Column

PlayStation luidt een gametijdperk van positivisme in

Bugsnax is wat de wereld nodig heeft

Geschreven door Wouter Brugge op
Het ontwerp van de PlayStation 5 en op hoeveel teraflops de GPU van de Xbox Series X presteert is maar bijzaak. Ik wil weten of de games van de toekomst ons ook daadwerkelijk naar een nieuwe generatie brengen. Of deze nieuwe ervaringen ons gaan verrassen, verbazen en choqueren, óf dat de game-industrie weer vervalt in dezelfde clichés en veilige keuzes. Na de Xbox Series X- en PS5-presentaties ben ik al een stuk wijzer geworden.

Toen ik naar de Xbox Series X-presentatie van 7 mei keek, voelde ik dezelfde teleurstelling als velen. “Is dit nou waar we naartoe gaan met games als medium? Is dit de volgende generatie, de toekomst?” Deze desillusie heeft alles te maken met de duistere sfeer van de getoonde games. De grijze kleuren, het geweld, de mistroostige werelden en de ellendige thema’s. Is de echte wereld op dit moment niet al deprimerend genoeg?

The Medium
The Medium

Dom duister

Waar zijn games als Viva Piñata gebleven, waarin het niet gaat om levens nemen, maar het creëren ervan? Waar is de kleurrijke humor van LucasArts’ Maniac Mansion, Full Throttle en Day of the Tentacle? Het lijkt wel of Nintendo het alleenrecht heeft op games die plezier uitstralen en de rest van de industrie alleen maar boos en gewelddadig moet blijven. Ik mis creativiteit en zorgeloosheid, want volgens mij is dat precies wat we nodig hebben in tijden van #BlackLivesMatter en Covid-19; een beetje positivisme. Is het niet hoog tijd dat dat industrie haar culture verantwoordelijkheid neemt door vrolijkere, optimistische triple-A games te maken?

Even dacht ik dat we (weer) een generatie in zouden gaan van cultureel doofstomme games, van ontwikkelaars en uitgevers die maatschappelijke trends negeren. Want waarom niet gewoon luisteren naar wat aandeelhouders te zeggen hebben, (af)kijken wat de succesvolle concurrent doet en je beslissingen baseren op focusgroepen? Dat is de veiligste manier om keuzes te maken. In een miljoenenindustrie wil je natuurlijk zo weinig mogelijk risico lopen - er staat verdomd veel geld op het spel. Mainstream games moeten nu eenmaal massaal verkocht worden. Het is een groot risico om games te ontwikkelen die puur gebaseerd zijn op sterke, creatieve concepten die aansluiten op culturele tendensen.

Viva Piñata

Microsoft is nog een puber

Microsoft was duidelijk niet van plan om veel risico te nemen met de volgende generatie aan games en dus stond de Xbox Series X -presentatie in het teken van serieuze, kleurloze shooters zoals Bright Memory Infinite en Chorus, omdat mensen het nou eenmaal leuk vinden om te schieten. Ook zware horrorgames zoals Scorn en The Medium kwamen aan bod, omdat Resident Evil en The Evil Within lekker verkopen. Verder zagen we veilige vervolgen (Assassin’s Creed Valhalla, DiRT 5, Madden NFL) en de standaard pogingen om eindelijk de Japanse markt binnen te hengelen (Yakuza: Like A Dragon, Scarlet Nexus). Oh, en omdat alles toch wel heel duister en ellendig is, maar even een indie-palette cleanser tussendoor (Call of the Sea).

De enige games die er wat mij betreft enigszins tussenuit sprongen dankzij een originele insteek, zijn Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 en Second Extinction. Die eerste is onderdeel van een redelijk niche franchise die wel een flinke schare fans heeft, maar misschien niet helemaal een gegarandeerd succes is. Maar de sfeer? Inktzwart natuurlijk! In de tweede schiet je op dino’s, iets dat lekker dom klinkt, maar alsnog bloedserieus gebracht wordt en gedrenkt is in grijze tinten.

Begin mei zag de toekomst van games er dus grimmig en gritty uit, een bijna puberale fase waarvan ik hoopte dat de game-industrie er inmiddels wel overheen gegroeid was. De keuzes zijn aan de ene kant logisch, maar aan de andere kant was het precies niet wat ik wilde zien en nodig had. Had Microsoft in hun games wat meer contrast geboden met de echte wereld, dan had de presentatie er vermoedelijk heel anders uitgezien. Kleurrijker, vrolijker, positiever en misschien had er op een gegeven moment zelfs wel een dom liedje geklonken dat een even domme glimlach op ons gezicht had getoverd.

De line-up van de PS5 bewijst dat een optimistische insteek, een relevant thema niet in de weg staat.

Er toen was er licht…

Een paar weken later, tijdens de PlayStation 5-onthulling, zag de gametoekomst er opeens een stuk (roos)kleuriger uit. Het begon voor mij wat verwarrend, met Grand Theft Auto 5 die z’n derde generatie aan consoles aandoet, maar daarna volgde een stroom van verrassend veel positivisme. De grappigste Marvel-superheld krijgt een waardige opvolger (Spider-Man Miles: Morales) en er was de terugkeer van een vrolijk duo (Ratchet and Clank). We kregen een kijkje in een wereld zonder mensen maar heel veel katten (Stray) en zagen de comeback van een schattig mannetje (Sackboy: A Big Adventure).

Een kleurrijk feest van vernietiging (Destruction Allstars) werd opgevolgd door een aandoenlijk, magisch avontuur (Kena: Bridge of Spirits). Er was het tegenovergestelde van Second Extinction qua stijl, maar niet qua thema (Goodbye Volcano High) en een game over een ‘void’ die nog steeds een breder kleurenpalet heeft dan 9 van de 10 games in de Xbox Series X-presentatie (Solar Ash). Een stel blije bots maakt het geheel nóg vrolijker (Astro’s Playroom) en het geheel werd afgesloten met een werkelijk schitterende wereld van wilde natuur (Horizon Forbidden West)

De line-up van de PS5 bewijst dat een optimistische insteek, een relevant thema niet in de weg staat. Returnal lijkt mentale aandoeningen zoals trauma’s en depressies bespreekbaar te maken en Goodbye Volcano High brengt duidelijk een boodschap met zich mee over liefde en vergankelijkheid. Project Athia, Horizon Forbidden West en Pragmata lijken allemaal in meer of mindere mate milieuproblematiek aan de kaak te stellen, terwijl Oddworld: Soulstorm als vanouds gaat over het verlies van individuele spiritualisme door de invloed van corporatisme. Het mooie is dat dit perfect wordt gecombineerd met kleurrijke graphics en unieke insteken – in plaats van dat het elkaar in de weg staat, versterkt dit de boodschap alleen maar.

kena
Kena: Bridge of Spirits

Dom liedje, slimme beslissing

Ik werd bovenal vrolijk van een game die zó afwijkend en bizar oogt, dat het bizar was om het spel onthuld te zien worden op de presentatie van een nieuwe console. Bugsnax gaat over pratende dieren die half insect, half snacks eten en er vervolgens in veranderen. Een idioot concept dat ondersteund werd door een minstens zo gestoord themalied: “Kinda bug and kinda snack, try to catch ‘em in your trap.” Ik vond deze geschifte ontsluiering zo aanstekelijk en aangenaam verrassend, dat Bugsnax bijna net zoveel indruk op mij maakte als de overweldigende, eerste beelden van Horizon Forbidden West.

Bugsnax zo’n prominente plek geven in de PS5-presentatie was een risico, maar zeker niet onverstandig. Het internet staat namelijk bol van de enthousiaste berichten en discussies over deze opvallende game; tussen een bombardement van indrukken heeft ontwikkelaar Young Horses duidelijk de aandacht op zich weten te vestigen. Ondanks dat het spel niet van Sony zelf is, gaf Sony wel de ruimte aan dit spel en dat is wat mij betreft het verschil tussen Sony en Microsoft.

Bugsnax staat bijna lijnrecht tegenover bijna alles wat er voor de Xbox Series X was onthuld: het is een lichtvoetig en onbeproefd concept, op een speelse en kleurrijke manier gebracht. Je kan mij niet vertellen dat er een focusgroep of aandeelhouder is geweest die de behoefte heeft uitgesproken aan een game over snackinsecten. Octodad, de vorige game van dezelfde ontwikkelaar, was een indiehit en verkocht bijzonder lekker, dus dat heeft absoluut meegespeeld. Toch lijkt het alsof niet alle gemaakte beslissingen voor de PS5-presentatie gebaseerd zijn op ratio, maar ook een beetje op gevoel.

bugsnax
Bugsnax

Een hoopvolle toekomst

In plaats van puur reactionair bezig te zijn en voort te borduren op successen in het verleden, heeft Sony ook gekeken naar wat gamers de komende jaren nodig gáán hebben gebaseerd op culturele ontwikkelingen. Het is niet alleen grijs, zwart, geweld en dood wat de klok slaat op de PlayStation 5, maar pluizige beestjes met grote ogen, een juten zak met vele gezichtsuitdrukkingen… en Bugsnax natuurlijk.

Lees ook:

Dit artikel delen:

Lees meer

Gameplaybeelden van No More Heroes 3 ‘gelekt’ Rogue Legacy 2 vanaf 23 juli via Early Access verkrijgbaar
21

Reacties op: PlayStation luidt een gametijdperk van positivisme in

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Stijfsel

    • 24 juni 2020 11:37
    Als Microsoft een nieuwe viva Pinata had aangekondigd had ik vandaag nog een one x gepreorderd. Het probleem is alleen dat wij gamers die naast lekker knallen af en toe ook gewoon een blije noot uit een game willen halen, in de minderheid lijken te zijn. Voor zover ik weet was viva pinata 2 een enorme flop kwa sales terwijl dit een fantastische game was. Hoe stom we het ook mogen vinden, als er geld verdiend moet worden is een donkere setting dus gewoon de betere keus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 24 juni 2020 12:20
    @Stijfsel Zonder enige kritiek te willen geven, het is nou eenmaal zo dat een groot deel van de gamers vooral battlefield, call of duty en de nodige sport/race games speelt. Daar is verder niets mis mee als dat je ding is. Maar dat is wel een groot deel van de markt die ook aangesproken moet worden. Ik zelf zie ook liever een mix met af en toe wat vrolijks erbij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 24 juni 2020 12:19
    Beetje vreemd om te lezen dat het er feitelijk om neerkomt dat je Microsoft verwijt een weinig vrolijk kleurenpallet gebruiken.

    In Spiderman draait het om geweld, in Ratchet & Clank heb je een uitgebreid wapen arsenaal, waarmee je anderen geweld aan doet. De Oddworld franchise is van oudsher al superdeprimerend qua verhaal. Dat we in de trailer van Horizon Forbidden West een enorm zwijn een speer in z'n oog gerost zien krijgen laten we even achterwege…want…….als het in vrolijke kleuterkleurtjes word weergegeven is het allemaal ineens goed?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mitchell159

    • 24 juni 2020 12:50
    @tyberium als de schrijver nou eens een neutrale artikel publiceerde ipv sony's fanboy side te kiezen dan was dit artikel een stuk prettiger om te lezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 24 juni 2020 13:22
    Nee hoor Mitchel159, zoals in de slotalinea te lezen valt: gelukkig heeft "Sony écht gekeken naar wat gamers de komende jaren nodig gáán hebben gebaseerd op culturele ontwikkelingen": knallende kleuter kleurtjes! Hopelijk past M$ ook zijn strategie aan. XD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WouterBrugge

    • 24 juni 2020 13:37
    @mitchell159 Beetje lastig om subjectief te blijven in een column. Denk ook niet dat het interessant zou zijn. Ben verder een 'fanboy' van beide (geweest).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WouterBrugge

    • 24 juni 2020 13:43
    @tyberium Cartoon violence vind ik heel anders dan ontploffende hoofden en rondvliegende hersenen. En ja, een kleurenpalet is belangrijk, maakt al een groot verschil, maar ook muziek, stemmen, gekozen fragmenten, geluidseffecten, thema's, wie de protagonisten zijn en humor maken veel verschil. Alles samen maakt een wereld van verschil tussen beide.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 24 juni 2020 14:17
    @WouterBrugge Horizon is volgens die deinitie toch niet echt cartoon violence te noemen?
    Dat is Kwik die Kwek een kwak voor zijn bakkes geeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 24 juni 2020 15:57
    @fonsrutte Ik volg 'm ook totaal niet meer. Het Horizon geweld waar je mensen kunt headshotten skippen we voor het gemak even, maar Second Extinction van MS manmanman, dat is wel even "bloedserieus", want Dino's!!

    Hoe kan iets zo tegenstrijdigs zo kort op elkaar zitten?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 24 juni 2020 16:09
    @WouterBrugge Kom op, Cartoon Violence 'anders' noemen is een zwaktebod. Google eens Happy Tree Friends en kijk eens hoe leuk cartoongeweld is. Geweld is geweld.

    Met jouw stuk probeer je Sony naar voren te schuiven met "positivisme" als kapstok voor je artikel (een woord wat waarschijnlijk wat anders betekend dan je denkt). Wat is er overigens positief/vrolijk aan Horizon waar je mensen met een pijl en boog kunt headshotten. Wat is er positief aan Spiderman die tegenstanders afrost.

    Als het artikel nou ging over dat er wel wat meer vrolijke GEWELDLOZE games in het algemeen mogen worden gemaakt, vooruit. Je zet echter in om MS en Sony recht tegenover elkaar te zetten met ontzettend vage argumenten om een punt te maken die niet bestaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 24 juni 2020 16:58
    @tyberium Compleet mee eens. Wederom walgelijk propaganda voor Sony.. Ik betrap Gamekings er ook steeds op. Alsof Sony met een portemonneetje achter ze staat .. schouder klopje halen en aftikken. En als je iets verkeerd zegt krijg je je gamepie niet.. en gaat de site failliet. Ik heb de chat gevolgd tijdens Playstaion presentatie en het gros ging keihard tekeer over de vele crap die geshowed werd. Juist Bugsnax sprong er uit dat men totaal niet tof vonden ogen.. en jij gaat hier doodleuk vertellen dat dat een van je most anticipated games is.. dit riekt echt aan alle kanten.
    Straks ga je ons nog wijs maken dat je het design van de ps5 mooi vindt..

    Iedereen weet dat Xbox nog gaat komen. Die eerste 3rd party reveal was puur om aan te geven wat we zoal kunnen gaan verwachten van inderdaad; the 3rd party. Volgens mij zijn dit duidelijk 2 verschillende zaken en behoeven die niet naast elkaar te worden gelegd, behalve als je een partij heel graag in een kwaad daglicht wilt zetten.. want dan kan je er alles bij verzinnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Paxopoxo

    • 24 juni 2020 13:07
    Vreemde column, ik snap wat je probeert te vertellen maar had nu even gewacht tot in Juli de first party-games zijn onthuld van Xbox. Ben geen fanboy van één van de twee kampen maar dit was wel erg tenenkrommend.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WouterBrugge

    • 24 juni 2020 13:36
    @Paxopoxo Ik zeg ook niet dat iemand al de oorlog heeft gewonnen, maar deze veldslag heeft wat mij betreft een duidelijke winnaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Paxopoxo

    • 24 juni 2020 13:55
    @WouterBrugge Ja, daar ben ik het wel mee eens, en ik zeg ook niet dat jij dit beweert. Ik werd ook blijer van de Sony persconferentie. Maar ik heb het idee dat je beter had kunnen wachten nog tot de first-party-games zijn onthuld van Xbox straks in Juli. Misschien dat je daar meer vrolijke first party titels ziet van de vele studios die Microsoft heeft opgekocht. Dan had je beter kunnen vergelijken hoe deze twee kampen deze "oorlog" in gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WouterBrugge

    • 26 juni 2020 12:35
    @Paxopoxo Is zeker waar! Ik hoop ook dat er ons nog grote verrassingen te wachten staan, want ik gun beide partijen de wereld. Dan heb ik namelijk alleen maar meer mooie games te spelen. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 24 juni 2020 14:19
    @WouterBrugge En de veldslag is afgelopen verklaard nadat de eerste partij een klapje heeft uitgedeeld zonder af te wachten wat de tegenstander doet?
    Ik wist uberhaupt niet eens dat hierom een veldslag plaatsvond.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WouterBrugge

    • 26 juni 2020 12:34
    @fonsrutte Een 'veldslag' kan je natuurlijk op meerdere manieren opvatten, maar dat de console wars al begonnen is, lijkt me duidelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 24 juni 2020 16:21
    @Paxopoxo Ik denk dat er niet goed is nagedacht over wat 'positivisme' precies betekend. Wouter is overigens niet de eerste die er in stinkt, maar het slaat taalkundig kant nog wal. Ik denk dat hij iets in de trant van "vrolijkheid" of "optimisme" bedoelde.

    https://taalpraat.nl/2015/02/positivisme/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WouterBrugge

    • 26 juni 2020 12:33
    @tyberium Het is inderdaad ook een filosofische stroming, maar woorden hebben meerdere betekenissen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 26 juni 2020 14:11
    @WouterBrugge Woorden hebben zeker meerdere betekenissen. Positivisme heeft er echter maar één. Die van een filosofische stroming.

    We hebben in de tijd van COVID19 dan ook echt geen positivisme nodig. Wellicht wél wat 'positiefs'. Wat we niet nodig hebben is een super omslachtige pseudo-intellectuele column, die feitelijk MS verwijt een niet vrolijk genoeg kleurenpallet te gebruiken. Ik vind het een beetje goedkope stemmingmakerij en verwacht meer van een hoofdredacteur.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.