Column
eShop

Indies op de Switch eShop worden slachtoffer van hun eigen succes

De eShop gaat in rap tempo Steam achterna

Geschreven door Thijs Barnhard op
Het succes van de Nintendo Switch is een fijne bevestiging dat Nintendo niets van zijn magie is kwijtgeraakt. De console is als handheld of aangesloten op een tv even fijn en prima in staat om een breed scala aan games te spelen. Ondersteuning van uitgevers zoals Bethesda was op de vorige consoles ondenkbaar; nu bieden games als Doom en Wolfenstein een verfrissend alternatief op de familievriendelijke games van Nintendo zelf.

Consoles van Nintendo hadden traditiegetrouw altijd een probleem met de toevoer van nieuwe games. Dat had vooral te maken met het feit dat er naast Nintendo zelf maar weinig andere ontwikkelaars waren die de apparaten een blik waardig gunden. Hierdoor zaten er vaak behoorlijke gaten in de releaselijst van nieuwe games. Eens in de twee maanden verscheen er een nieuwe game van Nintendo en in de tussentijd was het stil. Sinds Nintendo indies omarmd heeft is dat een ander verhaal.

eShop

Indiemachine

Werp op een willekeurige week een blik op de lijst van bestverkochte games in de eShop en je ziet verrassend weinig games van Nintendo zelf staan. De Fifa’s en Minecrafts van deze wereld doen het altijd goed, maar games van onafhankelijke ontwikkelaars — denk Golf Story, Stardew Valley en Hollow Knight — staan ook hoog genoteerd. Deze games slaan zo aan op de Switch omdat ze vaak inspiratie halen uit oude games van Nintendo zelf en wat kwaliteit betreft niet onder doen voor de klassiekers.

De ene na de andere kleine ontwikkelaar laat ondertussen doorschemeren hoe goed hun (oude) games op de Switch verkopen. Super Meat Boy deed het op Nintendo’s nieuwste bijna net zo goed als bij zijn debuut op de Xbox 360 acht jaar geleden. Steamworld Dig 2 verkocht beduidend beter op de Switch dan op Steam. En Wonder Boy verkocht op de Switch meer exemplaren dan alle andere versies voor andere platformen bij elkaar.

Door deze succesverhalen zou je bijna denken dat de eShop een soort wonderland voor indie-ontwikkelaars is. In tegenstelling tot op Steam en in de App Store is de concurrentie er niet zo moordend dat het veel moeite kost om nog enigszins op te vallen. Toch heb ik het gevoel dat deze glorietijd zijn einde nadert. De Switch eShop lijkt namelijk helemaal niet gemaakt voor het succes van de console.

Switch eShop

Beperkt in de aandacht

De aankleding van de Switch is opvallend spartaans. De vorige consoles hadden nog prettige muziek en geluidjes voor iedere actie, maar op de Switch is het stil. De eShop is het grootste slachtoffer van deze nieuwe minimalistische aanpak. Op de Wii U waren er tal van manieren om nieuwe games te ontdekken met sales rondom een thema, categorieën voor verschillende genres en ruimte voor nieuwe releases. Meer dan een jaar later ontbreekt dit alles nog op de Switch.

De Switch eShop heeft sinds kort een apart tabje waarin dagelijks nieuwe games uitgelicht worden, maar die ingreep zet nog weinig zoden aan de dijk. Wekelijks komen er tientallen nieuwe games uit die titels van een paar dagen oud uit het zicht drukken. De lijst van nieuwe releases laat maar een beperkt aantal games zien waardoor een heleboel games vlak na de release verdwijnen. Ze zijn alleen nog te vinden wanneer je op naam zoekt. Ontwikkelaars zijn daarom genoodzaakt om games in de aanbieding te gooien met kortingen van een paar procent. Op die manier zijn ze namelijk weer even in het zich van potentiële kopers.

Een fatsoenlijke manier om oudere games te ontdekken zou al veel schelen, maar wie een beetje bekend is op Steam weet dat dat het probleem nog niet oplost. Enkele hoge piefen bij Nintendo gaven in een recent interview aan graag 20 tot 30 nieuwe games per week te zien. Dat komt per maand al snel neer op 100 nieuwe games. Zit daar een nieuwe Celeste onder? Of een waardige opvolger op Enter the Gungeon? Dat is zeker mogelijk, maar een influx van matige ports van minstens zulke matige mobiele games is op deze manier onvermijdelijk. Zelf nu al zijn er genoeg games van twijfelachtige kwaliteit in de eShop te vinden.

eShop

Met dit tempo duurt het niet lang meer voordat Nintendo’s eShop dezelfde kant opgaat als Steam en dat is voor zowel gamers als indie-ontwikkelaars geen goed nieuws. Op Steam zie je door de bomen het bos niet meer en worden goede games niet opgemerkt omdat ze verdrinken in de moordende concurrentie. Als liefhebber van indies merk ik nu al dat ik veel minder de eShop bezoek en vooral speur naar potentiële interessante games op fora en subreddits.

Nintendo stond decennialang bekend uitzonderlijk kritisch te zijn over welke games werden toegelaten op het platform. De Nintendo Seal of Quality is een begrip in de industrie. Die vorm van kwaliteitscontrole hoeft niet in zijn oude vorm terug te keren, maar het indieparadijs dat de Switch nu is houdt niet lang stand als Nintendo Steam achternaloopt. Daarom, Nintendo: zet asjeblieft de rem erop. Dat is beter voor gamers én ontwikkelaars.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen in de game-industrie.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: Uncharted-fanfilm met Nathan Fillion en Open bèta voor Battlefield V RollerCoaster Tycoon eind 2018 naar Nintendo Switch
7

Reacties op: Indies op de Switch eShop worden slachtoffer van hun eigen succes

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Saido

    • 21 juli 2018 12:48
    Dit viel mij al heel snel op.
    Ben benieuwd of Nintendo in de toekomst een toegankelijkere interface bouwt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Millman7

    • 21 juli 2018 13:29
    Kan mij hier heel erg in vinden, heb zat momenten gehad waar ik was van: "ach, die is er ook voor de switch"

    Leuk artikel! Hopelijk snel een flinke aanpak van de eShop

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 21 juli 2018 16:00
    Ik vind mij ook hierin.
    De eshop is zo verdomd onoverzichtelijk dat ik als ik enkel blader niet meer kom bij een game als lost sphear. Dus zulke games worden niet meer digitaal gekocht enkel omdat je er bewust naar moet zoeken. En hoeveel mensen denken nog aan die ene game of die andere die in maart 2017 uit gekomen is?
    Nu net een soort van rem of in ieder geval een manier om oudere games ook in het licht te zetten zou dit weer beetje kunnen redden.
    Ik vind ht mooi dat switch zoveel arcade en oude classics heeft naast de Indies en de AAA games maar ik kijk al 100x minder op de eshop als de eerste 6 maanden. En daarom merk ik ook dat ik sinds die tijd ook geen aanschaf meer deed terwijl ik de eerste 6 maanden best wel veel leuke indie games heb gekocht voor de switch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 21 juli 2018 20:32
    Eens met de stelling dat de eShop grondig een nieuw jasje mag krijgen. De eShop op de 3DS en WiiU zag er al veel beter uit dan deze Switch variant.

    Toch even corrigeren dat Nintendo games weinig in de top 30 zouden staan. Ik zie daar DK, Snipperclips, Splatoon 2, Zelda, Odyssey, Kart, Toad, Tennis Aces en Octopath Travellers als exclusive. Negen exclusieve games van de 30. Lijkt mij echt geen slechte score. Ben blij dat er third-party titels als FIFA en Minecraft hoog staan; als die niet goed zouden lopen werd de Switch als "flop" beschouwd dat die WiiU achterna gaat. Ik denk verder ook dat het niet negatief is dat games als Hollow Knight zo'n waardering krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • caterpie33

    • 22 juli 2018 10:27
    Erger me hier ook heel erg aan. Wat ik momenteel doe is elke week bladeren door de eshop en alles wat interessant lijkt op mn wishlist zetten. Zo krijg je toch nog een beetje overzicht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mrakd

    • 23 juli 2018 16:56
    Sowieso zou ik wel een filter willen hebben op games die de moeite niet waard zijn. Heel vaak van die spellen als ping pong, raadje plaatje, en weet ik veel wat voor smartphonegames. Die besmeuren de hele eshop en verpesten het voor de andere wel goede titels.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Heiny Reimes

    • 24 juli 2018 14:21
    Ik heb hierover met iemand van Nintendo gesproken die me vertelde dat ze een luxe probleem hadden. De vraag lag hoger dan verwacht, waardoor er te weinig Devkits waren en heirdoor wilden ze wel zeker zijn van de kwaliteit van de games en was tot nu toe de gemiddelde kwaliteit van games belachelijk hoog voor een platform.

    Gezien dat Steam bewees met hun omzet van 2.5 miljard per jaar naar 3.2 miljard met het open gooien de poorten zodat praktisch alles er op kwam, zien ze geen reden om nog te filteren, dat is nu een rol voor de curators en de kopers zelf. Het nadeel is wel dat zelfs goede indies nu duidelijk minder geld verdienen omdat het nu veel meer uitgesmeerd worden. Maar mensen blijvn gewoon AAA kopen wiens omzet weinig verandert was vergeleken met de klappen die Indies nu vangen.

    Voor devs was de Switch dan 'de' oplossing en konden zo weer meer opvallen, maar ook hier lijkt dus een einde aan te komen en zullen de indies ook heir de pijn gaan voelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.