Column
E3

Onderweg naar E3: De E3 kan niet blijven bestaan

De beurs verdwijnt uiteindelijk in zijn huidige vorm

Geschreven door Michel Musters op
De E3 komt eraan. Vanaf zaterdag 9 juni beginnen de persconferenties en de week erna gaan de deuren van de beurs open. In een serie columns neemt redacteur Michel verschillende facetten van de E3 onder de loep. In deze aflevering stelt hij dat de E3 zoals we hem kennen uiteindelijk compleet verdwijnt.

De E3 bestaat sinds 1995. De beurs is ontstaan – en bestaat nog steeds – om journalisten en retailers te informeren over aankomende games en hardware. Zo zijn zij voorbereid op wat komen gaat, en kunnen ze deze informatie natuurlijk aan de consument doorspelen.

In al die jaren is de beurs behoorlijk gegroeid. Wat begon met 40.000 bezoekers zag bijna jaarlijks meer dan 10.000 aanwezigen erbij komen. Niet alleen mensen uit de industrie, maar (vooral de laatste jaren) ook fanatieke gamers die een blog hadden opgericht om toegang te krijgen tot de beurs, wisten er hun weg naar te vinden. Het werd daardoor steeds drukker op de beursvloer.

E3 2017

Game-Mekka

En dat is helemaal niet zo gek. Journalistieke publicaties hebben in al die jaren de E3 grootgepraat. Het zou de hemel op aarde voor gamers zijn. Ook gamebedrijven dragen eraan bij. Vooral dankzij het internet en de toegenomen populariteit van livestreams kunnen veel gamers een gedeelte van de E3 thuis vanuit de luie stoel ervaren. Uitgevers hypen hun aanstaande persconferenties en houden zelfs dagenlange livestreams waar hun nieuwste games gespeeld worden. Natuurlijk wil bijna elke gamer daardoor weleens een kijkje nemen in dit Mekka van de game-industrie.

De drukte werd in 2007 niet meer houdbaar. De Entertainment Software Association (ESA), de organisatie achter E3, besloot flink terug te schalen. In plaats van het grote Los Angeles Convention Center-gebouw werd een hangar in Santa Monica afgehuurd. Alleen de meest doorgewinterde journalisten en mensen uit de industrie waren welkom. Het volgende jaar was het evenement weer in het Convention Center, maar waren er maar 5000 mensen welkom.

Daarmee verloor de E3 echter weer gigantisch aan aandacht en kracht in de media, waar uitgevers die hun nieuwe games kwamen promoten natuurlijk ook niet blij van werden. Daarom is de beurs sinds 2009 weer zoals vanouds, en hoewel het in eerste instantie de bedoeling was om het niet de spuigaten uit te laten lopen, groeit het bezoekersaantal jaarlijks weer gestaag. De ESA verkoopt sinds vorig jaar zelfs kaarten aan bezoekers die op geen enkele manier werkzaam zijn in de game-industrie. De beurs loopt vol. Daar is de organisator zich ook van bewust en dus wordt er gekeken naar potentiële andere locaties, al krijgt de organisatie achter het LA Convention Center de tijd om uit te breiden.

E3 2017

De doodsteek

De drukte van de E3 is vooral irritant voor huidige bezoekers, maar dus niet onoplosbaar. Ik denk dan ook niet dat dit de doodsteek van E3 wordt. Het zullen de uitgevers zijn die langzaam de resterende kracht uit het evenement halen.

Een stand op de E3 huren kost uitgevers letterlijk miljoenen dollars. Dat zijn lang niet alle kosten: werknemers zijn op de beursvloer aanwezig, de ontwikkelaar van een aankomende titel moet een demo voor de beurs maken, pr-medewerkers maken wereldwijd afspraken met journalisten en als er een persconferentie op de planning staat, moet ook daar een ruimte voor gehuurd worden.

Steeds vaker zie je dat uitgevers hiervoor bedanken en de kosten zoveel mogelijk binnen de perken houden door een eigen evenement te organiseren. Electronic Arts bijvoorbeeld organiseert in dezelfde week als E3 EA Play, dat op loopafstand van de beurs zit. De ESA kan hier niets tegen doen; EA is vrij om zijn eigen evenement te organiseren. Ook Microsoft lijkt zijn twijfels te krijgen, want het bedrijf heeft in het LA Convention Center de meeste ruimte afgehuurd voor zijn livestreamdienst Mixer, terwijl het zijn games speelbaar maakt in het Microsoft Theater buiten de beurs.

Andere uitgevers pakken het weer anders aan. Nintendo bedankt al enkele jaren voor de traditionele persconferenties en neemt van tevoren een video op waarin de aankondigingen in een rap tempo elkaar opvolgen. Wel heeft het gewoon een stand op E3. Sony geeft aan dit jaar tijdens zijn persconferentie ook iets anders te doen, al is nog niet duidelijk wat het bedrijf daarmee bedoelt. En Take-Two maakte onlangs bekend geen nieuwe games te tonen op E3.

Ondertussen vindt in de weken voor de E3 het ene na het andere onthullingsevenement plaats. Call of Duty: Black Ops 4, Battlefield V, Rage 2: allemaal zijn ze al aangekondigd en getoond voordat de beurs begint. Uitgevers begrijpen dondersgoed dat veel aankondigingen door de drukte van de E3 verloren gaan en kiezen daardoor hun eigen moment uit. Neem het ze eens kwalijk.

E3 2017

Feestweek

Begrijp mij niet verkeerd, ik geloof best dat de E3 een lang leven is beschoren, maar in zijn huidige vorm zie ik dat niet gebeuren. Wellicht wordt het uiteindelijk een volledig digitaal event, een soort livestream waarvoor alle uitgevers worden uitgenodigd, of sterft de beurs een langzame dood doordat steeds meer uitgevers ervoor kiezen in dezelfde week elders een eigen evenement te houden. Hoe het ook zij, een dergelijke ‘feestweek’ voor gamers mag van mij eeuwig blijven bestaan, want ook ik vind dat als enthousiasteling erg leuk. Maar de E3 zoals we gewend zijn is niet eeuwig houdbaar. Geniet er dus nog van zolang het kan.

Lees ook de vorige column van Michel over de E3: ‘De magie van de beurs’.

Dit artikel delen:

Lees meer

PUBG-ontwikkelaar: 'Onze prestatie-updates moeten beter' Killer 7 komt dit najaar naar Steam
15

Reacties op: Onderweg naar E3: De E3 kan niet blijven bestaan

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • PePziNL

    • 28 mei 2018 10:26
    "Zo zijn zij voorbereid op wat komen gaat, en kunnen ze deze informatie natuurlijk aan de consument."

    Huh wat? :p

    Tof artikel verder, en zoiets zit er inderdaad aan te komen ben ik bang. Als het later digitaal gaat of niet, een week in juni waarin (nieuwe) games centraal staan mag van mij ook zeker blijven bestaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MichelMusters

    • 28 mei 2018 12:16
    @PePziNL Er was een woordje weggevallen bij het nakijken. Gefixed, thnx!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HunterSeeker

    • 28 mei 2018 10:35
    Als het digitaal zou gaan dan is de sfeer ook meteen weg. Verder vind ik het jammer dat ze zo vroeg al games bekend gaan maken en niet wachten op een groot evenement zodat je ook nog positief verrast kan worden. nu word er al zoveel "geleaked" dat je al weet wat ze gaan showen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheDeeGee

    • 28 mei 2018 10:46
    @HunterSeeker

    Vroeger zag je als consument pas wat er aan zat te komen in je favorite game magazine. Tegenwoordig word alles ruim voor de E3 op YT geleaked.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DunkieXL

    • 28 mei 2018 13:25
    @TheDeeGee Raar he dat internet!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nuage

    • 28 mei 2018 18:49
    @TheDeeGee Goede oude tijd was dat! Wat keek ik altijd uit naar mijn favoriete magazine inclusief demo cd..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SevenEight

    • 28 mei 2018 20:48
    @Nuage Demo cd ja! Hahahaha. Klopt. Wat een herinneringen komen er opeens boven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Teknootje

    • 28 mei 2018 12:01
    Ah. De vroege jaren van de E3. Waar het nog een verrassing was wat er allemaal komt. En je helemaal blij werd als het een van je favoriete games was. Tegenwoordig al aankondingen van de aankondiging trailers.

    Haalt eigenlijk helemaal de charme weg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rpenning

    • 28 mei 2018 12:44
    Ik kijk ook nooit de show zelf, mede omdat je veel dingen al weet dus ik kijk altijd de samenvattingen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Apetjoek

    • 28 mei 2018 14:22
    Ook hier geldt de wet van vraag en aanbod. De vraag is er, dat mag duidelijk zijn. En zolang de vraag er is, zal er aanbod komen: er valt immers geld te verdienen. Hoe meer bedrijven hun eigen conferenties houden in de buurt, hoe meer de prijzen van een stand zullen zakken en hoe meer bedrijven hun weg weten te vinden naar E3. Uiteindelijk wint de commercie en massa is kassa. Als je het mij vraagt, zal E3 dus nooit een online only event worden; daarvoor zijn de commerciële belangen te groot.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LordLuc

    • 28 mei 2018 15:15
    Ik keek altijd E3 reportages voor de lekkere babes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HazeRon

    • 31 mei 2018 13:56
    @LordLuc 😂

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nuage

    • 28 mei 2018 18:51
    Ik ben wel erg benieuwd waar Sony mee komt. Op kieskeurig staat dat er nog maar 1 winkel de Pro verkoopt. Zou mooi zijn als er een goedkopere Slim aan zit te komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Inforza

    • 29 mei 2018 01:59
    En toch is dit op te lossen zonder uit te breiden. Kaartverkoop online voor een max aan bezoekers op een dag, en de duur van de beurs verlengen. Als je de locatie laat uitbreiden om de hoge bezoekersaantallen te spreiden over een groter oppervlakte zal ook de prijs voor de standhouders omhoog gaan.. De kosten voor het uitbreiden moeten daarnaast ook terug verdiend worden.
    Qua prijs zal er echt niet veel verschil zijn tussen langer open om zo bezoekersaantallen te spreiden of dmv uitbreiding van de locatie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Inflatable

    • 29 mei 2018 13:27
    Je kan alles wel digitaal maken, maar dat kan nooit de interactie en ervaring van zo'n evenement in het echte leven vervangen.. Ik ben daar dus op tegen.. Als het te druk is moeten ze het misschien gewoon gaan spreiden over nog meer dagen, desnoods een paar weken ofzo.. Als er echt zoveel vraag naar is van bezoekers moeten de kosten van langer open er ook makkelijk uitgehaald kunnen worden..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.