Wie de afgelopen weken Gamer.nl bezocht heeft, kan het grote nieuws niet gemist hebben: World of Warcraft is uitgebreid met The Burning Crusade. Mensen gingen ervoor op de vuist in Keulen, Bol.com ontving maarliefst 11.000 bestellingen en binnen enkele uren na de release had iemand al het hoogste niveau in de game bereikt. World of Warcraft is de grote MMO-hype van dit moment, daar lijkt geen twijfel over mogelijk. Wie echter de mainstream media heeft gevolgd, krijgt een heel ander idee. Want is Second Life niet die game die haast elke gamer tot diep in de nacht bezig houdt? Iedere week staan de kranten vol met berichten over de nieuwste ontwikkelingen in Second Life en zelfs bladen als Elsevier en Psychologie Magazine besteedden er onlangs uitgebreid aandacht aan. Persbureau Reuters opende er een kantoor, net als de Nederlandse bedrijven Philips en ABN Amro. De Haagse band Di-rect hield een concert in de virtuele wereld, terwijl de eveneens uit de Hofstad afkomstige cabaretier Sjaak Bral er zijn oudejaarsconference hield. Endemol zag op zijn beurt wel heil in een Second Life-versie van Big Brother. Als je niet beter zou weten, zou je denken dat Second Life bevolkt wordt door werkelijk miljoenen mensen en dat World of Warcraft in vergelijking weinig voorstelt. Toch is Blizzard’s gamewereld bijna zes keer zo groot als de wereld van Linden Lab. De reden dat Second Life toch zoveel aandacht naar zich toe trekt, zit hem in de aard van de wereld. Second Life is namelijk een alternatief voor het echte leven en richt zich met namelijk op persoonlijke interactie. Mensen kunnen samen dansen, eten, uitgaan en zelfs seks hebben in Second Life. En de seks beperkt zich niet tot wat lief geknuffel, de meeste extreme fetisjen zijn mogelijk van bondage tot fist fucking. Je vormt in Second Life een echt alter ego, je ontmoet nieuwe vrienden, koopt een virtueel huis en je kunt zelfs virtueel sterven. De Amsterdamse uitvaartonderneming Uitvaart.com zal dan de rouwplechtigheid verzorgen. Waar World of Warcraft echt een game is, voorzien van strikte spelregels, krijgen de mensen in Second Life juist de volledige controle. In World of Warcraft wordt de handel in voorwerpen en personages uit de game zoveel mogelijk ingeperkt, in Second Life is het juist de bedoeling om voorwerpen te maken en te verhandelen. Een Chinese vrouw is zelfs miljonair geworden dankzij Second Life, terwijl al het geld dat in World of Warcraft omgaat, bij Blizzard in het laatje belandt. Second Life kent een heuse economie, met de Linden Dollar die net als een echte munteenheid onderhevig is aan inflatie en een wisselkoers kent ten opzichte van de ‘echte dollar’. Dat is wat de mainstream media en ook de grote bedrijven interesseert. Want waar World of Warcraft in essentie gewoon een spelletje is, biedt Second Life een nieuw platform voor economische activiteiten. Toch lijkt het nog vooral een pilot te zijn voor wat de toekomst ons gaat brengen, want technisch gezien rammelt het nog van alle kanten. Gebruikersvriendelijk en toegankelijk is Second Life allerminst en dat is misschien het enige wat ervoor zorgt dat Second Life het in spelersaantal aflegt tegen andere virtuele werelden zoals World of Wracraft. Maar in potentie heeft Second Life een gigantische doelgroep op het oog en wanneer er een soortgelijke game komt die wel het potentieel optimaal benut, dan kan er een virtuele wereld van epische proporties ontstaan. Zou dit misschien het ‘innovatieve MMORPG-project’ zijn waar Blizzard na World of Warcraft mee zal komen?
Dit artikel delen:
Geschreven door
Erwie
Geboren in de Achterhoek in een hoogstwaarschijnlijk regenachtige oktobernacht. Inmiddels woonachtig in het voor Westerlingen toch al als de Achterhoek beschouwde Twente. Ben in 1990 begonnen met gamen, toen nog op de PC. Sinds de Playstation 2-generatie echter ook aan de consoles begonnen, en inmiddels staat de PC op een iets lager pitje - hoewel ik ook daar nog graag op mag gamen. Hou van originaliteit, humor en unieke gameuniversums, en wat minder van sequels en realisme.Lees meer
Screens After Burner: Black Falcon vliegen voorbij Supreme Commander: de laatste previewWe hebben je een e-mail gestuurd!
Ga naar je inbox om je mail adres te verifiëren en je registratie te voltooien.
Oops… er ging wat mis.
Ons team heeft een bericht gehad en is het probleem aan het verhelpen. Probeer het op een later tijdstip nogmaals.
Hoera, je account is nu geactiveerd!
Veel plezier!
Communitie manager
Dit token is niet meer valide.
Als je zojuist een account hebt aangemaakt probeer dan in te loggen.
Je aanvraag is verstuurd
Er is een e-mail verstuurd naar .
Wachtwoord herstellen
Je wachtwoord is aangepast.
Dit token is niet meer valide.
Je topic is geplaatst!
Veel plezier!
Je bericht is geplaatst!
Veel plezier!
Bevestigingsmail verstuurd!
Check je mail (op het adres wat je ingevuld hebt).
In de mail zit de bevestigings link waarmee je vraag zichtbaar wordt.
- Voor functionele en analytische doeleinden.
- Om relevante advertenties te tonen.
- Om te zorgen dat je kunt inloggen met je account.
- Om onze dienstverlening te verbeteren voor onze gebruikers.
- Om te zorgen dat Gamer.nl gratis is en blijft.
Wil je meer weten over het gebruik van cookies en hoe wij hier mee omgaan. Lees dan onze complete privacy statement hier.
Wij verdienen ons geld o.a. met advertenties. Wij kunnen onze diensten alleen aanbieden zonder advertenties en bijbehorende cookies als je een betaald abonnement afsluit. Dat kost €99 per jaar, en heeft als voordeel dat wij je geen enkele advertentie laten zien en dat wij geen tracking cookies in jouw browser plaatsen.
Maak een account aan of log in op een bestaand account. Klik vervolgens op de knop "Betaal account" om advertentie- en trackervrij Gamer.nl te gebruiken
LoginKlik op de knop "Betaal account" om advertentie- en trackervrij Gamer.nl te gebruiken
Wil je toch gebruik maken van onze diensten zonder een abonnement?
Maak een account aan of log in op een bestaand account. Klik vervolgens op de knop "Betaal account" om advertentie- en trackervrij Gamer.nl te gebruiken
LoginKlik op de knop "Betaal account" om advertentie- en trackervrij Gamer.nl te gebruiken.
wacht op login
Wil je advertentie- en trackervrij Gamer.nl gebruiken? Maak dan gebruik van een
Jouw account is nog niet als een "betaald account" geactiveerd. Heb je net een abonnement gekocht, dan duurt het 15-30 minuten voordat alle gegevens zijn verwerkt.
Uw browser ondersteunt geen cookies, of u hebt ondersteuning daarvoor uitgezet.
Dit kan tot gevolgen hebben dat sommige onderdelen op deze website niet of niet goed werken.
Reacties op: Second Hype
.famefucker
DutchDemons
En nog steeds heb ik maar een minimaal idee van dit spel…hoe kan iemand nou miljonair worden in de echte wereld door virtuele zaken te doen? WAt is er in godsnaam aan de hand….fistfucken??…what the…
is dit een game..help…i'm losing grip on reality…world….is….fading
RoderikR
anonymous
Nida
sundog
eindelijk eens een artikel dat meer naar ontwikkelingen op games en aanverwante gebieden kijkt.
Strict genomen is Second life ook geen game maar een virtuele gemeenschap.
En hoewel veel "echte" gamers nogal neer kijken op SL, is het toch net zo belangrijk als WOW voor de toekomst van MMO achtige activiteiten.
Ik denk ook dat de toekomst voor MMO "games" in deze richting gaat. Het stelt gebruikers in staat om voor een deel hun eigen wereld te creeren. Dit zorgt voor meer dynamiek dan in huidige MMO spellen.
Rent A Ham
Maiskolf
Yven
Nhid
(sorry moest ff , ben het met je eens.
Grimmie
Ik speel spelletjes voor het vermaak, en het doen ongelofelijke, onrealistische en/of onmogelijke dingen.
Waarom in hemelsnaam een 2de leven gaan lijden in een computer spel… dat eigenlijk niet eens een spel is…
Naja… het gaat allemaal aan mij voorbij dat second life gedoe!
Doomdiver
Grimmie
Maar het is inderdaad te belachelijk voor woorden dat iedereen maar als makke schaapjes achter de media aanlopen en zich ineens allemaal moeten "bewijzen" in een dom spel als dit, wat, als het door een grote game producent gemaakt zou zijn, volledig met de grond gelijk gemaakt zou worden.
Danoloto
Met als verschil dat dit ook interactie met anderen is en met bijna echt geld
hel
hij verdiende gemiddeld iets van 250 euro per dag en was totaaaaal wereldvreemd…
nou, lekkere 'baan' heb je dan!!
ga vuilnisman worden ofzo en maak je nuttig!!
hel
echt niet dus he!
spelletjes zijn schadelijk voor je gezondheid maar gangbangs en normvervaging zijn heel normaal… isl (in second life) dan wel, niet in een spelletje doen hoor!
hel
(maar de sims eigenlijk ook niet, dus.. nee, second life is echt geen spel)
worms_master
Maiskolf
Patroklos