Column
Epic Steam

Met Epics winkel wordt de druk op Steam eindelijk opgevoerd

Concurrentie is iets moois

Geschreven door Erik Nusselder op
Valve heeft met Steam al jaren een soort monopolie op pc-games. Gebruikers kopen al hun games via de digitale winkel, en omdat hun hele bibliotheek daar is, zijn ze ook niet snel geneigd om weg te gaan. Valve gebruikt hun positie vooral om steeds lakser met hun winkel om te gaan, maar kunnen ze daar nog mee wegkomen nu de concurrentie steeds sterker wordt?

Epic kondigde deze week hun eigen winkel aan. En ze hebben gelijk iets verzonnen om ontwikkelaars te overtuigen om op hun platform te publiceren, namelijk een financieel voordeel. Ze vragen maar twaalf procent van de omzet, in plaats van de dertig procent die je op Steam moet afstaan. Voor ontwikkelaars die Epics Unreal Engine gebruiken scheelt het zelfs nog meer, want Epic laat de vijf procent die ze dan normaal gesproken over de omzet vragen, varen. En als je grote bedrijven ergens mee overtuigt, dan is het wel met geld besparen.

Een stukje geschiedenis

Lange tijd was het logisch dat Steam je vroeg om dertig procent van je geld. Je kreeg er immers veel voor terug: een mooie winkel met miljoenen klanten, waarin jouw games in de aandacht gezet konden worden. Maar steeds meer ontwikkelaars zijn ontevreden over die aandacht, vooral omdat Steam steeds minder aan curatie doet.

Valve voert totaal geen kwaliteitscontrole meer uit over de games die in hun winkel verschijnen, waardoor Steam een soort grabbelton vol ongelooflijke troep is geworden, met hier en daar een goede game. Het is extreem moeilijk geworden om in die brij opgemerkt te worden, vooral als je geen grote uitgever met een flink reclamebudget bent.

Daarnaast komen ontwikkelaars steeds meer problemen tegen op Steam, waar Valve ze niet of nauwelijks bij helpt. Kwaadwillende gebruikers kunnen hun product bijvoorbeeld ‘review bomben’, waarbij ze een game binnen korte tijd bestoken met negatieve recensies. Ook fora worden soms overspoeld met toxische gebruikers die alleen maar haat willen verspreiden. De ontwikkelaar kan hier vaak weinig tegen doen.

Nu Steam dus niet meer zo veel doet om ontwikkelaars tevreden te houden, vragen steeds meer studio’s zich af: waar betalen we die dertig procent aan Valve eigenlijk nog voor? Het is een hoop geld en ze krijgen er voor hun gevoel weinig voor terug. Steeds meer grote uitgevers kiezen er daarom voor om Steam te omzeilen en hun eigen digitale winkels op te richten.

Steam

Zo veel platformen

En dat werkt - tot op zekere hoogte. Niemand staat echt te springen om EA’s Origin te gebruiken, maar het is de enige manier om bijvoorbeeld Battlefield op pc te spelen. Hetzelfde geldt voor Fallout 76 en Bethesda, of Overwatch en Battle.net. En natuurlijk Fortnite zelf, die alleen via Epics launcher te spelen is. Steeds vaker ziet Valve hoe grote games Steam overslaan, waarmee het bedrijf natuurlijk grote stukken omzet mistloopt.

Valve voelde al de druk om daar iets aan te doen en kondigde vorige week aan de prijzen voor succesvolle games te verlagen. Games die meer dan 10 miljoen omzet draaien, hoeven maar 25 procent af te staan, en boven de 50 miljoen gaat dat naar 20 procent. Een actie die duidelijk gericht is op de grote uitgevers, aangezien indiegames bijna nooit die grens halen.

EA Origin

Indie steek gelaten

De kleinere ontwikkelaars voelden zich dan ook verwaarloosd door Valve, maar ja, in tegenstelling tot de grote spelers hebben zij geen andere plek waar ze heen kunnen. Steam is zo’n grote speler met zoveel gebruikers, dat indies eigenlijk geen kant op kunnen. Tot nu dan, want Epic’s nieuwe winkel staat open voor alle ontwikkelaars.

Wat ze bieden, klinkt erg aanlokkelijk. Ontwikkelaars zijn niet alleen veel minder geld kwijt, maar zouden ook beter ontdekt kunnen worden. Epic zegt de games op hun platform streng te gaan cureren, waardoor niet zomaar alle troep er op kan komen en er meer ruimte is om onontdekte pareltjes in de spotlight te zetten.

Daarnaast krijgen ontwikkelaars zelf veel meer controle over hoe hun winkelpagina eruit ziet. Ze kunnen er voor kiezen om gebruikersrecensies aan of uit te zetten, om zo het effect van toxische gamers tegen te gaan.

Epic Games

Toekomstmuziek

Epic heeft natuurlijk een lange weg te gaan voordat ze ook maar in de buurt komen van Steam. Tot we de daadwerkelijke winkel te zien krijgen, weten we niet eens of ze wel genoeg in huis hebben om de koning naar de kroon te steken. Bovendien zal het moeilijk zijn om gebruikers met honderden of zelfs duizenden games op Steam te verleiden om naar een ander platform te verhuizen.

Maar goed, als ze genoeg uitgevers weten over te halen, komen de gebruikers ongetwijfeld vanzelf. Epics Unreal Engine wordt door veel grote partijen gebruikt, van Square-Enix en EA tot Microsoft en THQ Nordic, en ook door een hoop onafhankelijke ontwikkelaars. Een verschil van 23 procent van de omzet is gigantisch, en het kan ze op den duur overtuigen om Steam links te laten liggen.

En dan wordt de vraag: wat is er voor jou nodig om Steam te verlaten? Welke game kan exclusief naar Epics winkel komen om jou toch over te halen? Origin is geen succes omdat het zo’n leuke winkel is, maar omdat het de enige plek is om EA’s games te spelen. Hetzelfde kan gelden voor games van andere uitgevers als zij Steam achterlaten en naar Epic verhuizen. Voor je het weet heb je ineens een aardige verzameling in Epics winkel en verkies je die ineens boven je Steam-collectie.

We zijn nog een heel eind van dit scenario verwijderd, maar het wordt interessant om te zien hoe dit zich ontwikkelt. Zelfs als het Epic niet lukt, kan concurrentie een goed iets zijn. Valve moet in ieder geval meer en meer naar zichzelf gaan kijken om de problemen die ontwikkelaars hebben op te lossen. Ze kunnen niet meer laks toekijken, nu de concurrentie op stoom komt.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Meer columns:

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: God of War GOTY en nieuwe Far Cry-game Counter-Strike: GO voegt battle royale-modus toe en wordt free-to-play
20

Reacties op: Met Epics winkel wordt de druk op Steam eindelijk opgevoerd

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Vogeltje

    • 8 december 2018 10:37
    Ik ben zelf nooit fan geweest van al deze platformen. Zelfs niet van Steam. Als het alleen een digitaal platform was om games aan te schaffen, was het voor mij meer dan genoeg geweest. Die hele client eromheen om je games te kunnen spelen, vind ik maar niks.

    Het enige wat van Steam het grote voordeel maakt, is dat het het eerste platform was die dit op zo'n manier deed. Tussendoor genoeg sales om het interessant te houden. Ik zie liever meer dat ze kant van GoG op gaan. Je koopt de game op het platform (op de website of via het programma/client/app) en of je het daarna nog wilt gebruiken om je game op te starten is geheel aan jou.

    Ik speel eigenlijk alles, indien erop uitgebracht, op de PC. Heeft het geen store nodig om ook te kunnen opstarten? Dan is dat het grootste pluspunt.
    Zo niet dan haal ik de game direct bij de uitgever zijn platform. Zo overlap je ze niet, wat nog vervelender is dan dat je er een nodig hebt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Ubisoft games die je op Steam aanschaft. Een domme fout die ik nooit meer ga maken.

    Hoe minder hoe beter. Helemaal geen verplichting is het allerbest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jcp85

    • 8 december 2018 11:11
    Het meest interessante voor mij aan de epic store is dat ze elke 2 weken een gratis game gaan weggeven. Over 2 weken beginnen ze met Subnautica, wat een gruwelijk goede game is. Over 4 weken geven ze Super Meatboy weg. Op deze manier zal ik toch elke 2 weken op hun platvorm komen. Terwijl ik soms maanden niet op uplay of origins kom.

    Dat ontwikkelaars een kleiner percentage moeten afdragen is leuk. Maar als dat in de praktijk betekent dat de game even duur blijft als op steam en het verschil in de zak van de ontwikkelaar komt, dan zal dat voor mij betekenen dat ik alle games op steam blijf kopen. Hopelijk begrijpen ontwikkelaars dit ook en betekent dit dat games vanaf nu standaard 10% goedkoper zijn op de epic games store.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 8 december 2018 12:52
    @Jcp85 gewoon uit interesse: waarom wil je niet dat zoveel mogelijk geld terecht komt bij de maker van het spel?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jcp85

    • 8 december 2018 13:16
    @ErikNus Mijn punt is niet per se dat ik niet wil dat het geld bij de ontwikkelaar terecht komt, hoewel ik ook niet echt geloof dat wij als consument een echte verantwoordelijkheid hebben hierin. Als ik kan kiezen tussen een game die 20 euro kost op zowel Steam, Origins, Uplay en de Epic Store, dan zal ik de game altijd kopen op Steam omdat Steam mijn standaard platform is waar ik bijna al mijn pcgames en vrienden heb. Als ontwikkelaars nu besluiten om het kleinere percentage te delen met de consument, dan betekent dit dat ze niet 70% overhouden zoals bij steam, maar bijvoorbeeld 80% en de consument krijgt 10% korting. Zo krijgt de klant een extra reden op de game bij Epic te kopen en de ontwikkelaar houdt 10% extra over.

    Daarnaast weet je het antwoord op je eigen vraag al. Aangezien je een aantal weken geleden een column schreef dat je wel gek moet zijn om nog €60 voor een game te betalen. Waar ik het overigens mee eens ben, maar je kiest er dan wel bewust voor dat de ontwikkelaar niet zoveel mogelijk geld krijgt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dokter Caspari

    • 8 december 2018 16:29
    @Jcp85

    ik snap je denkwijze, maar toch deel ik je mening niet helemaal. Want stel Nederland zou de belasting op iedereens inkomen drastisch verlagen, is het dan ook eerlijk dat de baas tegen je zegt ; ' aah joh, je hoeft nu minder af te dragen, dus mij lijkt het niet meer dan redelijk dat jij ook maar eens wat minder gaat verdienen. Want het werk dat jij bij ons hebt verricht was het loon toch al niet waard'. Ik denk niet dat jij je dan eerlijk behandeld voelt.

    Jouw manier van denken is tegenover de grote commerciele studio's misschien nog te begrijpen, want 60 euro blijft gruwelijk veel geld. Deze bedrijven verdienen vaak ook meer als zat. Al weten we allemaal dat de wereld niet werkt zoals jij het graag zou zien, geld moet rollen en Epic biedt hierin een mooi voordeel.

    Maar deze zet van Epic vind ik juist door die 12% een mooie manier voor indie-studio's om wat extra winst te maken. Zo dik verdienen deze ontwikkelaars niet, vaak is het de passie van deze mensen die hun games leven inblazen. Wat extra centjes kunnen dit in leven blazen alleen maar glorieuzer maken, ik gun het ze van harte. Laat Valve maar eens een keer pijn in de portemonee krijgen, hadden ze maar niet zo arrogant moeten verzaken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jcp85

    • 8 december 2018 17:52
    @Dokter Caspari Zonder dat ik je persoonlijk wil aanvallen, volgens mij snap je mijn denkwijze juist niet en ook vind ik je vergelijking niet zo sterk. Je kunt een werknemer qua inkomen niet vergelijken met een ondernemer als een gameontwikkelaar.

    Op steam zijn het de consumenten die het inkomen verzorgen en Valve neemt daar een percentage van. Een werknemer wordt betaald door zijn werkgever, dus niet door de klanten van de werkgever. Als ik een lager loon zou krijgen, staat hier niets tegenover, want de belastingverlaging is niet afhankelijk van mijn loonsverlaging. Mocht een gameontwikkelaar zijn prijs verlagen op de Epic Store, dan betekent dit een lager bruto inkomen, maar nog steeds een hoger netto inkomen dan op steam en geef je de gamer een reden om de game te kopen in de winkel waar je het liefst hebt waar ze je game willen kopen. Daarnaast zijn er CAO's waarin het brutoloon voor veel werkgevers vast staat. Als een werkgever als argument gebruikt: 'Want het werk dat jij bij ons hebt verricht was het loon toch al niet waard', zoals jij zegt, dan had hij me al voor die belastingverlaging weg moeten sturen.

    Voor grote studio's werkt dit juist veel minder, omdat ze maar 20% betalen ipv 30%. Als een studio de Unreal Engine van Epic gebruikt mogen ze de 5% enginefee ook houden als ze hun game verkopen via de Epic Store, het verschil is dan zelfs 25%.

    Tuurlijk is die 12% een goede manier voor indie studio's om een mooiere winst te maken. Maar als ze hun verkoopprijs gelijk houden met die van steam, denk ik niet dat veel gamers steam gaan verlaten en dan indie's nog steeds afhankelijk zijn van steam.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 8 december 2018 17:39
    @Jcp85 ik bedoelde met die column niet dat een game niet 60 euro waard is of dat de ontwikkelaar niet verdient, maar dat dit het resultaat is van het feit dat ze games al zo snel in de aanbieding gooien.

    Verder snap ik je punt, als je alles al op steam hebt, zul je idd niet zonder reden overstappen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jcp85

    • 8 december 2018 19:13
    @ErikNus Ik vond je eerste vraag een beetje vreemd en onnodig moraliserend. Daarom was mijn wedervraag: Waarom koop je games in de aanbieding, wil je niet dat de maker zoveel mogelijk geld krijgt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 8 december 2018 23:31
    @Jcp85 ah ok, ik bedoelde het niet moraliserend, ik was oprecht geïnteresseerd in je argumenten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Floks

    • 8 december 2018 11:49
    Ik vraag me idd af of de prijzen per platform gaan verschillen voor de gamer, wij dus.
    Als een game op alle platforms even duur is, koop ik hem op/voor steam. Maar is hij nou 10 euro goedkoper op een ander platform, bijvoorbeeld uplay of de epic store, koop ik hem daar. Kan natuurlijk maar 1 keer mijn geld uitgeven

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 8 december 2018 12:52
    Games koop ik sowieso op itch.io als het mogelijk is, dat is voor kleine ontwikkelaars momenteel het beste platform. Ik hoop dat itch.io zich blijft doorontwikkelen om meer gamers te trekken. Soms betaal ik zelfs meer als ik een ontwikkelaar wil steunen.

    Epic zou nu mijn 2e keuze zijn, maar ik moet nog een account aanmaken. Ashen lijkt me een geweldige game om daar als eerste te kopen. GOG als 3e keuze is niet veel beter dan Steam en vraagt ook 30% van ontwikkelaars, maar is in ieder geval vaak DRM-vrij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fred6er

    • 8 december 2018 14:41
    Nee dank je, heb geen zin in nog een client.
    Daarbij is mijn steam library ondertussen zo groot dat ik niet meer bij steam weg zal gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 8 december 2018 15:09
    Met een steam library van over de 500 games zal ik steam niet snel verlaten. En een hoop mensen kijken ook over 1 groot pluspunt van steam en dergelijke platformen heen, namelijk automatische updates. Als je zoals ik in de begindagen van het internet actief was, kan je je wellicht nog herinneren wat een hel het af en toe was om de juiste patches bij elkaar te zoeken, vooral als het om een wat oudere game ging.

    Verder is concurrentie altijd goed. Ik zal voortaan gewoon alle stores langs gaan en mijn game kopen waar ik m t goedkoopste kan krijgen. Standaard zullen de prijzen elkaar niet veel ontlopen, maar het is vooral ten tijde van acties dat dit zal gaan lonen.
    Het enige wat nu een probleem kan gaan opleveren is games die ook gebruik maken van het online netwerk van een store. Zo heb ik bijvoorbeeld al meegemaakt met de game Master of Orion dat ik de game heb op GoG, en een vriend van mij heeft m op steam. Hierdoor kunnen we t niet in multiplayer spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dokter Caspari

    • 8 december 2018 16:30
    Altijd heerlijk wanneer een monopoly verdwijnt en de profiteur zich eens een keer achter de oren moet krabben en daadwerkelijk aan de bak moet. Ze gaan hun best maar doen bij Valve, Steam is een grote vuilnisbelt vol uitgestrooide parels. Succes met zoeken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Deltadstroyer

    • 8 december 2018 18:41
    Een platform is een platform: ik ben gebonden aan steam vanwege mijn 170 (and counting) games erop, maar ik ben niet vies om origin te gebruiken voor titanfall, of blizzard voor Destiny. Ik "switch" wanneer je me een reden geeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jaquesparblue

    • 8 december 2018 20:47
    Tenzij een nieuwkomer de optie biedt om het gross van je Steam library over te zetten naar het nieuwe platform, gratis of voor een habbekrats, gaat er geen enkele store echt het vuur aan de schenen leggen.

    GoG doet het al mondjes maat, maar door de no-DRM policy niet interessant voor Triple-A spellen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Goodmushin

    • 9 december 2018 09:54
    Nette discussie super zo hoort het.

    Ik zelf zie het niet als een overstap naar een ander platform. Naar mijn mening kan je dit prima combineren met een origin, steam, battle.net, etc.

    Deze clients hebben meerdere doelen en een belanrijke daarvan is dat ze content willen beschikbaar stellen op een veilige / snelle en makkelijke manier.

    Idealiter 1 platform 4all, maar dat gaat voorlopig niet gebeuren :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NoFame

    • 9 december 2018 10:18
    Persoonlijk ben ik heel benieuwd wat Epic Store gaat brengen. Net zoals vele andere heb ik een grote lijst van spellen op steam. Echter ben ik wel klaar met alle trashgames op steam. Dat de winkel van Epic zwaar curated gaat worden zou voor mij dan ook een reden zijn om vaker de winkel van Epic te bezoeken.

    Tevens denk ik dat de focus van Epic niet alleen ligt op mijn generatie maar ook vooral een investering is in de jongere generatie die nu vooral fortite speelt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Floks

    • 9 december 2018 11:52
    @NoFame [qoute] Tevens denk ik dat de focus van Epic niet alleen ligt op mijn generatie maar ook vooral een investering is in de jongere generatie die nu vooral fortite speelt. [/qoute] Daar heb je een goed punt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Heer Mida

    • 10 december 2018 14:31
    Het is net alsof Nusselder nooit van gog.com heeft gehoord. Indies kunnen nergens heen je reet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.