Voor de Battlefield: Vietnam featureweek besloot ik weer eens mijn roestige kennis over de Vietnamoorlog op te frissen, het is tenslotte alweer een tijd geleden dat ik op de middelbare school rondzwierf. Ik zat er echter zo in, want als kind ben ik altijd door de krijgsgeschiedenis van de mensheid geboeid. Van alle oorlogen weet ik wel wat en mijn boekenkast puilt uit met oorlogsboeken.

Ik was echter wat fijne details "vergeten" en tijdens het lezen raakte me het opeens. De Vietnamoorlog was een zeer brute oorlog, waar mensen zich van hun verschrikkelijkste kant hebben laten zien. Burgers werden op de meeste brute wijze afgeslacht, vrouwen verkracht en meer dan één miljoen mensen vonden de dood, om over al het leed dat na de oorlog plaatsvond maar te zwijgen. En niet alleen de Vietnamoorlog was verschrikkelijk, ook de Eerste en Tweede Wereldoorlog, en alle oorlogen die er geweest zijn. Gelukkig hebben de meeste van ons geen oorlog meegemaakt, iets dat je niemand toewenst. Het is echter te zot voor woorden dat we tegenwoordig de zwarte bladzijden van de menselijke geschiedenis als thema voor ons plezier moeten gebruiken. Al het leed, verdriet en pijn dat oorlogen veroorzaakt hebben wordt vergeten en het enige dat nog lijkt te bestaan zijn de realistische wapens en de spannende sfeer. Oorlog is een van de populairste onderwerpen voor gameontwikkelaars en games. Hoe groter de veldslagen en hoe meer wapens, des te beter. Kun je ook nog bommenwerpers besturen en atoombommen gooien, dan heeft men potentieel goud in handen.

Waarom moeten games, en dan voornamelijk shooters, zich altijd in het oorlogsverleden afspelen? Is dit om het verleden te verwerken? Toch mooi die ene Nazi afschieten, omdat de fiets van je opa zestig jaar geleden is gestolen, of hadden we er eigenlijk toch graag bij willen zijn? Het lijkt dan ook dat zowel gamers als gameontwikkelaars in de beelden van Hollywood, waar oorlog een tijd van helden is en waar geen vuile handen gemaakt worden, geloven.

Toch hebben de meeste ontwikkelaars wel enige schroom, want niemand wil zich aan recente oorlogen, zoals die in het voormalige Joegoslavië, branden. Een Battlefield: Vietnam, Medal of Honor en Wolfenstein worden zonder problemen ontwikkeld, maar een Srebrenica shooter lijkt er voorlopig nog niet in te zitten. Zelfs een Tweede Wereldoorlog shooter waarbij je de rol van een Duitse soldaat speelt is niet bespreekbaar. Dat kan niet, dat is opeens wel smakeloos. Als ik dit soort antwoorden hoor dan vraag ik me af hoe het kan dat er de laatste tijd zoveel Vietnam games verschijnen. De Amerikanen waren in het Zuid-Oost Aziatische land allesbehalve de "good guys". Misschien, met het aanbreken van de 21ste eeuw, heeft de commercie besloten dat de Vietnamoorlog, naast de filmindustrie, nu ook door de game-industrie geëxploiteerd mag worden.

Het verleden vinden de meeste mensen zeer interessant, en gelukkig maar, want "wie het verleden kent, kent het heden", zei mijn geschiedenisleraar altijd. Oorlog is één van die onderwerpen waar mensen zich graag in verdiepen, maar waar niemand bij wil zijn. Toch knallen complete volksstammen zich elke avond in een zo realistisch mogelijke setting overhoop. Wat 30, 50 en 90 jaar geleden nog de schrik van de meeste mannen was, is nu een favoriet tijdverdrijf geworden. Nu is er niks mis met shooters, maar is het teveel gevraagd om deze in de toekomst af te laten spelen. Wat is er mis met robots en andere space invaders? Het gaat toch om het schieten, het vermaak en de tactische gameplay, of zou dat met andere models en karakters anders zijn? ik denk het niet. Veel gamers willen echter een "zo realistisch mogelijke setting". Het zou dan ook mooi zijn als computers straks stroomschokken kunnen uitdelen als je getroffen wordt en dat je maatjes je pijn horen leiden, je horen huilen terwijl er weer 200 volt door je lijf gaat, het moet tenslotte zo realistisch mogelijk zijn. En als je zegt "het is maar een spelletje" dan doe je al die mensen die echt hun leven in een oorlog moesten laten tekort, veel tekort. Oorlog is namelijk allesbehalve een spelletje, iets dat veel gamers lijken te vergeten.