Er zijn veel discussies geweest over wat nu wat veroorzaakt heeft: komt het illegaal kopiëren door de hoge prijzen of is het juist andersom?, maar feit blijft dat er aan beide wat gedaan moet worden.

Aan het kopiëren wordt al zat gedaan tegenwoordig, maar hoe zit het dan met de prijs? Het zijn namelijk niet alleen maar de kopiërende lamers die vieze spelletjes spelen. Gameontwikkelaars en uitgevers weten met deze games ook wel raad. Of de prijzen kunstmatig hoog gehouden worden is natuurlijk niet zo te bewijzen, maar bijna alle games kosten wel heel toevallig 99 gulden.

Een ander punt zijn advertenties. Veel mensen valt het niet eens op, maar ook in games wordt je lichtelijk beïnvloed door de reclame die daar in te vinden is. Dit is een trend van de laatste jaren waarbij Electronic Arts toch wel degene is die dit veel gebruikt.

Alles heeft een prijskaartje, zo luidt het bekende gezegde. Maar waarom denken uitgevers dan alleen aan de bijbehorende winst? Neem bijvoorbeeld de Fifa games, als mijn geheugen me niet in de steek laat, dan staat er al sinds Fifa 96 een hoop reclame o.a. langs het veld. Iedere voetballiefhebber weet natuurlijk dat McDonalds en JVC hoofdsponsor zijn van de Champions League, dat is dan ook een goeie reden om ze in een game te verwerken. Maar hoeveel zou dat opleveren voor EA Sports?

Je betaalt 99 gulden voor een product dat bestaat uit een zooi ééntjes en nulletjes, dan is het toch niet nodig om ook nog eens tegen al dat gespam aan te kijken? Ik zie al genoeg spam in mijn kostbare leven. Op internet, maar ook buiten op straat zie je elke seconde wel iets van reclame. En levert het mij iets op? Nee ik geef onbewust nog meer uit aan troep die ik niet nodig heb dankzij reclame.

Het kán mij natuurlijk wel iets opleveren. En waarschijnlijk levert dat indirect de uitgevers ook weer wat op. Ik ben best bereid om naar reclame te kijken, zodra de prijzen van games maar zakken. Hierdoor zullen de verkopen ook weer stijgen.

Opmerkelijk is ook, dat het vooral in bepaalde genres voorkomt, vooral het sport genre is erg populair. Dit heeft natuurlijk ook weer te maken met het feit dat EA Sports een groot deel van deze markt in handen heeft, maar andere games in het genre hebben er ook last van. Neem nu bijvoorbeeld Motocross Madness 2 of Grand Prix 3.

Alles heeft natuurlijk zijn keerzijde, want er zijn ook genoeg games die geen reclame bieden. Recente voorbeelden zijn Deus Ex en Daikatana. Opvallend hierbij is dan ook weer dat deze games even duur zijn als de eerder genoemde voorbeelden die wel reclame bevatten.

Kort gezegd is mijn mening dat er twee versies van alle spellen op de markt moeten komen, ééntje met reclame en ééntje zonder, en maak de versie met reclame dan goedkoper (dus niet degene zonder reclame NOG duurder). Want een betere gameswereld begint bij de uitgever...