Column

Irak-game
subtitle
intro text
Het is nu precies
vier jaar nadat het Amerikaanse leger Irak binnenviel en het regime van Saddam
Hoessein omverwierp. In plaats van een feestelijke gelegenheid die het einde
van de dictatuur viert, wordt dit gegeven bekeken als vier jaar steeds dieper
in het moeras wegzakken. Maar de media zijn nog verrassend mild als je in
ogenschouw neemt wat voor barbaarse daden er in Irak worden gepleegd. En wie
kan er heden ten dage beter een statement maken dan de gamesindustrie?
In een artikel in het Algemeen Dagblad van zaterdag 17 maart
doet een naar Canada gevluchte deserteur zijn relaas over zijn Irak-periode. “Elke
dag vielen we Iraakse huizen binnen. We sleurden vaders en zonen mee en
vernielden het huisraad. Maar we vonden nooit één bewijs van terrorisme. De oorlog
bleek gebaseerd op leugens.” Hij stelde zichzelf de vraag waarom Amerika in
Irak was. “Ik kon die vraag niet beantwoorden. Ik zag alleen maar dat we onze
woede uitleefden op onschuldige burgers. Wij hoorden de good guys te zijn, de
brengers van democratie. Maar wij waren de terroristen, niet zij.” Joshua Key,
de deserteur in kwestie, beschrijft een ander tafereel. Vanuit zijn
pantservoertuig zag hij vier onthoofde lichamen in witte gewaden liggen. Twee
collega’s van hem voetbalden met de hoofden van de Irakezen en hadden de
grootste lol. Maar zijn moraal brak pas echt bij een zo mogelijk nog
gruwelijkere gebeurtenis. Er was namelijk een Irakees meisje dat regelmatig bij
de Amerikanen om eten bedelde. “Speciaal voor haar nam ik altijd een extra
maaltijd mee. Op een dag kwam ze weer aanrennen. Terwijl ik naar mijn rantsoen
greep, hoorde ik een machinegeweer. Haar hoofd explodeerde als een paddestoel.
Het was zo’n schok, ik kon niet geloven wat ik had gezien. Ik weet niet wie er
schoot, maar het was het geluid van Amerikaanse wapens.”
Tijdens de Vietnamoorlog zaten journalisten op de huid van
de soldaten en registreerden ze vele dergelijke taferelen. In Irak wordt de
media afgehouden, en het is dan ook aannemelijk dat een verhaal van één soldaat
nog maar het topje van de ijsberg is. Om door te gaan over de Vietnamoorlog:
toen deze woedde ontstond er onder alle lagen van de bevolking een bepaald
politiek engagement. Mensen protesteerden tegen het doodschieten van Vietnamese
kinderen en tegen de napalmbombardementen. Er werden films gemaakt zoals Platoon en Apocalypse Now waarin de
Amerikaanse waanzin werd uitgebeeld. Irakese kinderen worden nu ook
doodgeschoten door Amerikanen, en er zijn chemische bombardementen uitgevoerd
op Irakese wijken, maar het grootschalige verzet tegen dit soort wandaden is
nergens te vinden.
Nu ben ik hier niet om de lezers van deze site een mening op
te leggen, maar ik wil wel de rol benadrukken die allerlei media kunnen hebben
in het bewustmakingsproces onder de bevolking. En waarom zou de gamesindustrie
tijdens de oorlog in Irak niet de rol over kunnen nemen die de filmindustrie
had in de Vietnamoorlog? De bekendste Vietnamfilms werden dan wel kort na de
oorlog gemaakt, maar waarom zou dat bij de oorlog in Irak moeten? Laat me een
scenario voor een Irak-game presenteren: eerst wordt 11 september gepleegd, er
wordt een link gelegd met Saddam, je wordt afgesnauwd op boot camp en je gaat naar
Irak. In Irak trap je deuren in van huizen, sla je onschuldige gezinsleden in
elkaar en zet je ze gevangen. Later kom je langs in Aboe Ghraib en zie je dat
deze mensen doodgemarteld zijn. Je raakt betrokken in de slag om Falloeja en je
ziet tientallen lichamen van burgers die door witte fosfor intern verbrand
zijn. Ook neem je deel aan een slachting in een Irakees dorpje waar biddende
mensen in koelen bloede door hun hoofd worden geschoten. De game eindigt met
een filmpje waarin je in een doodskist met Amerikaanse vlag het vliegtuig in
wordt geladen.
Het bovenstaande klinkt de meeste mensen waarschijnlijk erg
grof en provocerend in de oren, zo niet aanstootgevend. Maar wat is er nou
aanstootgevender? Een game die serieus ingaat op de bloedige werkelijkheid of semi-propagandistische
games, zoals natuurlijk America’s Army, maar ook Close Combat: First to Fight en Terrorist Takedown. Waarom zou er geen maatschappelijke taak voor de
gamesindustrie weggelegd zijn? Op dit moment staat de gamesindustrie nog maar
in haar kinderschoenen wat betreft verhaalvertellingen.
Een analyse onder huidige shooters is gauw gedaan: de goeden
tegen de slechten, geen morele afwegingen, geen diepgaande karakters. De
gamesindustrie bevindt zich wat dit betreft op het niveau van de simpelste
films met Arnold Schwarzenegger en Sylvester Stallone: lekker knallen, veel
actie, niet teveel nadenken. Maar de filmindustrie is doorgegroeid, want
maatschappijkritiek in de vorm van Vietnamfilms komt zeer vaak voor. In de
afgelopen jaren zijn bijvoorbeeld Syriana,
Good Night and Good Luck,
The Constant Gardener en Blood Diamond verschenen. Allemaal films die op de een of andere manier
de huidige maatschappij aan de kaak stellen. Waarom zouden games dit niet
kunnen? Het vereist een nieuw soort innovativiteit, maar om volwassen te worden
als serieus medium en niet slechts als plat vermaak, moet deze stap gemaakt
worden.
De oorlog in Irak is wellicht een geschikt aangrijpingspunt
om een serieuze, maatschappijkritische game te maken en als kritisch medium de
rol in te nemen die andere media op dit moment niet op zich nemen.
Reacties op: Irak-game
Raver_Defence
Zou mooi zijn als ie er zou komen…misschien van Nederlandse bodem?
Tha_Burner
Deze film laat de oorlog zien door de ogen van Amerikaanse soldaten, gefilmd door Amerikaanse soldaten. Zeer schokkende beelden.
Basskinnyhead
maare, dan gaat ons aller Jack Thompson weer zitten zeiken
HenkKonijn
Nu is het inderdaad zo dat er een aantal spellen zijn die haast propoganda genoemd kunnen worden, maar volgens mij is ook daarbij vermaak de hoofdboodschap.
alhoewel ik bij C&C generals de terroristen wel heel triest vond, met name dat stukje dat ze een gifgas aanval op hun eigen stad doen.
Neemt niet weg dat er zeker een kritisch geluid over de oorlog moet zijn, alleen een spel is daar in mijn ogen niet het juiste medium voor. Lijkt me lastig om enerzijds een serieuze boodschap uit te dragen, en anderzijds een vermakelijk spel te zijn.
VampireMeierLink
En nee, je bent hier inderdaad niet om mensen je politieke mening op te leggen maar om spellen te bespreken: bewaar je politieke ideeën maar voor het Forum.
Kawaii Chiko
Serieus.. ik ben nu gewoon echt misselijk.
Een film is anders. Dan kijk je naar een verhaal dat zich afspeelt, je hoeft niet zelf mensen door 't hoofd te schieten. Eehe…bleeh.
rachidmaroc2k
Amerikaanse soldaten kiezen ervoor zich daarin te mengen(wanneer ze soldaat worden, al moeten we niet vergeten dat ook dat vaak op vieze maniertjes door Amerikaans propaganda voor elkaar wordt gebracht).
De Iraakse burger heeft geen enkele keus.
Dus ja. Als een game de mensen kan laten zien hoe erg er geleden wordt in Irak, so be it. Aan t verdraaide beeld in kranten en op TV hebben we niks.
schurkie
Jaja, dit geloof ik totaal niet en het zijn zeker ook de Amerikanen die op markten bomen laten ontploffen tussen weerloze burgers. Het zijn zeker ook de amerikanen die burgers voor de camera onthoofden.
Ik ben blij dat masaal fundamentalitische moslims die kant op gaan om zichzelf op te blazen, dan doen ze het hier tenminste niet!!
En een deserteur als bron lijkt me nu ook geen objectieve verslaggeving. Tuurlijk, oorlog is een geen pretje en er worden aan beide kanten grenzen overschreden.
=HellFire=
=HellFire=
Forget what you think you know!
Sjnuffelke
Je speelt hierin de schutters van het hele gebeuren, en probeert er door hun handelingen na te spelen achter te komen hoe de daders tot zoiets dergelijks in staat waren. Iets van dezelfde strekking als dit dus in feite…
Persoonlijk vind ik het niet kunnen, maar schijnbaar is er voor sommige mensen toch behoefte aan.
Kano
Zag vandaag toevallig nog op TV hoe een irakees een bom onder een (bemande?) tank legt en dan weg rent. Wat ik me dan weer afvraag is waarom iemand dat heeft kunnen filmen en de amerikanen die er in overvloed waren het niet door hadden. Bovendien blijkt uit het filmpje niet dat het van de Irakezen zelf was, aangezien die mafkees er gewoon bij stond te kijken, ook na dat een vuur word geopend op een allang vertrokken vijand. (Ze knallen gewoon richting de explosie ( ) Maarom waarom riep ie neit om hulp? :S
=HellFire=
Ik had zelfs in 1999 (of early 2000, dunno) een mod voor Half-Life 1 gevonden waarin je het na kon doen… je kon natuurlijk wel nagaan dat die mod na een dag of twee van het net afgehaald moest worden.
Sjnuffelke
Dat speelt bij AA echt niet. Spelers zijn vrijwillig dat spel aan het spelen (hitlerjugend werd vaak geronseld en doordat de ouders het een eer vonden maar al te graag weggestuurd) en kunnen altijd stoppen.
Belangrijker nog: AA-gamers spelen daadwerkelijk een game… Hitlerjugend kreeg een panzershreck in hun poten geduwd
Eglaerinion
Schurkie stelt wat verstandige vragen en hij heeft zeker een punt.
Sjnuffelke
mp40fan
=HellFire=
Lol @ Panzershreck… .
Eglaerinion
sundog
Maar als je al vergelijking met Vietnam en de film industrie wilt maken dan wel op de juiste manier.
Platoon is pas uit 1986 en apocalypse now uit 1979. Beiden dus pas na de vietnam oorlog.
Feitelijk was MASH (hoe wel zich afspelend in Korea) de eerste echte film met kritiek op de vietnam oorlog.
Historisch gezien hield de film industrie zich op de vlakte geduurdende de vietnam oorlog, juist omdat de bazen van die studios zich niet wilde branden aan de materie.
Ondanks het beeld dat veel mensen nu hebben van de situatie in de US ten tijde van de vietnam oorlog, ook toen was het land verdeeld.
Het conservatieve kamp was niet per se tegen de oorlog, maar het (jongere) liberale kamp wel.
Ook toen waren de studiobazen juist in het conservateieve kamp te vinden.
Wat dat betreft lijkt het juist op de huidige situatie met de games industrie m.b.t. Irak. (maar dan voor andere redenen dan in de column)
De feitelijk beslissing nemers achter de schermen zullen zich niet aan zo'n them willen branden.
Zeker ook omdat het conservatieve gedeelte van de US zeker niet zo maar tegen de oorlog is en omdat, anders dan in de film industrie de US niet zo maar de belangrijkste afzet markt is.