PlayStation 5 niet aanwezig op E3: logisch, maar gewaagd
De kogel is door de kerk: Sony is dit jaar – net als in 2019 – niet aanwezig op E3. De decennia oude gamebeurs verliest al jaren aan relevantie. Toch is deze zet met de PlayStation 5 in de startblokken een risico voor het Japanse bedrijf.
Sony was vorig jaar ook al niet aanwezig op E3. De uitgever kon de beurs wel een jaartje overslaan: alle laatste grote PlayStation 4-titels, zoals The Last of Us: Part 2, Ghost of Tsushima en het inmiddels uitgebrachte Death Stranding, waren al lang en breed aangekondigd. De tijd was daarnaast duidelijk nog niet rijp om over PlayStation 5 te praten.
Het gaf Microsoft de kans om de show te stelen, maar het bedrijf slaagde daar maar deels in. Veel van de games die tijdens diens E3-presentatie werden getoond, waren third party-titels die ook voor de concurrerende platforms beschikbaar zouden komen. Dat het bedrijf met geld heeft lopen smijten en als gevolg daarvan een grote groep ontwikkelaars aan exclusieve Xbox Series X-titels heeft werken, ontkent niemand, maar daar was vorige E3 logischerwijs nog nauwelijks iets van te merken.
Een afwezige Sony zorgde voor een relatief ingetogen editie van E3. Daar konden we met z’n allen wel mee leven: 2020 kwam er immers gestaag aan, het jaar dat zowel Sony als Microsoft met nieuwe consoles op de proppen komen. Het kon niet missen of beide bedrijven zouden komend jaar gaan knallen op de beurs!
Minder aanlokkelijk
Nou, niet dus. Sony doet niet mee. Deze keuze komt niet helemaal uit de lucht vallen, zeker kijkend naar de afnemende populariteit van E3. Zo waren er in 2019 al minder bezoekers dan in 2018. Het gaat nog altijd om veel bezoekers voor een beurs die maar gedeeltelijk open is voor consumenten –het veel drukker bezochte Gamescom is écht een consumentenbeurs – maar het blijft een afname.
Dat is ook niet zo heel gek. Het wordt voor de wereldwijde gamepers steeds minder aanlokkelijk om vliegtickets en een hotel te boeken en vervolgens een week lang als een kip zonder kop op die beurs rond te lopen. De grootste aankondigingen worden tijdens persconferenties en livestreams (zoals Nintendo Direct) gedaan, en dat kan prima vanuit het kantoor opgepakt worden. Die aankondigingen rondom de persconferenties zijn overduidelijk de belangrijkste reden voor gamers om E3 te volgen – impressies van spellen op de beursvloer zijn véél minder populair, ook kijkend naar onze eigen bezoekcijfers.
Dan kun je je als journalist afvragen hoeveel nut het heeft om duizenden euro’s uit te geven en er fysiek aanwezig te zijn. De flater die E3-organisatie ESA vorig jaar sloeg – men lekte de privégegevens van meer dan tweeduizend bezoekers– helpt ook niet mee om E3 aanlokkelijker te maken, net zo min als de nieuwe indeling die zich op ‘ervaringen’ richt.
Hoe je het ook wendt of keert: wanneer in juni de ogen op E3 zijn gericht, krijgt Microsoft wederom de kans om alle aandacht naar zichzelf toe te trekken
-
Gewaagd
Sony vroeg zichzelf blijkbaar net zozeer het nut van diens aanwezigheid op E3 af – het kost bedrijven immers ook zakken met geld om een stand te hebben in het Convention Center in hartje Los Angeles.
Sony kan net zo goed rond die tijd een eigen evenement organiseren, of er misschien wel voor kiezen om de rest van het jaar de consument op allerlei andere manieren te bereiken. Het statement van Sony over zijn afwezigheid op E3 lijkt daar wel naar te hinten: “Onze globale strategie in 2020 is aanwezig te zijn op honderden evenementen voor consumenten.”
Maar toch: E3 is meer dan alleen zijn bezoekers. Qua aankondigingen is het nog altijd de grootste gamebeurs ter wereld en in juni zijn de ogen van de wereldwijde pers en het gamend publiek een week lang puur op de beurs gericht. Een belangrijk mediamoment voor bedrijven is het dus sowieso, des te meer in het jaar dat zowel Sony als Microsoft nieuwe consoles lanceren. Hoe je het ook wendt of keert: wanneer in juni de ogen op E3 zijn gericht, krijgt Microsoft wederom de kans om alle aandacht naar zichzelf toe te trekken en de Xbox Series X-lancering en diens line-up in het zonnetje te zetten. Xbox-topman Phil Spencer wrijft in ieder geval al in zijn handjes.
Daarbij is de keuze van Sony om E3 wederom over te slaan en zich te richten op andere communicatiemomenten leuk en aardig, maar in 2019 wist het bedrijf daar nog allerminst mee te overtuigen. Het zond een paar State of Play-afleveringen uit: slappe aftreksels van Nintendo Directs met een veel slechtere pacing en minder indrukwekkende aankondigingen. Nintendo heeft er jaren over gedaan om het concept van de Direct te perfectioneren en heeft in die tijd ook het publiek er voor opgebouwd. Een gemiddelde State of Play vliegt tot nu toe vaak voorbij als een scheet in de wind.
Sony heeft er dus nog een flinke kluif aan om de juiste strategie toe te passen en de hype rondom de PlayStation 5-lancering op de juiste manier op te kloppen. Het bedrijf heeft het aanzienlijke voordeel dat het de marktleider is deze generatie, maar zoals de geschiedenis zo vaak heeft bewezen, staan eerdere overwinningen niet garant voor toekomstig succes. De marketing moet écht een stuk helderder en bombastischer verlopen dan in 2019. Dat kan toch bijna niet missen met de PlayStation 5 in aantocht?
En E3? Tja, het lijkt er op dat Sony voorgoed afscheid heeft genomen van de beurs. Als je als bedrijf niet in het jaar dat je een nieuwe console lanceert aanwezig bent, wanneer dan in hemelsnaam wel? Het zet mogelijk een domino-effect in gang die de komende jaren E3 langzaam maar zeker uitroeit. Tot de beurs een onvermijdelijke comeback maakt natuurlijk, want ook dát is al eerder gebeurd. De geschiedenis herhaalt zichzelf, zo blijkt eens te meer.
Meer over de PlayStation 5:
Playstation 5 kopen?
Kopen voor Playstation 5
Hoe vond je dit artikel?
Altijd als eerste op de hoogte?
Join ons op Discord
Reacties
nicster 14 januari 2020 - 10:02
Bizar. Heel het e3 spektakel, juist in deze tijd met alle streamers die daar irl aanwezig zijn en dit delen, dat is toch een feestje en enorm goede reclame. Vind het maar jammer, e3 is gewoon een week lang heel erg leuk om te volgen, zonder Sony mist er een hoop.
denver (gebruiker is geblokkeerd) 14 januari 2020 - 10:22
Deze gebruiker is verwijderd
Zut 14 januari 2020 - 10:48
@denver Er is nog precies niks (definitief) bekend over de specs van de nieuwe consoles dus een beetje gek om te stellen dat ze de specs strijd toch niet winnen. Buiten dat om is de Xbox one X ook veel krachtiger dan de PS PRO maar toch wint Sony het deze console generatie, dus betwijfel ten zeerste dat ze bang zijn. Wel is het jammer voor de E3, ik vind zo'n week altijd leuk om te volgen maar laatste jaren is het natuurlijk veel minder geworden, dus ik snap wel waarom Sony meer zijn eigen plan trekt. Ben erg benieuwd naar de PS5, hoop snel dat ze met meer info naar buiten komen.
hulstpower 14 januari 2020 - 11:14
@Zut sony had al gewonnen voor dat de x kwam. Maar micro heeft wel marktdeel terug gepakt sinds de x en gamepass. Maar strijd is al verloren dexe generatie. En specs zijn wel bekend series x is 12 tf door phil spencer zelf gezegd alleen die van sony is niet bekend maar dat was met pro ook zo dus was ook zwaker en bekend voor release
CroniC 14 januari 2020 - 21:34
@Zut Er is eigenlijk al genoeg bekend om te stellen dat de xbox 20% sneller wordt dan de ps5... Maar dat zegt niet of de console ook echt beter wordt qua fp games
hulstpower 14 januari 2020 - 11:11
@denver sony was vanaf afgelopen jaar al niet meer aanwezig. Heeft niks met micro te maken gewoon kosten besparen. Doen een soort nintendo direct achtig filmpje en hebben misschien ergens een deel van hotel afgehuurd en journalisten komen wel daarna toe. Maar dacht dat ik laast hoorde dat sony een event heeft in feb em als dat zo is waarom zouden ze dan maar e3 gaan als ze ps5 daar laten zien met prijs en games
Inflatable 18 januari 2020 - 11:24
@denver hardware specs van consoles zijn sowieso niet echt heel belangrijk zolang ze maar voldoen.. Vergelijk het met 2 PC's waarvan de één een RTX 2070 videokaart aan boord heeft en de ander een RTX 2080, die met de 2080 heeft dus betere specs, maar als je alleen op die andere betere games kan spelen met graphic-prestaties die ook prima voldoen gaan toch de meeste mensen voor die PC met een RTX 2070, zo simpel is het.. Exclusieve games waarvoor mensen een console willen kopen is waar het om draait en daar deed Sony het duidelijk een stuk beter de afgelopen generatie van PS4 en Xbox One..
Aanbevolen voor jou
Altijd als eerste op de hoogte?
Join ons op Discord