Column
question

Nintendo’s oplossing voor lootboxes is onzinnig

Dan mag helemaal niemand het spelen!

Geschreven door Erik Nusselder op
Nintendo besloot deze week om twee games met lootboxes van de markt te halen in België. Vanaf eind augustus kunnen onze zuiderburen niet meer aan de slag met de mobiele versies van Animal Crossing en Fire Emblem. Het is een onzinnige oplossing waar niemand op zit te wachten.

Begrijp me niet verkeerd: als er iemand tegen lootboxes is, dan ben ik het wel. Een jaar geleden schreef ik in deze columnal dat eigenlijk iedereen tegen lootboxes zou moeten zijn. De digitale kistjes vol willekeurige prijzen worden expres zo verslavend mogelijk gemaakt en richten zich op klanten die er het minst goed weerstand tegen kunnen bieden. Juist de spelers die de verleiding niet kunnen weerstaan en lootbox na lootbox kopen, zijn de klanten die dit verdorven systeem draaiende houden.

animal crossing

Aanpassen aan de wet

Het is duidelijk dat Nintendo iets moest doen om aan de Belgische wetten te voldoen. België is nog strenger dan Nederland als het aankomt op digitale spulletjes in games. Bij ons gaat een game pas over de schreef als de content die je kunt krijgen, verhandelbaar is voor geld. Als je je wapenskins op Steam kunt verkopen, of je voetbalplaatjes via eBay, heb je in Nederland dus een probleem. België gaat nog een stap verder en keert zich tegen alles waar toeval een grote rol bij speelt.

De Belgische Kansspelcommissie treedt sinds vorig jaar streng op en heeft al de nodige resultaten geboekt. Onze zuiderburen kunnen bijvoorbeeld geen Fifa Points meer kopen om pakjes met spelers mee aan te schaffen. Ook in Rocket League zijn de lootboxes niet meer met echt geld te koop. Nintendo voelde duidelijk de hete adem van de Belgen in hun nek en besloot aan de noodrem te trekken.

Dat is op zich te prijzen, maar om die games dan meteen offline te halen, is wel weer het andere uiterste. Het is volgens mij goed dat de Belgische overheid haar burgers beschermt tegen deze gokpraktijken. Ik denk echter niet dat die burgers nu zo blij zijn dat ze deze populaire games ineens helemaal niet meer kunnen spelen.

België is simpelweg te klein om een deuk in Nintendo’s pakje boter te slaan

Denk in oplossingen

Ik kan de Belgische overheid hier niet de schuld van geven: zij stellen duidelijke regels en staan op tegen het lootbox-geweld. Ik snap gewoon niet dat Nintendo geen andere oplossing kan bedenken dan om hun Belgische klanten helemaal over te slaan. Het is op een wereldwijde schaal natuurlijk geen gigantische afzetmarkt, dus financieel gezien zal Nintendo het niet heel hard merken.

Maar Nintendo stuurt op deze manier ook een aantal merkwaardige signalen. Allereerst zijn onze Belgische medegamers kennelijk niet belangrijk genoeg om een oplossing te verzinnen op de strenge wetten. En daarnaast geeft de spellenmaker zo eigenlijk toe dat hun games inderdaad gemaakt zijn om gamers uit te melken. Als ze geen kansje op een goed personage in Fire Emblem meer kunnen verkopen in hun digitale loterij, dan hoeft het kennelijk gelijk helemaal niet meer.

Want was er echt geen andere oplossing te bedenken dan een totale stop op de verkoop van deze en toekomstige games? In Fire Emblem Heroes kun je de punten die je nodig hebt voor nieuwe helden bijvoorbeeld ook verdienen door te spelen en elke dag in te loggen. Ook in Animal Crossing Pocket Camp kun je de benodigde Leafs op andere manieren verdienen, bijvoorbeeld door doelen te behalen of klusjes voor bewoners op te knappen. Waarom mogen de Belgen niet gewoon verder spelen met deze functionaliteiten intact?

fire emblem

Geld, geld, geld

Het antwoord: omdat ze dan geen geld meer opleveren. Verwijder de mogelijkheid om lootboxes te kopen, en spelers kosten Nintendo alleen maar geld (bijvoorbeeld voor serverruimte) in plaats van dat ze iets opleveren. Maar ook daar was met een beetje creatief denkwerk vast wel een mouw aan te passen, bijvoorbeeld door een kleine bijdrage te vragen om deze – normaal gratis te verkrijgen – games te kunnen spelen. En er zijn vast andere oplossingen te bedenken door mensen die daar veel beter in zijn dan ik.

In plaats daarvan kunnen Belgische fans van Fire Emblem en Animal Crossing het voorlopig wel vergeten. En ook toekomstige games met een lootbox-model, zoals Mario Kart Tour, kunnen ze op hun buik schrijven. België is simpelweg te klein om een deuk in Nintendo’s pakje boter te slaan. Daarom lijkt het me tijd dat alle Europese landen samenkomen om een vuist te maken tegen deze praktijken. Pas dan gaan Nintendo en andere uitgevers overwegen om hun verdienmodellen aan te passen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook de vorige columns:

Dit artikel delen:

Lees meer

De PlayStation 5 krijgt mogelijk veel minder remasters GTA 5-mod Reshade maakt goed gebruik van ray tracing
20

Reacties op: Nintendo’s oplossing voor lootboxes is onzinnig

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Jumpman

    • 25 mei 2019 09:39
    Beetje tegenstrijdig is het wel of niet Erik? Tegen lootboxen zijn, gehoord worden door de overheid, verbod op lootboxen bereikt, klagen dat je de game niet meer mag spelen. Je weet zelf ook heel goed dat een game zoals animal crossing of fire emblem gemiddeld 60 euro kost maar dat gaan de gamer er echt niet voor betalen in België als ze een bijdrage moeten betalen aan een game en voor 10 euro heeft Nintendo dit spel nou ook niet ontwikkeld. Vooral op de mobiel is een gratis of goedkoop spel de mogelijkheid om zo veel mogelijk spelers te krijgen. Dat daarnaast een extra inkomstenbron nodig is kan iedereen wel snappen, spel maken kost veel tijd en veel geld, vooral als een game nog jaren doorontwikkeld wordt met nieuwe quests items personages en speciale events. Dat die inkomstenbron niet meer mag in een bepaald land heeft dan sluiting van de game als gevolg, wat ik ook jammer vindt maar wel heel goed snap. Je kan niet verwachten dat Nintendo voor ieder land een eigen versie gaat maken afgestemd op de wetten en regels in dat land. Dit is nu een mooi voorbeeld van actie reactie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 25 mei 2019 10:19
    @Jumpman wat is daar tegenstrijdig aan? Ik ben blij dat er wetten zijn, en nu pleit ik ervoor dat uitgevers hun games daaraan aanpassen.

    er zijn een hoop alternatieven om extra inkomsten te halen uit een (al dan niet gratis) game, die niets met lootboxes te maken hebben. Als de enige manier om geld te verdienen met je game is om er een digitaal casino van te maken, dan is het misschien niet zo'n goede game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 26 mei 2019 16:15
    @ErikNus wat er tegenstrijdig aan is is dat je je doel hebt gehaald, spel met lootbox wordt verbannen en dan ben je nog niet tevreden. Ik weet ook dat er meer verdienmodellen zijn (dlc) maar zoals ik al aangaf kunnen ze niet een spel maken en aanpassen aan alle wetten per land verschillend. Sluiting van deze games is jammer maar is niet meer dan logisch in dit geval. In de toekomst hoop ik ook dat ze eerder voor dlc kiezen maar voor deze 2 games is dat te laat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Robert-Frans

    • 25 mei 2019 11:51
    @Jumpman Wat Erik al zegt: lootboxes zijn niet nodig. Net zoals je in veel winkels ook gewoon precies kunt krijgen wat je wil en ze daar tóch geld mee weten te verdienen.
    Ooit van een bakker gehoord die enkel verrassingsboxen kon verkopen, waarbij je dus niet weet welk brood je krijgt, om het hoofd boven water te houden?
    Je gaat je bijna nog afvragen hoe die winkels dat dan toch doen…

    Nintendo kan er dus prima voor kiezen om het gewoon bij (cosmetische) microtransacties te houden en dus geen lootboxes in haar games aan te bieden.
    Maar blijkbaar zijn die lootboxes zo'n essentiëel onderdeel van de betreffende games, dat de games eigenlijk gewoon gokspellen zijn, met de omringende gameplay enkel als excuus om te blijven gokken.
    Want anders had Nintendo toch die games niet van de schappen hoeven halen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 25 mei 2019 12:01
    @Jumpman De gameindustrie verdient meer dan genoeg, maak je daar maar geen zorgen over. Het gaat er ook niet om dat ze de extra inkomsten nodig hebben om te overleven, maar omdat ze gewoon -meer- geld willen hebben.

    "They don't want enough money, they want ALL the money."

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 26 mei 2019 16:18
    @Qinneth liefdadigheid bestaat in de game industrie niet. Ieder spel afzonderlijk moet gezond zijn willen de gamers hoop kunnen houden op een vervolg. Dat een bedrijf over heel de collectie breed gezond draaid wil nog niet zeggen dat ze games blijven onderhouden die verlies draaien. Die games worden afgestoten, en als deze games niets meer opleveren maar alleen geld kosten in een bepaald land is deze
    keuze niet zo vreemd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 25 mei 2019 11:10
    Misschien heel ouderwets, maar alle content gewoon in een spel stoppen. Zonder allerlei rare en louche verdienmodellen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 25 mei 2019 12:51
    Ik vind dit vooral een hele zwart witte kijk op het onderwerp.
    Ik speel Fire Emblem Heroes al sinds launch. Zeker niet elke dag. Er zijn periodes waar in ik dat wel doe, maar ook heel vaak periodes waarin ik de game niet aan raak. Ik heb er zeker plezier mee.

    Het is niet te ontkennen dat dit spel gemaakt is rondom dat RNG element. Dat RNG element zit niét in het betalen. Je kan namelijk zogenoemde orbs kopen. Deze orbs gebruik je om lootboxen te openen, waar vijf heroes in zit. Elke hero heeft zijn eigen class en stats, wat betekent dat de een sterker is dan de ander. Je weet dus niet van te voren hoe goed die hero is. Het is dus niét zo dat je regelrecht de sterkste hero kan kopen (gelukkig).

    Diezelfde orbs krijg je in het spel heel makkelijk. Door elke dag alleen al in te loggen, heb je genoeg orbs om aan een mooi team te komen. Ik ben zelf blij dat dit systeem er in zit, je tegenstanders kunnen geen heroes kopen die daadwerkelijk sterker zijn. Bij elk ander systeem die Nintendo had bedacht zou dat dan wel een mogelijkheid kunnen zijn.

    Het probleem is dan ook niet Nintendo naar mijn mening, maar de wetten van België die heel erg zwart wit zijn. Er wordt geen rekening gehouden met het type spel, of hoe er überhaupt om wordt gegaan met de microtransacties van de developers zelf. Nee, volgens België is gokken slecht en mag het zeker niet in spellen voorkomen.

    Nintendo kan met Fire Emblem Heroes zeker wel het hele spel aanpassen, maar dan loop je tegen de volgende problemen:
    - Het spel wordt hoogstwaarschijnlijk Pay2Win.
    - Deze verandering heeft betrekking tot alle FE:H spelers, niet alleen die in België. Er zitten PVP aspecten in, het spelen tegen gebruikers die de sterkste heroes gewoon kunnen kopen maakt het oneerlijk. Plus, je krijgt dan óf twee totaal verschillende versies van het spel óf het hele spel wordt aangepast naar die versie wat naar mijn mening zowel voor Nintendo als de speler nadelig is.

    Ik ben tegen lootboxen in de meeste situaties, maar een spel als FE:H wordt afgestraft omdat er een gok element in zit, terwijl Nintendo zoveel redenen geeft om geen geld uit te geven aan microtransacties. En waarom zou Nintendo zoveel moeite gaan doen: een heel spel te redesignen, voor een markt die waarschijnlijk niet veel oplevert? Na die verandering gaan mensen het niet ineens heel veel meer spelen, dus ondankbaar werk.

    Fire Emblem Heroes is een spel dat zeker niet voor iedereen is. Het RNG element is groot aanwezig en als je daar niet van houdt, ben je natuurlijk niet verplicht om het te spelen. Naar mijn mening voegt dat element veel toe aan het spel, en voorkomt het Pay to Win praktijken. Ik ben blij dat Nederland niet zo'n absurde wet heeft als België.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 25 mei 2019 12:58
    @Quintex dan zou je de game toch ook zo kunnen maken dat je niet kán betalen voor een random kans op heroes? Dat je die lootboxes alleen verdient met het grinden voor orbs in de game, en niet voor geld? Juist doordat je elke keer maar een kansje hebt op een sterke held, verleidt je om dan steeds nog één lootboxje extra te kopen.

    Misschien heb jij daar zelf geen last van, maar ik verwijs graag terug naar mijn column van een jaar geleden:

    "Spelers zoals jij, die af en toe eens een boxje kopen, kunnen de uitgevers gestolen worden. Deze lootboxes zijn er namelijk honderd procent op gericht om zo veel mogelijk geld te kloppen uit de zakken van gamers en richten zich daarmee op de meest kwetsbaren onder hen. Juist degenen die de verleiding nooit kunnen weerstaan en meer geld in de game pompen dan goed voor ze is, zijn degenen die dit systeem draaiende houden. Door de boxen extra verslavende elementen te geven, proberen ze de verslavingsgevoelige mensen aan te spreken. Als iedereen maar één lootbox zou kopen, zou het ook niet zo'n ontzettend lucratief verdienmodel zijn. Het zijn de spelers die pakje na pakje blijven kopen, simpelweg omdat ze niet kunnen stoppen, die het meest opleveren. "

    Daarom ben ik er tegen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Crono

    • 25 mei 2019 13:23
    @ErikNus maar je spreekt hier over een spel wat al uit was voordat de wet is aangepast.
    Dus wat is eerst kip of het ei.

    Nintendo en de game developer hebben gekozen bij beide games om het spel zo te maken zoals @quitex omschreef. Dan zou het raar zijn nadat er een wet in België aangepast wordt dat Nintendo het hele spek aanpast.

    Ik ben een tegenstander van lootboxes maar elke game is anders en het heeft echt mee te maken hoe de gamedeveloper lootboxes gebruikt. Is het alleen voor skins of voor andere characters aanpassingen dan hoor je mij niet klagen. Maar als het betekend dat ik 10.000 uur f2p moet spelen wat ik met 60 euro aan lootbox zo heb gekocht dan ben ik er wel een beetje klaar mee.

    Naar mijn inziens is de wet in België doorgeslagen en ipv een oplossing is het naar mijn inziens het andere uiteinde van het spectrum. Laat mij als koper/gamer besluiten wat ik wel en niet koop. En laat aub gamedevelopers games luisteren wat gamers willen. Dan aan het einde zijn er alleen maar winnaars.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 25 mei 2019 14:37
    @Crono alleen maar winnaars, behalve de mensen die in een spel worden gezogen en er te veel geld aan uitgeven omdat die lootboxes expres zo verslavend mogelijk worden gemaakt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 25 mei 2019 14:52
    @ErikNus Maar in hoeverre is dat hier het geval? De kans dat je een bepaalde hero krijgt, is uitgedrukt in een percentage. Het is mogelijk om een 5 star hero in een box meerdere keren te krijgen. Het is dus niet zo dat je in een box maximaal een 5 star hero krijgt, dat is valse informatie.

    En zoals ik al eerder aan gaf, het spel geeft genoeg orbs weg (letterlijk weg geven, daar hoef je nog niet eens voor te spelen) om aan sterke heroes te komen.

    Nergens, maar dan ook nergens, heb ik het gevoel gehad dat Nintendo de verslavende uitbuit door het aantrekkelijk te maken om geld er aan uit te geven.

    Misschien moet je eens een gesprek hebben met de maker van Online Soccer Manager, Jeroen Derwort. Die heeft bij mij op school ooit een lezing gegeven over het verdien model. Kom je hopelijk, net als ik, tot de conclusie dat de doelgroep niet de verslavende zijn, maar de mensen met veel geld waar het geen probleem is dat ze veel geld uitgeven aan een klein spelletje. Bij OSM waren dat de oliesjeiks, hadden ze nog een leuke benaming voor ook.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 25 mei 2019 16:17
    @Quintex de enige manier waarop Nintendo geld verdient aan dat spel, is door je een kans te verkopen op een goede held. Dat je ook zonder betalen orbs krijgt, is dan niet zo relevant. Kennelijk betalen heel veel mensen ervoor, anders zou die game niet meer bestaan.

    En ik heb OSM al heel lang niet meer gespeeld, zitten daar tegenwoordig lootboxes in dan?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 25 mei 2019 16:49
    @Quintex Je bedoelt 'whales' zeker?

    En ook al zijn gokverslaafden niet de doelgroep, ze betrekken ze er toch bij vanwege het onderdeel 'verslaafd' van 'gokverslaafd'.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 25 mei 2019 15:07
    Bah betutteling op zijn best dit. Ik maak zelf wel uit of ik lootboxen koop of niet. Daar hoeft de overheid zich NIET mee te bemoeien. Die lootboxen boeien me helemaal niks, maar ik vindt het niet aan de overheid om dit te verbieden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 25 mei 2019 16:48
    @-it- Denk je dat de overheid zich hier WILT mee bemoeien? De grote jongens in de gameindustrie (EA, Activision, Ubisoft, Sony, Nintendo) hebben al lang en breed aangetoond dat ze niet te vertrouwen zijn en vaak op het randje van (morele en wettelijke) illegaliteit functioneren door proberen zoveel mogelijk winst te maken, ten koste van wat dan ook (misbruik maken van gokverslaving, medewerkers een paar jaar lang de grond inwerken en daarna ontslaan, al hun omzet deponeren in buitenlandse 'tax havens').

    De gamesindustrie heeft dit over zichzelf afgeroepen. Ik wil ook geen overheidsbemoeienis, maar je kan de AAA ontwikkelaars helaas niet vertrouwen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 25 mei 2019 19:52
    @-it- jij snapt niet echt hoe de wereld in elkaar steekt. Het draait niet om jouw maar om meerdere mensen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Voci

    • 26 mei 2019 08:29
    Ik heb een tijdje klantenservice werk gedaan voor Apple. Ik heb daardoor vaak genoeg koopgedrag van mensen in de Appstore kunnen zien.
    Ik kan jullie vertellen dat érg veel Nederlanders duizenden euro’s pompen in mobiele games. Serieus: honderden en duizenden euro’s. Die situaties zie je elke dag aan de lopende band.

    En dat is al jaren geleden, toen het ging om spellen als Candycrush.

    Ja, de meeste mensen kopen niks of weinig, zoals -it- hierboven. Maar een kleine groep verliest zichzelf er in, en dáár is natuurlijk wetgeving voor. Om hen te beschermen.

    Het is echt een groot probleem. Ik weet zeker dat het nu ook een nog groter probleem is dan 5 jaar geleden. Nu doen immers alle grote ontwikkelaars ook mee….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Inkmastery

    • 26 mei 2019 13:38
    Gezeik altijd met die lootboxes boeit jullie dat echt zoveel? Geniet van je games daar heb je meer aan 😉

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 29 mei 2019 01:55
    Ik vind lootboxes wel leuk en heb er geen problemen mee. Ik speel voor de lol alleen zou het goed vinden om ze te weren voor diegenen die er wel problemen mee hebben wat waarschijnlijk vooral jongeren zijn. Ik zal ze niet missen als ze weg zijn.

    Ik vind het verdien model van DLC, lootboxes, etc en mensen proberen te verleiden om zoveel mogelijk geld aan zoiets te laten spenderen waarvan de marketing meestal gericht is op kids of een minder stabiele doelgroep egoistisch en kortzichtig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.