In de Call of Duty-serie draaide het altijd om de actie en vooral ook de wapens. Doordat het spel een indrukwekkend wapenarsenaal bevatte kon Infinity Ward talloze strategische elementen introduceren. Ieder wapen richtte namelijk net weer iets anders, schoot in een ander tempo of had een andere terugslag. In Call of Duty 4 werd er naast de wapens nog een extra strategische dimensie toegevoegd. Met de UAV kon je erachter komen waar vijanden zich bevonden en met het inroepen van luchtbombardementen kon je in een keer meerdere vijanden doden en zorgen voor een tijdelijke blokkade. De derde killstreak, de helikopter, vloog rond het level en bleef langdurig schieten, waardoor de vijand gedurende die tijd extra voorzichtig moest zijn. De killstreaks voegden iets toe aan het spel en de uiteindelijke nadruk bleef op de wapens liggen.

Modern Warfare 2

De balans veranderde met de komst van Modern Warfare 2 echter compleet. Voor het eerst in de serie kreeg een Call of Duty-game een enorme hoeveelheid aan aanpasbare killstreaks. ‘Kick-ass’, noemde een medewerker van Infinity Ward deze toevoeging. Waar het in de praktijk echter op neerkomt, is dat sommige killstreaks veel te sterk zijn, met name de Predator Missile, de Harrier en de Chopper Gunner. Bij de eerste vijf kills moet je op je wapen en ervaring vertrouwen, maar daarna kun je je lekker verstoppen en de killstreaks hun werk laten doen. Een goedgemikte Predator Missile levert je twee kills op, waarna de Harrier ingeschakeld kan worden. Deze vliegt eerst met een luchtbombardement over het level, waarna het vliegtuig (de zogenaamde Harrier) boven het level blijft zweven en meestal genoeg vijanden doodt om een Chopper Gunner in te kunnen roepen. Bij de ‘Chopper Gunner’-killstreak hoef je enkel de schietknop ingedrukt te houden en de slachtoffers vallen vervolgens bij bosjes. Nee, echt gebalanceerd zijn de killstreaks niet.

De komst van killstreaks veranderde dus de structuur van de gameplay. Op campen wordt in first-persoon shooters enorm neergekeken, maar door de vele killstreaks in Modern Warfare 2 wordt het juist aangemoedigd. Sowieso is het in Modern Warfare 2 door de snelheid waarmee je doodgaat al vrij onaantrekkelijk om veel te bewegen. Gelukkig zijn killstreaks als de Harrier en de Chopper Gunner met een paar gerichte schoten met wapens als de Javelin gemakkelijk uit te schakelen, maar je wordt dan wel gedwongen je secundaire wapenslot aan zo’n wapen te verspillen. Bovendien moet je hierdoor ook afstand nemen van de schietactie. In plaats van vijanden te doden, ben je nu bezig killstreaks uit de weg te ruimen.

Al die killstreaks zorgen ervoor dat de multiplayer van Modern Warfare 2 één groot circus wordt. In Call of Duty 4 heerste er een zekere rust en daarmee een gevoel van spanning. De vijand loerde achter iedere hoek. De toevoeging van de vele killstreaks in Modern Warfare 2 maakt dat het helaas een en al drukte in de levels wordt. De Predator Missiles vliegen je om de oren en de ene na de andere Harrier hangt boven het level. Extra rottig is daarbij dat de levels in de Call of Duty-games al niet zo heel erg groot zijn. Ze zijn perfect voor het ren- en schietwerk, maar veel te klein voor de enorme hoeveelheid killstreaks. De kleine maps bieden ook de mogelijkheid voor spelers met een killstreak om de vijandelijke spelers om te leggen net nadat ze opnieuw spawnen. Killstreaks passen wat de levelgrootte betreft dus veel beter in Bad Company 2, maar ook in dat spel zouden killstreaks het campen aanmoedigen.

Barebones

In Modern Warfare 2 gaat het met de grote hoeveelheid killstreaks alleen nog maar om punten scoren. Dat wordt nog maar eens bevestigd met het toevoegen van een atoombom die alle spelers in het level wegvaagt, maar geen enkel tactisch effect heeft op het spel. Infinity Ward zag in juni eindelijk in dat gamers Modern Warfare 2 wellicht ook zonder al die killstreaks willen spelen. De ontwikkelaar introduceerde twee nieuwe modi: Barebones Pro en Objective Barebones Pro. In deze gametypes kunnen spelers niet de hulp inroepen van de ‘killstreakbeloningen’, hoewel het misschien nog beter zou zijn als enkel de drie killstreaks uit Call of Duty 4 terug zouden keren.

De volgende Call of Duty-titel nadert en het blijft afwachten op welke manier killstreaks aan dit spel toegevoegd gaan worden. Maar dat Treyarch ze aan Call of Duty: Black Ops gaat toevoegen staat vast. Of de killstreaks aan te passen zijn is eveneens nog niet duidelijk, maar het lijkt erop dat ook Black Ops in ieder geval een grote hoeveelheid killstreaks krijgt. De ontwikkelaar zou zich moeten richten op het verfijnen van de wapens en de diversiteit van de levels en niet op het toevoegen van killstreaks. Want killstreaks voegen niet per definitie iets toe aan de Call of Duty-serie. Sterker nog, ze doen er eerder wat aan af. Zoals de verteller in Crackdown al zei: “Skills for kills Agent, skills for kills.”