Na de abominabele vertoning van Nintendo op de E3 maakten gamers uit de hele wereld zich gereed om met toortsen en hooivorken het Japanse hoofdkwartier te bestormen. Eigenlijk stak Nintendo tijdens de E3 een hele grote middelvinger op in het gezicht van de trouwe gamers, begeleid met de woorden: "We hebben jullie niet nodig, we krijgen ons geld toch wel." Achteraf krabde Nintendo zich ook eventjes achter de oren, want het familiegebeuren leek toch wel ten koste te gaan van hun trouwe fans. Dus verzekerde goeroe Miyamoto ons dat we niet in de kou stonden en dat er genoeg 'core games' in ontwikkeling zijn. Het bedrijf moest wel. De reacties van pers en publiek waren unaniem duidelijk: waar zijn de games?

Nintendo is niet onterecht de hemel ingeprezen voor het aanboren van nieuwe doelgroepen. Het is fantastisch dat nu zelfs oude mensen of echtparen van middelbare leeftijd aan het gamen slaan. Het verbreden van de gamesmarkt is een zegen. Dit begint wellicht met Wii Sports en Wii Fit, maar wie weet worden daar later Mario en Zelda aan toegevoegd. En hoe groter de gamesmarkt, hoe beter voor iedereen.

Maar als typisch gamebedrijf moet Nintendo zich natuurlijk met meer bezighouden dan het aantrekken van nieuwe doelgroepen. Deze strategie is namelijk sterk ten koste gegaan van de focus die Nintendo tot aan de Wii had op de echte 'gamers games.' De bekende series zijn al op de Wii verschenen: Mario, Zelda, Metroid en Super Smash. Allemaal fantastisch ontvangen en op zijn minst redelijk goed verkocht. Maar de toekomst ziet er niet al te goed uit. De Nintendo-games voor de nabije toekomst zijn Animal Crossing, Wario Land, Punch Out en Sin & Punishment 2. Die laatste twee zijn op de Tokyo Game Show onthuld. Ook is er een nieuwe Pikmin in de maak, hoewel enig concreets daaromtrent vooralsnog ontbreekt.

Dit is veel te weinig. Kijk naar de concurrentie, en ook de third-party ondersteuning daarvan, en de Nintendo line-up is een lachertje. Voor het eindejaar gaat de slag om de hardcore gamer tussen Sony en Microsoft. Nintendo voert die slag allang niet meer, want met de nieuwe markt is de hardcore gamer niet meer nodig. Het bedrijf zit in dit opzicht in een spagaat. Waarom zou je hardcore games maken als je bakken met geld kunt verdienen met nieuwe doelgroepen? Maar anderzijds moet het ook de fans van weleer aan zich gekoppeld houden door die typische Nintendo-producten uit te blijven brengen.

De oplossing: recyclen! Je hebt al een aantal games voor de GameCube, dus veel extra werk kost het niet om die glad te strijken en er een Wii-besturing in te proppen. De hardcore wil vast wel de mooie avonturen van bijvoorbeeld Samus Aran herspelen met een nieuwe besturing, dus zo houd je die groep lekker aan het lijntje. En dat met een beperkte kostenpost! Het is een slim idee van Nintendo om GameCube-games opnieuw uit te brengen op de Wii. Zo kan Nintendo zich blijven focussen op de doelgroep waar het meeste geld te halen valt, terwijl het toch de trouwe fans aan het lijntje houdt... wellicht tot de Wii HD!