Voorheen begreep ik niet goed waarom soulslikes bijna religieus aanbeden werden door hordes mensen. Waren dat niet die onnodig moeilijke spellen die enkel geschikt zijn voor mensen die graag opscheppen over prestaties die ze in games hebben geleverd? De essentie van de FromSoftware-catalogus ging volledig langs me heen. Sowieso waren moeilijke games meestal niet aan mij besteed. Ik stak liever mijn tijd in een toegankelijkere ervaring met een goed verhaal en interessante personages. Zo is The Last Of Us misschien wel mijn favoriete game aller tijden.
Xbox Game Pass
Door Xbox Game Pass is mijn gamesmaak gaan veranderen. De service van Microsoft liet mij kennismaken met games die ik misschien wel nooit met mijn eigen geld zou hebben gekocht. Ik kwam in aanraking met spellen als Ori and the Blind Forest, Ori and the Will of the Wisps en Hollow Knight; stuk voor stuk games met een interessant verhaal, maar bovendien bijzonder uitdagende gameplay. Het beviel mij verrassend goed. Ik merkte dat een hoge moeilijkheidsgraad zoveel meer voldoening kan geven dan alleen het volgen van een simpel verhaaltje. Niet alleen het metroidvaniagenre wist me te grijpen, ook games als Cuphead en Celeste speelde ik helemaal grijs. Ik kon er niet meer omheen: moeilijke games zijn mijn ding.
Als je aan moeilijk denkt, kom je al gauw bij FromSoftware uit. Na al die games jarenlang stelselmatig genegeerd te hebben, was het tijd om toch maar eens een poging te wagen. Elden Ring vormde een openbaring van jewelste. De hele gameplayloop viel enorm in de smaak. Dat het ook meteen een van de allerbeste openwereldgames ooit gemaakt is, helpt natuurlijk wel mee. Het duurde een uurtje of tien voordat het kwartje echt viel, maar daarna kreeg ik maar geen genoeg van het hele systeem van levelen en jezelf klaarstomen voor de volgende uitdaging. Iedere avond moest er weer een kleine overwinning behaald worden en na 85 uur rolde de aftiteling over mijn scherm. Ik had lang niet alles gedaan, maar ik was verliefd en wilde meer soulslikes uitproberen. Elden Rings is in mijns inziens de perfecte instaptitel voor geïnteresseerden in spellen van FromSoftware.
Op moment van schrijven is Demon’s Souls uitgespeeld en zit ik diep in Dark Souls Remastered. Al die games prikkelen mijn nieuwsgierigheid en de behoefte om beter te worden. Niet weten wat er om het volgende hoekje op je staat te wachten is een bijna verslavende ervaring. Voor de afwisseling besloot ik om ook een wat vergeeflijkere game op te starten. De keuze viel op Horizon Forbidden West, een game die niet per se op mijn radar stond omdat het eerste deel me niet wist te grijpen. De game zat bij de PlayStation 5-bundel die ik op de kop getikt had en volgens veel recensies is het flink verbeterd ten opzichte van de eerste game. Dat was genoeg reden om de reeks een nieuwe kans te geven.
Allergische reactie
Maar helaas, Forbidden West doet me niks. Buiten de grafische pracht brengt het spel bij mij enkel ergernis naar boven, bijvoorbeeld vanwege de tergend lange dialogen en over hoe alles wat je moet doen drie keer wordt voorgekauwd. Het lijkt wel alsof er niks is wat je zelf mag uitvogelen. Aloy vindt het veel te leuk om keer op keer te verklappen wat je moet doen en bij elke opdracht wordt precies gemarkeerd waar je naartoe moet. Zelfs bij een zoekopdracht is een enkele druk op de R3-knop genoeg om een heel gebied te scannen. Na een uur kon ik het niet meer aan en ging de PlayStation uit. Ik had me nooit eerder aan deze gameconventies geërgerd, maar ineens lijk ik haast wel allergisch voor dit soort praktijken.
Toen kwam het besef: soulslikes vallen niet alleen in de smaak door de moeilijkheidsgraad, maar juist door het gevoel van avontuur, de vrijheid en het feit dat gameplay centraal staat. Elden Ring, Demon’s Souls en Dark Souls hebben mijn perspectief, op zijn minst tijdelijk, volledig veranderd. Het feit dat deze spellen totaal niet je handje vasthouden, is wat ze zo sterk maakt. Dat zorgt ervoor dat je je een stuk serieuzer genomen voelt. Het is alsof je de ontwikkelaars tijdens het spelen hoort zeggen: ‘Je kan dit echt wel, maar je moet zelf ontdekken hoe’. Horizon Forbidden West daarentegen lijkt er vanuit te gaan dat de speler zelf niet in oplossingen kan denken. Nu is Horizon wel een extreem voorbeeld op dat gebied, want er zijn genoeg spellen die een prima balans vinden tussen die twee uitersten, zoals bijvoorbeeld God of War.
Waar eerst het verhaal ook erg belangrijk voor me was, werd dat belang ineens verwaarloosbaar. Het is zelfs zo erg dat ik twijfel of ik The Last Of Us Part 1 wel moet gaan spelen in september. Ik ben namelijk bang dat die game niet meer dezelfde impact gaat hebben door mijn vernieuwde smaak en ik wil de fantastische herinneringen aan dit avontuur niet om zeep helpen.
Ergens bestaat de hoop dat dit slechts een tijdelijke fase is in mijn gamebestaan en dat ik over een tijdje weer kan genieten van heerlijke verhalende games die je handje vasthouden. Maar nu heb ik eerst nog Dark Souls 2 en 3, Bloodborne en Sekiro klaarliggen. Mocht deze fase dus tijdelijk zijn, dan gaat het nog wel even duren voordat het voorbij is. Op dit moment wil ik niks anders en heb ik nog genoeg te spelen. De FromSoftware-essentie is voor mij nu zo klaar als een klontje en dat kan er wel eens voor gezorgd hebben dat ik als gamer voorgoed ben veranderd.
Reacties op: Soulslikes hebben mijn perspectief op games veranderd
Nuage
- Tragere, realistische combat mechanics met een gevoel van gewicht. Maakte TES bijna onspeelbaar voor mij.
- Prachtig ontworpen extreem sfeervolle wereld, een genot om te ontdekken. Elke keer wil je weten wat er om de volgende hoek te zien zal zijn.
- Interessante NPCs met top kwaliteit voice actors.
- Elke actie werd meteen gesaved dus je moest heel goed nadenken over wat je deed (zoals een NPC doden of hoe je je souls uitgeeft) want er was geen weg terug.
- De eenmalige kans je souls na een gameover terug te krijgen door terug te gaan naar waar je stierf is een prachtig stukje spelontwerp en elke keer een intense belevenis.
- De multiplayer uitwerking (teksten op de grond en het invaden van je spelwereld).
- Geen handholding. Dit uitte zich op allerlei manieren. Het was wennen bijvoorbeeld dat je gewoon van een klif kon aflopen.
- En toch ook de moeilijkheid/je eigen kwetsbaarheid. Het zorgde dat je altijd op je hoede was en met opgeheven schild de donkere paden trotseerde. Tijd weer voor een Souls game als ik dit zo schrijf.
Sisko
En dit is precies de reden dat ik dit soort spellen links laat liggen. De moeilijkheidsgraad is 1 ding, daar kom ik wel overheen. Maar heb geen zin tussen elke poging eerst weer een fetch quest te moeten doen waarbij je uren aan progress kan verliezen als je tussentijds een 2e keer dood gaat.
Vinnyboiiiii
Ik snap de voldoening als het je wel lukt maar ik kan me er niet toe zetten.
hulstpower
mrakd
Ziminar
Sisko
Had wel gewild dat je de "hmm, misschien kan ik die boom omgooien" gedachtens van Aloy uit kon zetten, zeker omdat ik 9 van de 10 keer dat idee al lang had en daarom juist die f@#%&ing kant opging.
Michael-Raymond-Clayton
En zoals hierboven ook al wordt aangegeven: als de moeilijkheid kunstmatig wordt gecreeerd door weinig savepoints te introduceren ben ik er snel klaar mee. Steeds hetzelfde uur opnieuw moeten spelen, is niet my idea of fun. Daarom ook nog steeds niet aan Returnal begonnen.
Maar inderdaad: veel games houden wel erg je handje vast en dat is jammer. Leuk in elk geval dat je een genre hebt gevonden waar je enthousiast over bent, Jari!
Oh, en ga TLOU vooral niet herspelen. Ik heb wel eens Mass Effect en Horizon Zero Dawn herspeeld en hoewel ik beide games destijds fantastisch vond, vielen ze me bij de tweede playthrough jaren later toch wat tegen. Koester de herinnering!
multynoob
De beloning is veel groter, vind ik, bij souls-games. Puur genieten als je na 10x nog denkt dit lukt nooit, en dan na de 79x de baas hebt liggen, met nog een klein levensbalkje over. Voor mij geen andere singleplayers meer.
warcryptic
Sisko
Rickon
Misschien komt dat ook wel door de laatste jaren en het spelen van de from soft titels!
Snoop213
watashi wa maurice desu.
Nou in feite doet hij het best goed door het zo te zeggen hoor.
Kijk eens naar menig mening hier op deze site onder de reageerders. Er zijn er zoveel die hun mening plaatsen als een feit en zodra je ze aanspreekt zeggen ze: ja je snapt toch wel dat het een mening is.
Dus eigenlijk doet Jari nu gewoon wat velen hier ook doen. Zijn mening plaatsen alsof het een feitje is.
Ik deel jou mening deels.
BotW is inderdaad een schitterende open wereld, maar die deelt die plek wel met Ghost of Tsushima voor mij. Beide games nodigde my uit om volledig te onderzoeken.
JariKlapwijk
Smallie
En, misschien nog wel het belangrijkste, hij schrijft wat anders dan dat jij zegt.
Je zou haast kunnen zeggen dat je het verkeerd gelezen heb en met typische internet-manieren heb gereageerd.
Snoop213
Roy36NL
hulstpower
Roy36NL