Half-Life 2 op rapport | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Nog een maand en dan weten we het of Half-Life 2 de release datum heeft gehaald. Dan is er eindelijk een einde gekomen aan het raadsel van het jaar. Het gebeurt namelijk niet elk jaar dat het vervolg op een van de beste shooters allertijden verschijnt. Eigenlijk weten we het al over twee weken, want eerst moet nog bekend worden dat het spel gold is gegaan, waarna het zo'n twee weken zal duren voordat alles gedistribueerd en in de winkels is aangekomen. Valve moet dus opschieten als ze hun eigen gestelde deadline willen halen.

De release datum houdt complete volk tammen al maanden in zijn greep. 30 september kan dan ook bijna als nationale feestdag worden afgekondigd. Natuurlijk is al deze commotie gerechtvaardigd, want de paar screenshots en E3 demo lieten beelden zien van een spel dat de volgende generatie in gaming kan zijn. Nu maakt Valve Software goed gebruik van alle verwarring en vragen door zo weinig mogelijk informatie te geven. Het strak geplande Half-Life 2 offensief begon in april. Sindsdien hebben we een handjevol screenshots en een E3 demonstratie te zien gekregen. Valve wil op deze manier niet teveel over het spel weggeven. Als gamer moet er namelijk ook nog wat nieuws in het spel te ontdekken zijn. Een zeer prijzenswaardige aanpak, die gelukkig niet door alle ontwikkelaars gevolgd wordt, anders zouden menig gamesite en magazine met lege handen achterblijven. Het enige waar Valve niet scheutig mee is zijn de interviews. Tijdens deze vraaggesprekken laat men echter weinig nieuwe feiten los en vooral rond de releasedate doet men weinig andere uitspraken dan: "still september 30" of "no comments".

Hierdoor vragen gamers zich dan ook af wanneer Gordon zijn nieuw polygonen gezicht op de PC zal laten zien, maar ook uitgevers worden in het ongewi e gelaten. Vivendi is verantwoordelijk voor de hoofddistributie van het spel en moet hier rekening mee houden in haar planning. En niet alleen voor Vivendi is het belangrijk om te weten wanneer het spel eindelijk eens klaar is. Ook de nationale uitgever van het spel moet weten wanneer hij met marketingacties kan beginnen. Het meeste reclame materiaal zal waarschijnlijk al klaar zijn, maar men moet wel weten wanneer winkels, magazines en websites met HL2 logo's, Gordon's en andere figuren bekleed moeten worden. En we mogen ook niet de ATI deal vergeten die Valve gesloten heeft. De nieuwe 9900, of mogelijk een andere videokaart, zou namelijk geleverd worden met Half-Life 2. De videokaart zou eind september moeten verschijnen, vraag is alleen of het spel er dan al is. Al met al genoeg partijen voor wie het belangrijk is om te weten wanneer het moment nu eindelijk daar is.

Hoewel Half-Life 2 zich zelf wel zal verkopen kan men nog een grotere marge behalen door het grote publiek warm te maken voor deze blockbuster. Het is dan ook zeer vreemd dat Vivendi met het bericht naar buiten kwam dat HL2 de releasedate niet zou halen. Zeker aangezien Valve nog steeds bij hoog en laag beweert dat men wel op tijd zal klaarkomen. Of het spel nu wel of niet de dertigste in de winkels ligt er lijkt hier in de communicatie tu en ontwikkelaar en uitgever iets fundamenteels mis te zijn. Beide partijen zijn er namelijk bij gebaat om zoveel mogelijk titels over de toonbank te zien gaan.

Nu zijn er kwade tongen die beweren dat het geheel een grote marketingactie is. Een samenspel tu en Valve en Vivendi. Als je vier maanden van tevoren in een groots opgezette marketingactie bekend maakt dat het spel eind september in de winkels zal liggen, dan mag je toch verwachten dat men weet wat men zegt. Nu is de geschiedenis van Valve als het gaat om het halen van releasedates echter niet vlekkeloos. De originele Half-Life werd namelijk meerdere keren uitgesteld. Je mag van een bedrijf als Valve toch wel verwachten dat men geleerd heeft van het verleden. De hele situatie doet me dan ook denken aan mijn schooltijd, waarbij ik altijd een week van tevoren nog bezig was met de laatste hoofdstukken van een scriptie of verslag, om op het allerlaatste moment het product in te leveren bij de balie. Ook al wist ik maanden van tevoren wanneer het klaar moest zijn en ik mijn planning zo had kunnen maken dat ik de laatste weken niet hoefde te stre en, gebeurde het altijd weer. Nu heb ik wel eens ergens gelezen dat een echte student pas een dag van te voren leert. Het is dan ook te hopen dat er bij Valve geen studenten rondlopen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou