Naar aanleiding van het aankomende Crisis Core: Final Fantasy VII voor de PSP, alweer het vijfde originele deel binnen de Final Fantasy VII Compilation, reizen we even terug naar 2005. Niet alleen verschenen rond dat jaar toppers als Resident Evil 4, Shadow of the Colossus en Psychonauts, ook een van de laatste noemenswaardige E3-beurzen vond in 2005 plaats. Het was tevens het jaar waarin de huidige consoles, de PlayStation 3, Nintendo Wii en Xbox 360, naar de voorgrond werden geschoven. Alle middelen werden ingezet om de kracht en het kunnen van de next-gen machines zo indrukwekkend mogelijk te belichten. Sony deed dat met een memorabel filmpje dat tot op de dag van vandaag binnen bepaalde kringen nog steeds voor een natte broek kan zorgen. Ik heb het uiteraard over de oogverblindend mooie trailer van Final Fantasy VII die op de E3 van 2005 toonde hoe het ondertussen elf jaar oude spel er op de PlayStation 3 zou uitzien. Zowel fans als pers maakten hieruit op dat deeltje zeven, zonder twijfel de meest populaire titel binnen de reeks, naar de opvolger van de PlayStation 2 zou komen. Achteraf bleek dat Square Enix, de ontwikkelaar verantwoordelijk voor het spel, van Sony de opdracht had gekregen om een tech demo rond Final Fantasy VII te maken, een filmpje dat als doel heeft te laten zien waartoe een bepaalde console in staat is. Het publiek voelde zich terecht in de maling genomen, maar bleef stiekem toch hoep koesteren dat hun favoriete rollenspel ooit naar de PlayStation 3 zou komen. Of we de avonturen van de stoere Cloud, de mooie Aerith en de kwaadaardige Sephiroth ooit in een gloednieuw jasje mogen verwelkomen blijft tot op de dag van vandaag onduidelijk. Square Enix blijft mysterieus doen rond een mogelijke remake en ontwijkt tijdens interviews en gesprekken alle vragen rond dat bewuste onderwerp. Zo gaf Tetsuya Nomura, de persoon die instaat voor de ontwikkeling van personages bij Square Enix, ongeveer een jaar geleden aan dat men het veel te druk had met de ontwikkeling van de Fabula Nova Crystallis-titels (Final Fantasy XIII, Final Fantasy Versus XIII, Final Fantasy Agito XIII en Final Fantasy Haeresis XIII) om daarnaast ook nog eens herwerkte versie van Final Fantasy VII te maken. Wat later wist Yoshinori Kitase, de director van de Final Fantasy VII Compilation, echter opnieuw voor verwarring te zorgen. “Het is inderdaad zo dat we op dit moment te maken hebben met een krap tijdsschema doordat het team hard aan het werken is aan het dertiende deel binnen de reeks. Aan de andere kant heb ik ook respect voor de wensen van mijn team. Wanneer ik bijvoorbeeld aan de wat nieuwere werknemers vraag waarom ze zijn komen werken bij Square Enix, hoor ik steeds opnieuw: 'omdat ik een fan ben van Final Fantasy VII en er graag een remake van wil maken'.” Nomura ging daarop in en voegde toe: “Natuurlijk weten wij zelf ook wat de fans van de reeks verwachten. Zolang er mensen zijn die een remake willen maken terwijl de achterban ernaar vraagt, wil ik niet beweren dat het doek is gevallen voor Final Fantasy VII”. Meneer Nomura kan ondertussen niet langer ontkennen dat die achterban geen zin heeft om Final Fantasy VII te herbeleven. Zo lieten de gasten op de Final Fantasy Party, die een jaar geleden plaatsvond, via letterlijk honderden post-it briefjes weten dat ze zo snel mogelijk een remake van deel zeven willen zien. Daarnaast hebben ondertussen bijna veertigduizend mensen via een online petitie Square Enix smeekbeden toegestuurd om opnieuw aan de slag te gaan met de gedoodverfde klassieker. De vraag blijft echter: is het wel zo'n goed idee om Final Fantasy VII weer van onder het stof te halen.Het merendeel van de mensen die tijdens de gloriedagen van de PlayStation deze RPG hebben gespeeld zullen waarschijnlijk volmondig 'ja' antwoorden op de bovenstaande vraag. Ook helemaal niet zo gek, omdat Final Fantasy VII gezien mag worden als een van de meest degelijke Japanse rollenspellen aller tijden. Bovendien zou de remake een ongekend grafisch spektakel worden vergeleken met het origineel, daar bestaat na het zien van de controversiële tech demo geen twijfel meer over. Als klap op de vuurpijl bevatte het origineel een levensduur waar de huidige generatie een puntje aan kan zuigen, terwijl ook de verhaallijn elf jaar na data nog altijd stevig overeind blijft. Zelfs met al deze pluspunten in het achterhoofd twijfel ik eraan of we wel zo blij zullen zijn met een tweede versie van Final Fantasy VII, en wel om verscheidene redenen. Persoonlijk zie ik vaak het nut niet in van het maken van remakes, zeker niet als het gaat om een spel als Final Fantasy VII dat nog steeds relatief makkelijk verkrijgbaar is via het internet en dat voor een schappelijke prijs. Mocht Square Enix daarentegen overwegen om een spel als Chrono Trigger te herwerken tot een nieuwe versie, is dat een andere situatie. Die bewuste titel werd in 1995 voor de SNES uitgebracht, een console die niet langer in de winkel verkrijgbaar is en waar al een hele tijd geen titels meer voor gemaakt worden. Bovendien heeft men Chrono Trigger nooit in Europa uitgebracht, wat een heruitgave zou verantwoorden. Vergelijk het met Final Fantasy III dat vorig jaar op de DS uitkwam, waardoor zowel Amerikanen als Europeanen voor het eerst de kans kregen om op een normale manier met deze game aan de slag te gaan. Een ander argument waarom ik Final Fantasy VII liever niet naar de PlayStation 3 zie komen, is omdat het spel vooral zo sterk is door het feit dat iedereen er zulke goede herinneringen aan heeft. Ik vergelijk dit alles het liefst met op je twintigste opnieuw een bezoekje brengen aan de speeltuin waar je als kleine rakker heel wat uurtjes in hebt doorgebracht. Als volwassenen lijken de schommels, glijbanen en zandbakken opeens niet meer zo indrukwekkend, terwijl je er vroeger de gekste avonturen in hebt beleefd. Begrijp me niet verkeerd, deeltje zeven bevat zoals ik al zei een solide gameplay die vandaag de dag nog steeds stand kan houden, maar de concurrentie is ondertussen moordend geworden. Ik vraag me dan ook af of Final Fantasy VII op een degelijke manier een gloednieuw PS3-publiek kan aanspreken. Square Enix zou natuurlijk ook kunnen beslissen om Final Fantasy VII niet enkel een grafische opknapbeurt te geven, maar inhoudelijk het een en ander te gaan aanpassen. Zo heeft Nomura al meermaals laten weten dat hij nog steeds in het bezit is van een kopie van het originele script van het spel geschreven door Hironobu Sakaguchi (verliet Square Enix om Mistwalker op te richten) dat blijkbaar nogal afwijkt van het uiteindelijke product. Zo wou Sakaguchi bijvoorbeeld het personage 'Hot Blooded Detective Joe' in het verhaal plaatsen, een speurneus die achter de hoofdpersonages aanzat. Ook de relatie tussen Cloud en Sephiroth is pas tot stand gekomen nadat Nomura en Kitase het script onder handen namen, terwijl Sakaguchi een hele tijd heeft zitten twijfelen of het hele Life Stream-thema, waar de hele Final Fantasy VII Compilation rond draait, wel gepast zou zijn. Maar in hoeverre mag je van het originele afwijken om loyale fans niet op hun tenen te trappen? En moeten we Square Enix, mocht het spel enkel een grafische update krijgen, niet beschuldigen van het gemakzuchtig uitmelken van een reeds prachtig product? Zelf vind ik het veel leuker om het originele Final Fantasy VII nog eens uit de kast te halen en het te spelen om mijn PSone, PlayStation 2, PlayStation 3 of zelfs op de PC (om even aan te geven dat het spel op alle populaire, nog steeds verkrijgbare platformen speelbaar is). Square Enix zou zich veel beter focussen op het maken van nieuwe, verse titels, zoals het pas verschenen The World Ends With You voor de DS. Na het doorspelen van Crisis Core: Final Fantasy VII denk ik dat ze het hele verhaal uit deeltje zeven wat rust mogen gunnen, voordat het allemaal té ranzig gaat worden en onze prachtige herinneringen aan de reeks een wrange nasmaak gaan krijgen.