Just Doom It | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Ondanks herhaaldelijke waarschuwingen van trouwe bezoekers kan ik het toch niet laten om Doom III te noemen. Niet vanwege het hoge hypegehalte of het makkelijk scoren via een bekende naam in de header, maar vanwege de generatie games die na Doom III zullen volgen en de impact die dat zal hebben op de ervaring van ons gamers.

De spectaculaire trailer van de E3 deed namelijk veel gamers, inclusief ondergetekende, watertanden. Schitterende graphics, realistische animaties, games worden steeds echter. Althans, als je over de juiste hardware beschikt. Niet iedereen zal bij het uitkomen van Doom III het spel op maximaal detail kunnen draaien, sommigen zullen zelfs in resolutie en kleurdiepte een stap terug moeten doen. Niet erg zeggen de meesten, het gaat uiteindelijk om de gameplay. Maar dat is toch niet helemaal waar. De gameontwikkelaars willen de gamer namelijk een ervaring geven. Een ervaring die bestaat uit volledig detail met maximale graphics. Als je mist hebt uitstaan vanwege je magere videokaart is die gang toch een stuk minder eng, met het detail op laag zien alle muren hetzelfde er uit en zonder bloedspetters die van de muur druipen valt er niets meer te discu ieren. De ervaring wordt op deze manier een stuk minder levend, simpeler, kleurlozer oftewel je mist de bedoeling van de ontwikkelaar.

Nu dacht ik zelf altijd dat graphics ondergeschikt waren aan gameplay, maar bij het zien van de Doom III trailer wil ik over een aantal maanden de porieen op de huid van mijn tegenstanders zien, het slijm uit de bek van het monster zien druipen en de bedoeling van id ervaren. Geen conce ies doen omdat mijn hardware het niet trekt. Upgraden of barsten wat dat betreft, want je houdt jezelf namelijk voor de gek. Je speelt het spel pas echt op full detail, met alles aan, zoals de ontwikkelaars bedoelen.

Laatst was ik bij een goede vriend die nog niet zolang geleden zijn PC heeft geupgrade. Medal of Honor zag er bij hem veel beter uit, anders zelfs. De wapens hadden meer kleur, de bomen zagen er voller uit en ook de models kwamen beter tot hun recht. Maar waar gaat het bij MoHAA TeamDM om, inderdaad, de frags en of ik in 640x480 een frag maak of in 1600x1200, het gevoel blijft hetzelfde. Toch is dit niet helemaal waar als je weet hoe iets er uit kan zien. Sinds die keer vraag ik me dan ook af of ik zal upgraden, maar is het verstandig om nu te upgraden? kan ik niet beter wachten? allemaal vragen die de game ervaring niet ten goede komen. Eigenlijk moet ik gewoon naar de winkel lopen, de nodige hardware kopen en dan spelen met het idee dat het zo hoort, het is tenslotte mijn hobby.

Nu is dit voor veel gamers geen haalbare optie, aangezien geld nog steeds niet op je rug groeit, maar wat moet je dan? Je bent tenslotte gamer. Iemand die net iets vaker een spelletje speelt dan de gemiddelde Nederlander en daar ook zijn PC voor koopt. Gelukkig is de hardware behoorlijk in prijs gedaald en komt id's meesterwerk pas tegen het einde van dit jaar uit. Spaar nu je nog sparen kan, want voor je het weet ligt Doom III in de winkels.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou