Met Epics winkel wordt de druk op Steam eindelijk opgevoerd | Gamer.nl

Met Epics winkel wordt de druk op Steam eindelijk opgevoerd | Gamer.nl

Valve heeft met Steam al jaren een soort monopolie op pc-games. Gebruikers kopen al hun games via de digitale winkel, en omdat hun hele bibliotheek daar is, zijn ze ook niet snel geneigd om weg te gaan. Valve gebruikt hun positie vooral om steeds lakser met hun winkel om te gaan, maar kunnen ze daar nog mee wegkomen nu de concurrentie steeds sterker wordt?

Epic kondigde deze week hun eigen winkel aan. En ze hebben gelijk iets verzonnen om ontwikkelaars te overtuigen om op hun platform te publiceren, namelijk een financieel voordeel. Ze vragen maar twaalf procent van de omzet, in plaats van de dertig procent die je op Steam moet afstaan. Voor ontwikkelaars die Epics Unreal Engine gebruiken scheelt het zelfs nog meer, want Epic laat de vijf procent die ze dan normaal gesproken over de omzet vragen, varen. En als je grote bedrijven ergens mee overtuigt, dan is het wel met geld besparen.

Een stukje geschiedenis

Lange tijd was het logisch dat Steam je vroeg om dertig procent van je geld. Je kreeg er immers veel voor terug: een mooie winkel met miljoenen klanten, waarin jouw games in de aandacht gezet konden worden. Maar steeds meer ontwikkelaars zijn ontevreden over die aandacht, vooral omdat Steam steeds minder aan curatie doet.

Valve voert totaal geen kwaliteitscontrole meer uit over de games die in hun winkel verschijnen, waardoor Steam een soort grabbelton vol ongelooflijke troep is geworden, met hier en daar een goede game. Het is extreem moeilijk geworden om in die brij opgemerkt te worden, vooral als je geen grote uitgever met een flink reclamebudget bent.

Daarnaast komen ontwikkelaars steeds meer problemen tegen op Steam, waar Valve ze niet of nauwelijks bij helpt. Kwaadwillende gebruikers kunnen hun product bijvoorbeeld ‘review bomben’, waarbij ze een game binnen korte tijd bestoken met negatieve recensies. Ook fora worden soms overspoeld met toxische gebruikers die alleen maar haat willen verspreiden. De ontwikkelaar kan hier vaak weinig tegen doen.

Nu Steam dus niet meer zo veel doet om ontwikkelaars tevreden te houden, vragen steeds meer studio’s zich af: waar betalen we die dertig procent aan Valve eigenlijk nog voor? Het is een hoop geld en ze krijgen er voor hun gevoel weinig voor terug. Steeds meer grote uitgevers kiezen er daarom voor om Steam te omzeilen en hun eigen digitale winkels op te richten.

Steam

Zo veel platformen

En dat werkt - tot op zekere hoogte. Niemand staat echt te springen om EA’s Origin te gebruiken, maar het is de enige manier om bijvoorbeeld Battlefield op pc te spelen. Hetzelfde geldt voor Fallout 76 en Bethesda, of Overwatch en Battle.net. En natuurlijk Fortnite zelf, die alleen via Epics launcher te spelen is. Steeds vaker ziet Valve hoe grote games Steam overslaan, waarmee het bedrijf natuurlijk grote stukken omzet mistloopt.

Valve voelde al de druk om daar iets aan te doen en kondigde vorige week aan de prijzen voor succesvolle games te verlagen. Games die meer dan 10 miljoen omzet draaien, hoeven maar 25 procent af te staan, en boven de 50 miljoen gaat dat naar 20 procent. Een actie die duidelijk gericht is op de grote uitgevers, aangezien indiegames bijna nooit die grens halen.

EA Origin

Indie steek gelaten

De kleinere ontwikkelaars voelden zich dan ook verwaarloosd door Valve, maar ja, in tegenstelling tot de grote spelers hebben zij geen andere plek waar ze heen kunnen. Steam is zo’n grote speler met zoveel gebruikers, dat indies eigenlijk geen kant op kunnen. Tot nu dan, want Epic’s nieuwe winkel staat open voor alle ontwikkelaars.

Wat ze bieden, klinkt erg aanlokkelijk. Ontwikkelaars zijn niet alleen veel minder geld kwijt, maar zouden ook beter ontdekt kunnen worden. Epic zegt de games op hun platform streng te gaan cureren, waardoor niet zomaar alle troep er op kan komen en er meer ruimte is om onontdekte pareltjes in de spotlight te zetten.

Daarnaast krijgen ontwikkelaars zelf veel meer controle over hoe hun winkelpagina eruit ziet. Ze kunnen er voor kiezen om gebruikersrecensies aan of uit te zetten, om zo het effect van toxische gamers tegen te gaan.

Epic Games

Toekomstmuziek

Epic heeft natuurlijk een lange weg te gaan voordat ze ook maar in de buurt komen van Steam. Tot we de daadwerkelijke winkel te zien krijgen, weten we niet eens of ze wel genoeg in huis hebben om de koning naar de kroon te steken. Bovendien zal het moeilijk zijn om gebruikers met honderden of zelfs duizenden games op Steam te verleiden om naar een ander platform te verhuizen.

Maar goed, als ze genoeg uitgevers weten over te halen, komen de gebruikers ongetwijfeld vanzelf. Epics Unreal Engine wordt door veel grote partijen gebruikt, van Square-Enix en EA tot Microsoft en THQ Nordic, en ook door een hoop onafhankelijke ontwikkelaars. Een verschil van 23 procent van de omzet is gigantisch, en het kan ze op den duur overtuigen om Steam links te laten liggen.

En dan wordt de vraag: wat is er voor jou nodig om Steam te verlaten? Welke game kan exclusief naar Epics winkel komen om jou toch over te halen? Origin is geen succes omdat het zo’n leuke winkel is, maar omdat het de enige plek is om EA’s games te spelen. Hetzelfde kan gelden voor games van andere uitgevers als zij Steam achterlaten en naar Epic verhuizen. Voor je het weet heb je ineens een aardige verzameling in Epics winkel en verkies je die ineens boven je Steam-collectie.

We zijn nog een heel eind van dit scenario verwijderd, maar het wordt intere ant om te zien hoe dit zich ontwikkelt. Zelfs als het Epic niet lukt, kan concurrentie een goed iets zijn. Valve moet in ieder geval meer en meer naar zichzelf gaan kijken om de problemen die ontwikkelaars hebben op te lo en. Ze kunnen niet meer laks toekijken, nu de concurrentie op stoom komt.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurteni en.

Meer columns:

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou