Nooit meer 'No More Moves' | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

We klagen wel eens over het gebrek aan innovatie in games. Over de zoveelste FIFA, ProEvolution Soccer of Need for Speed. Die games zijn echter een bron vancreativiteit vergeleken met sommige casual games. Want casual games bestaanvoor het overgrote deel uit varianten op geprezen spelformules als Zuma enBejeweled. Varianten is daarbij een groot woord: doorgaans is alleen de visueleverpakking ietwat anders. De ene keer een ruimtestation, dan weer eenEgyptische tombe, de volgende keer is de jungle het decor. Aan hetdaadwerkelijke concept wordt echter zelden wat aangepast, laat staan ietsrevolutionairs.

Vol verbazing hoorden we dan ook aan dat PopCap games bezig ismet een geheel nieuwe variant op Bejeweled, Bejeweled Twist genaamd. Meer dandrie jaar heeft men aan deze game gewerkt. Die drie jaar is niet gaan zitten inhet maken van mooie graphics, maar in het uitdokteren van het vernieuwdeconcept. Bejeweled zal na Twist nooit meer hetzelfde zijn, zo beloofde PopCapons.

Deze week is Bejeweled Twist dan eindelijk verschenen, tekoop voor een luttele twintig dollar. Is het de revolutie die ons beloofd werd?Wel, deels. Het grote verschil is dat je niet langer twee blokjes met elkaarverwi elt, maar dat je een setje van vier blokjes binnen het speelveld roteert.Altijd met de klok mee. Nog steeds dien je op deze manier drie, vier of vijfgekleurde blokjes in een rij te combineren, die vervolgens van het speelveldverdwijnen.

De grootste Twist is echter dat het zinnetje 'No More Moves'volledig uit Bejeweled is verdwenen. Kwam je eerder nog wel eens voor eenonverwachte verra ing te staan doordat je niet in één beurt een combinatie konmaken in je kleurrijke speelveld, nu mag je ook zetten doen zonder dat erdirect wat verdwijnt. De uitdaging zit hem dan ook niet langer in het zorgendat je überhaupt iets kunt, want er valt altijd wel naar elkaar toe te draaien.De uitdaging komt nu in de vorm gekleurde bommen die je binnen een aantalbeurten dient te laten verdwijnen door ze te combineren met andere gekleurdeblokken. Lukt dat niet op tijd, dan bepaalt een minigame of je nu Game Over bent of nog een kans krijgt.

Als liefhebber van puzzelgames ben ik persoonlijk niet zo'n fanvan het Bejeweled-concept. Je loopt een veld af te zoeken op mogelijkheden enhoopt maar dat je na je beurt weer nieuwe mogelijkheden krijgt. Je kuntweliswaar een beetje vooruit kijken of er keuzes overblijven, maar echt zekerben je nooit, zeker niet als je een pad bewandelt dat uiteindelijk nog maar éénfatale optie oplevert. Daarnaast speel je Bejeweled al snel op de automatischepiloot, zonder te kijken of je zet nu wel echt zo verstandig is. En dat maakthet spel vooral bijzonder geestdodend.

Bejeweled Twist doet het een stukje beter. Doordat de nadrukop de bommen ligt kun je gericht puzzelen en enkele leuke bonu en, zoal tenen die op slot gaan (die je niet meer kunt bewegen) of ontploffen endaarmee een groot gat slaan in je speelveld, zorgen voor de variatie. Maar hetblijft een enorme timesink waar jeuiteindelijke noodlot enigszins uit de lucht komt vallen. Zeker hetminispelletje dat bepaalt of je werkelijk dood bent had van mij geen onderdeelvan de gameplay hoeven zijn. Bejeweled mag dan een van de meest gespeeldepuzzelgames zijn, dat komt vooral omdat de spelers ervan niet weten dat erzoveel beter is. Bejeweled Twist is een verbetering, zondermeer, maar na driejaar zwoegen had ik verwacht dat ze met iets verra enders voor de dag zoudenkomen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou