Het is makkelijk om Nintendo voor lief te nemen

Het is makkelijk om Nintendo voor lief te nemen

2022 is nog geen twee maanden oud, maar nu al ongelooflijk memorabel. Niet alleen door de gigantische games die in deze korte tijd al zijn uitgekomen, zoals Horizon Forbidden West en Elden Ring. Ook de wereldschokkende nieuwsberichten over mega-overnames waar miljarden euro’s bij zijn gemoeid laten ons niet onberoerd.

Zelfs de mainstream media pikten deze maanden de nodige nieuwtjes mee. De overname van Activision Blizzard door Microsoft verscheen in menig krant en de meeste nieuwsprogramma’s op tv hadden ook wel door dat Horizon Forbidden West in Nederland werd gemaakt, met mooie reportages tot gevolg.

In de game-industrie wordt de strijd tussen Microsoft en Sony ondertussen druk geanalyseerd en afgewogen. Beide bedrijven hanteren deze generatie een andere strategie, waarbij PlayStation zoals altijd leunt op zijn exclusives en Xbox nu zijn heil zoekt in een abonnementsdienst. Het is interessante kost die van grote impact is op de industrie en de toekomst van games in het geheel.

 

En Nintendo?

Je zou bijna vergeten dat er nog een consoleboer op de markt actief is. Weleens van Nintendo gehoord? Ja, er is een nieuwe game uitgekomen in een van hun allergrootste series, Pokémon. Oja, er was ook een Nintendo Direct met allerlei leuke aankondigingen. Ach ja, ergens dit jaar komt de nieuwe Zelda uit, het vervolg op een game die wordt gezien als een van de beste ooit gemaakt. So what?

Vergeef me mijn sarcasme, maar het lijkt soms alsof onze industrie alleen in brand staat als er wat te knokken valt. Sony versus Microsoft, fight! Wie kan er de meeste miljarden uitgeven?

Het ligt er natuurlijk maar net aan waar je je als gamer op het internet begeeft. Er zijn heus grote gamefora waar de Switch net zo veelbesproken is als de andere consoles. Maar ja, daar kom ik niet, en in de algemene nieuwscyclus lijkt het voor mij soms alsof Nintendo er een beetje naast staat. Totdat het tijd is voor de financiële rapporten en de verkoopcijfers uit de kluis worden gehaald. Een paar weken geleden was het weer zover, en ik sloeg steil achterover.

De bestverkochte game op de Nintendo Switch is Mario Kart 8 Deluxe, met maar liefst 43 miljoen verkochte exemplaren. Aangezien er ruim 100 miljoen Switches zijn verkocht, kun je concluderen dat bijna de helft van de eigenaren die game in huis heeft. Tenzij sommige mensen een miljoen exemplaren kopen, natuurlijk.

Tja, kun je zeggen, dat is Mario Kart. Dat is altijd zo. Zo gaat het bij Nintendo, nou en? Nee, zeg ik! Dit is niet normaal, hoor. Met 43 miljoen verkochte exemplaren staat Mario Kart 8 Deluxe boven series als bijvoorbeeld Splinter Cell of Fallout. Wat? Ja, deze ene game staat boven alle games in die series in zijn geheel bij elkaar opgeteld.

 

De Switch

En kijk nog eens naar die verkoopcijfers van de Switch zelf, meer dan 103 miljoen. Dat is meer dan de Wii heeft verkocht, en dat was een wereldwijde hype. Nieuwsrubrieken lieten op tv zien hoe oma's in bejaardentehuizen zelfs met de Wii aan de slag konden! De Wii was een beetje een gimmick, maar wel een enorm succesvolle waar de hele wereld niet over uitgepraat raakte. En de Switch is nog succesvoller!

Als volger van de industrie snap ik het heus wel. Er valt gewoon niet altijd zoveel interessants te melden over Nintendo. De Japanse reus houdt zich redelijk stil en volgt zijn eigen pad. Af en toe brengen ze een geweldige game uit, verder geen nieuws. Er zijn bijvoorbeeld weinig grote overnames te verslaan.

Deze week nam Nintendo ontwikkelingspartner SRD over, een bedrijf waar je nog nooit van hebt gehoord, maar dat al veertig jaar aan Nintendo-games werkt. Begin vorig jaar kocht het Next Level Games, de Canadese studio achter Luigi's Mansion 3. De laatste overname daarvoor? Monolith Soft in 2007.

 

Geen spanning

Mijn punt is overigens niet dat Nintendo spannendere dingen moet gaan doen. Sterker nog: dat zou de welbekende Nintendo-magie misschien alleen maar aantasten. Nintendo moet vooral lekker blijven doen wat ze doen, kijk maar naar de astronomische verkoopcijfers. Daar hebben ze mijn advies ook helemaal niet bij nodig.

Maar het grote succes van Nintendo is niet vanzelfsprekend. Dat hebben we gezien bij bijvoorbeeld de GameCube en recenter bij de Wii U, die niet verder dan 13 miljoen stuks kwam.

De strategieën en plek van het bedrijf binnen onze industrie worden misschien niet elke dag geanalyseerd op de vele gamewebsites die onze wereld rijk is - vooral omdat hun strategie vaak zo hardnekkig rechtlijnig blijft. Dus bij deze toch een plek op deze website om er even bij stil te staan en te zeggen: recht zo die gaat, Nintendo. Recht zo die gaat.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Zelfs de mainstream media pikten deze maanden de nodige nieuwtjes mee. Wat is dit nou voor zin? Doen ze dit anders nooit dan? Of had er game-nieuwtjes moeten staan? Die vlieger gaat ook niet op.

0

Ik kan mij nog een podcast herinneren waarbij de heren Simon en Ron de aangekondigde Switch tot de grond toe afbrandde. Eerlijk is eerlijk, daar ging jij niet in mee. Maar als zelfs het eigen journaille Nintendo niet op waarde kan schatten dan zegt dat wel iets over de positie als buitenbeentje van de industrie. Uiteindelijk heeft Nintendo een soort Disney magie weten te creeren, met een eigen wereld. Ze spreken de massa aan die vermaak zoekt zonder de wereld overhoop te schieten of uurtjes en geld in een voetbalgame te steken. Daar laten Microsoft en Sony wat liggen in hun propositie. Je zal geen uiting van deze bedrijven zien waarbij het gezin om de PlayStation of XBox zit. De games zijn er misschien wel, maar zijn niet het middelpunt. Tegelijkertijd zijn de Nintendo games altijd toegankelijk geweest en rol je vanzelf de game in die steeds moeilijker wordt. Je leert steeds meer mechanics en moet ze ook steeds meer gebruiken. Dit grijpt zowel de nieuwe gamers als de meer ervaren gamers aan. Ikzelf kruip liever achter m’n series X, maar merk dat ik er een beetje tussen val. Ik heb niet de tijd (of zin) om uren lang te verdiepen in multiplayer games, maar speel wel graag een single player Halo Infinite of een FIFA game. Tegelijkertijd stoor ik mij mateloos aan een game als FIFA die het zo onduidelijk mogelijk maakt om een single player toernooi te doen. Alle menu items proberen je zo snel mogelijk naar FUT te krijgen (en je geld). En dat geldt voor meer games. Ze geven je het gevoel alsof je de game niet goed speelt als je niet mee gaat in die online wereld. Daar liggen best kansen wat mij betreft. Veel leeftijdsgenoten (ik ben 38) zie ik switches kopen ipv een nieuwe PlayStation die ze vroeger hadden.

0
test

@frank Haha, ja. Switch heb ik gigantisch onderschat. Sindsdien probeer ik die fout niet nog een keer te maken met Nintendo, die je wmb creatief nooit moet uitvlakken.

0

@Aldodilly We zijn nooit te oud om te leren :-)

0

Aanbevolen voor jou