Afgelopen week recenseerde ik Star Wars Squadrons, een game die het in mijn lootbox-hatende ogen eigenlijk precies goed doet. Er zijn geen willekeurige beloningen, geen microtransacties waarbij je dingen voor echt geld kunt aanschaffen en geen toeters en bellen die je aanmoedigen om vooral meer dingen te kopen. Je verdient een in-game valuta door het spel te spelen en geeft dat vervolgens uit aan de spullen die je wilt hebben. Heel simpel.
Loot Skywalker
Daar zit ik dan, in de cockpit van mijn X-Wing. Ik heb de coole racestrepen op mijn vleugels (niet dat iemand dat ziet) en een kapotte Death Star als een soort sleutelhanger aan mijn dashboard hangen. En nu? Ik heb precies de cosmetische voorwerpen gekocht die ik het leukst vind. Er is dan natuurlijk totaal geen reden om spullen die ik minder mooi vind ook nog te kopen. Die gebruik ik immers toch niet.
Alle reden om door te buffelen in Squadrons is als sneeuw voor de zon verdwenen. Nou komt dat in die game ook door een gebrek aan content en klassementen, maar toch. Als ik nog willekeurige snuisterijen te verdienen had, of mijn favoriete cosmetische voorwerpen nog moest winnen door een potje kansberekening via een lootbox, had ik mij veel meer geroepen gevoeld om door te spelen. Misschien was ik de game dan allang zat, maar wilde ik toch nog even die kekke verfbeurt voor mijn TIE Fighter binnenhalen.
Dit klinkt misschien vooral als een oproep tot meer vrij te spelen snufjes, maar wat ik hier mis zijn precies het soort snufjes die microtransacties normaal gesproken met zich mee brengen. Een Battle Pass geeft je pas aan het einde van tientallen niveaus de aller coolste voorwerpen en dwingt je zo om verder te spelen. Of denk aan lootboxen, die je met hun willekeurige kans op iets moois aan het lijntje houden. Je weet misschien niet eens wat je allemaal kunt krijgen in zo’n digitaal doosje, maar alleen al het idee dat je wellicht iets spectaculairs krijgt, houdt je spelende.
Dommerik
Ik denk bijvoorbeeld aan mijn eigen ervaringen met Overwatch. Nee, ik heb daar geen enkele lootbox met echt geld gekocht en ik haat nog steeds de praktijken die eraan ten grondslag liggen. Deze virtuele casinokisten zijn ontworpen om zoveel mogelijk geld te ontfutselen van de mensen die er het minst goed weerstand tegen kunnen bieden. Juist de verslavingsgevoelige spelers worden het meest aangetrokken tot deze confettibommen, die je elke keer als je geld uitgeeft laten geloven dat er een fantastische prijs voor het oprapen ligt.
Maar toch: die kansberekening plukt ook aan mijn ziel. Ik heb absoluut wat extra potjes Overwatch gespeeld om bepaalde skins in tijdelijke events te scoren. Zelfs wanneer mijn vrienden offline waren, terwijl ik online shooters eigenlijk alleen leuk vind met bekenden. Ik heb dus tegen mijn zin in een game gespeeld, zonder er echt van te genieten, om kans te maken op een leuke digitale versiering. Ik kon dat wel voor mijzelf rechtvaardigen: ik gaf er immers geen echt geld aan uit. Domme Erik - tijd is ook geld!
Geen zin
Maar nu zit ik dus met Star Wars Squadrons in mijn maag, een game die ik best leuk vind en op zich nog wel wat langer door zou willen spelen. Ik mis alleen het gevoel van progressie, of het idee dat er iets spannends in het verschiet ligt. Deze game doet alles goed en houdt zich aan alle regels van microtransacties die ik me kan wensen, maar het heeft de vreugde uit het spel gezogen.
Geen kansberekening, geen wortel die je wordt voorgehouden met fonkelende beloningen. Geen valse beloftes, geen creditcardgegevens ingevuld en geen geld uit mijn portemonnee gestolen. Geen kunstmatige ingrepen om een game levend te houden en je te laten doorspelen terwijl je er eigenlijk klaar mee bent. En nu dus geen zin meer om te spelen. Wat moet ik nu met mijn principes?
Deze game doet alles goed en houdt zich aan alle regels van microtransacties die ik me kan wensen, maar het heeft de vreugde uit het spel gezogen.
Het antwoord is natuurlijk simpel: als een game niet goed genoeg is of je niet genoeg aanspreekt om je zonder al die foefjes te blijven boeien, dan is dat maar zo. Tijd om te stoppen met het spel. Er zijn teveel games die om je aandacht vechten om iets alleen maar te spelen voor een kans op een cadeautje.
Maar het laat wel goed zien waarom die microtransacties, Battle Passes en lootboxen zo verdraaid effectief zijn en waarom er zo onvoorstelbaar veel geld mee wordt verdiend. Ons brein is vooral gericht op nieuw, spannend en spectaculair, en niet op voor de zoveelste keer hetzelfde. We zijn altijd op zoek naar de overtreffende trap, ook al blijven we dezelfde game spelen. Ik speel Squadrons nu alleen nog met vrienden, en niet om voortgang te maken in een betekenisloze carrousel. En zo hoort het eigenlijk ook.
Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees de andere columns:
Reacties op: Ik mis microtransacties in Star Wars Squadrons
denver
MichelMusters
Corelone
mhnl1979
fonsrutte
NrFive
Misschien dat je dat mist? Voor mij is Squadrons een verademing. Gewoon lekker spelen en vliegen in VR. En hopelijk dusdanig goed worden dat je bovenaan elk potje eindigt
Vogeltje
Geintje natuurlijk, maar er valt in die zin wel wat voor te zeggen. Niet de microtransacties, dat mag van mij permanent wegblijven, maar wel dat het gek genoeg normaal is geworden dat games niet helemaal af zijn en/of erg kort.
Uitzondering daargelaten uiteraard.
Heer Mida
004
Het zou een goede ontwikkeling zijn (en eigenlijk een must) als in games (en alle andere sectoren) er niet meer wordt ingespeeld op het misbruiken van de systemen in onze hersenen waardoor we veel geld uit geven aan een betekenisloze carrousel ipv gewoon plezier te beleven aan een goede game, het liefst met vrienden.
De meeste mensen die hierop reageren zijn veelal mensen die ergens vrij impulsief reageren, teveel geld hebben en beinvloedbare groepen.
Ik weet jaren geleden nog dat HABBO hotel bestond waarbij kinderen online konden socializen met elkaar waar voor zover ik weet niet echt een ander einddoel was in de game. Je was natuurlijk alleen maar cool als je vette cosmetics had die veel geld kosten. Ik kwam er via via achter dat een marketing plan was opgezet om kinderen te stimuleren om de creditcard van hun ouders te gebruiken zonder het te vragen om de winst te vergroten wat een medewerker een briljant plan vond. Echt bizar, geen ethiek of stilstaan bij de gevolgen ervan.
Goodieman
**Guitar_Hero**
Dat de verslaving achter een paywall gekomen is (of door weer veel te lang door te moeten spelen) wil niet zeggen dat je microtransacties mist.
Blijkbaar verdient men er maar weinig aan als deze unlocks op een goede manier en gratis (zoals vroeger vaak was) ingebouwd worden.
Het is wel degelijk zo, zoals omschreven dat dit soort unlocks je extra motivatie geven om toch nog even door te spelen.
Toch heb ik nog nooit geld uitgegeven aan microtransacties. Van mij had EA dus wel meer unlocks mogen maken die niet te eenvoudig vrij te spelen zijn.
Blijkbaar paste dat niet in de strategie van het uitbrengen van deze game, en dat zorgt er voor mij dan weer voor dat ik wacht tot deze game in de budget bak ligt.
do365nic
fighting games speel ik nooit online, maar gewoon potjes met vrienden op de zetel.
Echter valt er in single player tegenwoordig bijna niets vrij te spelen, buiten enkele skins (als je geluk hebt).
Vroeger in Tekken enz. telkens je de arcade had doorspeeld met een character, kreeg je een nieuw personage.
Nu is het voor elk poppetje extra bijdokken.
**Guitar_Hero**
Erg jammer is het.
Minoesh
Je zegt het zelf al, dat mis je dus. Daar heb je geen microtansacties, lootboxes of casino achtige gameplay voor nodig. Random lootdrops zijn toch normaal in veel games?
dakoota
Ichabod
xXDannyNLXx
xXDannyNLXx