Nintendo’s oplossing voor lootboxes is onzinnig

Nintendo’s oplossing voor lootboxes is onzinnig

Nintendo besloot deze week om twee games met lootboxes van de markt te halen in België. Vanaf eind augustus kunnen onze zuiderburen niet meer aan de slag met de mobiele versies van Animal Crossing en Fire Emblem. Het is een onzinnige oplossing waar niemand op zit te wachten.

Begrijp me niet verkeerd: als er iemand tegen lootboxes is, dan ben ik het wel. Een jaar geleden schreef ik in deze columnal dat eigenlijk iedereen tegen lootboxes zou moeten zijn. De digitale kistjes vol willekeurige prijzen worden expres zo verslavend mogelijk gemaakt en richten zich op klanten die er het minst goed weerstand tegen kunnen bieden. Juist de spelers die de verleiding niet kunnen weerstaan en lootbox na lootbox kopen, zijn de klanten die dit verdorven systeem draaiende houden.

animal crossing

Aanpassen aan de wet

Het is duidelijk dat Nintendo iets moest doen om aan de Belgische wetten te voldoen. België is nog strenger dan Nederland als het aankomt op digitale spulletjes in games. Bij ons gaat een game pas over de schreef als de content die je kunt krijgen, verhandelbaar is voor geld. Als je je wapenskins op Steam kunt verkopen, of je voetbalplaatjes via eBay, heb je in Nederland dus een probleem. België gaat nog een stap verder en keert zich tegen alles waar toeval een grote rol bij speelt.

De Belgische Kansspelcommissie treedt sinds vorig jaar streng op en heeft al de nodige resultaten geboekt. Onze zuiderburen kunnen bijvoorbeeld geen Fifa Points meer kopen om pakjes met spelers mee aan te schaffen. Ook in Rocket League zijn de lootboxes niet meer met echt geld te koop. Nintendo voelde duidelijk de hete adem van de Belgen in hun nek en besloot aan de noodrem te trekken.

Dat is op zich te prijzen, maar om die games dan meteen offline te halen, is wel weer het andere uiterste. Het is volgens mij goed dat de Belgische overheid haar burgers beschermt tegen deze gokpraktijken. Ik denk echter niet dat die burgers nu zo blij zijn dat ze deze populaire games ineens helemaal niet meer kunnen spelen.

België is simpelweg te klein om een deuk in Nintendo’s pakje boter te slaan

-

Denk in oplossingen

Ik kan de Belgische overheid hier niet de schuld van geven: zij stellen duidelijke regels en staan op tegen het lootbox-geweld. Ik snap gewoon niet dat Nintendo geen andere oplossing kan bedenken dan om hun Belgische klanten helemaal over te slaan. Het is op een wereldwijde schaal natuurlijk geen gigantische afzetmarkt, dus financieel gezien zal Nintendo het niet heel hard merken.

Maar Nintendo stuurt op deze manier ook een aantal merkwaardige signalen. Allereerst zijn onze Belgische medegamers kennelijk niet belangrijk genoeg om een oplossing te verzinnen op de strenge wetten. En daarnaast geeft de spellenmaker zo eigenlijk toe dat hun games inderdaad gemaakt zijn om gamers uit te melken. Als ze geen kansje op een goed personage in Fire Emblem meer kunnen verkopen in hun digitale loterij, dan hoeft het kennelijk gelijk helemaal niet meer.

Want was er echt geen andere oplossing te bedenken dan een totale stop op de verkoop van deze en toekomstige games? In Fire Emblem Heroes kun je de punten die je nodig hebt voor nieuwe helden bijvoorbeeld ook verdienen door te spelen en elke dag in te loggen. Ook in Animal Crossing Pocket Camp kun je de benodigde Leafs op andere manieren verdienen, bijvoorbeeld door doelen te behalen of klusjes voor bewoners op te knappen. Waarom mogen de Belgen niet gewoon verder spelen met deze functionaliteiten intact?

fire emblem

Geld, geld, geld

Het antwoord: omdat ze dan geen geld meer opleveren. Verwijder de mogelijkheid om lootboxes te kopen, en spelers kosten Nintendo alleen maar geld (bijvoorbeeld voor serverruimte) in plaats van dat ze iets opleveren. Maar ook daar was met een beetje creatief denkwerk vast wel een mouw aan te passen, bijvoorbeeld door een kleine bijdrage te vragen om deze – normaal gratis te verkrijgen – games te kunnen spelen. En er zijn vast andere oplossingen te bedenken door mensen die daar veel beter in zijn dan ik.

In plaats daarvan kunnen Belgische fans van Fire Emblem en Animal Crossing het voorlopig wel vergeten. En ook toekomstige games met een lootbox-model, zoals Mario Kart Tour, kunnen ze op hun buik schrijven. België is simpelweg te klein om een deuk in Nintendo’s pakje boter te slaan. Daarom lijkt het me tijd dat alle Europese landen samenkomen om een vuist te maken tegen deze praktijken. Pas dan gaan Nintendo en andere uitgevers overwegen om hun verdienmodellen aan te passen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook de vorige columns:

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Beetje tegenstrijdig is het wel of niet Erik? Tegen lootboxen zijn, gehoord worden door de overheid, verbod op lootboxen bereikt, klagen dat je de game niet meer mag spelen. Je weet zelf ook heel goed dat een game zoals animal crossing of fire emblem gemiddeld 60 euro kost maar dat gaan de gamer er echt niet voor betalen in België als ze een bijdrage moeten betalen aan een game en voor 10 euro heeft Nintendo dit spel nou ook niet ontwikkeld. Vooral op de mobiel is een gratis of goedkoop spel de mogelijkheid om zo veel mogelijk spelers te krijgen. Dat daarnaast een extra inkomstenbron nodig is kan iedereen wel snappen, spel maken kost veel tijd en veel geld, vooral als een game nog jaren doorontwikkeld wordt met nieuwe quests items personages en speciale events. Dat die inkomstenbron niet meer mag in een bepaald land heeft dan sluiting van de game als gevolg, wat ik ook jammer vindt maar wel heel goed snap. Je kan niet verwachten dat Nintendo voor ieder land een eigen versie gaat maken afgestemd op de wetten en regels in dat land. Dit is nu een mooi voorbeeld van actie reactie.

0
test

@Jumpman wat is daar tegenstrijdig aan? Ik ben blij dat er wetten zijn, en nu pleit ik ervoor dat uitgevers hun games daaraan aanpassen. er zijn een hoop alternatieven om extra inkomsten te halen uit een (al dan niet gratis) game, die niets met lootboxes te maken hebben. Als de enige manier om geld te verdienen met je game is om er een digitaal casino van te maken, dan is het misschien niet zo'n goede game.

0
test

@ErikNus wat er tegenstrijdig aan is is dat je je doel hebt gehaald, spel met lootbox wordt verbannen en dan ben je nog niet tevreden. Ik weet ook dat er meer verdienmodellen zijn (dlc) maar zoals ik al aangaf kunnen ze niet een spel maken en aanpassen aan alle wetten per land verschillend. Sluiting van deze games is jammer maar is niet meer dan logisch in dit geval. In de toekomst hoop ik ook dat ze eerder voor dlc kiezen maar voor deze 2 games is dat te laat.

0
test

@Jumpman Wat Erik al zegt: lootboxes zijn niet nodig. Net zoals je in veel winkels ook gewoon precies kunt krijgen wat je wil en ze daar tóch geld mee weten te verdienen. Ooit van een bakker gehoord die enkel verrassingsboxen kon verkopen, waarbij je dus niet weet welk brood je krijgt, om het hoofd boven water te houden? Je gaat je bijna nog afvragen hoe die winkels dat dan toch doen... Nintendo kan er dus prima voor kiezen om het gewoon bij (cosmetische) microtransacties te houden en dus geen lootboxes in haar games aan te bieden. Maar blijkbaar zijn die lootboxes zo'n essentiëel onderdeel van de betreffende games, dat de games eigenlijk gewoon gokspellen zijn, met de omringende gameplay enkel als excuus om te blijven gokken. Want anders had Nintendo toch die games niet van de schappen hoeven halen?

0
test

@Jumpman De gameindustrie verdient meer dan genoeg, maak je daar maar geen zorgen over. Het gaat er ook niet om dat ze de extra inkomsten nodig hebben om te overleven, maar omdat ze gewoon -meer- geld willen hebben. "They don't want enough money, they want ALL the money."

0
test

@Qinneth liefdadigheid bestaat in de game industrie niet. Ieder spel afzonderlijk moet gezond zijn willen de gamers hoop kunnen houden op een vervolg. Dat een bedrijf over heel de collectie breed gezond draaid wil nog niet zeggen dat ze games blijven onderhouden die verlies draaien. Die games worden afgestoten, en als deze games niets meer opleveren maar alleen geld kosten in een bepaald land is deze keuze niet zo vreemd

0

Misschien heel ouderwets, maar alle content gewoon in een spel stoppen. Zonder allerlei rare en louche verdienmodellen.

0

Aanbevolen voor jou