Column

Ik haat item-decay in games

Waarom moet alles stuk?

Geschreven door Harry Hol op
Ik heb een bloedhekel aan ‘item decay’ in games. Item decay betekent dat voorwerpen die je door hard werken hebt verzameld, de duurzaamheid hebben van een bij AliExpress bestelde smartphone waar de sticker ‘I-FOON’ bij het openmaken van de verpakking al los aan het laten is.

Oftewel: dat wapens of andere handige dingen die je gedurende een spel verzamelt kapot kunnen gaan. Met ‘kunnen’ bedoel ik ‘zullen’. Er is geen enkele kans dat een voorwerp in een spel met item decay langer heel blijft dan CD Projekt’s reputatie na het verschijnen van Cyberpunk 2077.

Item decay is niet nieuw in games, maar kreeg zijn grote kans in de schijnwerpers door een hoofdrol in The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Ik bedoel hoofdrol op dezelfde manier als dat Jar Jar Binks een hoofdrol had in The Phantom Menace.

Maar ook indiegames vinden het blijkbaar belangrijk om je een les te leren over de eindigheid van het bestaan. Is het niet genoeg, roguelike Pixel Dungeon (onder andere beschikbaar op iOS), dat je een freakin’ roguelike bent en dat de gemiddelde levensduur van mijn personage om en nabij de vier minuten ligt? Als ik dan eindelijk een jasje heb dat me een minuut langer laat leven, moet dat dan ook kapot? Moet ik me niet alleen zorgen maken over mijn virtuele dood, maar ook over de belabberde kwaliteitsbewaking van de Fantasy-versie van de Primark? Waar kleiding al begint te scheuren als een goblin er alleen maar verkeerd naar kijkt?

Ik snap op zich wel waarom ontwikkelaars het toevoegen. Als je maandenlang bezig bent met het bedenken van een vuurzwaard +5, een waterdolk +4 en een ijsschep +6 (extra chocolade!), dan is het best frustrerend om te zien dat de speler op een gegeven moment ontdekt dat een jeukzweep +9 eigenlijk voldoet voor de rest van het spel. Hoe krijg je de speler dan zover dat hij gaat experimenteren? De speler doet het verkeerd! Hij moet eigenlijk ook eens de gif-pumps +2 proberen, dan weet hij pas wat plezier is!

Ik ben een voorstander van een spel dat me de keuze geeft om te spelen op mijn manier en allerlei nieuwe mogelijkheden voor me openbaart. Nieuwe manieren waarop ik vijanden naar de andere digitale wereld kan helpen. Maar mijn speelgoed kapotmaken is dus niet de manier.

“Hallo, Harry, hier is een nieuw wapen!” aldus het spel. “Cool hè? Extra effectief tegen grasmonsters, maar raak er niet te veel aan gehecht!”

Het probleem met item decay is tweeledig. Om te beginnen introduceren ontwikkelaars dit onder het mom van ‘realisme’. Want in het echt gaan dingen ook niet eeuwig mee. Maar item decay is in games bijna altijd binair: of het ding is perfect, ideaal, 100% effectief, of verkruimelt in je handen middenin een baasgevecht. Zo zit de wereld niet in elkaar, behalve als je je spullen dus bestelt bij AliExpress. Pro tip: ga nooit een baasgevecht aan met een zwaard van een Chinese webwinkel.

Het tweede punt is dat het je er juist van weerhoudt om de beste spullen in het spel te gebruiken. Dat probleem kennen we al uit rpg’s, die je soms verrassen met superkrachtige spreuken of voorwerpen die je maar één keer kan gebruiken. Leuk hoor, dat je één keer een zwart gat kan oproepen die alle monsters in je pad weg kan zuigen, maar wanneer gebruik je het nou?

Nee, niet bij de drie goblins. Ik vecht wel. Misschien dan bij die reus? Nah, er komt later vast een sterkere reus.

Die vijf reuzen dan? Nee, als ik er één aankan, kan ik er vijf ook aan.

Bij die enorme draak aan het eind van het spel dan? Nah, straks heeft hij een nieuwe vorm halverwege het gevecht.

Ik bewaar die zwart-gat-spreuk wel tot… DE AFTITELING?!

Item decay zorgt ervoor dat je het overgrote deel van een spel als Breath of the Wild speelt met een oude stok als zwaard en een potdeksel als schild, omdat je je mooie, glanzende wapens niet durft aan te raken.

Dat wil niet zeggen dat een spel geen slijtage of ander onderhoud kan introduceren in een game. Neem bijvoorbeeld Monster Hunter, waar je wapen bij elke klap die je uitdeelt wat botter en dus minder effectief wordt. Dat is een prima idee. Tenminste, bij dingen die van nature scherp zijn. Ik geloof zomaar dat een zwaard dat botter wordt minder snel door de schubben van een monster kan dringen en dat het helpt om zo’n zwaard af en toe te scherpen.

Waar ik dan toch weer vragen bij heb, is hoe een strijdhamer ‘bot’ kan worden. Het hele idee van een strijdhamer ís zijn botheid. Vooral als die hamer gemaakt is van botten, wat bij Monster Hunter toch best vaak het geval is.

Hoe dan ook: het is een bizar systeem en het bezorgt me tijdens het spelen vooral stress en irritatie. Het is ook eigenlijk het enige aspect van Zelda: Breath of the Wild wat ik verafschuw. En het is ook de reden dat ik stiekem (en nooit hardop, want dit is een geheim wat ik voor eeuwig bij me houd) Assassin’s Creed Odyssey eigenlijk een betere game vind. BotW bestraft me voor het gebruik van de beste voorwerpen, maar Odyssey beloont me voor het vinden en gebruiken van de beste voorwerpen.

Tenslotte speel ik spellen voor mij plezier. In het echte leven maak ik me al zorgen genoeg over slijtage. Dat mijn vaatwasser het opeens begeeft, of mijn auto opeens niet meer start, of dat mijn I-FOON van AliExpress ’s nachts in de lader explodeert en mijn huis afbrandt. Ik heb dat soort stress niet nodig in mijn spellen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Dolby Vision nu beschikbaar op Xbox Series voor Xbox Insiders Sega wil ergens in de komende vijf jaar een 'Super Game' uitbrengen
35

Reacties op: Ik haat item-decay in games

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Vogeltje

    • 15 mei 2021 08:52
    Ik kan het mij voor het eerst helemaal vinden in een artikel van je. Het is de reden dat ik BotW nog altijd niet heb uitgespeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Michael-Raymond-Clayton

    • 15 mei 2021 09:11
    Weer spot on! En leuk geschreven! Ook voor mij DE reden om BotW na een uurtje of 15 weg te leggen en nooit meer naar om te kijken. Wat ontzettend irritant! Ben net begonnen aan Immortals: Fenyx Rising (volgens velen een slap Zelda aftreksel), maar man, wat heb ik daar duizend keer meer plezier mee (overigens ook een veel toffere setting, maar dat terzijde).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 15 mei 2021 09:19
    Amen. Zit nu toevallig Cryofall te spelen, man o man o man. Stel je voor dat je wapens na 100 kogels verpulveren… serieus wie verzint dat. En inderdaad je gaat met zielige wapens spelen omdat de beste teveel tijd kosten om te maken of te bemachtigen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SilNiN

    • 15 mei 2021 09:27
    Het lijkt me het beoogde effect, dat je er een
    hekel aan hebt. Er is volgens niemand die voor de koop van een spel zit "oh boy, ik hoop zo dat er item decay in zit!"

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Michael-Raymond-Clayton

    • 15 mei 2021 09:37
    @SilNiN dus ontwikkelaars van entertainment gaan eens bedenken hoe ze de klant onnodig kunnen irriteren? Lekker handig. Ik zou bijna weer beginnen over het gebrek aan de optie om je voortgang op te slaan bij Returnal…
    Volgens mij spelen mensen spellen voor hun plezier. Uitdaging hoort daar bij en een zekere frustratie dus ook. Maar die hoort toch niet kunstmatig te worden opgewekt met dit soort gimmicks?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SilNiN

    • 15 mei 2021 12:28
    @Michael-Raymond-Clayton
    Jij noemt het een gimmick. Volgens mij is het gewoon een van de mechanics die wordt toegepast om balans aan te brengen. Op proces-niveau een antagonistische kracht, die op zichzelf geen fun brengt, maar het feit dat je niet full time overpowered rondloopt maakt de game leuker.

    Hetzelfde kan je zeggen over ability cooldowns, of iets als een single use spell scroll. Op zichzelf irritant en kunstmatig, maar nodig voor een goede balans..

    Die balans is in het geval van BotW er mede debet aan geweest dat het spel zoveel 9+ reviews gekregen heeft, dus ja, ik denk dat hun designkeuzes wel degelijk "lekker handig" zijn gebleken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Michael-Raymond-Clayton

    • 15 mei 2021 13:19
    @SilNiN tja, ik vind het een zwaktebod als je de uitdaging moet bieden in de vorm van decay van items. Ik zie liever een moeilijk parcours waar je timing moet kloppen of een moeilijke bossfight waarvoor je een strategie moet verzinnen. Als dat soort zaken steeds mislukken, raak je ook gefrustreerd, maar dan meer op je eigen tekortkomingen dan om de game. Maar ieder zijn ding. Ik realiseer me heel goed dat ik in de minderheid ben als het gaat om mijn mening over BotW (en Nintendo in het algemeen). En dat is prima.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fpsbig

    • 15 mei 2021 09:33
    Ik vond het in botw ook teveel van het goede en de wapens gingen ook veel te snel stuk. Heb wel gewoon elke keer met het best wapen gevochten tot het kapot ging geloof ik. Soms kan item decay wel oké zijn bijv in days gone dat je melee een wapen kapot gaat. Maar gelukkig heb je dan nog andere stuff. Het had in botw ook beter geweest als je t kon repareren zoals in Diablo gewoon soort durability.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Krytuun

    • 18 mei 2021 16:19
    @Fpsbig @Fpsbig Helemaal eens! Hoop dat ze, net zoals bij het koken van gerechten, de optie geven op je wapens zelf te repareren. Zodra het wapen beschadigd raakt, hoor je een andere geluid en doet je minder schade. Deze kan je dan zelf bij een forge repareren/upgraden. Opgelost!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 15 mei 2021 10:16
    Ik heb er ook een hekel aan. Zelfs in Animal Crossing: New Horizons vind ik het irritant en costumizeer ik dagelijks de meestgebruikte tools om dit te voorkomen. Ik bedoel, een ijzeren gieter die kapotgaat na zoveel keer bloemen water geven, really…?
    En ja, ook mij weerhield het er uiteindelijk van om BOTW verder te spelen. Te vaak stond ik met inferieure wapens en armor tegenover het zoveelste veel te sterke beest, omdat mijn goede wapens al opgebruikt waren en ik dat veel te sterke beest moest verslaan om nieuwe goede wapens te krijgen. Laat maar…

    In het echte leven gaan goede gereedschappen nu juist jaren- tot levenslang mee. Alleen als je ze verkeerd gebruikt, kunnen ze (sneller) beschadigd raken.
    En zou dat misschien niet een idee zijn voor in een spel? Dat je tools en wapens alleen durability gebruiken als je ze verkeerd gebruikt? Dat als je met je bijl een steen raakt, hij dan durability verliest, ook als de steen erdoor gedolven zou worden, terwijl met het alleen omhakken van bomen die bijl het hele spel blijft meegaan?
    Volgens mij leer je dan veel meer voorzichtiger en doelgerichter met spullen om te gaan, omdat verstandig gedrag dan juist wordt beloond.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    mole28

    • 15 mei 2021 10:19
    Mee eens, maar bij bijv. Botw heb je dan wel dat je allerlei wapens gebruikt ipv steeds maar hetzelfde favoriete wapen.
    Niet dat het voor mij in iedere game hoeft…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Minoesh

    • 15 mei 2021 10:56
    Ja, dit is de rede dat ik BotW en de laatste Animal Crossing niet gespeeld heb. Zo een slecht geïmplementeerd wapen/ item systeem, daar kan ik echt niet tegen.

    Ik vind het niet zo erg als iets weleens kapot gaat, maar geef me dan tenminste een lange tijd met het item of laat het me repareren. Niet elke 10-20 slagen/klappen weer iets wat kapot is. Zo irritant.

    Overigens ook herkenbaar wat je zegt, dat items juist niet gebruikt worden omdat je ze blijft bewaren. Dat zag ik bij vrienden die BotW speelden. Zij durfden steeds hun beste items niet te gebruiken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • demieg81

    • 15 mei 2021 11:31
    Ik vond t juist wel n tof systeem en had er helemaal geen moeite mee in BOTW. Je vind meer dan genoeg goeie wapens dus is het helemaal niet erg als er eentje kapot gaat.

    Bij Paper Mario The Origami King is dit ook hetzelfde geval maar hier kan je gewoon een nieuw wapen kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 16 mei 2021 19:27
    @demieg81 Ja dit, er zitten zoveel wapens in BotW dat je meestal gewoon een shitload bij je hebt, en met gemak ff switcht naar een nieuwe. Ik heb maar weinig een speelsessie gehad die in het kader stond van 'wapens vergaren', af en toe maar, en dat was meer in de eerste helft van de game.

    Botw is voor mij uitgegroeid tot m'n favo Zelda, en heb er met liefde meer dan 300! uren ingestoken..😳

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • demieg81

    • 14 juni 2021 20:26
    @clandestine666 Precies! wij zijn de enige die er geen moeite mee hadden dat je wapen een keertje stuk is ;D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 22 juni 2021 08:50
    @demieg81 Eens. Ik heb in BotW geen 1 speelsessie hoeven wijden aan het op zoek gaan naar wapens, omdat ik er geen meer had, o.i.d. Mijn inventory was te allen tijde gevuld met meer dan genoeg sterke wapens.

    Ik heb uiteindelijk ook liever geen weapon decay in games, maar in BotW is het goed uitgevoerd, naar mijn mening. Stoor je je er echt aan in BotW? Dan heb je veel te gerusht gespeeld (te snel naar andere gebieden willen, zonder andere gebieden onderzocht te hebben) OF je heb de game amper een kans gegeven. Althans, zo zie ik het.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 15 mei 2021 12:36
    Oh thank god dat ik hier niet de enige in ben. Complete tirades gehouden over hoe k*t breath of the wild hierdoor voor mij is (dont get me started on rain-climbing..)

    Dan heb je een tof vuurzwaard, en dan gaat dat ding zelfs midden in het gevecht kapot. Waarom is het ZO extreem. Prima als ik een halfuur of een uur met een wapen kan doen en dan op zoek mag naar een nieuwe, maar ZO snel? Ik heb in een shrine echt mijn complete wapen voorraad er doorheen gegooid om vervolgens met bommen die 2% schade doen het gevecht te moeten winnen. Dat was echt totaal geen leuke speelervaring, dus waarom zit het erin?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 15 mei 2021 15:02
    @WvA

    Heel herkenbaar dit.
    En rain climbing ook al zo ellende inderdaad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 15 mei 2021 16:28
    @watashi wa maurice desu. Begrijp me niet verkeerd, Breath of the Wild was echt tof. Het idee ''goh wat is daar te doen'' en ondertussen afgeleid worden door 3 andere random dingen die onderweg gebeurden is super tof. Sterker nog, ik heb een compleet dorpje gemist in mijn run. Maar dat constante gezeik met wapens die stuk gaan (in combinatie met weinig inventory space), klimmen en dan vlak voor de top regen krijgen. Of hoge torens klimmen en dan NET te weinig stamina hebben door een burst sprong waardoor je weer helemaal naar beneden knalt.

    Het zorgde er voor mij gewoon voor dat ik constant ruzie had met de game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 15 mei 2021 17:06
    @WvA

    Ja zo denk ik er ook over.
    Ik snap je helemaal. Ik vond het onderzoeken in de game ook geweldig. En nooit heb ik een dergelijke onderzoekende ervaring nog gevonden in een game. Ik denk dat wij hetzelfde denken over de game.
    Ik kocht hem blind bij mijn switch day one, en geen spijt van. Maar ik had ook heel vaak frustratie vanwege dit soort momenten.
    Over het algemeen is mijn ervaring heel positief.

    En wat ik dan wel echt heel goed vond is hoe een onweer zich kon voltrekken.
    En de gevolgen van wapens met metaal.
    Maar ook hoe random bliksem eruit zag.
    Ik heb heel veel wauw momenten gehad in de game. Behalve in gevechten.
    Dat was vaak gewoon hopen dat je wapen niet kapot ging,
    Voor mij dan toch. En dan uit frustratie de controller neergelegd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.