We klagen wel eens over het gebrek aan innovatie in games. Over de zoveelste FIFA, Pro Evolution Soccer of Need for Speed. Die games zijn echter een bron van creativiteit vergeleken met sommige casual games. Want casual games bestaan voor het overgrote deel uit varianten op geprezen spelformules als Zuma en Bejeweled. Varianten is daarbij een groot woord: doorgaans is alleen de visuele verpakking ietwat anders. De ene keer een ruimtestation, dan weer een Egyptische tombe, de volgende keer is de jungle het decor. Aan het daadwerkelijke concept wordt echter zelden wat aangepast, laat staan iets revolutionairs.

Vol verbazing hoorden we dan ook aan dat PopCap games bezig is met een geheel nieuwe variant op Bejeweled, Bejeweled Twist genaamd. Meer dan drie jaar heeft men aan deze game gewerkt. Die drie jaar is niet gaan zitten in het maken van mooie graphics, maar in het uitdokteren van het vernieuwde concept. Bejeweled zal na Twist nooit meer hetzelfde zijn, zo beloofde PopCap ons.

Deze week is Bejeweled Twist dan eindelijk verschenen, te koop voor een luttele twintig dollar. Is het de revolutie die ons beloofd werd? Wel, deels. Het grote verschil is dat je niet langer twee blokjes met elkaar verwisselt, maar dat je een setje van vier blokjes binnen het speelveld roteert. Altijd met de klok mee. Nog steeds dien je op deze manier drie, vier of vijf gekleurde blokjes in een rij te combineren, die vervolgens van het speelveld verdwijnen.

De grootste Twist is echter dat het zinnetje 'No More Moves' volledig uit Bejeweled is verdwenen. Kwam je eerder nog wel eens voor een onverwachte verrassing te staan doordat je niet in één beurt een combinatie kon maken in je kleurrijke speelveld, nu mag je ook zetten doen zonder dat er direct wat verdwijnt. De uitdaging zit hem dan ook niet langer in het zorgen dat je überhaupt iets kunt, want er valt altijd wel naar elkaar toe te draaien. De uitdaging komt nu in de vorm gekleurde bommen die je binnen een aantal beurten dient te laten verdwijnen door ze te combineren met andere gekleurde blokken. Lukt dat niet op tijd, dan bepaalt een minigame of je nu Game Over bent of nog een kans krijgt.

Als liefhebber van puzzelgames ben ik persoonlijk niet zo'n fan van het Bejeweled-concept. Je loopt een veld af te zoeken op mogelijkheden en hoopt maar dat je na je beurt weer nieuwe mogelijkheden krijgt. Je kunt weliswaar een beetje vooruit kijken of er keuzes overblijven, maar echt zeker ben je nooit, zeker niet als je een pad bewandelt dat uiteindelijk nog maar één fatale optie oplevert. Daarnaast speel je Bejeweled al snel op de automatische piloot, zonder te kijken of je zet nu wel echt zo verstandig is. En dat maakt het spel vooral bijzonder geestdodend.

Bejeweled Twist doet het een stukje beter. Doordat de nadruk op de bommen ligt kun je gericht puzzelen en enkele leuke bonussen, zoals stenen die op slot gaan (die je niet meer kunt bewegen) of ontploffen en daarmee een groot gat slaan in je speelveld, zorgen voor de variatie. Maar het blijft een enorme timesink waar je uiteindelijke noodlot enigszins uit de lucht komt vallen. Zeker het minispelletje dat bepaalt of je werkelijk dood bent had van mij geen onderdeel van de gameplay hoeven zijn. Bejeweled mag dan een van de meest gespeelde puzzelgames zijn, dat komt vooral omdat de spelers ervan niet weten dat er zoveel beter is. Bejeweled Twist is een verbetering, zondermeer, maar na drie jaar zwoegen had ik verwacht dat ze met iets verrassenders voor de dag zouden komen.