Column
Final Fantasy 7

Ik ben de pr-strategie van Square Enix helemaal zat

Een (te) lange hypecyclus

Geschreven door Erik Nusselder op
‘Tetsuya Nomura hint naar Final Fantasy 7 Remake-nieuws in 2019’, kopte onze site afgelopen week. Ja, ik mag het potdorie eens een keer hopen!

Luisteraars van onze podcast weten het al langer: ik heb nogal een haat-liefdeverhouding met Square Enix. Aan de ene kant geniet ik enorm van veel van hun games, zoals Final Fantasy, Kingdom Hearts en Tomb Raider. Maar aan de andere kant loop ik mezelf steeds kapot op hun ongrijpbare reclamestrategieën.

Hype hype hype!

Ik ben de eerste die zal toegeven dat ik gevoelig ben voor hype. Laat mij een flitsende nieuwe trailer zien voor een franchise die ik dicht bij mijn hart draag, en ik heb mijn portemonnee al getrokken. Nou heeft Square Enix toevallig een hoop series die al vanaf mijn jeugd veel voor mij betekenen en dus hebben ze de sleutel naar mijn pianokast vol gevoelige snaren. Dat weten ze blijkbaar maar al te goed, want ze bespelen die snaren graag.

De Japanse uitgever heeft er namelijk een handje van om games veel te vroeg aan te kondigen. Ze laten een game al in een vroeg stadium zien, terwijl hij nog lang niet klaar is om uit te komen, en laten fans vervolgens jaren wachten. Het gebeurt telkens weer en elke keer lijken ze zelf net zo verrast dat een aangekondigde game nog steeds niet klaar is voor een release.

Het gebeurde bij Final Fantasy Versus 13, ooit in 2006 tegelijkertijd aangekondigd met het echte dertiende deel. Een gelikte trailer maakte ons enthousiast voor dit markante verhaal dat complementair moest zijn aan FF13. Maar de game verdween uit de media, hoe vaak journalisten ook naar de status van Versus vroegen. FF13 kwam en ging - sterker nog, drie hele delen in de FF13-reeks kwamen en gingen. Uiteindelijk werd Versus pas in 2013 – zeven jaar later! - omgevormd tot deel 15. Dat het toen nog ruim drie jaar duurde voordat het spel ook daadwerkelijk uitkwam, zullen we maar even vergeten.

Final Fantasy 13

Disney leuk meer

Prima, kan gebeuren. Je hebt een idee voor een game en dat pakt niet helemaal zo uit als je had gewild. Het duurde gewoon wat langer om het spel de deur uit te krijgen. Lesje geleerd, volgende keer kondigen we pas wat aan als we ook echt wat hebben. Zou je zeggen. Oh, kennen jullie het verhaal van Kingdom Hearts 3?

Het nieuwste deel in de Disney-Final Fantasy-crossover werd op de E3 van 2013 onthuld. Inderdaad, hetzelfde jaar waarin FF15 aan het publiek werd gepresenteerd. Dat vonden we toen al raar, aangezien Nomura beide games regisseerde. Dat KH3 nog wel even op zich zou laten wachten, konden we dus al wel voorspellen. Maar dat het bijna zes jaar zou duren, is wel erg absurd. Het derde deel kunnen we komende januari dan eindelijk verwachten.

En diezelfde Nomura, die dus nog steeds aan het hoofd van Kingdom Hearts staat, is ook bezig met Final Fantasy 7 Remake. Je kunt er dus de klok op gelijk zetten dat daar nog wel een paar jaar overheen zullen gaan. De remake werd aangekondigd tijdens de E3 van 2015 tijdens Sony’s presentatie. Inmiddels is dat al 3,5 jaar geleden, en we lijken nog geen stap verder te zijn. Nomura schenkt er pas zijn volle aandacht aan sinds de ontwikkeling van Kingdom Hearts 3 is voltooid.

Kingdom Hearts 3

Snap Enix van

Ik snap er gewoon niks van. Is er een zakelijke reden die ik over het hoofd zie om gamers telkens zo lang aan het lijntje te houden? De waarde van de aandelen gaat nog wel eens omhoog na dit soort aankondigingen, maar dat is nooit blijvend. Zeker niet als die games maar niet verschijnen.

Iets persoonlijks lijkt het ook niet te zijn, want het is echt niet zo dat het alleen met Nomura’s games gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan de mysterieuze Avengers-game die Square Enix in ontwikkeling heeft. Na een korte trailer in januari 2017 hebben we er niks meer over gehoord.

Misschien is het gewoon enthousiasme van de uitgever, die het graag van de daken schreeuwt wanneer ze met iets tofs bezig zijn. En dat snap ik, je wilt je fans graag opvrolijken en laten zien dat je precies aan die dingen werkt die zij graag willen spelen. Maar dat kan uiteindelijk ook averechts werken.

Final Fantasy 7 Remake

Ik houd van hype en ik sprong van mijn stoel toen FF7 Remake werd onthuld, maar als ik vervolgens zo lang moet wachten zonder enige informatie, slaat die hype om in frustratie en uiteindelijk verslagenheid. Ik kijk niet meer vol blijdschap uit naar de game, maar zit vast in een lethargische, afwachtende houding. Als de game uitkomt, ben ik er vast heel blij mee. Maar ik kan niet meer warmlopen voor een nieuwtje of een video. Roep me maar wanneer de game uit is.

Dus alsjeblieft Square, probeer je af en toe een beetje in te houden. Want nu moeten we enthousiast zijn dat er volgend jaar iets van nieuws komt over Final Fantasy 7 Remake, 3,5 jaar nadat jullie hem hebben aangekondigd. Sorry, maar dat enthousiasme kan ik niet meer opbrengen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Meer columns:

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: RDR2 op pc en Guerrilla draaft door Sony lanceert uitverkoop op PlayStation Store
9

Reacties op: Ik ben de pr-strategie van Square Enix helemaal zat

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Jumpman

    • 22 december 2018 10:47
    @Erik je kan dit van 2 kanten bekijken. Een is ze kondigen alles veel eerder aan dan vroeger waardoor je langer moet wachtten tot iets uit komt en dit toeschuiven aan de enthousiasme van de ontwikkelaar, of je zou eens dieper in en naar het ontwikkelingsproces moeten kijken van de hedendaagse games.

    Je ziet dat spellen een steeds langere ontwikkelingstijd hebben, red dead redemption 2, the last of us 2, the last guardian, GTA zoveel, je snapt mijn punt. Dit zorgt er voor dat er een gat geslagen wordt tussen de games met tijd die vroeger veel kleiner was. Stel dat ze een game normaal gesproken aankondigen wanneer een lopend project van een andere game op 60% zit en je dan een jaar later het huidige project af hebt zou je kunnen stellen dat ze na een maand of 6 al met beeld en art naar buiten treden met hun eerder aangekondigde titel. Een jaar later verschijnt er dan een alfa of beta test en niet veel later de uiteindelijke game.

    Tegenwoordig is die laatste 40% geen kwestie meer van nog een jaar maar soms door tegenslag of de complexiteit van de systemen 2 of zelfs 2,5 jaar. Dan heeft zo’n ontwikkelaar 3 keuzes.

    1: ze kondigen de games voor de toekomst wederom aan wanneer een lopend project op 60% zit (verwachte wachttijd 5-6 jaar)

    2: ze kondigen de nieuwe game een half jaar voor release van het huidige project pas aan. (Geschatte wachttijd 2,5 tot 3,5 jaar)

    3: ze kondigen het nieuwe project pas aan max een jaar voor release. (Geschatte wachttijd dus 1 jaar)

    Alledrie de opties hebben voor en nadelen. Optie 1 is een erg lange wachttijd met veel onduidelijkheid en weinig tot geen informatie voor een erg lange tijd, maar als fan van de serie weet je dat er iets in de pijpleiding zit. Optie 2 is dat het heel lang stil blijft rondom een favoriete serie en als er dan iets aangekondigd wordt is de wachttijd nog steeds erg lang waardoor het kan lijken dat ze eigenlijk geen interesse meer hebben in de serie gezien de late aankondiging en voor het gevoel slome ontwikkelingstijd, echter is het wachten voor een aankondiging en release wat meer in balans. Met optie 3 is iedereen de serie allang vergeten en aangezien er nooit geen nieuws meer van komt zijn gamers wellicht volledig overgestapt naar een andere ontwikkelaar die het stokje lijkt te hebben over genomen in dat gerne van een grootmeester, echter is de wachttijd het kortst tot release na aankondiging.

    Ik denk dat we nu te maken hebben met optie 2 dus je wachttijd had veel erger kunnen zijn. Vraag je jezelf dan ook eens af of je optie 3 dan had gewaardeerd als dat er voor gezorgd had dat je totaal geen interesse meer zou hebben in games van Square Enix aangezien ze voor 5 jaar geen games meer kunnen aankondigen.

    Het wachtten is vervelend maar uit de tijd dat ik Snes of n64 games speelde was je aanbod aan fatsoenlijke games die op regelmatige basis uit kwamen veel slechter dus nu wachten staat gelijk aan tijdverdrijf met een andere AAA game. Daardoor lijkt het me niet dat je je hoeft te vervelen tijdens het wachtten. En met genoeg toffe series komt er ieder half jaar wel een dijk van een game uit een serie die erg tof is wat je tot aan de volgende grote titel bezig zou kunnen houden.

    Dit hoort allemaal bij het ontwikkelen van steeds grotere en complexere games en zal dus in de toekomst niet anders zijn of gaan worden vrees ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Robert-Frans

    • 22 december 2018 15:46
    @Jumpman Zou het dan niet ook en-en kunnen zijn? Als je dan een nieuwe game gaat ontwikkelen, dan kondig je dat met een sober persbericht aan, waarin je enkel aangeeft dat je met het spel gaat beginnen en wat de eerste plannen zijn.

    Vervolgens geef je minimaal een paar keer in het jaar een update van de ontwikkeling. Zijn er misschien plannen gewijzigd? Zijn er problemen die vertragingen kunnen opleveren? Wat is er inmiddels al klaar?
    Het liefst natuurlijk zo snel mogelijk op een eigen website.
    Ook als er maar weinig gebeurt, blijf je gewoon berichten dat er weinig gebeurt en waarom.

    Naarmate het spel dan vordert, laat je voorzichtig de eerste beelden zien, geef je misschien een open beta prijs en worden de trailers ook uitgebreider.
    Totdat je uiteindelijk een jaar of half jaar van tevoren echt gaat hypen, omdat het spel dan serieus gestalte krijgt en de releasedatum geprikt kan worden.
    Dan komen de echte trailers, diepgaande items en uitgebreide persberichten.

    Zo kun je dus het nieuws rustig opbouwen, zodat de fans weten waar ze aan toe zijn en hoe lang ze (mogelijk) nog moeten wachten.
    Je geeft dan ook meteen een mooi beeld van hoe de ontwikkeling van zo'n spel nu eigenlijk verloopt en je laat de fans met je meeleven daarin.
    Het lijkt me in elk geval beter dan jaren niets van je laten horen, na dat ene persbericht of die ene trailer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 22 december 2018 17:42
    @Robert-Frans dat zou een ideaal scenario zijn en het liefste volg ik ook een dagboek van de ontwikkelaar om op de hoogte te blijven. Hier kiezen ze echter niet allemaal voor wat dan zeker jammer is, volg het liefst een spel wat mij interesseert op de voet. Maar ondanks dat denk ik niet dat het zo ver vantevoren kenbaar maken dat je aan een spel gaat werken een onderdeel is van een slecht functionerende pr-afdeling.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nuage

    • 22 december 2018 17:28
    Ik denk niet meer dat dit de juiste tijd is voor een klassieker als Final fantasy VII. Alles in het spel moet ineens politiek correct zijn, verhaallijnen zullen (iets) afwijken, wie weet krijgen we lootboxen, pre order bonussen, dumbed down combat etc.. En daar bovenop kan de game niet dezelfde impact hebben als het origineel omdat we het verhaal al kennen. Ik was ooit enthousiast over een remake, maar nu zou ik er liever voor kiezen het origineel weer door te spelen, inclusief turn based combat :)
    Ze zijn al zo lang bezig met het uitmelken van FFVII en met de remake zal het nog veel erger worden (lijkt me ook de ware reden waarom ze het in meerdere delen willen uitbrengen).

    Squeenix maakt regelmatig fouten waardoor games grote vertraging oplopen (in dit geval bijvoorbeeld door de game eerst uit te besteden en daarna toch inhouse te gaan ontwikkelen).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 22 december 2018 19:43
    Square Enix heeft een strategie? En ik altijd maar denken dat ze maar wat deden en er het beste van hoopten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Oxymorphone

    • 22 december 2018 20:00
    Ben daar ondertussen al immuun voor. Veel artificiele hype betekend veelal een slecht product. Net zoals films, hoe beter de trailer productie hoe slechter de film. Duidelijk hoe er op de nostalgie van de 30-ers word gespeeld overal. De groep met het grootste vevangbare inkomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 23 december 2018 07:11
    Tsja Square-Enix heeft het bij mij verbruid toen ze Rise Of The Tomb Raider eerst naar de Xbox brachten.

    Toen een jaar later kwam de game pas op de PS4 maar als je de CE had voorgesteld (iets wat de grotere fans juist doen) moest je nog een week wachten.

    Geen enkele communicatie vanaf hun kant of excuses of wat dan ook.

    Waar heb je anders een Facebook pagina voor?

    Sindsdien is het na EA mijn minst favoriete uitgever.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Marcus88

    • 23 december 2018 08:31
    ik heb het zelfde. toen ff7 werd aangekondigd was ik niet normaal hyped en had ik er heel veel zin in. voel op het moment 0% hype voor ff7 remake. maar als die dan uiteindelijk uitkomt is gelijk die hype van dag 1 GELUKKIG weer terug! zou het jammer vinden als de hype niet meer zou terug komen.. scheelt dan wel voor de portomonee haha!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Lord Ganon

    • 25 december 2018 01:28
    Nintendo deed dit vroeger ook weleens. Gelukkig hebben zij wel geleerd van hun fouten, en kondigen ze pas echt wat aan als het tastbaar is (op MP4 na dan… :P )

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.