Reload: Star Wars Battlefront | Gamer.nl

Reload: Star Wars Battlefront | Gamer.nl

Een van de eerste films die ik in de bioscoop zag was Star Wars: The Phantom Menace. Die ene film leidde een aantal jaren later naar mijn aanschaf van een PlayStation 2 met in de disclade Star Wars Battlefront. Misschien wel de beste beslissing die ik als jonge jongen kon maken.

Star Wars Battlefront moest het niet hebben van zijn hoge productiewaarde. De game werd in minder dan twee jaar ontwikkeld door een vrij onervaren studio en viel in de ondankbare categorie der filmlicentiegames. Battlefront werd tegelijk uitgebracht met de release van een DVD-box van de originele filmtrilogie. De perfecte mogelijkheid om een game te slijten aan de hongerige Star Wars-fans.

Vooral in de singleplayer waren de lage productiewaarden goed terug te zien. Mi ies sloten nauwelijks op elkaar aan en waren stiekem zelfs saai. Het waren min of meer bekende gevechten uit de films, die je in chronologische volgorde na moest spelen. Op een plichtmatige manier werd je bij winst naar het volgende landschap gezet om vervolgens de volgende herhalingsoefening uit te voeren. In de huidige tijdsgeest is die singleplayeropzet goed te vergelijken met Titanfall.

Waar dromen werkelijkheid worden

Achter die zogenaamde filmgame zat echter veel meer, zodra de singleplayer gelaten werd voor wat het was. De multiplayer van Star Wars Battlefront had – net als bij Titanfall – een stuk meer te bieden dan eentonige mi ies. Wanneer je de wereld opnieuw betrad met meerdere menselijke spelers veranderde de game in een meesterwerk. Planeten als Hoth en Tatooine veranderden van saaie en eentonige herhalingsoefeningen naar levendige slagvelden. De kunstmatige intelligentie in Battlefront was niet best, waardoor ieder potje waar ook maar een klein stukje menselijk denkwerk aan te pas kwam direct een stuk spannender werd. Dit gebeurde voornamelijk met een stel vrienden in de splitscreen-modus.

De speelbare troepen bestonden uit zowel de facties uit de prequel-films als die uit de originele trilogie. Ieder potje kende een vooraf bepaald scenario met zijn eigen bijbehorende facties. Zo bevatte de game een scenario waarin de befaamde Battle of Hoth werd nagespeeld en de rebellen het op moesten nemen tegen de Empire. Dit gebeurde inclusief de T-47 Snowspeeder waarmee je gigantische AT-AT viervoeters neer moest halen door met een ijzeren kabel de vier voeten bij elkaar te binden; net als in de film.

Elke factie had een zelfde aantal vaste kla en. Dit waren de Infantry, Heavy Weapons, Pilot en Sniper, allen met hun eigen krachten. Naast deze vier kla en was er een vijfde speciale kla e, waarin de facties wel van elkaar verschilden. Vooruitstrevend als de game was vlogen Jet Troopers en Dark Troopers uit deze speciale kla e met hun jetpacks door de levels heen. Tot slot werd iedere factie geholpen door een held. Legendarische personages als Luke Skywalker, Darth Vader, Mace Windu en Count Dooku; ieder helaas bestuurd door de matige AI. 

Een stille dood

Hoewel de game voornamelijk op de pc gedurende lange tijd volop ondersteund werd en levend werd gehouden door de community is er vandaag de dag nog maar weinig leven te vinden in Star Wars Battlefront. Een lange tijd werd de game nog onderhouden door een reeks aan mods. Een aantal maanden na de release werd er al een officieel programma uitgegeven om de game te bewerken. Met Star Wars Battlefront BFBuilder en tal van lo e onderdelen uit de game zelf werd het mogelijk om nieuwe personages, skins en zelfs gehele scenario’s te creëren.

De game heeft de tand des tijd grafisch gezien redelijk doorstaan. Toch is er een reden waardoor de game niet meer gespeeld wordt. Een jaar later kwam het vervolg op Star Wars Battlefront al uit, een game met veel meer opties. De held uit de eerste Battlefront werd warempel speelbaar en de overstap was snel gemaakt. Zeker toen de modding community de mogelijkheid kreeg om alle mods die eerder voor Star Wars Battlefront gemaakt waren te importeren in het vervolg.

Op de digitale gameplatformen is Star Wars Battlefront niet meer te vinden; zelfs een key voor Steam is onvindbaar. Star Wars Battlefront is als die goede vriend die na een aantal plezante jaren besluit te emigreren. Gelukkig weten we al dat hij in november terugkeert, volwa en en wel, om nog eens aan te tonen waar hij ook alweer toe in staat was.

Gamer.nl was aanwezig bij het Star Wars Celebration-evenement in Anaheim, California. Daar zagen we Star Wars Battlefront met eigen ogen onthuld en gespeeld worden. Op basis van die ervaringen schreef redacteur Joe van Burik een uitgebreide preview; volgende week volgt een interview met Patrick Bach, de general manager van ontwikkelaar DICE.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou