Column
games

Ook gamejournalisten spelen niet álle games

'En Erik, hoe is het verhaal in die Call of Duty?'

Geschreven door Erik Nusselder op
Gamejournalist zijn is mijn side hustle. De Gamejournalist Erik Nusselder is een beetje de Superman bij mijn Clark Kent. Overdag werkt hij op een algemene nieuwsredactie, maar 's nachts...

Het zal je dan ook niet verbazen dat ik veel in aanraking kom met mensen die zelf niet gamen, en hun kennis van onze industrie alleen halen uit de koppen die ze soms per ongeluk voorbij zien komen terwijl ze naar 'echt' nieuws zoeken. Ook lang niet al mijn vrienden spelen games; sommigen hebben nog nooit een controller aangeraakt.

cruyf

‘De gamer’

Anders dan bij Superman, is mijn alter ego Gamejournalist geen geheim voor de mensen om mij heen. Soms zou ik willen dat dat wel zo was.

Het vervelende van 'de gamer' zijn, is dat men er al gauw van uitgaat dat jij dan ook alles speelt. “Hé Erik, ben je blij met de nieuwe Fifa?” Euhhh, geen idee, ik hou niet van sportgames. “Ik las dat Johan Cruijff een te lage score heeft, hè?” Ik heb Cruijff nog nooit zien spelen en ik weet niks over voetbal, laat me met rust.

Niet-gamers zijn daadwerkelijk verbaasd als blijkt dat ik de meest populaire games helemaal niet speel. Voor hen is elke gamer iemand die houdt van schieten en/of voetballen. Als ik uitleg dat ik juist van games hou om hun verhalen en de rol die je daar als gamer in kunt spelen, kijken ze me glazig aan.

Je gaat er niet meteen vanuit dat een boekenworm de Bijbel wel gelezen zal hebben, omdat die nou eenmaal het meest verkocht is.

Call of Duty

Onlangs werd mij gevraagd om wat over de nieuwe Call of Duty te schrijven, want “dat is toch zo groot”. Ik ben geen expert, maar als volger van de industrie kan ik natuurlijk best wat zeggen over de aantrekkingskracht van de serie en de controverses uit het verleden. Prima, daar heb ik geen problemen mee.

Maar al mijn niet-gamende vrienden, kennissen en collega’s gaan er altijd vanuit dat ik zo’n grote nieuwe game wel gespeeld zal hebben. Dat ik een nacht in de rij heb gelegen om het spel als eerste te bemachtigen. Dat ik dolblij ben dat er eindelijk weer een nieuw deel is in deze gigantische serie.

- “En Erik, hoe is het verhaal in die Call of Duty?”
Ik heb geen idee, nog niet gespeeld.
- “Huh? Maar… het is Call of Duty! Dat spelen alle gamers toch? Dat is toch hét ding?
Ik heb te veel games op dit moment. En eigenlijk zijn shooters niet mijn favoriet.
- “Wat is er nog meer dan? Mario? Dat is toch voor kinderen?
Nee hoor, Mario is echt tof.
- “Maar wat speel je nu dan?
Disco Elysium.
- “Wat? Nooit van gehoord. Wat is dat?
…Tsja, leg dat maar eens uit.

call of duty modern warfare

Serieus

Een ongemakkelijk gesprek vind ik zo erg nog niet, maar het laat wel zien dat onze industrie nog niet altijd serieus wordt genomen. Een gesprek als hierboven zal je nooit over films of boeken hoeven te voeren. Zelfs iemand die geen boeken leest, weet wel dat er ontelbaar veel verschillende genres zijn.

Je gaat er niet meteen vanuit dat een boekenworm de Bijbel wel gelezen zal hebben, omdat die nou eenmaal het meest verkocht is. En je weet en accepteert dat er duizenden boeken zijn waar je nog nooit van hebt gehoord, van schrijvers die nog niet bekend zijn.

Maar goed, de vergelijking gaat misschien niet helemaal op, omdat het concept van een boek altijd hetzelfde is. Het is een stapel papier met letters erop, dat kunnen de meeste mensen nog wel begrijpen. Als je de wat meer esoterische gamegenres wil uitleggen, loop je al snel vast.

Schieten en voetballen

Met de groei van de game-industrie had ik echter wel gehoopt dat het voor iedereen inmiddels duidelijk is dat niet elke gamer per se de hele dag wil schieten of voetballen. Het is niet allemaal Fortnite en Fifa wat de klok slaat. Je kan nog steeds een echte gamer zijn als je deze megapopulaire series links laat liggen.

Dat kan ik hier allemaal wel schrijven, maar ik ben bang dat het weinig zin heeft. Dit is immers een gamewebsite, en daar komen al die niet-gamende vrienden niet! Dus ik blijf het uitleggen, één ongemakkelijk gesprek per keer. Ik zet me in voor meer begrip van onze industrie. Bijna als een soort Superman…

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: YouTuber verbannen van Fortnite en hands-on Shenmue 3 Nintendo brengt plots humoristische co-op-game The Stretchers uit
36

Reacties op: Ook gamejournalisten spelen niet álle games

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Markus88

    • 9 november 2019 09:05
    Ik heb vorige week nog moeten uitleggen aan een vriend die nog nooit een game heeft aangeraakt wat nou "Death Stranding" is.. Hij had echt een paar gezichtsuitdrukkingen die goud waard zijn haha.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 9 november 2019 09:17
    @Markus88 'ok luister, de wereld is vergaan en jij moet pakketjes bezorgen, samen met een baby die spoken kan zien…'

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Markus88

    • 9 november 2019 09:43
    @ErikNus Hahahaha dat dus :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • denver

    • 9 november 2019 09:25
    Je zou als gamesredacteur niet uit kunnen leggen wat voor spel Disco Elysium is.. Enigszins vergelijkbaar met een rij-instructeur die geen idee heeft hoe hij zijn leerlingen moet leren inparkeren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 9 november 2019 09:48
    @denver aan iemand die nog nooit games heeft gespeeld en denkt dat het alleen Call of Duty en FIFA is?

    Dat is meer als uitleggen wat een V-snaar is aan iemand die nog nooit van een auto heeft gehoord.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Razgriz

    • 9 november 2019 09:36
    Prima side hustle Erik, helemaal niet verkeerd…die bijbel quote ga ik onthouden

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 9 november 2019 11:29
    Het mooie is dat ik de types die alleen maar Fifa en Call of duty spelen eigenlijk niet als "echte" gamers zie. Een echte gamer heeft alles wel eens geprobeerd. Ik heb ook call of duty en fifa wel geprobeerd hoor. Daarom weet ik dat t niets voor mij is. Fifa zou ik op zich nog best kunnen waarderen. Maar tegenwoordig gaan vrienden die het wel spelen voor ieder potje eerst 20 min aan instellingen en positie wisselingen etc door. In t geval van fifa wil ik gewoon een team kiezen en spelen.
    Dat urenlang finetunen en dergelijke, dat doe ik dan weer in rpg's en mmo's.
    Ieder zo z'n ding.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MelvinChowder

    • 9 november 2019 20:52
    @darkmanwls "ik vind cod en fifa niet leuk…. dus iedereen die het speelt zijn geen echte "gamers.""

    Ok. klopt helemaal…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 9 november 2019 23:59
    @MelvinChowder dat is niet wat ik zei. Ik zei mensen die ALLEEN fifa en cod spelen. En 't gaat dan vooral om dat alleen, als in, ze kijken niet verder dan dat.
    Ik weet dat lezen en ook echt begrijpen wat je leest heel moeilijk is

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NielsL37

    • 10 november 2019 07:47
    @darkmanwls ik kijk vrijwel alleen de wedstrijden van Ajax, Barcelona en Oranje. Ik heb wel eens wat andere clubs gekeken, maar ik vond het niks. Ajax en Barcelona zijn de enige wedstrijden die ik kijk in het weekend. Toch beschouw ik mezelf als een door en door voetballiefhebber.

    Ik vind het wat primitief om te zeggen dat iemand geen echte gamer is om dat hij uitsluitend game X en Y speelt. 'Een echte gamer heeft alles wel eens geprobeerd'. In absolute zin is niemand dan een echte gamer. Is het 5 verschillende games op een jaar? of 10? of misschien wel 15?

    Mijn punt is dat niemand kan worden bestempeld als echte gamer zonder dat het begrip 'echte gamer' is gedefinieerd. Je zal nu waarschijnlijk denken dat het ook jouw mening of jouw definitie is. Goed, dat punt heb je. Daarentegen, als wij met 20 verschillende leden van gamer.nl een definitie van een 'echte gamer' gaan opstellen dan is het hoogst waarschijnlijk dat van jouw definitie niets overblijft. Hetgeen betekent dat jouw definitie waarschijnlijk onjuist is of hoogstens te bekrompen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 10 november 2019 08:28
    @NielsL37 nog zo'n letterlijke lezer. Wat ik ermee bedoelde is iemand die niet verder kijkt dan die 2 games. Ik bedoel niet letterlijk dat je alleen een echte gamer bent als je ALLES gespeeld hebt. Gewoon meer dan alleen die 2. En 2 clubs binnen voetbal vergelijken met 2 game series binnen heel het gamen is natuurlijk een vergelijking van niks. Die paar clubs spelen wel nog steeds voetbal. Hetzelfde spel. Maar niet alle games spelen hetzelfde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NielsL37

    • 10 november 2019 09:50
    @darkmanwls Alle games is het helemaal het punt niet dat ik maak. Het gaat om de definitie van 'een echte gamer'.

    Misschien is een persoon die twee games speelt nog wel meer een echte gamer dan iemand die 25 games speelt op een jaar.

    Ik kijk alleen voetbal, wielrennen en tennis. Toch beschouw ik mezelf net zoveel een sportliefhebber als iemand die 10 verschillende sporten kijkt.

    Jij hanteert de hoeveelheid (verschillende) games als maatstaf voor de definitie van een echte gamer. Ik denk dat tijd of waarde die besteed wordt of hecht aan een bepaalde game wellicht beter is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 10 november 2019 10:03
    @NielsL37 leuke discussie, maar ik vind de term 'echte gamer' überhaupt irrelevant. Het is niet alsof er een clubhuis is waar je dan in mag.

    Je bent een gamer als je dat zelf vindt, en er zijn vele verschillende soorten gamers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NielsL37

    • 10 november 2019 10:12
    @ErikNus Klopt, het is ook irrelevant. Toch denk ik dat mensen het niet leuk vinden als je tegen ze zegt dat ze geen echte gamer zijn. Zeker als de hoeveelheid games de basis vormt voor de bepaling ervan. Je zegt dat er geen clubhuis is. Objectief gezien klopt dat uiteraard. Psychologisch daarentegen bestaat er denk ik wel zoiets. Zeker als er tegen je gezegd wordt dat je er niet bijhoort.

    Iemand die alleen Ajax kijkt is net zoveel een voetballiefhebber als iemand die alle wedstrijden kijkt van de Nederlandse clubs. De manier waarop ze het uitdragen is alleen anders. Daarom is 'het aantal' te kortzichtig.

    Als je dan toch de term wil hanteren dan denk ik dat de waarde die je aan een bepaalde game of games hecht een veel betere basis is voor de term. En dat is inderdaad persoonlijk als je die waarde daadwerkelijk uitdraagt. Voor mij ben je dan echte gamer genoeg ongeacht het aantal games dat je speelt.

    Zodra iemand vertelt dat hij dag en nacht FIFA speelt en dat de game voor hem of haar heel veel betekent dan ben je mijn inziens een echte gamer genoeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 10 november 2019 10:56
    @NielsL37 precies! Je bent een gamer als je zelf vindt dat je dat bent, want dan is het kennelijk zo belangrijk voor je dat je jezelf een gamer noemt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 10 november 2019 11:40
    @ErikNus Het is helemaal geen discussie, het een stel mensen die menen in te moeten gaan tegen wat zij denken dat ik bedoel, terwijl dat helemaal mijn punt niet is. Maar goed, 't is een verloren zaak. Men wil veel te graag onderuit halen wat ze denken dat ik zeg omdat dat blijkbaar hun "gamer zijn" aantast. terwijl als alles wat ze zelf zeggen klopt het geen reet moet uithalen wat ik vind.

    Ik ga verder niet meer op de discussie in, want zoals ik al zei, ik ga geen dingen verdedigen die men DENKT dat ik zeg ipv wat ik daadwerkelijk bedoel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MelvinChowder

    • 11 november 2019 08:51
    @darkmanwls Gozer, al speel ik elke dag alleen COD of Fifa, dan ben ik gewoon een gamer hoor. Mijn reactie kwam niet om mezelf te verdedigen maar om aan te geven dat iedereen een gamer is, of je nou alleen COD speelt of elke game bij release speelt.

    En ja, met zo'n stelling is het niet al te raar dat mensen op jou ingaan, als je geen discussie wilt, moet je maar je mening voor je houden en niet in een reactie plaatsen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paxopoxo

    • 11 november 2019 08:40
    @darkmanwls Ai hier sla je wel een beetje de plank mee mis. "Ik weet dat lezen en ook echt begrijpen wat je leest heel moeilijk is" Sorry hoor maar wat een walgelijke reactie..

    En probeer je serieus te gatekeepen wie wel en niet een gamer is? Iedereen die games speelt en zich een gamer voelt is een gamer. Al is dat elk jaar de nieuwe Fifa en COD halen en dit kapot spelen alleen of met vrienden of als je zelfs alleen maar PUBG mobile speelt. Mij maakt het niet uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 11 november 2019 09:18
    @Paxopoxo Sorry hoor, maar walgelijke opmerking? Hij legt mij letterlijk woorden in de mond die ik NIET zei. En dan ben IK degene die iets walgelijks zegt?

    En ik probeer helemaal niets te "gatekeepen" wat de fuck is dat nou weer voor een opmerking. 't intereseert me geen reet wat een ander een gamer vind of niet. Waarom zijn jullie daar allemaal zo gevoelig voor?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 11 november 2019 09:14
    @MelvinChowder en men blijft maar door gaan met 't compleet uit z'n verband trekken wat ik zei. Nu wordt ik al beschuldigd van geen sarcasme hebben zelfs, en dit door mensen die zich blijkbaar tot in 't diepste van hun ziel getroffen voelen als iemand op internet zegt dat ze geen gamer zijn. Ondanks dat ik nu al meerdere berichten lang probeer duidelijk te maken dat dat ook met een korrel zout genomen moet worden. Maar dan nog. Als jij vind dat je een gamer bent wat boeit 't je dan wat ik zeg? Ik ben ook maar een nobody op internet, maar jullie doen alsof ik godslastering heb gepleegd. Tere zieltjes als je 't mij vraagt. Mensen die hier langer komen zouden allang moeten weten dat je dingen die ik zeg met een korrel zout moet nemen.

    "beetje sarcasme gaat snel over jou hoofd of niet?" haha die is echt goed. Oftewel de pot die zegt "hey ketel, je ziet zwart"

    P.S. mijn reactie op JOUW reactie ging erom dat je mij woorden in de mond legt die ik helemaal niet zei, waar jij nu effe lekker omheen lult en nu doorgaat alsof ik dat wel gezegd zou hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.