Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Column

Laat die E3 maar zitten, we hebben Kerbal Space Program al

Game van het jaar?

Geschreven door Wilbert Meetsma op
Volgende week laten we ons gewillig overrompelen door een aardverschuiving aan nieuwtjes, trailers en verrassingen. Natuurlijk ben ik benieuwd naar wat voor moois we te zien krijgen op de aankomende Electronic Entertainment Expo, maar het voelt anders dan vorige jaren. Ik hoor het fluitsignaal van de hypetrein, maar ik heb geen zin om in te stappen. En dat is de schuld van Kerbal Space Program.

Het maakt me niet uit dat we vanzelfsprekend weer lamgeslagen worden met snippers informatie over derde, vierde of zelfs vijftiende delen uit een franchise. Op veilig spelen is al decennia de norm in de game-industrie en als ik daar een probleem mee zou hebben, had ik wel een andere hobby gekozen. Ook stoort het me niet dat uitgevers ons opgewarmde magnetronmaaltijden voorschotelen en het ‘remasters’ noemen. Als pc-gamer heb ik daar toch nauwelijks last van. Nee, alle games op de komende E3 missen simpelweg iets dat Kerbal Space Program wel heeft. Kerbal Space Program is subliem.

“You keep using that word…”

Het woord ‘subliem’ kom je vaak tegen als een auteur iets heel goed vindt, maar in zijn of haar stuk al ‘fenomenaal’, ‘voortreffelijk’ of ‘heel goed’ heeft gebruikt en niet in herhaling wil vallen. Eigenlijk is het sublieme veel meer dan dat. Het is een angstaanjagende ervaring, waar we gek genoeg genot uit kunnen putten. Nu denk je misschien aan de ondragelijke spanning van games als Outlast of Amnesia, of aan de adrenalinerush van een nagelbijtend moeilijke eindbaas in Bloodborne. Het sublieme gaat echter nog verder en overstijgt onze ideeën van schoonheid en kwaliteit.

Het sublieme is iets aanschouwen dat je verbeelding volledig te boven gaat. Een confrontatie met oneindig grote krachten die jou oneindig klein laten voelen. Het sublieme zit in de meters hoge vloedgolf die in enkele seconden hele steden wegspoelt. In een aardbeving die machtige wolkenkrabbers laat wiebelen als drilpudding. Filosofen uit de achttiende eeuw, zoals Edmund Burke en Immanuel Kant, waren erdoor gefascineerd. Een eeuw later vormde de zoektocht naar het sublieme een belangrijk thema in de kunst van de romantiek. Nu zie ik het terug in een game over groene mannetjes die zichzelf de lucht in exploderen.

Als het sublieme draait om het ervaren van het ontzagwekkende en het overweldigende, zijn games die zich in de ruimte afspelen een voor de hand liggende kandidaat. Gek genoeg voelen veel van dergelijke games – of het nu spacesims zijn als Elite: Dangerous of strategiegames als Galactic Civilizations – opmerkelijk behapbaar. Elite komt dichtbij, maar door de hyperdrive zoef je langs sterren en planeten alsof het niks is en met GalCiv vat je de hele melkweg in een speelveld van zeshoekige vakken. Als je daarentegen in Kerbal Space Program je thuisplaneet steeds kleiner ziet worden, voel je je pas echt klein.

IJkpunt

Het verschil zit hem in de schaal en hoe KSP je een ijkpunt geeft in de vorm van de schattige kleine Kerbals. Elke vlucht begint vanaf de lanceerbasis: een herkenbaar object waarvan je je een duidelijke voorstelling kunt maken. De Vehicle Assembly Building is enorm, maar door de groene wetenschappers en ingenieurs die daar rondrennen is het complex niet onvoorstelbaar groot.

Totdat je de ruimte in gaat. Langzaamaan zie je de kromming van de horizon toenemen, de atmosfeer ijler en donkerder worden. De lanceerbasis is snel alleen nog maar te herkennen als een lichtgroene uitstulping aan de rechterzijde van het Afrika-achtige continent. Kerbin, de groenblauwe thuisplaneet van de Kerbals is gigantisch. Je berekent een route naar de Mün en dankzij de tijdversnelling vult de maan van Kerbin binnen een paar minuten het volledige scherm. Als je weet te landen met een maanlander, is dat een overwinning. Een prachtige prestatie, die slechts door een minderheid van KSP-spelers wordt behaald. Kijk vervolgens omhoog vanaf het maanlandschap en hetzelfde gevoel bekruipt je dat zich ooit aan Neil Armstrong opdrong:

“It suddenly struck me that that tiny pea, pretty and blue, was the Earth. I put up my thumb and shut one eye, and my thumb blotted out the planet Earth. I didn't feel like a giant. I felt very, very small.”

In Kerbal Space Program onderneem je voortdurend missies om de ruimte steeds verder te verkennen. Je verdient er geld, kennis en prestige mee, maar tegelijkertijd is het een poging om het ontzagwekkende te temmen. Een poging om met ruimtevaarttechnologie jezelf iets groter te voelen dan we daadwerkelijk zijn. Met elke fly-by, elke landing, elke geslaagde koppeling met een ander schip op honderden kilometers hoogte trotseer je de kolossale kosmos. Even voel je je groot, tot je weer omhoog kijkt. 

Dat een game dat gevoel weet op te roepen is een monumentale prestatie. Dit is waarom ik zo dol ben op Kerbal Space Program. Ik kan niet verdwalen in de bossen van The Witcher 3, maar als ik tijdens een manoeuvre tussen Kerbin en Duna zonder brandstof komt te zitten overvalt mij een gevoel van hulpeloosheid en hoogtevrees. In het oneindige voel ik me pas echt verloren. Het is misschien geen plezierige ervaring, maar wel een onvergetelijke. Volgende week zit ik dus om vier uur ’s nachts wel de E3 te volgen, maar zit ik met mijn hoofd ergens ver boven de wolken. Een week later, op hetzelfde tijdstip, staat mijn blik weer op oneindig.

Lees ook de Kerbal Space Program-review. Gamer.nl gaf de game een 10.

Dit artikel delen:

Lees meer

Mac-bèta Fortnite start deze herfst Minecraft leert robots beter plannen
20

Reacties op: Laat die E3 maar zitten, we hebben Kerbal Space Program al

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • gamerlezer

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Vreemde titel, en een nog vreemder artikel. Het is meer een gebruikerscomment dan werkelijk een artikel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MichelMusters

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Het is een column :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gamerlezer

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ik zag het achteraf Michel… ik ben gewoon om alleen artikelen te lezen. Ik zie als 'snelle bezoeker die even vluchtig kijkt wat er aan nieuwe artikelen staat' alleen staan 'Laat die E3 maar zitten' :) En ja er staat Column voor… overheen gelezen/gescanned. Mischien handig om het bovenaan het artikel te vermelden of in een ander blok op de hoofdpagina. Maargoed als het ECHT een column was geweest had het denk ik ook wel zo aangevoeld denk ik… en dat was ook niet het geval. of dat aan mij ligt of de schrijver… 'k kan het je niet zeggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • arthurvv

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Er staat column boven :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Bevat het stuk te veel onderbouwing voor een column?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sollitdude

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    dus…reclame voor kerbal space program? hoeveel hebben ze jullie betaalt? :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Het is nog veel erger. Ik heb geen geld ontvangen, maar zelfs betaald voor KSP! :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sollitdude

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    ik heb het gedownload vanaf torrents

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Als je het hebt gespeeld, verdienen de ontwikkelaars daar niet iets voor?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • incarnatus

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Sollitdude vind het leuk om elk bericht dat hij plaatst te vermelden dat hij download met torrents.

    Ik ben trots op je jongen, maar nu weten we het wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sollitdude

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    tis niet echt mijn soort spel. heb 2 dagen geprobeerd de maan te bereiken, maar dan was het plezier er ook af. heb het al voor 3 weken niet meer aangeraakt. niet echt 40 euro waard. ben momenteel bezig met galactic civilization 3. binnen 2 weken hebben ze al 3 patches erdoorheen gesjast en ik had geen zin om iedere versie een nieuwe torrent te downloaden, dus ik kocht het spel en nu update die automatisch via steam.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ferdi29

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ik vind het mooi stuk om te lezen. Ik vind het zelf ook een leuk spel. Het verdient ook wel extra aandacht. 1 van de weinigen early acces titles die daarmee een succes is geworden. Ik zou willen dat alle early acces games het zo deden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Er zijn heel veel EA games die een succes zijn. Helaas zijn de negatieve voorbeelden nieuwswaardiger dan de positieve waardoor er bij veel mensen een negatief beeld is ontstaan van EA. Ten onrechte!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sollitdude

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    eigenlijk is er merendeels ook alleen maar negatiefs te spreken over ea games. command & conquer series is helemaal verkloot. C&C; tiberium 3 bijvoorbeeld was een haastig afgewerkte versie die ook bedoelt was om de reeks af te sluiten. ze hadden helemaal geen intentie meer om verder te gaan ermee. generals 2 was daardoor ook gecancelled, omdat niemand er meer vertrouwen in had. Maxis is uit elkaar geklapt omdat EA Games belachelijke lanceringstijden hanteerd. daardoor is de laatste simcity mislukt, en hebben ze heel veel financieerders en klanten verloren. battlefield 4 had precies dezelfde netwerk problemen als battlefield 3, terwijl ze adverteerde dat die problemen over zouden zijn vanaf het begin dat bf4 aangekondigd was. medal of honor WAS een goed spel, totdat ze met medal of honor tier 1 waren begonnen. ze hadden de call of duty stunt overgenomen om killstreaks te hebben met veel te kleine mappen, om maar te zwijgen over de bugs die ervoor zorgde dat het spel de eerste 2 weken na release bijna onspeelbaar was. need for speed was tot shift 2 een van de beste race spellen die er bestonden. totdat ze met een remake van hot persuit kwamen, waar je mag racen met auto's die aanvoelen als tanks, waar je geen 'in auto' view had, en waar je zelf niet eens meer mocht schakelen.

    vertel mij maar eens wat voor goeds er tegenwoordig uit ea games is gekomen. ik zit nog steeds te wachten op mirror's edge 2, die we al 2 jaar terug moesten hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ik ben het helemaal met je eens, maar… Volgens mij doelt Baukereg met 'EA' op Early Access. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sabor

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Haha, dit vind ik wel een van de mooiste misopvattingen die ik hier gelezen heb. :D Ik dacht eigenlijk ook aan EA (de uitgever), maar ik vond het al niet logisch klinken bij dit artikel / spel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Haha klopt ja. ^^

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Flaming

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Wat dacht je van de DLC's van EA. Starwars battlefront krijgt een first day DLC…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaapGoose

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    KSP is briljant inderdaad. Ben nu ook helemaal verslingerd aan de video's van Scott Manley. Briljant wat die man allemaal doet met KSP.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • dooder39

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ik ken het probleem, sterker nog ik heb het zelfde probleem op het moment voor een deel. Alleen niet met KPS maar Space Engineers…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.