Eind 1997 kwam het verlossende bericht, er kwam kabel beschikbaar bij mij in de buurt. Ik zou eindelijk gebruik kunnen maken van de Internet Highway. Geen lastige telefoontikken meer om de KPN te spekken en altijd bereikbaar via de telefoon. Sneller dan ISDN aldus de folder en uitermate geschikt om online mee te gamen en/of de hele dag te surfen. Kortweg : Internetten zonder tikken bij een bedrijf met 30 jaar ervaring, Casema.

De eerste maanden was het wel goed, want er waren verder geen aansluitingen bij mij in de straat, maar daarna ging het snel bergafwaarts. De huidige situatie is om te huilen zo slecht. In plaats van de beloofde 11 Kb/s haal ik amper de 1 Kb/s en een packetloss van 20 tot 30 % is standaard. Pings binnen het interne netwerk van onder de 1000 ms zijn een uitzondering en storingen zijn aan de orde van de dag. De Internet Highway bleek te bestaan uit niet meer dan een modderig zandweggetje.

Gelukkig heeft Casema ook een helpdesk, dus even vragen of er misschien problemen zijn met het netwerk. Na 15 minuten te hebben gewacht (tegenwoordig betaald nummer, wat vroeger gratis was, en dat in de tijd dat zelfs gratis providers een gratis helpdesk hebben) kreeg ik een aardige persoon aan de lijn die met mij de instellingen begon door te lopen. Aangezien die al tijden niet meer veranderd waren leek me dat een sterk verhaal, maar de persoon aan de andere kant van de telefoon was ervan overtuigd dat het daaraan lag. Om een lang verhaal wat korter te maken, het helpt allemaal geen ene fl*kker.

Nou zou je natuurlijk denken, als domme en onwetende consument, dat je als je ergens een product koopt wat niet voldoet, je recht zou hebben op enige vorm van tegemoetkoming of zelfs maar recht op verbetering. Als je een auto zou kopen die 200 per uur zou moeten kunnen, en hij rijdt maar 20, dan ben je toch opgelicht ? Dat schijnt ook inderdaad zo te zijn, zolang het maar niet over internet gaat. Het fantastische bedrijf wat zichzelf tegenwoordig een bedrijf noemt wat geschikt is om veel online te zijn ( let op, dit is dus wat anders dan gebruik maken van WWW / IRC / Usenet / Email of FTP ) heeft zijn zaakjes zo voor elkaar dat je gewoon nergens kan klagen erover. Er is een nieuwsgroep voor de meeste gefrustreerde klanten, maar daarin klagen heeft net zoveel nut als je klachten tegen een dode goudvis te vertellen.

Gelukkig kwam toen de consumentenbond de zaakjes even in orde brengen. En die hebben nou een kortingsregeling bedwongen bij mijn Online-Aanbieder die eigenlijk niemand wil hebben. Ik wil helemaal geen 25% korting, ik wil normaal op internet kunnen. Gelukkig voor de Consumentenbond zijn ze, toen de regeling is aangekondigd, in iedere krant en in ieder journaal geweest als grote weldoener, maar ondertussen wint de consument (voor wie ze toch opkomen dacht ik vroeger) er niks bij. Zoals met alles wist Casema de kortingsregeling ook op een grondige wijze te verpesten door dubbele brieven te sturen, brieven veel te laat te versturen en te goochelen met de begrippen wijk, stad en gemeente. Verder is de kortingsregeling zo geconstrueerd dat die alleen voor Casema gunstig uitkomt, de korting wordt opgeheven zodra Casema vind dat ze een acceptabel product leveren. En Casema kennende zijn de maatstaven van Casema een heel stuk lager als wat de gemiddelde klant wil. Ik hoef natuurlijk niet voor 60 gulden (tegenwoordig 45 ) te verwachten dat ik met 100 Kb/s surf, maar binnen 5 minuten een webpagina binnenhalen zonder 3 time outs en een DNS error is toch niet meer dan normaal. Kortom, je betaald wat minder, maar er is totaal geen zicht op enige vorm van verbetering.

De huidige consument weet gelukkig tegenwoordig ook zijn mondje open te doen, dus is WIGG opgericht door enkele ontevreden klanten. Tot nu toe hebben die een hoop herrie in de pers gemaakt maar nog niks bereikt, ze mochten zelfs niet mee overleggen tussen de Consumentenbond en Casema. Hun meest recente plan is een rechtszaak tegen Casema, vol spanning wacht ik of deze ook daadwerkelijk er gaat komen en/of ze hun argumenten hard kunnen maken.

Ondertussen gaat Casema op een arrogante manier gewoon door. Er worden nog steeds nietsvermoedende slachtoffers aangesloten op een netwerk wat nu al extreem overbelast is en totaal niet geschikt is voor internet, al schijnt het dat ze niemand meer aansluiten in de probleemgebieden. De communicatie met de klanten is geheel afwezig of zeer onduidelijk en het netwerk heeft bijna dagelijks grote storingen en die worden pas laat (of helemaal niet) gemeld. Cistron laat op dat gebied zien hoe het moet, iedere storing, hoe klein dan ook wordt op een duidelijke en heldere manier naar de klant gecommuniceerd, soms zelfs in aparte versies voor “leeken” en “techneuten”. Ze hebben misschien wel minder klanten dan Casema, maar ze tonen wel even hoe je als bedrijf hoort te communiceren, een woord wat volgens mij niet in het Casema woordenboek voorkomt.

Gedesillusioneerd over kabelinternet van Casema wacht ik nu vol smart op ADSL of "echt" kabelinternet van bijvoorbeeld UPC. Het duurdere kabelabonnement van Casema is geen optie omdat het een lachertje is in vergelijking wat Chello of Essent (tegenwoordig 1 bedrijf) voor minder geld aanbieden. En al mijn vertrouwen in het bedrijf genaamd Casema is toch wel verdwenen na 2 jaar loze beloftes en extreem slechte performance. De meest mooie dingen worden belooft bij Cistron, MxStream en Chello. Altijd online, geschikt voor spelletjes en grote downloads vormen geen enkel probleem. Zucht, zou het dan toch bestaan ? De Internet Highway ?