de pers duidelijk te communiceren dat Ghost Recon 2 voor PS2 en Xbox verschillende games zijn. Dat er uiteindelijk toch nog plek is gebleven voor verwarring vind ik als schrijver van de column spijtig. Zolang we de PS2 versie echter niet zelf onder handen hebben gehad is het voorbarig om daar conclusies aan te verbinden.

Ubisoft heeft in het verleden reeds bewezen games op een degelijke manier naar verschillende platformen tegelijk te brengen. We hopen dat dit met de Playstation 2 versie dan ook gelukt is en dat het spel niet, zoals ik voorbarig suggereerde, een matige variant zal zijn op de Xbox versie. Natuurlijk vind je dit alles en meer terug in de review die je binnenkort terug zal vinden op Gamer.nl