"Open door"

"inspect car"

"open trunk"

"get light stick"

"close trunk"

"open door"

"sit down"

"close door"

"drive"

Tja, die goede oude tijd. Over heel internet (en de laatste tijd extreem veel op gamers.nl) wordt weer teruggedacht aan al die schitterende momenten van vroeger. Je hoort er gewoon niet bij als je niet weet waar men het over heeft wanneer namen als 'Boulder Dash', 'Police Quest' en 'Day of the Tentacle' vallen.

In diezelfde tijd was er één spelgenre dat vrijwel helemaal de game-industrie (ehh…het industrietje) heerste. Zoals je nu wel kan verwachten is dat het adventure-genre. Wat maakte dit genre nou zo bijzonder?

Eigenlijk waren adventures de eerste games die je helemaal in het spel zogen. Het waren spellen met een verhaallijn en een hoop sub-quests. De meeste adventures leken ook uit het echte leven te komen door de realistische omgevingen en personages. Het had allemaal ook echt kunnen gebeuren. En dat is waar de mensen van houden. Zie bijvoorbeeld ook het succes van The Sims of van televisie soaps.

Andere games die toen beschikbaar waren hadden dit zelden. Actie games bestonden uit schieten-springen-lopen, sport games uit button smashen en zo kan je nog wel even doorgaan. Tegenwoordig hebben zelfs actie games al een goed verhaal nodig om succesvol te zijn (Half-Life), en interactie begint ook ontzettend belangrijk te worden. In elk goed spel is wel een bepaalde sfeer gecreëerd. Nu zijn daar natuurlijk ook meer mogelijkheden voor door de snellere PC's.

Kortom, het adventure genre is niet het enige genre dat je nog helemaal in de game op laat gaan. En buiten dat hebben veel mensen het geduld niet meer voor adventures. Er zijn zoveel games vandaag de dag, dat je geen tijd hebt om weken met een game bezig te zijn, aangezien er nog zoveel games gecheckt moeten worden. Ze willen allemaal snelle actie, schieten en tieten! Naar diepgaande films met een detective in de hoofdrol of iets dergelijks wordt vandaag de dag ook nauwelijks gekeken, behalve als Arnold Schwarznegger de hoofdrol vertolkt en veel schiet met alles wat hij voorhanden heeft. De jeugd van tegenwoordig zijn gewoon simpele zielen!

Of het ooit nog wat gaat worden met adventures? Geen idee. Waarschijnlijk zullen adventures altijd wel blijven bestaan, wat ook te zien is aan Lucas Arts die toch weer een nieuw exemplaar neergezet hebben van Monkey Island. En deze staat ook op de nummer 1 van de hitlijsten/verkooplijsten. Dus het kán nog wel. Wat daar wel aan opvalt is dat het spel toch iets makkelijker is dan zijn voorganger naar mijn mening. Dus er wordt toch weer rekening gehouden met het geduld, of liever gezegd het ontbreken daarvan, van de mensen. Waarschijnlijk kan het adventure genre nog wel nieuw leven ingeblazen worden als er iets revolutionairs bedacht wordt. Net als de mmorpg's bijvoorbeeld vernieuwend waren en nu nog zeer populair zijn. De tijden van 'open door' zullen wel nooit meer terugkeren...