Column

Remasters zijn niet de oplossing

Maar we hebben wel een probleem

Geschreven door Lars Cornelis op
Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition is een van de slechtste remasters die ik ooit heb gespeeld, laat daar geen misverstand over bestaan. Terwijl ik mijn auto maar weer eens langs de kant van de weg zet omdat ik door de wanstaltige regeneffecten geen hand voor ogen zie, bedenk ik mij dat we met zijn allen een gigantisch probleem hebben. Een probleem waar remasters alleen niet de oplossing voor zijn.

De GTA-trilogie is een extreem voorbeeld, omdat het geweldige games zijn die intens slecht zijn geremasterd. Zo slecht, dat je aan de hand van deze remaster niet meer kan begrijpen waarom deze games twee decennia geleden zo belangrijk waren. Er bestaan natuurlijk goede en slechte remasters, van zowel goede als slechte games. Maar zelfs de beste remasters wijken vaak af van de originele visie van de maker. Terwijl juist dát hetgeen is dat we moeten bewaren. 

Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition

Het zit ‘m in de details

Ter illustratie pak ik maar weer even de GTA-trilogie erbij, want dat is zo’n heerlijk schoolvoorbeeld van hoe het allemaal niet moet. Nog los van de instabiele framerate, de regeneffecten en de overdreven smoothening, ogen de games extreem steriel. Er zit geen enkele grafische filter of effect in de game. Vanaf een hoog punt zie je daardoor meteen de hele spelwereld. Daardoor lijkt San Andreas ineens heel klein, alsof je over een speelgoedstad uitkijkt. Als je teveel ziet, verdwijnt de magie.

In de oorspronkelijke versie werd het in de verte vanzelf heiig. Sterker nog: in de stad was de kijkafstand korter dan op het platteland. Daar lag een technische beperking aan ten grondslag: de drukke stad vroeg meer van de PlayStation 2 dan van het platteland. Maar daardoor ontstond wel een bepaalde sfeer. De stad voelde drukkend, warm, gevuld met smog. Terwijl je op het platteland juist vrij kon ademen in de schone lucht. Juist dat soort esthetische details zijn extreem bepalend voor de sfeer van een game.

Er zijn meer voorbeelden te noemen van remasters die steken laten vallen als het gaat om het behouden van de oorspronkelijke visie. Ook ‘goede’ remasters maken fouten. Onlangs speelde ik Halo 4 opnieuw ter voorbereiding op Halo Infinite. De oorspronkelijke versie van Halo 4 op de Xbox 360 eindigt, logischerwijs, met de credits. Die worden begeleid door een prachtige uitvoering van Never Forget, dat als emotioneel uitroepteken achter het einde hoort. In de Master Chief Collection zijn de credits eruit geknipt en wordt de post-credit scène direct gestart. Wat dan technisch gezien meteen geen post-credits scène meer is.

Halo 4

Blijf met je tengels van het bronmateriaal

Ik stoor mij mateloos aan dit soort dingen. Games zijn artistieke werken en worden gemaakt met een bepaalde visie. Beeld en geluid worden op een bepaalde manier samengebracht. Van de geluiden in het menu tot de aftiteling en alles er tussenin draagt bij aan het geheel.

De afgelopen jaren het ik bewust een televisie en audioset uitgekozen die die visie zo goed mogelijk weergeven, zonder verzadigde kleuren of overdreven bas. Maar als een game een paar jaar oud is en rijp is voor een remaster, moeten we maar accepteren dat een willekeurige beunhaas aan de haal gaat met het bronmateriaal? Blijf er gewoon met je tengels van af!

Als een game een paar jaar oud, moeten we maar accepteren dat een willekeurige beunhaas aan de haal gaat met het bronmateriaal?

Bedreigde gamesoort

Dat zeg ik niet omdat ik niet (opnieuw) wil betalen voor remasters. Ik zeg dat omdat ik hou van games. En dingen waar je van houdt, wil je bewaren. Dat wordt bij games helaas steeds lastiger. Ze worden links en rechts bedreigd. Digitale winkels gaan offline, games zijn (te) afhankelijk geworden van patches of online diensten, of uitgevers trekken de eerste uitgave terug omdat er een heruitgave verschijnt.

Rockstar haalde bijvoorbeeld de oorspronkelijke GTA-games uit de digitale winkels. De pc-versies zijn inmiddels weer (beperkt) te downloaden, maar de consoleversies zijn niet meer beschikbaar. Sony verwijderde onlangs met het oog op Uncharted: Legacy of Thieves Collection de losstaande PS4-games (kleine nuance: die PS4-versies zijn nog wel als bundel beschikbaar). De disk van Halo Infinite is enkel nog een veredelde DRM-key; het spel zelf staat er überhaupt niet op. Dat is nú geen probleem, maar maakt de consument wel volledig afhankelijk van digitale distributie. Het is echt schering en inslag.

En dan is er nog de technologische ‘vooruitgang’. Mijn moderne televisie heeft bijvoorbeeld geen scart- of tulpaansluiting meer, dus mijn PlayStation 2 aansluiten is zonder tussenkomst van hulpstukken ook geen optie meer.

Voorbeeld nemen aan de filmindustrie

Lang verhaal kort: oude games willen spelen is een doffe ellende – en het belooft alleen maar erger te worden. Uitgevers grijpen dit probleem maar wat graag aan door remasters uit te brengen, maar dat blijkt keer op keer geen bevredigende oplossing te zijn. Dat komt ook deels door de consument, die bij zo’n heruitgave toch ook vaak iets van een upgrade verwacht. Het eindresultaat is daardoor vaak vlees noch vis.

Het is vreemd dat de game-industrie (zowel de uitgevers als de consumenten) hierin zo verschilt van de filmindustrie. Er zijn zat oude films op 4k blu-ray te koop. De resolutie is dan hoger, er is HDR toegevoegd en het geluid is meestal opgekalefaterd naar moderne audioformaten als Dolby Atmos of DTS-X, maar het zijn nog steeds de oorspronkelijke films van begin tot eind. Niemand verwacht dan ineens nieuwe content of verbeterde special effects. En wie nu wijsneuzerig gaat roepen dat er bij elke re-release wel iets wordt aangepast aan Star Wars: dat klopt. Behalve George Lucas zelf is niemand daar ooit vrolijk van geworden. Precies mijn punt.

Star Wars

Films zijn een heel ander medium dan games en worden minder aangetast door de tand des tijds, maar toch is een soortgelijke aanpak bij games weldegelijk mogelijk. Dat bewijst Microsoft met zijn backward compatibility-strategie. Zij maken juist de oorspronkelijke games speelbaar op moderne hardware. Alleen als het mogelijk is worden (hardwarematig) de resolutie of framerate verhoogd, of wordt er HDR toegevoegd. Maar meer ook niet: het blijft de oorspronkelijke, ongewijzigde game en die technische verbeteringen zijn zelfs zo weer uit te schakelen. Dát is waar we naartoe moeten. Zó bewaar je de klassiekers in hun originele glorie en maak je ze speelbaar op moderne apparaten. 

Meeblèren met Toto

Dan kunnen we ook meteen doorschakelen naar betere, consistentere terminologie. Weg met de Legendary HD Definitive Super Edition. Wil je als regisseur echt iets aanpassen, bijvoorbeeld door je game uit te breiden met extra content of een ander cameraperspectief? Dan spreken we van een Director’s Cut. Wil je een game echt opnieuw maken naar moderne maatstaven? Dan heet dat een remake. Die mag dan gewoon weer voor de volle mep worden verkocht, maar doe er dan wel je best op. Doe wat leuks met de kans om een klassieker opnieuw te maken. En in alle andere gevallen: laat het bronmateriaal met rust, alsjeblieft. 

Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition

Alleen zo kunnen we onze geschiedenis bewaren. Alleen zo kan de generatie van nu begrijpen dat Grand Theft Auto 3 in zijn tijd echt heel significant was. En alleen zo kan ik in een nostalgische bui onder het genot van een paar biertjes Toto’s Africa meeblèren terwijl ik langs de neonverlichte boulevard van Vice City cruise.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Dit artikel delen:

Lees meer

Analogue Pocket verhoogt prijs voor nieuwe reserveringen Wat spelen we dit weekend? 11 en 12 december
31

Reacties op: Remasters zijn niet de oplossing

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    chefry

    • 11 december 2021 08:15
    Een voorbeeld van een goed remaster: NFS hot pursuit van 2020. Stabiel spel met af en toe een kleine frame drop. Betere graphics maar spel speelt net zoals de originele versie.

    Ik wilde heel graag de GTA remastered versies kopen. Maar ook dit artikel bewijst dat ik er goed aan heb gedaan het vooral niet te doen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheDeeGee

    • 11 december 2021 20:22
    @chefry

    Betere graphics?

    Op PC ziet het er hetzelfde uit als de 2010 versie, dikke cashgrab.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    chefry

    • 12 december 2021 10:19
    @TheDeeGee

    Ben ik het niet mee eens. Maar het heeft ook te maken dat ik een nieuwe videokaart heb gekocht in de tussentijd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 11 december 2021 11:31
    De GTA trilogie moet je gewoon op de pc met mods spelen( regen aangepakt en belangrijkste Billy Jean) natuurlijk heb ik ook met een iets te rooskleurige bril deze game beoordeeld. Maar ik kan wel genieten van de nieuwe stijl en graphics ik weet ook dat de gameplay niet goed is op momenten maar om dit de 1 van de slechtste remasters ooit te noemen vind ik zwaar overdreven. Ik speel ook de GTA 10th Anniversary edition trilogie op mijn Vita en natuurlijk is deze orginele versie altijd beter maar ik kan nog steeds genieten van de remaster.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 13 december 2021 07:19
    @TommyVercetti Ga natuurlijk geen game kopen om hem met mods te spelen.

    En als een serie games van het PS2 tijdperk nauwelijks draaien terwijl The Witcher op de Switch te spelen is dan is het duidelijk dat er steken zijn gevallen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheRock

    • 11 december 2021 11:44
    The Rock is het hier helemaal mee eens.
    Alan Wake is bijvoorbeeld wel een goede remaster. Met zijn eerste Xbox afgelopen januari en dus Gamepass, heeft The Great One eindelijke de mogelijkheid gekregen om Alan Wake te spelen (de 360 versie). Dat was gewoon niet te doen door de gare besturing en physics van die game (gast liep met O-benen alsof hij heel zijn broek had volgescheten). De remake lost dit op, en komt met mooiere graphics. Het blijft een beetje een oudje, maar prima te doen en erg mee vermaakt.

    Ook een goed voorbeeld is voor de wat oudere gamers de Disney Collectie met Aladdin en The Lion King. Hier hebben ze dan een rewind functie in toegevoegd en de mogelijkheid om moeilijke stukken te skippen. Verder zijn de games hetzelfde gebleven grotendeels. Maar dat soort modi voegt echt wat toe aan het origineel. Kunnen er een hoop een voorbeeld aan nemen tegenwoordig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 11 december 2021 11:45
    'In de oorspronkelijke versie werd het in de verte vanzelf heiig. […] Daar lag een technische beperking aan ten grondslag: de drukke stad vroeg meer van de PlayStation 2 dan van het platteland. Maar daardoor ontstond wel een bepaalde sfeer.'

    Dit stemt mij in het bijzonder tot nadenken. Want in hoeverre was dat 'smog-effect' om artistieke redenen ge-implementeerd en niet enkel inderdaad vanwege technische limitaties? Soms kan zo'n limitatie inderdaad onverwachte esthetische effecten geven, maar had het oorspronkelijke team misschien liever juist wel dat weidse uitzicht vanaf een hoog gebouw gemaakt. In de huidige tijd kan men dan eindelijk die wens vervullen, maar dan komt wat jij schrijft weer in het zicht.

    Het doet me denken aan het inkleuren van zwart-witfilms. Deze films spelen enorm met licht en schaduw, omdat men immers geen kleur tot de beschikking had. In hoeverre gaat dat krachtige artistieke effect dan niet verloren als je zo'n film vervolgens alsnog inkleurt?
    Het is dan veiliger om de film gewoon te laten zoals zij is, of beide versies te blijven aanbieden, maar het vraagstuk kan soms toch een stuk lastiger zijn.

    Wat bijvoorbeeld te doen bij limitaties die heel duidelijk niet uit artistieke overwegingen kunnen zijn gekomen, zoals duidelijk zichtbare popup? Natuurlijk kan het charmant zijn om deze op vloeiende of speelse wijze te laten opkomen, zoals sommige game developers deden of doen, maar in hoeverre kun je er vanuit gaan dat zij die popup liever niet hadden en je deze in een remaster dus veilig kunt verwijderen?
    Of wat dacht je van het verhullen van laadtijden middels lange gangen of betekenisloze fillers? Moet je op bijvoorbeeld een PS5 dan nog steeds die gangen en fillers erin laten, of mag de remaster dan alsnog profiteren van de nieuwe technologie?

    Het zijn al met al interessante vragen om over na te denken, over het verschil tussen de technische staat van een werk en de artistieke geest waarin het is gemaakt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 11 december 2021 12:05
    Ben ook bang voor mogelijke MGS remasters zonder Kojima. De mgs 3 Subsistance was voor mij wel heel waardevol met de nieuwe cameramogelijkheden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 11 december 2021 14:17
    Gears of War van coalition is een hele goede remake/remaster vind ik zelf en school voorbeeld hoe het wel moet

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    chefry

    • 12 december 2021 11:49
    @hulstpower
    Eens maar het zijn vervolgen in de verhaallijnen niet echt remastered versies

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 12 december 2021 13:38
    @chefry nee coalition heeft een vol remaster gemaakt van gears of War 1 voor xbox one.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    chefry

    • 18 december 2021 08:25
    @hulstpower
    Dat wist ik niet. Is die beter dan het origineel?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 18 december 2021 17:00
    @chefry zelfde verhaal maar ziet er veel mooier uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Michael-Raymond-Clayton

    • 11 december 2021 15:46
    Ik vind het in zijn algemeenheid heel wonderlijk dat er zo'n grote markt is voor antieke games. Al die nadruk ook steeds op backward compatibility. Je koopt toch geen nieuwe console om oude games te kunnen spelen?
    Remakes kunnen echt wel meerwaarde hebben. Maar al die remasters… ? Het zal wel aan mij liggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 11 december 2021 18:51
    @Michael-Raymond-Clayton Helemaal mee eens. Ik snap niet waarom mensen zo hyped worden van een remaster die heel weinig toevoegen en een aantal jaar na het origineel uitkomen en worden verkocht voor nieuwprijs. De streamers, youtubers en fanboys gaan door het lint en iedereen lijkt te volgen oid.

    Remakes vind ik ook een ander verhaal als het bijvoorbeeld grafisch een grote sprong maakt oid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RJ-XSX

    • 12 december 2021 04:56
    @004 Ligt ook aan hoe ze gemaakt worden als ze deze trilogie van de grond opgebouwd hadden in gta 5 stijl dan was het 100x beter geweest.

    Rockstar wist wat ze op de markt brachten aangezien er 0 gameplay trailers waren wat ze normaal met alle plezier de wereld laten zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 11 december 2021 21:50
    @Michael-Raymond-Clayton nou ja als ik een nieuwe console koop zou het wel fijn zijn als ik de games van de vorige generaties gewoon kan spelen op de nieuwe console. Dan hoef je niet meerdere apparaten aangesloten te houden.
    Dat lijkt me best logisch toch?

    Wat betreft remasters ben ik het met je eens die hebben voor mij vrijwel geen toegevoegde waarde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 12 december 2021 14:46
    @Ziminar Gewoon geen console meer kopen, alles emuleren of de pc-versie spelen.
    Het enige wat consoles doen is vrijheid van de consument beperken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 12 december 2021 16:12
    @oropher Ik game op alles. PC, Xbox, PS5 en Switch.
    PC geeft je uiteindelijk de meeste vrijheid en mogelijkheden.
    Als je zou willen kun je PS5 games ook emuleren op een PC, maar ik zou eerlijk gezegd niet iets illegaals daarvoor doen. Ik wil de platformhouders en ontwikkelaars wel belonen voor hun werk.
    Daarom ben ik zo'n fan van game pass, geeft me de mogelijkheid om games uit te proberen zonder veel geld uit te geven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 13 december 2021 07:22
    @oropher Er zijn anders genoeg oude pc games die op een moderne pc ook nauwelijks of geheel niet draaien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.