Ik ben de pr-strategie van Square Enix helemaal zat | Gamer.nl

Ik ben de pr-strategie van Square Enix helemaal zat | Gamer.nl

‘Tetsuya Nomura hint naar Final Fantasy 7 Remake-nieuws in 2019’, kopte onze href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/tetsuya-nomura-hint-naar-final-fantasy-7-remake-nieuws-in-2019/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">site</a> afgelopen week. Ja, ik mag het potdorie eens een keer hopen!

Luisteraars van onze podcast weten het al langer: ik heb nogal een haat-liefdeverhouding met Square Enix. Aan de ene kant geniet ik enorm van veel van hun games, zoals Final Fantasy, Kingdom Hearts en Tomb Raider. Maar aan de andere kant loop ik mezelf steeds kapot op hun ongrijpbare reclamestrategieën.

Hype hype hype!

Ik ben de eerste die zal toegeven dat ik gevoelig ben voor hype. Laat mij een flitsende nieuwe trailer zien voor een franchise die ik dicht bij mijn hart draag, en ik heb mijn portemonnee al getrokken. Nou heeft Square Enix toevallig een hoop series die al vanaf mijn jeugd veel voor mij betekenen en dus hebben ze de sleutel naar mijn pianokast vol gevoelige snaren. Dat weten ze blijkbaar maar al te goed, want ze bespelen die snaren graag.

De Japanse uitgever heeft er namelijk een handje van om games veel te vroeg aan te kondigen. Ze laten een game al in een vroeg stadium zien, terwijl hij nog lang niet klaar is om uit te komen, en laten fans vervolgens jaren wachten. Het gebeurt telkens weer en elke keer lijken ze zelf net zo verrast dat een aangekondigde game nog steeds niet klaar is voor een release.

Het gebeurde bij Final Fantasy Versus 13, ooit in 2006 tegelijkertijd aangekondigd met het echte dertiende deel. Een gelikte trailer maakte ons enthousiast voor dit markante verhaal dat complementair moest zijn aan FF13. Maar de game verdween uit de media, hoe vaak journalisten ook naar de status van Versus vroegen. FF13 kwam en ging - sterker nog, drie hele delen in de FF13-reeks kwamen en gingen. Uiteindelijk werd Versus pas in 2013 – zeven jaar later! - omgevormd tot deel 15. Dat het toen nog ruim drie jaar duurde voordat het spel ook daadwerkelijk uitkwam, zullen we maar even vergeten.

Final Fantasy 13

Disney leuk meer

Prima, kan gebeuren. Je hebt een idee voor een game en dat pakt niet helemaal zo uit als je had gewild. Het duurde gewoon wat langer om het spel de deur uit te krijgen. Lesje geleerd, volgende keer kondigen we pas wat aan als we ook echt wat hebben. Zou je zeggen. Oh, kennen jullie het verhaal van Kingdom Hearts 3?

Het nieuwste deel in de Disney-Final Fantasy-cro over werd op de E3 van 2013 onthuld. Inderdaad, hetzelfde jaar waarin FF15 aan het publiek werd gepresenteerd. Dat vonden we toen al raar, aangezien Nomura beide games regi eerde. Dat KH3 nog wel even op zich zou laten wachten, konden we dus al wel voorspellen. Maar dat het bijna zes jaar zou duren, is wel erg absurd. Het derde deel kunnen we komende januari dan eindelijk verwachten.

En diezelfde Nomura, die dus nog steeds aan het hoofd van Kingdom Hearts staat, is ook bezig met Final Fantasy 7 Remake. Je kunt er dus de klok op gelijk zetten dat daar nog wel een paar jaar overheen zullen gaan. De remake werd aangekondigd tijdens de E3 van 2015 tijdens Sony’s presentatie. Inmiddels is dat al 3,5 jaar geleden, en we lijken nog geen stap verder te zijn. Nomura schenkt er pas zijn volle aandacht aan sinds de ontwikkeling van Kingdom Hearts 3 is voltooid.

Kingdom Hearts 3

Snap Enix van

Ik snap er gewoon niks van. Is er een zakelijke reden die ik over het hoofd zie om gamers telkens zo lang aan het lijntje te houden? De waarde van de aandelen gaat nog wel eens omhoog na dit soort aankondigingen, maar dat is nooit blijvend. Zeker niet als die games maar niet verschijnen.

Iets persoonlijks lijkt het ook niet te zijn, want het is echt niet zo dat het alleen met Nomura’s games gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan de mysterieuze Avengers-game die Square Enix in ontwikkeling heeft. Na een korte trailer in januari 2017 hebben we er niks meer over gehoord.

Mi chien is het gewoon enthousiasme van de uitgever, die het graag van de daken schreeuwt wanneer ze met iets tofs bezig zijn. En dat snap ik, je wilt je fans graag opvrolijken en laten zien dat je precies aan die dingen werkt die zij graag willen spelen. Maar dat kan uiteindelijk ook averechts werken.

Final Fantasy 7 Remake

Ik houd van hype en ik sprong van mijn stoel toen FF7 Remake werd onthuld, maar als ik vervolgens zo lang moet wachten zonder enige informatie, slaat die hype om in frustratie en uiteindelijk verslagenheid. Ik kijk niet meer vol blijdschap uit naar de game, maar zit vast in een lethargische, afwachtende houding. Als de game uitkomt, ben ik er vast heel blij mee. Maar ik kan niet meer warmlopen voor een nieuwtje of een video. Roep me maar wanneer de game uit is.

Dus alsjeblieft Square, probeer je af en toe een beetje in te houden. Want nu moeten we enthousiast zijn dat er volgend jaar iets van nieuws komt over Final Fantasy 7 Remake, 3,5 jaar nadat jullie hem hebben aangekondigd. Sorry, maar dat enthousiasme kan ik niet meer opbrengen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurteni en.

Meer columns:

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou