In Azië is Microsoft onlangs begonnen met een nieuwe reclamecampagne onder de noemer ‘WhatsWrongWithU’. Vrij vertaald: ben je wel helemaal goed bij je hoofd dat je nog geen Xbox 360 in huis hebt? Microsoft moet inmiddels behoorlijk wanhopig zijn, want net als de Xbox wil de Xbox 360 maar niet aarden in het oosten. Ondanks meer Japa-support dan de Xbox, denk aan de ontwikkelaar Mistwalker met een hele rits aan Final Fantasy-talent aan boord, blijven de oosterse gamers zich blijkbaar toch liever wagen aan in mijn ogen gigantisch saaie RPG’s, maffe Wii-spelletjes en dansmatten in plaats van aan actiegames van Microsoft kaliber.

Echter, om nu direct te zeggen dat ze eigenlijk niet goed bij hun hoofd zijn dat ze nog geen Xbox 360 hebben, gaat dat niet wat ver? De arrogantie die Sony richting Europa vertoont wordt door Microsoft in een grote zak gevangen en rechtstreeks weer terug naar Azië geblazen. In Europa worden we aardig pissig van dergelijke Sony-statements (“De Europeanen vinden het niet erg dat de Playstation 3 later komt dan verwacht ”), maar wat bezielt Microsoft na het openlijke falen van de Sony’s verbale marketingmachine om zo te werk te gaan in Azië?

Een eerste uitleg is de wanhopigheid: de speler die niets meer te verliezen heeft en nu alles op alles zet om (desnoods uiterst brutaal) nog énig resultaat te boeken. Ondanks het feit dat de Xbox 360 in Japan een schijntje kost van wat ‘ie hier kost en Microsoft al actie na actie ondernomen heeft om het tij te keren, lukt het maar niet. En neem maar van mij aan dat de ambitieuze en trotse Amerikanen daar niet vrolijk van worden. If they want a war, they can get it!

Een andere, wat meer wetenschappelijke en sociologisch gerichte uitleg is de factor cultuur die een rol speelt. Wat wij in Europa als arrogant en beschamend zien, hoeft in China of Japan helemaal niet zo ervaren te worden. Een arrogante uitspraak kan daar als trots ervaren worden, of misschien zelfs wel sterk en onoverwinnelijk. Ik weet het niet, maar om gelijk te roepen dat Microsoft ‘arrogant’ bezig is, is kortzichtig en enkel uit een Europees (of westers) perspectief geconstrueerd.

Zeker als je bedenkt dat de stempel ‘arrogant’ ook maar een interpretatie is. Mensen die Microsoft iets hoger hebben zitten kunnen ook van een ‘gewaagde’ actie met ‘lef’ spreken. Zelf ben ik in dubio, met name omdat ik te weinig inzicht heb in het incasseringsvermogen van de Aziaten in dit opzicht: is dit ook in het verre oosten een satirische, humoristische zin of zien ze het als een belediging?

Of de WhatsWrongWithU-campagne een succes wordt en Microsoft er een shift in het imago en de verkoop van de Xbox 360 mee kan bereiken is de vraag, maar gezien de eerdere successen van de marketingafdeling (denk aan de I Love Bees opzetjes en de konijnen van de Xbox 360) lijkt enkel vertrouwen op z’n plaats. Echter, al deze successen op marketinggebied hebben wel in het westen plaatsgevonden. De twijfel regeert en zoals altijd is de uitkomst van de twijfel weer reuze interessant.