Een bedrijf waarmee wij de beveiliging van games testten, heeft mij dit reisje bezorgd. Aangezien ik in mijn vorige leven bezig ben geweest met Microsoft Windows Media DRM (what’s in a name?) en  rechtenmanagement, was ik ook nu op zoek naar alternatieven op het gebied van DRM (Digital Rights Management, de kopieerbeveiliging die rust op software). Maar zoals in iedere sector liggen er opportunisten op de loer, die tegen beter weten in hun product proberen te slijten.

Nu ben ik degene die meer digitale rechtenmanagementsystemen heeft getest dan er ooit op de markt  zijn gekomen. Dus ik laat me echt niet zomaar gek maken door mooie verhaaltjes! Het beste was nog wel het verhaal dat hun DRM voor de gamer was. Een beetje vaag, hè?

Na het ondertekenen van de gebruikelijke geheimhoudingsverklaringen, zouden we hun beveiligingssoftware kunnen testen. Maar verder dan wat powerpointpresentaties, documenten en mooie verhalen kwamen we niet. Ondertussen werden de papieren opgemaakt voor het contract. Een mooie toekomst voor uitgevers en gamers lag in het verschiet. Een paar weken later werd het contract getekend. Ondertussen hadden we nog steeds geen eigen testen kunnen doen. Telkens als het andere bedrijf hun product aanprees bleef het voelen als ‘wij van WC-eend, adviseren WC-eend’.

Eindelijk, februari vorig jaar toen ik onderweg was naar Casual Connect, had ik de echte bits en bytes van de nieuwe DRM-software in mijn bezit. In die tijd schreef ik nog geen column en had ik alle tijd. Ik denk dat we net de grens gepasseerd waren, toen ik een verse, beveiligde versie van Jericho wilde testen. Ik voelde een soort van nerdspanning:  kon deze techniek haar beloftes waarmaken of zou het toch weer een teleurstelling zijn? Helaas was dat laatste het geval. Mijn laptop liep vast en op het scherm bewoog niets meer. Na een reboot bleken de bestanden corrupt te zijn. Kaputt, niet meer werken, gonerrrrr. Na een paar telefoontjes en suggesties hoe dit te kunnen fixen, bleef het lang stil vanuit San Francisco.

Totdat we net voor de E3 van vorig jaar een bericht ontvingen. Wij zouden contractbreuk hebben gepleegd. Om een lang verhaal kort te maken: tussen het door ons goedgekeurde contract en het getekende contract is er op ‘pagina x’ een regeltje bijgeplakt. Huub huub huub barbatruuk.  Een jaar later heb ik mijn ticket geboekt en vlieg ik binnenkort richting Alcatraz.

Het recht in Californië werkt zo dat er eerst een zogenaamde mediation moet plaatsvinden. Aangezien het om een technische kwestie gaat en ik op het gebied van rechten management een veteraan of oude bok ben, mag ik daar eerst mijn verhaal gaan doen. Als het misgaat, sturen jullie dan wel een kaartje?


Over de auteur: Hendrik van Iterson is een digitaal media ondernemer en mede-oprichter van Atomblock, een nieuw en innovatief digitaal distributieplatform voor onder andere games, software en e-books. Atomblock verzorgt onder andere het digitale distributieplatform Gametron. Zijn complete achtergrond valt hier te lezen.